• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    pekný srovnáni Elroq a kia ev3
    NEW Kia EV3 vs Skoda Elroq vs Mini Aceman review | Road trip costs compared! | What Car? | What Car?
    https://www.youtube.com/watch?v=Wp7oS9wFfME&ab_channel=WhatCar?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: z toho, co si pamatuju. Ostatní používají trojcestný ventil, Tesla (tuším) osmicestný, který dokáže distribuovat teplo i chlad planule do kabiny i k baterce. A pak spousta detailů, na jejihž pochopení jsem příliš tupý
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: A neshrnul bys taky v čem jako Pepazz? Zajímá mě kam to jde, ale nechci tomu věnovat tolik času. Případně dík.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: Treba tepelne cerpadlo a management Tesly je velika inovace. Podivej se na to u Munra

    Cybertruck Thermal Management: A Departure From Previous Tesla Models
    https://youtu.be/GGvNbf2W0AU?si=_iE77ARYqwg7FD1c
    MINER
    MINER --- ---
    GOR: z tohoto z pohledu není už changer nic, protože všechno už tu bylo.

    Stejný motory, používá například Rivian.

    Pokud někdo designuje jiný motor pro přední a zadní nápravu, tak to je asi tím, že od každého chce jiný vlastnosti, protože použít to stejný co už máš, je určitě výrazně jednodušší. Takže jde o to, co prioritizuješ. Jestli výrobní efektivitu, ty konkrétní vlastnosti.

    Já na to koukám tak že o co teď jde, je spíš hromadit takováto jednotlivá zlepšení, aby byl celek co nejlepší.

    Poslední skutečně průlomová inovace mi přijde mega casting, který skutečně zjednodušuje výrobu řádově.
    GOR
    GOR --- ---
    MINER: Hele, jako dobry. Ale delat game-changer break through z prepinani hvezda trojuhelnik a z pouziti statorovyho vinuti jako tlumivky pro step-up....

    Navic v textu je jasne popsano, o co jde. Je to o ekonomice - prepinani hvezda/trojuhelnik vyzaduje stridac s vice tranzistorama (nejsem pohonar, ne uplne jsem si jist proc to tak musi byt, normalni 3f stridac by mel snaset obě zapojení zateze)

    Pouzivani vinuti motoru jako tlumivky pro step-up je chvalihodne, ale zase to neni zadna breakthrough inovace - napr. lokomotivy z prelomu 70s/80s taky pouzivaji jedno vinuti trafa jako tlemiffku, kdyz zrovna sosaj ze stejnosmerny site...
    MINER
    MINER --- ---
    Mně přijde zase dobrá inovace KIA, která umožní přepínat wiring v motoru a tim módy: krouťák / efektivita v otáčkách = dojezd.
    Takže taková skoropřevodovka bez pohyblivých součástí.

    The Kia EV9 Is The World's First EV With A Motor That Can 'Change Gears' - The Autopian
    https://www.theautopian.com/the-kia-ev9-has-the-worlds-first-electric-motor-that-can-change-gears/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Fundamentální koncept je v tom ze predni i zadni motory pro model 3 a y maji vetsinu komponent uplne stejnou, liší se jen statorem(ipm vs indukce) a invertorem. Jinak jsou to úplně stejné kusy, ktere obhospodari, std, dual i performance modely.
    MINER
    MINER --- ---
    PEPAZZ: Lze plz shrnout co tam je zajímavý pro ty, co nechtěj koukat půl hodiny?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Přemýšlí takto i legacy auto?
    Tesla Model 3 and Y Modular Motors
    https://youtube.com/watch?v=SRUrB7ruh-8
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Meanwhile in China...

    Record year for coal in 2024, world's hottest year - Euractiv
    https://www.euractiv.com/section/eet/news/record-year-for-coal-in-2024-worlds-hottest-year/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    👍

    Tesla launches the first large-scale lithium refinery in the U.S.
    https://www.teslarati.com/tesla-first-us-lithium-refinery-texas/

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    LAUNCHER: Btw jak se dobíjí u shellu? V tý jejich appce nevidím nic o elektru...dokonce ani neumí spárovat s tou původní věrnostní plastovou kartičkou, která normálně fungovala na sbírání těch bodů.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    LAUNCHER: vážně se mi líbí, že tam vezmou i bývalého ministra.... ostatně ta dálniční výstavba, to je něco co se konečně od Havlíčka začalo nějak hýbat a přijde mi, že v tom Kupka konečně pokračuje. Po tom záseku s Bártou vidím světlo na konci tunelu a mé optimistické já začíná věřit, že by 2030 mohla být ta páteřní dálniční síť dobudovaná.
    Teď by to chtělo máknout s vlaky, protože ty dálnice se stejně naplní autama a ceny nemovitostí rostou pořád šíleně, takže co nejvíc zpřístupnit a zrychlit lidem cestování je jedna z těch správných investic do budoucnosti.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    ALMAD: Erasmus pro občany s vysokou školou života? :)))

    - Občane, vyjeď do světa! Dozvíš se spoustu věcí, třeba že v Německu je Braníček v petce lacinější než v Kauflandu!
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    DOCKINEZ: To trochu zni jak Erasmus! :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: DOCKINEZ: Mam s tim opatrne pozitivni zkusenosti. A to mame na mistni pomery sice nadprumer ZS, ale porad je to jen verejna skola v nasem ospalem okresnim mestecku (moc diky vsem zucastnenym, ja to vidim, kolik je s tim prace).

    * Vylety do AT, DE.
    * V kazde tride bylo v prvni tride nejmene jedno, spise ale vice decek, ktere neumely cesky (UA, VN, ale treba take decko z Mongolska / rodice v prumyslove zone). Dulezity budicek, ze v cestine se s nima v praxi globalizovaneho sveta vetsina lidi fakt bavit nebude.
    * Decka jsou hodne souteziva, v Duolingu i na EN/DE hodine.
    * O jazykove kurzy, tabory, primestaky, pobyty na Malte/UK je fakt zajem.

    (6C + 7A ve Vidni)

    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: Tak jasně že by to dopadlo tak, že by to pro ně nakonec někdo zorganizoval, shrábnul 15k, dal jim potvrzení, že dotyční byli „venku“, oni by nikam nemuseli a obě strany by byly spokojený :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: to nebude fungovat, když nejsou schopni se domluvit. Takže nakoupěj levnější Nutellu a to bude vše
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam