• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: DC nedělíš, ale těch 1000V musíš udělat přes AC, nebo má každá nabíječka uvnitř i transformátor? To jsem myslel, že je někde bokem pro vícero nabíječek.


    BOBASH: Dyť nikdo neříkal, že to nejde (Ionity nepoužívám, ten nabíjecí výkon nevyužiju, navíc nemám kartičku od koncernu, takže s těma cenama se můžou jít klouzat). Mě na tom přišlo nejzajímavější, že 1000V je "teoretický limit" architektury, na to jsem sám nepřišel. A na změnu norem v našem zkonstatělém sytému nevěřím.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Mě se vždycky hrozně líbí, jak někdo teoretizuje o tom, jak by něco mohlo vypadat a proč to nepůjde postavit, místo aby se nejdřív podíval, jestli už to náhodou někdo normálně nestaví.

    Mimochodem, všechny Ionity jsou 350 kW, což už není takovej rozdíl:

    E.ON spustil v Česku nejvýkonnější nabíječku pro elektromobily. Má 400 kW | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/eon-spustil-v-cesku-nejvykonnejsi-nabijecku-pro-elektromobily-ma-400-kw-11298
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: Tohle je DC, takze nic nedelis :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ELIJEN: podle me to musis vydelit √3, ale nejsem expert :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    NIKDAS: 400kW pri 1000V je 400A, ne? :)
    CAL
    CAL --- ---
    HANZS: Já už jsem konečně na nějaký elektromobil našetřil, ale právě kvůli tomuhle se mi do nákupu nechce. Čekám, že tenhle kvalitativní skok, který se zdá na spadnutí, strašně sníží cenu aut koupených teď prakticky ze dne na den. Moc bych se nedivil, kdyby současná stagnace prodejů byla, protože takhle uvažuje spousta dalších lidí. Vůbec je zajímavé vidět, jak jsou takovéhle informace strategicky citlivé.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS, DZODZO: nabíjecí kabely chlazený glykolovou směsí se používají už dlouhé roky i u nás, nemusíš argumentovat patentem Tesly když kolem nich chodíš, protože jsou v každé výkonnější nabíčce... už jsem to sem dával před lety:
    Hypercharger zevnitř – pohled do útrob ultrarychlé dobíjecí stanice elektromobilů | Electro Dad #148
    https://youtu.be/yQcD7aXbyhM?t=291
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Aha tak tamten bol asi vzduchovy, tu je tekute chladenie https://patents.google.com/patent/US20200282851A1/en
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: chladenie riesila tesla pri prechode na v3 https://patents.google.com/patent/US20150217654A1/en

    Teraz uz je v ponuke tych kablov celkom dost, neviem ci na zaklade tohoto patentu
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Tohle už je rychlejší i než ten nesmyslnej swap, co s ním furt někteří operujou.

    Jinak četl jsem docela zajímavou úvahu, co se týče rychlonabíjení.

    Když chceš 400kW nabíječku, tak při 1000V potřebuješ jištění 230A+ (snad počítám dobře) a 2m kabel by měl být o průřezu minimálně 88mm2 (průměr 10,6mm) což je neuvěřitelně tlustej kabel.

    Jsou dvě řešení: zvýšit počet V, což vyřeší průřez i velikost jištění, ale podle normy by s tím mohl manipulovat jedině někdo s elektrotechnickým vzděláním (Takže bychom se vraceli o půl století zpět, kdy na benzínkách zákazník nesměl čepovat sám - někde to tak je doteď, zdravíme New Jersey a Oregon US).

    Nebo chladit kabely (což už asi i existuje, ačkoliv jsem se s tím nesetkal), ale neřeší to velikost jištění.

    Plus teda nevím jak na tohle zareaguje přenosová soustava, když připojíš v jednom místě tyhle auta tři a začneš odebírat 1,2MWh :D - tohle se dá samozřejmě vyřešit nějakým inteligentním řízením, ale pak nabíječka ztrácí svou hlavní výhodu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Ano, ale to by se do nadpisu nevešlo :)

    Jinak čekám, až přivezou další Nio, protože první předváděčku mi prodali než jsem měl domluvenou zápůjčku – to by měla bejt naopak výkladní skříň toho co Čína umí. Akorát tam by si měli dát fakt záležet, protože to je sice asi skvělý, ale taky to stojí pomalu jak Porsche.
    HANZS
    HANZS --- ---
    Nevím jestli už tu bylo - rychlost nabíjení Zeekr 007 s LFP Shenxing od CATL.
    Nyní dostal tuto baterii i Zeekr 001 a mělo by to být ještě trochu rychlejší.
    Prostě 400kW nabíječky budou potřeba .)
    recording of the Zeekr 007 charging speed 15-minute charge results in 500+ kilometers of range
    https://www.youtube.com/watch?v=2dW2tMlypB8
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: nejúspěšnější *v Evropě. V Číně Mulana prakticky nikdo nezná, prostě sem vozej něco si myslej, že je na urovni našich ID.3 pokusů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Co si myslím o MG4, v publikovatelné podobě :)
    MG4 Electric: Ani nejúspěšnější čínské auto na porážku Evropanů nestačí | WIRED
    https://www.wired.cz/clanky/mg-4-electric-ani-nejuspesnejsi-cinske-auto-na-porazku-evropanu-nestaci
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Magie Tesly zmizela.

    Elon Musk mit Tesla auf Talfahrt: Der Zauber ist vorbei | Basler Zeitung
    https://www.bazonline.ch/elon-musk-mit-tesla-auf-talfahrt-der-zauber-ist-vorbei-781535976362
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Začíná sezona "Chorvatsko elektromobilem", jsem rád že jako jeden z prvních jel muj oblíbenec.

    Chorvátsko BYD Atto 3 Design elektrické SUV - Senec - Chorvátsko - Senec
    https://youtu.be/VC4FalCM2VA
    TOFI
    TOFI --- ---
    První vůz od Xiaomi v prodeji: Obří zájem tlačí akcie, úspěch zaručený není - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-technologie-prvni-vuz-od-xiaomi-v-prodeji-obri-zajem-tlaci-akcie-uspech-zaruceny-neni-249065#
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    pekny srovnání
    Which Tesla Model 3 is the Most Efficient? 100km Range Test
    https://www.youtube.com/watch?v=_V3i-TOVeFU
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: COMODOR_FALKON: Pls, dořešte si to v poště, dík.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Plyn u obojího přidáváš ekvivalentně s tím, jak rovnáš volant – tedy nehamtneš na to hned za apexem, ale přidáváš postupně, čím víc narovnanej volant, tím víc plynu. Instruktoři často používají analogii provázku mezi pedálem a volantem, kterej tím, jak volant rovnáš, umožňuje víc šlápnout na plyn.

    Samozřejmě taky můžeš ten plyn přidat víc a projet tu zatáčku smykem nebo na jeho hranici, to už je na tobě.

    Ale možná tomu jenom špatně rozumím, kdyžtak se můžeme někde sejít a můžeš mi ukázat, jak se správně řídí, rád se poučím od zkušenějšího...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Tvle rozdelit naftove a benzinove abych mohl napsat clanek ... achjo :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam