• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Ale to není Bloomberg, to je autor z Echo, kterej tohle vyplodil na základě dvou článků z BL který ani neumí nebo nechce soudne přeložit. Honba za senzaci. Promiň ale můj čas je drahej než abych se zabýval random texty.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Třeba se tu najde někdo ochotnější, nebo mrknes do historie, tohle se tu řešilo víckrát. Hybridy ale obecně bude lepší řešit jinde, tohle je myšleno jako BEV board. Neber to zle pls, nic proti jiným požadavkům na auta.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    LAUNCHER: zkus si to docist cely, nemyslim si, ze by Bloomberg psal nesmysly.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Zastavil jsem se u první věty, dál pro mě nemělo smysl číst. Baterka vydrží nesmysl, jsou na nich nájezdy typu 500k km (při slušném zacházení, netuším jak hybrid). Pak to od tebe někdo rád vykoupí, pořád má velkou cenu.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    LAUNCHER: Ta prvni veta me zas tak moc nezajima, planuju hybrid a vzdycky jsem chtel elektromobil, ale ty baterky jsou pro me problem, a chci neco, co pujde udrzovat. Docetl jsi ten text cely, nebo ses zastavil u prvni vety? Ptam se proto, ze jsem sem ted zacal copypastovat texty misto odkazu aby lidi cetli dal, nez nazev clanku, zajima me tedy, jak moc jsou lidi lini cist, a jestli tedy nemam z textu radsi vyseknout jednu nebo dve nejpodstatnejsi vety.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Reaguji na první větu Tvého textu.

    Dál přenechám zkušenějším, zatím jsem žádný servis nepotřeboval.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    LAUNCHER: ten clanek byl o moznosti opravy v Evrope, prodeje v Cine s tim nesouvisi. Jak jsme na tom u nas, je tu dost kvalifikovanych servisu, to to dokazou spravit? Problem s baterkou vede na vymenu, nebo je mozna oprava?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: Nebylo by lepší mrknout na čísla?

    China Plug-In Car Sales Hit A New 8 Million Record In 2023
    https://insideevs.com/news/707264/china-plugin-car-sales-2023/

    https://www.eia.gov/todayinenergy/detail.php?id=61344

    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    V poslední době došlo k propadu poptávky po elektromobilech, jejich prodej se snížil na všech klíčových trzích po celém světě. Ještě větší útlum se ale očekává i do budoucna, protože na trhu není dostatečné množství opravářů elektromobilů. Tím se také zvyšují náklady na opravu, což vede i k tomu, že automobily, jejichž pohonem je elektrická energie, končí na vrakovištích, aspoň v některých zemích, informuje agentura Bloomberg.

    Vysoké náklady na opravu, dlouhé čekací doby na náhradní díly a nedostatek mechaniků je problémem nejen ve Velké Británie, ale i v jiných zemích, kde na trhu figurují elektromobily. Ačkoliv je velmi často motivací pro pořízení takového automobilu ochrana planety, pojišťovny čím dál častěji řeší poškození elektromobilů radikálním způsobem a předčasně je posílají na smetiště. Je to totiž výhodnější, než jejich oprava.

    Podle Institutu automobilového průmyslu, který zajišťuje školení a certifikaci, má méně než 10 procent z 236 tisíc britských automechaniků kvalifikaci pro přímou práci na bateriích elektrických vozidel nebo jejich skříních. Zatímco mnoho techniků může provádět méně náročné úkony, nejnáročnější opravy vyžadují vzhledem ke složitosti obvodů a riziku úrazu elektrickým proudem další školení. Ačkoliv se servisy snaží školit své zaměstnance k opravě elektromobilů, v roce 2035, kdy ve Velké Británii vstoupí v platnost zákaz prodeje automobilů se spalovacím motorem, bude stále chybět nejméně 30 tisíc mechaniků kvalifikovaných pro opravu elektroaut.

    I to je důvodem toho, proč poptávka po elektromobilech například právě ve Velké Británii klesá. Podle britské poradenské společnosti Thatcham Research se řidiči také obávají, že případná dopravní nehoda povede s větší pravděpodobností k odpisu elektromobilu. Poptávku po ekologických vozidlech ale brzdí i dlouhé dodací lhůty a nedostatek funkčních dobíjecích míst. Což vede i k tomu, že za pojištění elektromobilů zaplatí jejich majitelé více, než za pojištění vozidel se spalovacím motorem.

    Podle Lee Houstona, technického experta na elektromobily v britské motoristické asociaci AA, jakmile je baterie promáčknutá nebo jinak poškozená, "je to její výměna, která auto odepíše." Zdánlivě jednoduchá havárie, která poškodí baterii, „může způsobit úplné odepsání vozidla," potvrzuje Marco Distefano, výkonný ředitel maloobchodní divize pojistitele Axa SA ve Spojeném království. "V konečném důsledku to zvedne cenu pojištění," dodává.

    Bloomberg ale poznamenává, že takovou situaci nejde zcela zobecnit. Například v Norsku nebo v Německu, v automobilovém gigantu, situace není tak dramatická, jako ve Velké Británii. Problémem po celé světě jsou ale elektromobily značky Tesla, jejichž náhradní díly jsou jedny z nejdražších a s nejdelší čekací dobou. Tesla také postrádá specializovanou servisní síť jakou disponují tradiční výrobci automobilů. Hertz, americký gigant na poli autopůjčoven, se musel vozů Teslu zbavit, když náklady na opravy nadměrně zvyšovaly náklady.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Hele ohledně aluminium netuším, ale hodně blízce jsem sledoval launch, tak se můžu vyjádřit k té 40% cancelation rate.

    Nákupní proces fungoval tak, že sis mohl vytvořit vlastní konfiguraci a tu zamknout a deposit byl nevratný. Případně sis mohl koupit jen standartní konfiguraci a měl jsi 7 dní na to si ji modifikovat nebo nechat, každopádně po 7 dnech se zamkla. Do toho týdne jsi to mohl celé zrušit. V obou případech byl deposit 5000 yuan.

    60% lidi si to nechalo, 40% lidi to zrušilo a berme v potaz, že spousta z nich bylo určitě vtipalku či Xiaomi HC fans co to prostě jen tak zkoušelo případně aktivních zaměstnanců co chtěli podpořit hype a články typu 100k objednávek během pár dní atd. To jak je to pojaté v nadpisu je clickbait, který sugestivně vnukava linku, že ta cancelation rate jen nějak spojená s těmi quality problems.

    V každém případě těch 60-80k zamčených objednávek co touhle dobou budou mít znamená, že jsou vyprodání do konce roku, protože víc jim továrna nevyrobí letos, jsou teprve v early phase 1.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Zjevně nechápeš, jak celý ten byznys s emisními povolenkami - a to jak těmi oficiálními, tak těmi privátními funguje…

    Přečetl sis jenom nějaký propagační letáček a teď to jen papouškuješ tvrzení založená na grafících s pseudojednotkami (Statista) nebo hromadě chyb a opatrném popisu s minimem jakéhokoliv hodnocení (RE video)

    Krom toho, jediný, kdo sem přinesl konkrétní čísla, jsem byl já, takže než se začneš dožadovat "přesnějších" informací, měl bys sám nějaká data v reálných jednotkách doložit…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Opravitelnost něktetých detailů Cybertrucku
    How to patch BULLET HOLES on a CYBERTRUCK! - (help me)
    https://youtu.be/eiape5LWcvw?si=JqZ-McHtMEH5r7za
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Furt máš možnost přijít s přesnějšíma informacema.
    Emisní povolenky v Africe nejsou kromě JAR, takže o tom taky nic nevíš.
    Dále už tu bylo řečeno, že CC je nejefektivnější u zdroje, ne v Africe, takže to už jsi uvážit mohl.
    Dále si nastuduj mechanismus uhlíkového vyrovnání na hranicích (CBAM), který bude plně zaveden od roku 2026, který zajistí, že se nevyplatí ani to, co se snažíš vymyslet, i kdyby někomu krom tebe přišlo jako dobrej nápad budovat celosvětovou CC infrastrukturu v Africe.

    Snažíš se jen z nevyřčených důvodů torpédovat něco, o čem nic nevíš. Dále už je zbytečné reagovat. Máš silnej názor, ale žádné znalosti. Nepřinesl jsi žádnou informaci.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Hned ten první link - Statista uvádí náklady v dolarech, ne v kWh a nelze z toho odvodit, jaký použili přepočet…

    Tímhle se můžeme dobrat k tomu, že DAC systém v Africe vykáže CC přibližně 100 tun CO2 a zkasíruje za povolenky…
    …a nikdo už nebude řešit, že na to padla energie s 200 tun CO2 footprintem, ale zato velmi, velmi levná…

    (podobnost s realitou je čistě náhodná ;-)
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    MINER: Geneticky modifikované bakterie nebo řasy. Něco, u čeho platí geometrická řada.
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Rozsah cen technologií máš i na statistovi: https://www.statista.com/statistics/1304575/global-carbon-capture-cost-by-technology/

    Shrnul to kde kdo. Např. Real Engineering, který rozebírá, jak věci fungují na základě princpů: https://www.youtube.com/watch?v=ecxCL84n26g

    Vyčíslit to konkrétně jde samozřejmě těžko, nejen tomu, co psal
    ELIJEN:, ale i chybějící infrastruktuře, úložištím, i náročnosti jejího/jejich vybudování.

    Point je, že to neni tak unreal, jak se prezentuje.

    Správná otázka by měla být, jaké procento to má potenciál zachytit jakými technologiemi za jakou cenu.


    MMORT7: Jestli biologicky myslíš stromy, tak ty jsou na tom s hustotou zachytávání ještě hůř než CC ze vzduchu. Bohužel. Jestli myslíš něco jiného, uveď.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    ELIJEN: Přesně, jakékoliv technologické řešení bude horší než biologické (alespoň dokud nebudeme umět Von Neumannovy stroje.
    MINER
    MINER --- ---
    ELIJEN: To je pravda, a je to i důvod, proč jsou výrazně levnější filtrace u zdroje. Což vede k otázce, na které zdroje to není ani principielně aplikovatelné a kolik emisí takto zachytit lze.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Pokud tvrdíš, že jde o existující projekty, tak by neměl být problém nějaké uvést…

    Realita je ale trochu někde jinde:
    1) Ačkoliv teoretické minimum DAC je 250 kWh/ 1 tuna CO2, reál je cca 2násobek.
    2) 1 kWh má footprint cca 0,8-1,1 Kg CO2/ kWh

    …a to ještě není započítán transport a natlakování pod zem skrze masivní betonovou zátku…
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER: Principialni omezeni je, ze CO2 v atmosfere je tak strasne malo, ze pro efektivni CC musis precerpat obrovske mnozstvi vzduchu. Podle me zadne industrialni CC nikdy nebude davat smysl. Spis bych to videl na nejake GMO bakterie/plankton :)
    BRETA
    BRETA --- ---
    dobry info se da nasat v auditku klimaticka zmena. a ano, zatim je to jenom takovy placnuti do vody, dokud nebude dekarbonizovany prumysl a energetika....
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Též mě zaujala X-Prize a jestli dobře koukám, mají i vítězné týmy.

    Meet the $15M Milestone Award Winners
    https://youtu.be/XiH5Gin8ia4?si=5Dc5cRZOnPWje1co
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam