• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    JYRKA: do plug&charge dáš jednu kartičku a pak všude platíš zlodějské roamingy, které jsou někdy i 2x
    Technologie dobré, ale ano ignoruje se to a hlavně není jednoduchý poskytovatel, který by měl dobrou cenu všude. Jako má Tesla za 9,50 kč
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: teoreticky to funguje, většina normálních aut už podporuje plug and charge.
    Provozovatelé nabíječek to ignorují, ale to je nejspíš otázkou času, než se to normalizuje a integruje.
    Pak to bude vypadat tak, že přijedeš ke stojanu, zasuneš, nabiješ, odjedeš - a částka se ti automaticky strhne z karty. Zatím to umí jen ionity, pokud vím (ale ber mě s rezervou, nepídil jsem se po tom)
    KURE
    KURE --- ---
    DOCKINEZ: přesně. to je imho jeden ze základních failů implementace elektromobility.
    to bylo moje největší překvapení. Chápu kartičky a registraci když chci lepší cenu výměnou za nějaký paušál a kdesi cosi, ale že bez toho nenatankuju je peklo.
    Hlavně že EU řeší kraviny jako přivázaný víčko k flašce, ale nechat takhle nablbou metodu plateb za tankování jejich preferovaných aut je na palici.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    RATTKIN: Já nepochopím, proč v době, kdy auto za řidiče samo řadí, čekuje značky, nouzově brzdí a provádí dalších asi milion sofistikovaných úkonů, není možný zařídit, že BFU přijede ke stojanu, zapojí vozidlo, nabíjí, po určený době zaplatí kartou a jede.

    Nechci se nikam registrovat, nechci aplikace ani tarify, chci to stejně jednoduchý nebo ještě jednodušší než tankování sazometů, ne složitější :)
    HANZS
    HANZS --- ---
    Kvíz:
    Nissan Leaf I, původní baterie syrová kapacita 24kWh (66Ah) pro provoz odemčeno 21,5 kWh (cca 59Ah), nyní diagnostika ukazuje 52,3Ah kapacity baterie. Kolik je SOH?
    :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    RATTKIN: právě, kdo nenabiji doma, nekupuje auto, pak je malej market saturation a
    Ono paradoxne pro ty, co nabiji doma je to martyrium jeste horsi, protoze kdyz uz nekam vyjedou, tak to zprovozneni stoji za to.

    Nejradsi mam, kdyz vyjedu s plnou a s prazdnou dojedu do mista urceni (treba hotel) kde uz mam predem domluvenou nabijecku :D

    Jinak na dlouhy trasy taky radsi tchyni uzmu Teslu. Bohuzel tech SCH v cr tak neni nejak moc. Jsem zvedavej kdy zprovoznej ten nabijeci hub v Ostrave, vybudovanej uz je dlouho, asi se ceka na kolaudaci...
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    kdo nabíjí doma, tak nemusí nabíječky řešit, ale pro víc než polovinu lidí je to zásadní překážka.
    V lepším případě absurdní tanec mezi mírně předraženými nabíječkami u supermarketů, které obsazují rozvážecí a taxi služby, v horším případě ultrapředražené stojany kde po několika málo hodinách začíná penále. Nabíjecí aplikace a paušály jsou velká tragedie. Právě kvůli tomu mám Teslu, v západní evropě se nebojím že nenabiju, ale tady na východě ani to není jistota.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    NIKDAS: Za mě ještě dodám...znám docela dost lidí už postarší generace (dejme tomu dědků), mají celkem prachy, mají BEV a s mobilem i umí, appky mají, použili je jednou protože všechny tyhle fuckapy s aktualizací/registrací/odhlášením/výhradní lokalizací je prostě tak zdejptaj, že BEV nabíjí skoro výhradně jen doma a pro jistotu si doma drží ještě spalovák na delší bezstarostný jízdy. Pro ně mi přijde fajn řešení teď ty obstojný PHEV (taky jsem si koupil), ale propagovat to tu nebudu, dostal bych židlí po hlavě :-D

    A něco podobného jsme už viděl/slyšel od random maloměšťáků v AT/DE, takže to asi nebude výhradně česká zaprděnost.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NIKDAS: mimochodem BMW pekne "podelalo" sve zakazniky s prvnimi i3, kde byl 3G modem... 4G+ do toho formalne formou nejakyho retrofitu strcit nesel... takze v nasich koncinach spadnes do 2G/EDGE... prozatim... (a driv nebo pozdejc se to tu vypne stejne jako jinde).
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NIKDAS: ano, je to "pain"... ale tohle show-stopper fakt neni - protoze vetsina lidi tohle proste neresi a ty aplikace si ochotne nainstaluje (nebo poridi tu karticku). Vetsine lidi je tohle proste a jednoduse fuk. Problem s EV je jinde... kdyz se podivas treba na to, co produkuje skodovka.... to je des a bes i uzivatelsky. Tesla tohle umi lip, ale zas nezvlada ty "mechanicky" veci.... a co vim, tak nejhorsi v tomhle jsou "eSka" z USA. Ford je tak nejak nekde mezi. Toliko ma "zkusenost".

    Fakt to neni o "benzinkach" (a nabijeckach)... tady jsme rozmlsani z toho, ze ji potkas na kazdym patniku, doslova a dopismene je tu prebenzikovano... ale to fakt taky neni beznej model ani vsude okolo. Ono zajed si do USA... ve finale budes resit podobnej pain s kartou... i s obycejou VISA/MC. A z toho, ze u vetsiny pump si musis "predplatit", nez ti kapne do nadrze by mnohym "mistnim" asi i vybouchla hlavicka.... a fakt nemas tu benzinku na kazdym desatym kilometru.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DANYSEK: Asi nemáš elektromobil, co? A pokud jo, ne dost dlouho.


    Ještě před nedávnem jsi bez aplikace auto prostě nenabil. Do toho stanic nebylo moc, takže jsi musel mít kartičky/účty u všech poskytovatelů a nejlépe zprovozněné předem.

    Naprostá klasika: jedu po dálnici, vyhnu se všem u kterých nemám účet, dojedu k nabíječce, i když mám účet, nejde spustit, appka chce update, updatnu, odhlásilo mě to, nevím heslo, zadávám ty obvyklé variace, nejde, musím resetovat heslo, konečně to jde, chci spustit nabíjení, nejde to, platební metoda se rozpojila, zadám znovu kartu, spouštím nabíjení a platím dvojnásobek toho, co člověk, kterej tam má placený účet.

    Opravdu ti tenhle příběh připomíná supermarket, nebo čerpačku? Kde se dostaneš na polovinu ceny jen proto, že platíš "paušál"? Když ale platíš paušál, nedojedeš skoro nikam, protože rychlonabíječek je v ČR pětapůl.

    Jasně, teď už je to trochu lepší, ale pořád hrůza, kdy se pět výrobců pere o mikrorybníček, místo aby spolupracovali a rybník pořádně napustili...Dokud nebude infrastruktura, nebudou zákazníci. Do toho třeba ČEZ byl ještě loni schopnej na dálnice instalovat 50kw nabíječky.

    Vtipný jak se na SCH stojej fronty i když je vedle naprosto prázdnej ČEZ, pak všichni brečí do novin, že vytížení nabíječek je 0,05%.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    NIKDAS: za tim je obycejny "hlad" po datech... o chovani spotrebitele. To fakt neni specifikum elektromobility, stejne funguji i slevovy (vernostni) karticky v kazdym druhym krame. Data maji svou cenu... :-) U tech konvencnich cerpacek to mas taky... sbiras bodiky, natankujes levnejc. A lidi kvuli tomu do ulic nechodi... :D
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    KORKMAZ: Jestli je něco na elektromobilitě opravdu špatně, tak je to tohle kartičkování a slevování apod.

    Přijedeš na PRE, máš 1kWh za 23,-kč, pokud si necháš zdarma poslat klíčenku, najednou ji máš za 15 (ceny jsou ilustrativní). Do toho roamingy, když si regneš shell kartu v německu, můžeš nabíjet na českým lidlu za pakatel, když to uděláš v česku, tak to nejde. Pak tuhle metodu zase zablokujou..fakt hrůza.

    Kdyby to takhle bylo u čerpaček, tak jde do ulic víc lidí, než v '89.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    SCHWA: Může bejt, že jsem lama, ale to se mi prostě nepodařilo. U ostatních nabíjecích appek jsem uspěl a normálně sosám, ale tady ani ťuk...plus samozřejmě nabíjecí karta přímo od VW...tu stále nemám ani asi po 4 žádostech. Tu od dceřinky Elli normálně mám.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Dobré zprávy z automobilového průmyslu! 😂

    Auta váznou, párky jsou hit. "Pracujeme na currywurstovém převratu," hlásí Volkswagen - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/auta-vaznou-parky-jsou-hit-volkswagen-prodal-rekordni-procet/r~f0b255e0fdbe11efb589ac1f6b220ee8/
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    NTR23: Ja to cele rozchodil z telefonu pres apku. Registrace byla do 24h. Nejsem odberatel.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    KORKMAZ: Sám mám Smart tarif. Registroval jsem se na webu. Objednal čip. V apce se pak přihlášen, a čip spáruj s účtem.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    NTR23: Díky. Tady na to jsem trochu koukal a skoro by to vypadalo, že lze nabíjet skrz ten tarif Start když člověk nemá PRE doma...nicméně aplikace mi to vůbec nedovolila, ani registrovat se. No asi zajdu na pobočku :-(
    NTR23
    NTR23 --- ---
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    Sry za spam, ale může mi někdo říct, za kolik se dá nabíjet u PRE pro registrované zákazníky? mně to neukazuje nic, ani možnost nabíjet, nemám u nich totiž přípojku. leda to dělat přes roamingu čezu a to je za AC 11kč (DC u nás neřeším, to mi vyjde lépe si koupit benzín). Díky
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam