Jeste tady neco od Groka k Lidaru A FSD:
Přesto Tesla zůstává u svého postoje nepoužívat LiDAR z několika důvodů, i když cena už není tak velkou překážkou:
1. Filozofie čisté vize: I kdyby LiDAR stál jen pár dolarů, Tesla by ho pravděpodobně nepřidala, protože to odporuje jejich přesvědčení, že autonomní řízení lze plně zvládnout jen s kamerami a softwarem. Elon Musk často nazývá LiDAR „zbytečným“ a tvrdí, že je to slepá cesta, protože nesimuluje lidský způsob vnímání.
2. Integrace a složitost: I levný LiDAR by znamenal další hardware, který je třeba integrovat do vozidla, kalibrovat a synchronizovat s ostatními systémy. To zvyšuje složitost výroby i softwarového zpracování dat. Tesla dává přednost jednotnému systému založenému na kamerách, kde může optimalizovat neuronové sítě na jeden typ vstupu.
3. Konkurenční výhoda v datech: Tesla má obrovskou databázi vizuálních dat z milionů vozidel na silnicích. Přidání LiDARu by mohlo znamenat, že by museli začít sbírat a zpracovávat nový typ dat od nuly, což by zpomalilo jejich pokrok v AI. Místo toho věří, že jejich stávající přístup s kamerami je už dostatečně pokročilý a bude ještě lepší.
4. Cenová citlivost: I když LiDAR zlevnil, každý dolar navíc ve výrobě se u Tesly počítá, protože se snaží udržet konkurenceschopné ceny (např. u Modelu 3 nebo Y). Přidání LiDARu, i levného, by mohlo znamenat kompromis v maržích nebo nutnost zdražit auta.
5. Důkaz v praxi: Tesla argumentuje, že jejich systém Tesla Vision už teď zvládá většinu scénářů, které LiDAR řeší, a ukazují na pokrok v Full Self-Driving (FSD) beta verzi. Pokud by přidali LiDAR, museli by přiznat, že jejich původní přístup nebyl úplný, což by mohlo narušit důvěru investorů a zákazníků.
Na druhou stranu konkurenti jako Waymo nebo Cruise LiDAR stále používají a tvrdí, že kombinace senzorů (kamery + LiDAR + radar) poskytuje větší bezpečnost a redundanci. Klesající cena LiDARu tedy dává jejich argumentům větší váhu. Tesla ale zatím trvá na svém – otázka je, jestli čas ukáže, že jejich sázka na čistou vizi byla správná, nebo jestli budou muset přehodnotit strategii, až se technologie ještě více vyvine.
1. Jak Tesla Vision řeší horší výkon v prudkém slunci a silném dešti?
Tesla používá více kamer pro redundanci, pokročilé zpracování obrazu AI, ohřev kamer a predikci na základě historických dat. Přesto oslnění a zanesení kamer zůstávají slabinami, které řeší softwarovými vylepšeními a bezpečným zpomalením vozidla.
2. Jak Tesla řeší nepřímé vnímání hloubky?
Odhad hloubky zajišťuje stereoskopií z více kamer, monokulárními stopami (velikost, perspektiva), sledováním objektů v čase a tréninkem AI na reálných datech. Přesnost ale klesá na dlouhé vzdálenosti a v špatných podmínkách.
3. Kdy Tesla dosáhne úplné spolehlivosti?
Optimisticky 3–5 let (2028–2030) podle Muska, realisticky 7–10 let (2032–2035) podle odborníků, pesimisticky možná nikdy bez dalších senzorů. Závisí na pokroku AI, datech a regulacích; Level 4 je blíž, Level 5 vzdálenější.