CERMI_FOX: Pro lepší představu, jak efektivní je dieselové auto:
1 litr nafty obsahuje přibližně 10 kWh chemické energie.
Z toho se na skutečný pohyb přemění jen 2,5–3 kWh – zbytek motor spálí ve formě tepla.
Celková „energetická cena“ to je od težby po distribuci 1 litru nafty je je pak cca 13–17 kWh.
Elektřina by musela být tak 3×–4× levnější, nebo nafta/benzín 3×–4× dražší, aby to dávalo smysl z hlediska čisté energie.
Proč jsou pohonné hmoty cenově dostupnější než elektřina?
1. Masová infrastruktura = dávno zaplacená
Distribuce a výroba nafty jsou extrémně optimalizované, roky zaběhnuté, s minimálními maržemi.
Sítě čerpacích stanic jsou plně vytížené, zatímco rychlonabíječky (UFC) jsou drahé a často poloprázdné.
2. Na naftě stát vydělává → stabilní příjem
Cena nafty zahrnuje:
Spotřební daň (~10 Kč/l)
DPH (21 %)
Stát si tak chrání příjem. U elektřiny pro EV sice zatím není spotřební daň, ale stejně platíš DPH, distribuční poplatky, poplatky za přenos a další fixní náklady.
3. Elektřina má více složek
Při veřejném nabíjení platíš: cenu samotné elektřiny (např. 3 Kč/kWh z OZE nebo 6 Kč z mixu)
přenosové a distribuční poplatky (3–5 Kč/kWh)
náklady na výstavbu sítě, zisk provozovatele, roaming, atd.
Výsledná cena: 13–25 Kč/kWh
4. Neexistuje uhlíková spravedlnost
Výroba 1 litru nafty spotřebuje dalších 3–7 kWh energie, ale to se v ceně nijak neprojeví.
Spalovací auta tak mají skrytý systémový bonus – ekologické externality nejsou v ceně paliva vůbec započítány.