• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    GOR: Tak EURO 6 už může být 10 let starý auto.
    Emisními kontrolami policie neprošlo téměř 75 procent vozů, dozvěděla se vláda - Ekonomický deník
    https://ekonomickydenik.cz/emisnimi-kontrolami-policie-neproslo-temer-75-procent-vozu-dozvedela-se-vlada/
    INSID statistiky kontrol červenec 2025
    https://www.garaz.cz/clanek/servis-auto-cisla-statistiky-modre-majaky-zasahuji-temer-kazde-treti-auto-problemove-na-pokutach-i-kaucich-se-vybraly-miliony-21015302

    Kontroly se zaměřují hlavně na auta, která jsou na první pohled podezřelá. Vozidla se zaslepeným EGR nebo odstraněným DPF, která nekouří a nejsou nápadná, většinou nikdo nekontroluje.
    GOR
    GOR --- ---
    W_NOICE78: BTW, pises o starych autech.... Ale projdi se za mraziveho zimniho rana v Praze po chodnicku z hlavniho nadrazi k muzeu, o stare auto nezakopnes, ale smradek (=PAU) je tam solidni. Takze furt doufam, ze doziju 80+% BEV.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    COMODOR_FALKON: Jak píší kolegové, řemeslník otočí víc. I u nás v HK je to min. bůro denně, což při 260 pracovních dnech dává 1,3 mega jako prd. A to nepočítám fušky o víkendech, za který si řekneš o ranec navíc.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: V létě jak píšeš.

    V zimě: Celá čtvrt rodinných domků kolem nás je plynofikována, ale dost domů si nechalo i starý kotel, případně mají krb/kamna který ale ne vždy nekouří (a netroufnou si spekulovat co v tom kdo pálí). Teď s vyšší cenou plynu jsme se bohužel vrátili k tomu, že v zimě to někdo zakouří. Netuším kolik toho je, stačí jeden blbeček a zničí vzduch okolo.

    Takže jednak jak píšeš s ICE. Ale druhak je tu nevymahatelné a neřešitelné ani to topení a zaroveň EU bohužel tlačí návrat ke kotlům, protože papírová neutralita CO2 při spalování dřeva (a trust me bro, že v tom nepálím i odpad). Ach jo.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DANYSEK: Všude. Teď jsem platil u nás v regionu 5k CZK za pár hodin práce, protože jsem chtěl prioritně. Pán přijel hezkou dodávkou, věřím že za pár let to bude EV dodávka. Neříkám že to má každý řemeslník v regionu, ale ti šikovní takto.

    Ostatně UPS u nás rozváží EV Mercedesama, po Budějovicích super, mezi okresama nic moc (což se IMHO vyřeší do ~ 10 let větší baterií).

    V ulici se nám mmch EV a hybridy příjemně množí. I ty hybridy pomůžou, máme 30km/h, nezaznamel jsem ještě že by tam nějaký projel na ICE (tím neříkám že se to neděje, o hybridech nic nevím a neřeším, pro mé účely preferuji EV).
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    V Česku se pořád hádáme o tom, jestli nízkoemisní zóny „omezují lidi“, ale mezitím dýcháme vzduch, který by jiné evropské metropole už dávno řešily. Největší problém nejsou pravidla, ale to, že politici nemají odvahu je zavést férově postupně, s výjimkami pro chudší a s podporou pro živnostníky. Zóny nejsou o tom někoho vyhnat, jsou o tom nastavit pořádek a omezit nejhorší znečišťovatele. Čekat další roky nic neřeší, jen to zhoršuje situaci pro všechny.
    Centrem Prahy pořád vede páteřní tranzit, kudy denně projíždějí tisíce kamionů a starých aut. To, co je jinde v Evropě nemyslitelné, je u nás pořád „normální“. Přitom stačí přestat vymýšlet vlastní slepé cesty a převzít modely, které fungují v Londýně, Berlíně nebo Paříži: odklonit tranzit, postupně omezit nejšpinavější auta a nastavit férové výjimky pro místní. Praha nepotřebuje další roky debat, potřebuje jen odvahu dělat to, co jinde dávno funguje.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: jen bezny remeslnik v Praze si prijde na vic, nez tu udavas. Je to nedostatkovy statek, to samo o sobe zene ceny nahoru, holt by sis mel oprasit zakladni ekonomicke poucky o vlivu previsu poptavky nad nabidkou na cenu sluzeb.

    Samozrejme, vzdy to jde napasovat tak, aby to "nevyslo". Lehce jete bude drahe cokoliv. Jen ukazujes demagogickou manipulace mj. skrze to omezeni na "lehce". Lehce jete Berlingo v nafte o moc levnejsi nebude, protoze "lehce jete" bude dnes z kategorie Euro6, tedy se spoustou serepeticekv motoru co cenu navysuji a muzou byt v case problematicke. Fakt nejde srovnavat lehce jete EV s vylitanym patnactiletym vrakem "v dyzlu", zeano :) Je videt, ze nevis co obnasi servis dyzlu :D

    Vydirani starousedliku rikas? Tak si mezi nima udelej anketu, kdo o ten smradek teda stoji 😂 Nebo jeste lepe nam povez, kde bydlis... pujcime si nejaky ten vrak v dyzlu a pujdem ti ho turovat pod okna 😁 Uvidime, jak dlouho se ti ten smradek bude libit...
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    BOBASH: Což pokud vezmeš takového průměrného řemeslníka, co má obrat cca 500-600k ročně a eBerlingo, které se dá dle Sauto sehnat lehce jeté za ~620-780k, tak jsi na 103-130% ročního obratu…

    Naštěstí, zatím se mi do nákladů na živnostníky promítá jen parkovací zóna, což je cca +500/den.

    STETKINS: Jenže i s těmi náklady na opravy nedají za to auto víc, než aktuálně za BEV ojetinu + jsou ty náklady rozložené v čase.

    DANYSEK: Možná už bys ten toluen čichat neměl, začínáš psát jak jistá parta MAMILů z Twitteru…
    Svým blábolením jen dokazuješ svoje odtržení od reality, především to, že nejsi schopný reflektovat, že "nízkoemisní zóna" v staré zástavbě znamená vydírání starousedlíků, aby krom dražších služeb buď pořídili drahé auto a pokud na něj memají, tak aby prodali byt a odstěhovali se mimo nízkoemisní zónu…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Aby bylo zdražení o 90% následkem změny auta, musely by náklady na nový auto čini 45% obratu toho řemeslníka.

    Což by přibližně sedělo, pokud by běžný instalatér musel koupit nikoliv elektrický Citroën Berlingo, ale Mercedes-Benz G580 EQ v plný výbavě. Nebo Rollse.

    Reálně je měsíční splátka za elektrický Berlingo zhruba tak denní obrat řemeslníka v Praze, max dvoudenní. Takže zdražení o 5-10% je realistický, 10-20% by bylo "využití příležitosti" zdražit víc, o 90% je to úplně mimo.

    COMODOR_FALKON: Mimo realitu jsi zjevně ty a pravděpodobně už jsi nějakou dobu neplatil řemeslníka v Praze.
    KURE
    KURE --- ---
    FINSON: jo. přesně jak řikáš, ty emise, hlukovy i čichovy jsou tak všudypřítomný, že si to člověk uvědomí až když najednou nejsou.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Já vám do toho teda nechci kecat, ale pořizovací cena BEV má na náklady řemeslníka, tedy i na jeho fakturaci, úplně minimální vliv.
    Zásadní je TCO, ale pohříchu si to moc řemeslníků spočítat neumí. Ano koupí si starou plečku s velni nízkou pořizovací cenou, velmi nízkou spolehlivostí, vysokými provozními náklady a obřími náklady na opravy. S řemeslníky se setkávám denně a historky o tom, kolik zase nechali u automechanika slyším taky denně.

    Podstatně větší problém je mizerný výběr vhodných BEV ať už nových nebo na sekundárním trhu.


    COMODOR_FALKON: Pokud řemeslník, který ke svojí práci potřebuje auto, na něj nemá 200k, tak je blbost aby to dělal... Pro všechny bude lepší, když se někde nechá zaměstnat :-D
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: mimo relaitu zijes ty... jezdit a smrdet autem fakt neni zakladni lidsky pravo :) A svoboda pohybu opravdu neni o pravu smrdet svym kouricim dehtakem ostatnim pod okny, zeano.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: Problém bude asi v tom, že jsi zjevně dost mimo realitu, když považuješ 200k za "pár kaček" - a od téhle neschopnosti vnímat realitu se nejspíše odvíjí i ty další halucinace…🤷🏽‍♂️
    NTR23
    NTR23 --- ---
    W_NOICE78: Micra je R5.
    Renault-Nissan-Mitsubishi jsou v Alliance. Patří jim i Alpine
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FINSON: Jsem ted v Lisabonu. Vetsina aut je tady elektrickych a nebo hybridy. Rozdil proti Praze neskutecny.
    I chude Portugalsko to muze zlepsovat, jen u nas se jen drzkuje. Do centra nesmeji auta starsi nez rok 2000, aspon mi to rikal taxikar.
    Dieselu tady moc neni, smradu a hluku je tady mnohem mene- a to se tady po meste jezdi opravdu hodne.
    V meteu jsme potkali skoro same cernochy, zbytek drandi autama.
    FINSON
    FINSON --- ---
    Předem svého příspěvku se přiznávám, že aktuální debatu ohledně šikany řidičů ICE jsem nečetl, nebaví mě to a nebudu se toho účastnit.
    Chtěl jsem jenom napsat takový postřeh, co se mi teď poštěstilo: Bydlím u hlavní silnice na kraji Prahy, před bytovkou mi podél té hlavní silnice vede cyklostezka, po které vyrážím na kolo nebo běhat. V ranní špičce, kdy se navíc pravidelně obrací vítr od silnice k bytovce, nemůžeme v bytě větrat - kdybychom si dovnitř natáhli výfuk z nastartované tatrovky, bude to mít stjný efekt. Kolem poledne se to pak rozptýlí, otočí se proudění a odpoledne a večer naopak míváme lepší vzduch než je v Praze kdekoliv blíž k centru.
    Byl jsem se v týdnu proběhnout a klusal po cyklostezce podél té silnice, provoz byl takový normální, auto každé tři sekundy. Na hluk jsem si za ty roky tady zvykl, vnímám to prostě jako šum okolí.
    A pak bylo najednou chvíli ticho, úplně nezvyklé. Projelo kolem mě asi 6 elektrických aut - 2x VW id3, id7, Škoda Elroq, nějaké Audi eTron a ještě nějaký Renaut, úplně normální kolona aut jako vždycky, ale tenhle kus kolony byl pouze elektrický. Na tu chvilku byl zvukově klid. Navíc jsem si uvědomil, že kdyby nám s tímhle parkovali sousedi u baráku pod oknem, tak nám to nebude vevnitř bručet, než se tam naštelují a vypnou motor.

    Tak to jenom tak, jsem se chtěl podělit.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    o parkovani zdarma pre EV neviem, to bola jedna z veci s ktorou som pocital ale ouha, napr. v Brne nic takeho neplati

    omedzenie/zakaz vjazdu do mesta by bolo dobre realizovat pre vsetky auta bez rozdielu pohonu, ale s tym musi ist ruka v ruke vystavba zachytnych parkovisk (idealne s nejakymi nabijackami) a dobre navazujucej MHD, v tomto smere je na tom Brno relativne dobre co sa tyka MHD ale s tymi parkoviskami uz je to horsie
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: zajiste, oni v tom Nemecku (Francii, Itali...) postavili nova mesta... :D A ted nam povez jeste tu O Cerveny Karkulce :D
    Jasne, ze nizkoemisni zony se bezne zavadi ve mestech, co existuji hromadu let. Nikoliv v "novostavbach" A kupodivu tam s remeslniky problemy nemaj. Cesko neni zadna "specielni" zeme, kde by to jakoze fungovat nemohlo.
    Ojetou elektriku na ackach poridis za neco malo pres dveste tisic. Treba i tu zminovanou i3jku... jo, muzes mit deset let stary "bawo" za par kacek. To fakt neni castka, ktera by byla "ruinujici". Ale jo, jses krasna demonstrace tech typickych ceskych predsudku :D

    Neni nic pricetneho na tom cuchat smrad z jednickovych ochcavek v tedeicku na hlinach... a rek bych, ze jen minorita lidi ve mestech o to opravdu stoji.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale jen v případě, že by poměr počtu BEV byl vyšší než spalováků. Stát by pak neměl takový výběr ze spotřební daně a hledal by cesty, jak ty peníze vybrat jinak. Pak mi přijde nefér, že nízkoemisní auta platí stejně jako spalováky, protože emise ze spalováků zatěžují svými externalitami státní rozpočet víc než elektromobily.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: Zbabělá? Myslím, že jsi ve slově "příčetná" udělal spoustu překlepů.
    Nízkoemisní zónu lze zřídit v nové čtvrti, před prodejem koncovým vlastníkům. Zřizovat ji ve stávající zástavbě a vydírat tím rezidenty k nákupu BEV, na které nemusí mít peníze, to je šílenství…

    Spíš by to dopadlo tak, že by buď řemeslníci v Praze žádné služby neposkytovali, nebo jen za mastný příplatek…

    Ad odpisy:
    No právě… EV odepíšeš za 2 roky, takže teoreticky by to mělo vlivem snah firem o optimalizaci tlačit cenu bazarových EV dolů…
    Což se (zatím?) neděje…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam