• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    COMODOR_FALKON: měnit kola na menší? To zní jako hodně zvláštní tuning...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DOCKINEZ: Velmi pravděpodobně to je "subjektivní pravda" a "objektivní nesmysl"…

    Z diskusí vyplynulo, že Tesla sice má GPS, ale nájezd počítá normálně podle otáček kola, takže pokud autu neřekneš, že jsi změnil kola na menší, tak budou kilometry naskakovat o něco rychleji…

    Kdyby to bylo objektivně reálné, tak už si toho ty flotily taxikářů dávno všimnou…
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Uf, to by mě zajímalo, zda to může být pravda a ne něco, co si dotyčný vycucal z prstu.

    https://www.cnbc.com/2025/04/18/tesla-speeds-up-odometers-to-avoid-warranty-repairs-us-lawsuit-claims.html
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NIKDAS: Bohužel nešlo. Nikdo nezmění konfiguraci auta na serverch Renaultu a pokud by někdo upravil nastavení konfigurace vozu na místě, při připojení originální diagnostiky se vše hodí do původního nastavení.

    U starších aut Renaultu šlo změnit konfiguraci jednotek atd. pomocí speciální diagnostiky, ale u nových aut už je na CAN síti vozidla firewall a další ochrany proti neautorizovanym přístupum.

    Dalším problémem je železo (u tohoto je například slabsi procesor a méně paměti v rádiu...) a například licenece v případě toho Google.

    Když to shrnu, jde cokoli, ale finančně a časově se to nevyplatí..
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SMRGL: Když to šlo v jiny vybavě pořídit, tak šlo by to do tohoto: PEPAZZ: auta dodělat? Kolik by to tak mohlo stát?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    €7.5B wasted. 6,000 employees. Zero completed platforms.

    This is the shocking balance sheet of VW's Cariad software disaster.

    While Tesla ships 40+ OTA updates yearly with ~300 engineers, Cariad burned billions only to finally abandon their core software architecture.

    The numbers tell a devastating story:
    → 36+ months of development with no complete platform delivery
    → 3 CEOs in 3 years desperately restructuring
    → Billions spent with minimal output relative to investment
    → Key development targets consistently missed

    Vehicle launches crippled:
    → ID.3/ID.4: Shipped with incomplete software
    → Porsche Macan EV: Delayed 12+ months, costing ~€1.8B
    → Audi Q8 e-tron: Features cut by ~40%
    → "Trinity" project: Postponed from 2025 to 2028-2032

    When I consulted with automotive OEMs, I witnessed firsthand what's killing potential:

    1. Massive Bureaucratic Overhead
    → +60% Engineering time wasted on compliance documentation
    → Process managers outnumbering lead developers
    → ASPICE requirements prioritized over shipping features
    → Decision loops requiring multiple approvals across departments

    2. Software-Industrial Culture Clash
    → Traditional auto KPIs applied to software innovation
    → Weekly reporting cycles forcing short-term decisions
    → High percentage of engineers citing "process paralysis" as exit reason
    → Tech talent departing for Tesla, Chinese OEMs, and startups

    3. Infrastructure Without Strategy
    → "E3 1.2" platform completely scrapped after 2+ years of development
    → Parallel development of competing architectures
    → Consultant headcount exceeding in-house expertise
    → Massive investment in tooling ultimately abandoned

    The 2024 VW-Rivian $5B partnership finalized what insiders knew for years:
    Cariad had failed to deliver independently.

    This isn't just VW's problem.

    Every automotive company claiming to be "software-first" while maintaining bureaucratic processes is heading toward the same cliff.

    The stark contrast:
    → Tesla: Highly efficient code-to-engineer ratio
    → Xpeng: Rapid feature development cycles
    → VW/Cariad: Significantly lower development efficien
    Zdroj: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7318727813820284929/
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    JYRKA: Aplikace pro zrcadlení je videt na foto 14/26 v tom inzerátu
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    JYRKA: Replikace/zrcadlení telefonu iphonu i androidu je všech verzi systému postavených na androidu automotiv v základu drátem i přes WiFi.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SMRGL: a pokud nemá služby Google, tak na tu obrazovku ani nedostaneš Car Play, protože je to taky aplikace?
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NTR23: Cena/velikost. 3f je u Meganu/Scénicu/Masteru skoro dvojnásobně větší než 1f.
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NTR23: Ne netykalo, zde si naši produktaci řekli, že toto sem nepustí.

    Btw. Na této obrazovce "home" by byly vidět mapy Google, pokud by měl služby Google.


    Kdyby bylo vinko, zjistil bych víc včetně aktuálního SOH baterky.

    NTR23
    NTR23 --- ---
    SMRGL: Stejne mi to nedává smysl. To je rozdíl v 1F a 3f palubní nabíječce tak velký? I 3f umí přece nabíjet jednou fázî
    NTR23
    NTR23 --- ---
    SMRGL: Aha. Tak asi se to netýkalo českého a slovenského konfigurátoru
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    NTR23: Dělalo. Právě 1f speciálně pro zapad, protože tam hodně domu má jen 1f přípojku.

    Dělali/delaji se dvě velikosti středních multimediálních displeju a dvě výbavy multimediálním systémem..

    Toto je malý a bez map - Tzn bez služeb Google (bez asistenta a bez obchodu play).
    NTR23
    NTR23 --- ---
    SMRGL: To se snad v 1F ani nedělalo, ne? A google služby byly taky standard, protože Renault svůj vlastní systém nemá. A display byl taky jen jeden.
    Tohle v konfigurátoru nešlo měnit.
    KULA
    KULA --- ---
    LELI: dostatečná motivace se do protech-e zajet podívat! Pokud půjde rozumně diagnostikovat baterie, prkenice se asi otevře...
    SMRGL
    SMRGL --- ---
    PEPAZZ: Podle všeho 1f nabíjení + malý display multimedii bez služeb Google. Otázkou je kapacita baterky a zda má dc
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: na prakticky všech platformách mě fascinuje, že do teď nedokázali udělat kolonku pro kapacitu baterie a rychlost nabíjení.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KULA: to auto se mi líbí a cena je neuvěřitelně nízká. Jen nikde nepíšou, v jakém stavu je baterie a to by mohl být problém. Nevím taky, jestli na toto auto fungují různé diagnostiky stavu baterek, které seženeš v běžných shopech.
    LELI
    LELI --- ---
    KULA: mel jsem 500e dva roky a 20k km a bylo to skvely. Dily na to sezenes, me se povedlo utrhnout kliku, stala nova asi dveste korun. Dojezd pocitej kolem 150km, nejvic ho ovlivni jak jezdis na dalnici, jestli v omezovaci 140, nebo treba predvidas a jedes 130, to ti udela u fiatka treba pulku dojezdu k dobru, nabijeni mas bud ze zasuvky, nebo muzes pouzit verejny stanice, ale fiatek ma 32A jednofazi max, takze 6,5 kW/h nejrychlejsi dobijeni, tzn baterku das za 3 hodiny do plny, nebo z obyc zasuvky podle toho jakou budes mit nabijecku, jestli 10A, tak pocitej cca 8 hodin, tzn pres noc v pohode, v praci taky v pohode (malokdy dojedes s nulou a budes dobijet do stovky, beznejsi je dojet treba s 30 a odjet s 90).

    Ze statu jsou vsechny 500e, ono se to totiz prodavalo jenom fiat-chrysler leasingovce, ktera tim rozmelnovala flotilovy kalifornsky emise. Navigace bude mit nejspis jen kalifornsky mapy, ale k cemu starou autonavigaci, kdyz mas v mobilu waze. Ten tvuj z odkazu ma zakladni radio s bluetooth, to je asi vzhledove lepsi volba nez s tim displejem s navigaci. Podvozkove je to povedenej vuz, akorat vepredu pod naraznikem to ma takovou gumu, kterou sem tam skrtnes na retarderu, ale nic se tomu nestane.

    za 130k je to imho dobra volba a prijemny auto na jezdeni. Protech jsou celkem odbornici na elektriku a ty fiatky znaji, z rozhovoru na me pusobili rozumne a ne jako curaci, plus prodej fiatka neni jejich hlavni byznys, takze by si kvuli 130k nezkurvili jmeno. Baterka se da diagnostikovat na cykly a historii pouzivani, na facebooku je skupina majitelu 500e, muzou poradit. :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam