• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Rozsah cen technologií máš i na statistovi: https://www.statista.com/statistics/1304575/global-carbon-capture-cost-by-technology/

    Shrnul to kde kdo. Např. Real Engineering, který rozebírá, jak věci fungují na základě princpů: https://www.youtube.com/watch?v=ecxCL84n26g

    Vyčíslit to konkrétně jde samozřejmě těžko, nejen tomu, co psal
    ELIJEN:, ale i chybějící infrastruktuře, úložištím, i náročnosti jejího/jejich vybudování.

    Point je, že to neni tak unreal, jak se prezentuje.

    Správná otázka by měla být, jaké procento to má potenciál zachytit jakými technologiemi za jakou cenu.


    MMORT7: Jestli biologicky myslíš stromy, tak ty jsou na tom s hustotou zachytávání ještě hůř než CC ze vzduchu. Bohužel. Jestli myslíš něco jiného, uveď.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    ELIJEN: Přesně, jakékoliv technologické řešení bude horší než biologické (alespoň dokud nebudeme umět Von Neumannovy stroje.
    MINER
    MINER --- ---
    ELIJEN: To je pravda, a je to i důvod, proč jsou výrazně levnější filtrace u zdroje. Což vede k otázce, na které zdroje to není ani principielně aplikovatelné a kolik emisí takto zachytit lze.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Pokud tvrdíš, že jde o existující projekty, tak by neměl být problém nějaké uvést…

    Realita je ale trochu někde jinde:
    1) Ačkoliv teoretické minimum DAC je 250 kWh/ 1 tuna CO2, reál je cca 2násobek.
    2) 1 kWh má footprint cca 0,8-1,1 Kg CO2/ kWh

    …a to ještě není započítán transport a natlakování pod zem skrze masivní betonovou zátku…
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER: Principialni omezeni je, ze CO2 v atmosfere je tak strasne malo, ze pro efektivni CC musis precerpat obrovske mnozstvi vzduchu. Podle me zadne industrialni CC nikdy nebude davat smysl. Spis bych to videl na nejake GMO bakterie/plankton :)
    BRETA
    BRETA --- ---
    dobry info se da nasat v auditku klimaticka zmena. a ano, zatim je to jenom takovy placnuti do vody, dokud nebude dekarbonizovany prumysl a energetika....
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Též mě zaujala X-Prize a jestli dobře koukám, mají i vítězné týmy.

    Meet the $15M Milestone Award Winners
    https://youtu.be/XiH5Gin8ia4?si=5Dc5cRZOnPWje1co
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Já o CC tady asi vím nejméně, přiznávám. Prý do toho nasypal peníze třeba Bill Gates. Chápu že u mnohých tohle nebude populární člověk, ale zas bych tipl, že kdyby to nebylo životaschopné, tak to nasype jinam. Alespoň doufám. Prosím případně mě opravte.

    Bill Gates-backed carbon dioxide removal startup Graphyte launches | Fortune
    https://fortune.com/2023/11/13/bill-gates-backed-startup-carbon-dioxide-removal-climate-change-photosynthesis/
    MINER
    MINER --- ---
    Jinak mě téma CC zajímá, takže pokud by někdo chtěl přinést skutečné informace a objevy v této oblasti nebo i omezení principiální (ne omezení současné nedospělé technologie, která je ve fázi jako baterky před dekádou), tak jsem jedno ucho.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Je to současná cena technologie, za kterou pracují současné projekty v současném měřítku.
    Můžeme rozjímat, jak se cena změní s měřítkem.
    Můžeš mě opravit, pokud máš lepší informace.

    Místo toho útočíš s řetězákama, bez jakýchkoliv informací, takže je jasný, že o tom nevíš nic.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Myslím, že problém je v tom, že ve své úvaze vycházíš ze smyšlených čísel, která sám uvádíš…

    Aneb ve chvíli, kdy fakt uvěříš tomu, že to bude stát "1% celosvětového HDP" protože to psali v řetězovém mailu co přišel baničce, tak to asi smysl dává…

    Ve chvíli, kdy si něco zjistíš o tom, jak to funguje, jaké jsou fyzikální limity, atp., tak to smysl přestane dávat poměrně rychle…
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Tak byť carbon capture neni ideální ani snadný a je na hraně použitelnosti at scale, tak wrong toho go possibly míň, než když pro astronomické zisky pumpujeme plyny a kapaliny ze země.

    Pro kontext:
    – při současné ceně by CC celosvětové produkce CO2 to stačilo asi 1 % celosvětového HDP (± autobus)
    – v USA je ±8 % HDP z ropy (celosvětově nevim, někdo může doplnit)

    Point je, že byť to je těžký, to neni tak unreal, jak se prezentuje. Rozhodně je to lehčí než let na měsíc, mars, autonomní auta nebo jaderná fúze.

    Zdá se to jako datel, ale nejen kvůli dopaminové podstatě lidí, nad kterou jsem rozjímal v minulém příspěvku, je to nereálné, aniž by se lidi nezačali bouřit. Neřkuli jakou kampaň by rozjely ty firmy…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CAL: Na jednu stranu souhlas, na druhou stranu to otevírá možnost, že se vrátí ID Janos a další IDčka, kteří odsud kvůli Bobashovo teatrálnímu všeználkovství (protože řídil desítky aut, některé dokonce i CELÝ týden v kuse, much wow) a "motožurnalistické poruše osobnosti" odešli…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: "dekarbonizace ze vzduchu"
    alias
    "dejte nám astronomický rozpočet a my někam umístíme fakt velké ventilátory. Tak velké, že zachytí téměř 50% CO2, které jejich provoz vyvolá. A ty odfiltrované plyny pak pod vysokým tlakem napumpujem pod zem. What could go possibly wrong…"

    LAUNCHER: China Observer sleduji a ačkoliv mají určité rezervy v rámci produkční kvality, informace mají obvykle relativně přesné a poskytují dostatek informací o zdrojích.
    MINER
    MINER --- ---
    SPEEDY: spíš je to posun do doby dopaminové, kdy lidi pro krátkodobé pocity (pohodlí při nastupování) ignorují dlouhodobá negativa (spotřeba, horší bezprostřední výhled, horší viditelnost nejen pro všechny ostatní krom něj, ale i ve městě, kde většina stojí většinu času).

    Nesoudím konkrétní rozhodnutí nikoho. Ani neříkám, že je to spása. Jen, že je to zadarmo.
    Obecně se vyjadřuji ke způsobu rozhodování, kdy se rozhodujeme podle krátkodobých pocitů, jsme smutní nad chováním ostatních, ale sami ani o těchto negativech pro ostatní neuvažujeme, pokud to jde proti našemu pohodlí.

    Bylo by dobrý, kdyby se tento způsob uvažování začal měnit i u nás, stejně jako se o tom třeba baví ve Francii apod.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    SUV je navrat do doby kamenne, kdy na velikosti zalezelo :-)

    Jinak jak se tu diskutovalo o nabijeni, bydlim v oblasti s relativne vysokym podilem EV, kde vetsina domu jsou klasicky viktoriansky radovky, takze se musi parkovat na ulici. Vetsina lidi to resi natahovanim kabelu pres chodnik, co me prudi, takze to nedelam a nabijim na verejnych mistech.

    Mame tu par 5kW nabijecek v poulicnich lampach, ktery vypadaji dost nenapadne. Akorat pred nimi muze parkavat kdokoli, takze i kdyz jsou volny, misto tam but nemusi. Ale mam jednu lampu primo pred barakem, tak jsem vyplnil zadost, at mi tam tu nabijecku nainstaluji. To by bylo idealni.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SPEEDY: Moje TMYP je ohledně emisí to nejmenší, mám za sebou šílený míle letecké dopravy. Dekarbonizace me zajímá profesně i lidsky. Jakožto Ing vidím i jiné cesty než návrat do středověku 👍
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Mi prijde divny, ze nekdo, komu zalezi na dekarbonizaci, uprednostnuje SUV a fandi cinskym vyrobkum.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    JYRKA: zrovna elektroinstalace z hliníku je něco, co možná u aut uvidíme běžně, už jsem o tom někde úvahy četl
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Njn, ale Tvůj odkaz není car channel a obsahuje samá distropická videa ohledně Číny. Bral bych to s rezervou. Na druhou stranu uznávám, že Xiaomi si nebudeme idealizovat.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam