• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    NIKDAS, DZODZO: nabíjecí kabely chlazený glykolovou směsí se používají už dlouhé roky i u nás, nemusíš argumentovat patentem Tesly když kolem nich chodíš, protože jsou v každé výkonnější nabíčce... už jsem to sem dával před lety:
    Hypercharger zevnitř – pohled do útrob ultrarychlé dobíjecí stanice elektromobilů | Electro Dad #148
    https://youtu.be/yQcD7aXbyhM?t=291
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Aha tak tamten bol asi vzduchovy, tu je tekute chladenie https://patents.google.com/patent/US20200282851A1/en
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    NIKDAS: chladenie riesila tesla pri prechode na v3 https://patents.google.com/patent/US20150217654A1/en

    Teraz uz je v ponuke tych kablov celkom dost, neviem ci na zaklade tohoto patentu
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Tohle už je rychlejší i než ten nesmyslnej swap, co s ním furt někteří operujou.

    Jinak četl jsem docela zajímavou úvahu, co se týče rychlonabíjení.

    Když chceš 400kW nabíječku, tak při 1000V potřebuješ jištění 230A+ (snad počítám dobře) a 2m kabel by měl být o průřezu minimálně 88mm2 (průměr 10,6mm) což je neuvěřitelně tlustej kabel.

    Jsou dvě řešení: zvýšit počet V, což vyřeší průřez i velikost jištění, ale podle normy by s tím mohl manipulovat jedině někdo s elektrotechnickým vzděláním (Takže bychom se vraceli o půl století zpět, kdy na benzínkách zákazník nesměl čepovat sám - někde to tak je doteď, zdravíme New Jersey a Oregon US).

    Nebo chladit kabely (což už asi i existuje, ačkoliv jsem se s tím nesetkal), ale neřeší to velikost jištění.

    Plus teda nevím jak na tohle zareaguje přenosová soustava, když připojíš v jednom místě tyhle auta tři a začneš odebírat 1,2MWh :D - tohle se dá samozřejmě vyřešit nějakým inteligentním řízením, ale pak nabíječka ztrácí svou hlavní výhodu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    FEDAJKIN: Ano, ale to by se do nadpisu nevešlo :)

    Jinak čekám, až přivezou další Nio, protože první předváděčku mi prodali než jsem měl domluvenou zápůjčku – to by měla bejt naopak výkladní skříň toho co Čína umí. Akorát tam by si měli dát fakt záležet, protože to je sice asi skvělý, ale taky to stojí pomalu jak Porsche.
    HANZS
    HANZS --- ---
    Nevím jestli už tu bylo - rychlost nabíjení Zeekr 007 s LFP Shenxing od CATL.
    Nyní dostal tuto baterii i Zeekr 001 a mělo by to být ještě trochu rychlejší.
    Prostě 400kW nabíječky budou potřeba .)
    recording of the Zeekr 007 charging speed 15-minute charge results in 500+ kilometers of range
    https://www.youtube.com/watch?v=2dW2tMlypB8
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: nejúspěšnější *v Evropě. V Číně Mulana prakticky nikdo nezná, prostě sem vozej něco si myslej, že je na urovni našich ID.3 pokusů.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Co si myslím o MG4, v publikovatelné podobě :)
    MG4 Electric: Ani nejúspěšnější čínské auto na porážku Evropanů nestačí | WIRED
    https://www.wired.cz/clanky/mg-4-electric-ani-nejuspesnejsi-cinske-auto-na-porazku-evropanu-nestaci
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    Magie Tesly zmizela.

    Elon Musk mit Tesla auf Talfahrt: Der Zauber ist vorbei | Basler Zeitung
    https://www.bazonline.ch/elon-musk-mit-tesla-auf-talfahrt-der-zauber-ist-vorbei-781535976362
    FORTRESS
    FORTRESS --- ---
    Začíná sezona "Chorvatsko elektromobilem", jsem rád že jako jeden z prvních jel muj oblíbenec.

    Chorvátsko BYD Atto 3 Design elektrické SUV - Senec - Chorvátsko - Senec
    https://youtu.be/VC4FalCM2VA
    TOFI
    TOFI --- ---
    První vůz od Xiaomi v prodeji: Obří zájem tlačí akcie, úspěch zaručený není - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/tech-technologie-prvni-vuz-od-xiaomi-v-prodeji-obri-zajem-tlaci-akcie-uspech-zaruceny-neni-249065#
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    pekny srovnání
    Which Tesla Model 3 is the Most Efficient? 100km Range Test
    https://www.youtube.com/watch?v=_V3i-TOVeFU
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: COMODOR_FALKON: Pls, dořešte si to v poště, dík.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Plyn u obojího přidáváš ekvivalentně s tím, jak rovnáš volant – tedy nehamtneš na to hned za apexem, ale přidáváš postupně, čím víc narovnanej volant, tím víc plynu. Instruktoři často používají analogii provázku mezi pedálem a volantem, kterej tím, jak volant rovnáš, umožňuje víc šlápnout na plyn.

    Samozřejmě taky můžeš ten plyn přidat víc a projet tu zatáčku smykem nebo na jeho hranici, to už je na tobě.

    Ale možná tomu jenom špatně rozumím, kdyžtak se můžeme někde sejít a můžeš mi ukázat, jak se správně řídí, rád se poučím od zkušenějšího...
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    CRAZY_IVAN: Tvle rozdelit naftove a benzinove abych mohl napsat clanek ... achjo :D
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    Počet elektroaut v Norsku by letos mohl překonat počet benzinových - Ekolist.cz
    https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/reuters-pocet-elektroaut-v-norsku-by-letos-mohl-prekonat-pocet-benzinovych
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Jediný, kdo se tu ztrapňuje, jsi Ty, když tu vykládáš nesmysly o řízení předokolek - a de facto i o řízení zadokolek, protože pokud bys přidal plyn ještě v zatáčce, tak zadokolce ustřelí zadek do hodin…🙄
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Zadej si do YouTube "mustang cars coffee crash" a zjistíš, že Američani to maj úplně stejně.

    Prostě někdo neuměl elementární základy řízení silný zadokolky.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Prosímtě, já chápu, že rozumíš všemu, ale zkus prosím zapojit zbytky svojí sebereflexe, potom se nebudeš ztrapňovat až tak moc.

    Máš samozřejmě pravdu, předokolkama moc nejezdím, z aut, co jsem vlastnil, jich byla tak třetina, z aut, co jsem měl na test nebo je používal z nějakýho jinýho důvodu (auta v rodině atd.) to bylo donedávna tak 60-70%, teď začínají přibývat zadokolky protože EV.

    Dohromady si myslím, že jsem nejspíš neřídil víc než nižší stovky předokolek (myšleno různých modelů nebo aspoň verzí, ne kusů), nějakých větších okruhových ježdění, akcí se závodníma instruktorama a podobně asi nebudu mít za sebou víc než třeba dvacet, závodění akorát nějaký trapný amatérský časovky.

    Nicméně přesto jako skromný laik zkusím skromně podotknout něco málo k závěrům takové řidičské kapacity, jako jsi ty:

    1) Jestli ti Swift ujíždí zadkem, tak je to buďto tím, že je to starý auto který je tak ještě udělaný (viz moje zmínka o "205 GTI a podobných", Swift je dobově docela odpovídající), ale spíš s tím buďto děláš divný věci nebo máš třeba sjetý gumy vzadu víc než vpředu.

    Obecně byly dlouho (do nástupu elektronických stabilizací) předokolky vnímaný jako bezpečnější právě proto, že mají přirozenou tendenci k nedotáčivosti – tedy k tomu, že jim typicky dojde trakce dřív na předku a auto začne mít tendenci opustit zatáčku po tečně. Pravda, u Swiftu asi úplně nenastane ta ztráta trakce přílišným přidáním plynu, vzhledem k tomu, že má asi dva koně a jednoho osla.

    To je přesně situace, kdy ti přidávání plynu nepomůže, ale naopak situaci zhorší, musíš plyn ubrat nebo dokonce zabrzdit (někdy se mj. i kvůli tomu cíleně používá brzdění levou nohou zároveň s plynem), abys přenesl váhu na předek a ten se "chytil".

    Ano, v situaci, že se ti nějak podařilo dostat předokolku do přetáčivýho smyku to platí.

    2) Z tvýho popisu zatáčky platí, že se přidává na výjezdu a brzdí na vjezdu. Gratuluju že to víš, znamená to, že jsi z autoškoly aspoň část nezapomněl.

    Nicméně věta "teprve když máš čumák za zatáčkou, stočíš kola..." je poměrně WTF a asi nechci vědět, co v tý zatáčce děláš.

    Správnej postup:
    Brzdit před zatáčkou (v případě pokročilých schopností můžeš brzdit až do apexu, s tím, že brzdu ubíráš s tím, jak se stáčíš), od apexu přidávat ekvivalentně tomu, jak rovnáš volant. Když plynu přidáš moc, půjdeš po tečně ven.

    3) Ad zadokolka – za prvé moderní zadokolky mají ESP a kontrolu trakce, za druhý se nejvíc vyskytujou u elektromobilů který mají lepší rozložení hmotnosti, za třetí i když nic z toho nemáš, tak pokud nemáš volšový nohy, můžeš přidat se zadokolkou v zatáčce plyn přiměřeně tomu, abys nedostal hodiny – buďto abys nedostal smyk vůbec, nebo takový, který lze korigovat.

    Tady je právě výhoda zadokolky proti předokolce, která je (abych se vrátil k tématu klubu) patrná zejména u elektromobilů.

    Při velkým výkonu a točivým momentu elektrickýho motoru mají přední kola problém zároveň přenést sílu potřebnou k zatáčení a dopřednému pohybu, což u elektrických předokolek má za následek, že se rozhrabou předníma kolečkama a sunou se po tý tečně.

    Zadokolce vydrží trakce mnohem dýl, protože 1) zatěžuje při akceleraci víc zadní kola 2) zadní kola přenáší jen sílu potřebnou k akceleraci.

    Navíc zadokolka je stále ovladatelná k na hranici smyku, předokolka tam začíná mít problém.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    na videu hlavne asi doslo k tomu, ze soferuje nejaky aziat, zena ked mala sefov z malajzie, tak vravela, ze ti soferovali uplne priserne :)))
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam