• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DZODZO: k tomuhle mě zajímá - platí opravdu někdo 8,12kč/kWh (0,33€)? Já platím 4,4, čili 0,18€/kWh. Na bytě, kde je sazba D02 to vychází kolem 6kč/kWh, takže 0,24€
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    k tym cenam za provoz elektrina versus fosilne paliva

    Analýza: Češi platí za elektřinu třikrát více než Maďaři a dvakrát víc než Slováci - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-analyza-cesi-plati-za-elektrinu-trikrat-vice-nez-madari-a-dvakrat-vic-nez-slovaci-40531437
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: O nějakém plošně tu nepadla řeč, naopak jsem dal příklad protože to plošně nemá smysl srovnávat. Ale k tomu 80% tak je započtený celkový ZVÝŠENÝ nárok na tu sít pokud si to pamatuji, teď to nevidím, Ale mám to někde na disku. Tedy nebavíme se o tom co ty zaplatíš ale co ty tím SPOTŘEBUJEŠ NA VÍC.
    Například doma by bylo velice efektivní nabíjet přímo z panelů. Otázkou je jestli se to vyplatí to řešit.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Tak v tom případě poprosím o zdroj já tebe. Zajímají mě jakékoliv zdroje mimo nějaké PR výrobců.

    Čísla jsou orientační, nebude to platit vždy a všude. Ale jen jsem chtěl aby se nemíchali jablka z hruškama.

    A zvýraznil jsem tím podle mě podstatnou informaci, že motory jakékoliv asi o 10% účinnosti jen tak nevylepšíme. Ale ušetřit 10% energie po cestě k tomu motoru není vůbec nemožné a co víc je tam obrovský prostor ve zlepšení JAKOU energií to budeme obsluhovat. To vidím jako nejzásadnější pro všechny paliva. Protože ta doba kdy máme dlouhodobě energetické přebytky z obnovitelných zdrojů tu už klepe na dveře.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ABS: tak v článku píšou 9-24%, ale DC by mělo být kolem 10% a nově se rozšiřující 800V technologie bude ještě méně, takže CUKIho 20% plošně je blbost
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CUKI: Jaká „férová“ čísla? Uváděné hodnoty jsou průměry.
    Je zřejmé, že některé EV jsou méně efektivní a naopak některé spalovací motory mohou dosahovat vyšší účinnosti.

    I kdybychom uvažovali účinnost elektromobilu kolem 70 % a spalovacího motoru kolem 40 %, rozdíl v energetické efektivitě je při reálném provozu stále zásadní.

    Největší ztráty vznikají při pomalém AC nabíjení, hlavně kvůli konverzi v palubní nabíječce – při rychlém DC nabíjení jsou ztráty naopak nejnižší.
    ABS
    ABS --- ---
    JIMIQ: to neni spatny odad koukni sem (https://insideevs.com/features/711659/ev-charger-efficiency-losses/)
    v realu to bude mozna jeste o kousek horsi nebot ono to neni Sit > ACDC> Auto ale casto spise Sit > ACDC > battery charge > batery discharge > car

    Opravdu by mne zajimala celkova efektivita vetsiho hubu jako je napr u D1 u Humpolce vs maly DC charer u Kauflandu. Predpokladam, provozovatele ale nesdili :(
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    k té učinnosti nabíjení 80-85% bych chtěl vidět zdroj :) Podle mě je to 95-97%
    to samé z baterie do motoru a motor samotný

    a na druhou stranu zanedbáváš účinnost těžby, rafinace a dopravy ropy/nafty
    CUKI
    CUKI --- ---
    CERMI_FOX: No v 60 letech 19. století se první společnosti zabývající těžbou černého zlata dostali k pozemkům s ropou tak levně, že ty pozemky měli mnohem menší hodnotu než neznečištěná půda. Někdy ji prý dostali jen tak navíc zadarmo. :-)
    CUKI
    CUKI --- ---
    W_NOICE78: Myšlenka zajímavá a nesmyslnost nechci rozporovat, ale stálo by za to uvádět fér čísla při porovnávání. Tedy uvedu některé věci které mi tam chybí a nesedí.

    1. bych uvedl fakt že nejzásadnější informace je vždy kde se ta energie spotřebovává a z jakých zdrojů. To s tím výpočtem strašně zamává a v dnešní době je (bude to) veliký gamechanger.

    2. účinnost moderních naftových i benzínových motorů (na pohyb) je mnohem vyšší u TSI se uvádí až 40% u 1.5 i-VTEC Turbo i malinko přes.
    U nafty třeba Mercedes-Benz 220d uvádí 42-46%

    3. když už to tak počítáme je dobré zmínit že jen na poslední štaci tedy u DC rychlo nabíjení baterie máš účinnost třeba jen 80% u pomalého AC je to o cca 5% lepší.

    4. z baterie do motoru jsi zase na 90%

    5. účinnost toho motoru samotného je přes 90%

    Tedy jen na té poslední štaci jsme u BEV na nějakých 65%. Podle mě je tedy výhoda těch ICE v tom že máš větší možnosti optimalizovat a udržovat tu energii. V tomhle je tedy výrazný prostor pro zlepšení jak u BEV tak ICE. I když technologie motorů zůstane stejná.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CERMI_FOX: Pro lepší představu, jak efektivní je dieselové auto:
    1 litr nafty obsahuje přibližně 10 kWh chemické energie.
    Z toho se na skutečný pohyb přemění jen 2,5–3 kWh – zbytek motor spálí ve formě tepla.
    Celková „energetická cena“ to je od težby po distribuci 1 litru nafty je je pak cca 13–17 kWh.
    Elektřina by musela být tak 3×–4× levnější, nebo nafta/benzín 3×–4× dražší, aby to dávalo smysl z hlediska čisté energie.
    Proč jsou pohonné hmoty cenově dostupnější než elektřina?
    1. Masová infrastruktura = dávno zaplacená
    Distribuce a výroba nafty jsou extrémně optimalizované, roky zaběhnuté, s minimálními maržemi.
    Sítě čerpacích stanic jsou plně vytížené, zatímco rychlonabíječky (UFC) jsou drahé a často poloprázdné.
    2. Na naftě stát vydělává → stabilní příjem
    Cena nafty zahrnuje:
    Spotřební daň (~10 Kč/l)
    DPH (21 %)
    Stát si tak chrání příjem. U elektřiny pro EV sice zatím není spotřební daň, ale stejně platíš DPH, distribuční poplatky, poplatky za přenos a další fixní náklady.
    3. Elektřina má více složek
    Při veřejném nabíjení platíš: cenu samotné elektřiny (např. 3 Kč/kWh z OZE nebo 6 Kč z mixu)
    přenosové a distribuční poplatky (3–5 Kč/kWh)
    náklady na výstavbu sítě, zisk provozovatele, roaming, atd.
    Výsledná cena: 13–25 Kč/kWh
    4. Neexistuje uhlíková spravedlnost
    Výroba 1 litru nafty spotřebuje dalších 3–7 kWh energie, ale to se v ceně nijak neprojeví.
    Spalovací auta tak mají skrytý systémový bonus – ekologické externality nejsou v ceně paliva vůbec započítány.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    W_NOICE78: na tom je videt, jak mame drahou elektrinu, kdyz litr nafty stoji mene (kdyz nepocitam spotrebku, dph a dph ze spotrebky) jak 7 kWh elektriny :-(
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CUKI:
    musis se na to divat trochu jinou optikou i kdyz to ted ekonomicky nevychazi tak k ty spotrebe musis pridat další faktory, třeba emise nebo zdravotní externality.
    Ten mrnavy Buzz ma hmotnost 2.7t oproti Multivanu T6.1 2.0TDI 110kw, ktery vazi kolem 2.5t
    Prumerna spotreba Buzze je 25kw/h na 100km to je jak 8,5l nafty na 100km, stejnou spotrebu ma i ten 110kw Multivan
    Jenze na vyrobu 1 litru nafty potrebujes cca 3-7 kWh a to uz je hodne drahej provoz.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jo a ještě: u mě hodně ovlivňuje použití FEV to, že 4 dny v týdnu dělám z domova. Pokud bych dojížděl do práce denně a dělal klasicky 9-17, tak bych mohl využít maximálně 10 kWh baterku a tím by s velkou pravděpodobností využití FVE kleslo.
    Třeba soused už z FVE nedobíjí, prostě spoléhá na noční proud.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    W_NOICE78: Asi se to bude lišit typ od typu, ale v loňském modelovém roce se zapracovalo právě na servisovatelnosti už na lokální úrovni.

    Bohužel schémata u vysokonapěťového VAG jsou asi naschvál částečně skrytá, takže na konkrétní pojistku tam nevidím. Ale z toho tvého příspěvku je mi jasný, že se to díl 0Z1915604H. Zbytek kódů jsou baterie

    Jedna věc je drahý díl (typicky pojistka baterek, ložisko v motoru), ale druhá je, jestli ten díl jde vyměnit přímo v servisu anebo se musí vyndat celá soustava a poslat někam do fabriky.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KORKMAZ: Jakych drivejsich baterii? ID.4 a Enyaq jsou 5. let stary EV. Point je v tom, ze jen za tu OEM pojistku si VAG uctuje 3000 EUR
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    CUKI: Ano, veřejně je to hodně drahý. Zajímalo by mě, jak tu svojí cenovou strategii pro dají velcí dodavatele typu ČEZ, Před a e.ON plebejům.

    Jinak my máme hodně nabíjecích stanic na množství vozidel, podobně jako čerpacích stanic. Ale bohužel tady vůbec nefunguje ta tržní elasticita, jako u prodejců fosilních paliv.
    CUKI
    CUKI --- ---
    KURE: No právě to mi nějak nevychází jako super. Protože moje 20let staré Ducato žere těch 6, ale BEV i prťavá dodávka žere mnohem víc než těch 16. :-(

    Nejde o úsporu, ale nečekal jsem že je to až o tolik dražší.
    KURE
    KURE --- ---
    CUKI:
    že když tě ICE auto žere 6/100 tak to je cca ekvivalent toho když
    do EV se spotřebou 16KWh/100 kupuješ elektriku za 13/kWh.

    finanční výhodnost je tam v okamžiku kdy nabíjíš doma nebo ze soláru.
    na komerčních nabíječkach (8-13/kWh se správnou kartičkou a tarifem) si na tom trochu lépe nebo stejně jako normální ICE auto.
    a superrychlý nabíječky ke kterejm nemáš právnou karičku vyjdou draho.
    imho kupovat BEV kvuli úspoře se dneska vyplatí poměrně úzké skupině osob
    CUKI
    CUKI --- ---
    KORKMAZ: Tedy cena nabíjení je dána přímo rychlostí nabíjení a nebo přeneseně spíše "značkou" dobíjecí stanice? A jak je to z nutnosti mít nějaké ty věrnostní a jiné kartičky?

    "Ekvivalent aktuálně stabilních cen fosilních paliv pro větší moderní auta je někde kolem 13kč/kwh." Tohle ale nechápu co je tím myšleno. Nebo jakým způsobem se to dá porovnávat.

    Mě jen zaskočila ta cena. Měl jsem za to, že když se všude ohání finanční výhodností tak to alespoň není opačně. A ne že mrňavý ID Buzz "sežere" znatelně víc než velká 20let stará naftová dodávka.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam