• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FINSON: Jsem ted v Lisabonu. Vetsina aut je tady elektrickych a nebo hybridy. Rozdil proti Praze neskutecny.
    I chude Portugalsko to muze zlepsovat, jen u nas se jen drzkuje. Do centra nesmeji auta starsi nez rok 2000, aspon mi to rikal taxikar.
    Dieselu tady moc neni, smradu a hluku je tady mnohem mene- a to se tady po meste jezdi opravdu hodne.
    V meteu jsme potkali skoro same cernochy, zbytek drandi autama.
    FINSON
    FINSON --- ---
    Předem svého příspěvku se přiznávám, že aktuální debatu ohledně šikany řidičů ICE jsem nečetl, nebaví mě to a nebudu se toho účastnit.
    Chtěl jsem jenom napsat takový postřeh, co se mi teď poštěstilo: Bydlím u hlavní silnice na kraji Prahy, před bytovkou mi podél té hlavní silnice vede cyklostezka, po které vyrážím na kolo nebo běhat. V ranní špičce, kdy se navíc pravidelně obrací vítr od silnice k bytovce, nemůžeme v bytě větrat - kdybychom si dovnitř natáhli výfuk z nastartované tatrovky, bude to mít stjný efekt. Kolem poledne se to pak rozptýlí, otočí se proudění a odpoledne a večer naopak míváme lepší vzduch než je v Praze kdekoliv blíž k centru.
    Byl jsem se v týdnu proběhnout a klusal po cyklostezce podél té silnice, provoz byl takový normální, auto každé tři sekundy. Na hluk jsem si za ty roky tady zvykl, vnímám to prostě jako šum okolí.
    A pak bylo najednou chvíli ticho, úplně nezvyklé. Projelo kolem mě asi 6 elektrických aut - 2x VW id3, id7, Škoda Elroq, nějaké Audi eTron a ještě nějaký Renaut, úplně normální kolona aut jako vždycky, ale tenhle kus kolony byl pouze elektrický. Na tu chvilku byl zvukově klid. Navíc jsem si uvědomil, že kdyby nám s tímhle parkovali sousedi u baráku pod oknem, tak nám to nebude vevnitř bručet, než se tam naštelují a vypnou motor.

    Tak to jenom tak, jsem se chtěl podělit.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    o parkovani zdarma pre EV neviem, to bola jedna z veci s ktorou som pocital ale ouha, napr. v Brne nic takeho neplati

    omedzenie/zakaz vjazdu do mesta by bolo dobre realizovat pre vsetky auta bez rozdielu pohonu, ale s tym musi ist ruka v ruke vystavba zachytnych parkovisk (idealne s nejakymi nabijackami) a dobre navazujucej MHD, v tomto smere je na tom Brno relativne dobre co sa tyka MHD ale s tymi parkoviskami uz je to horsie
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: zajiste, oni v tom Nemecku (Francii, Itali...) postavili nova mesta... :D A ted nam povez jeste tu O Cerveny Karkulce :D
    Jasne, ze nizkoemisni zony se bezne zavadi ve mestech, co existuji hromadu let. Nikoliv v "novostavbach" A kupodivu tam s remeslniky problemy nemaj. Cesko neni zadna "specielni" zeme, kde by to jakoze fungovat nemohlo.
    Ojetou elektriku na ackach poridis za neco malo pres dveste tisic. Treba i tu zminovanou i3jku... jo, muzes mit deset let stary "bawo" za par kacek. To fakt neni castka, ktera by byla "ruinujici". Ale jo, jses krasna demonstrace tech typickych ceskych predsudku :D

    Neni nic pricetneho na tom cuchat smrad z jednickovych ochcavek v tedeicku na hlinach... a rek bych, ze jen minorita lidi ve mestech o to opravdu stoji.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    COMODOR_FALKON: Ale jen v případě, že by poměr počtu BEV byl vyšší než spalováků. Stát by pak neměl takový výběr ze spotřební daně a hledal by cesty, jak ty peníze vybrat jinak. Pak mi přijde nefér, že nízkoemisní auta platí stejně jako spalováky, protože emise ze spalováků zatěžují svými externalitami státní rozpočet víc než elektromobily.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: Zbabělá? Myslím, že jsi ve slově "příčetná" udělal spoustu překlepů.
    Nízkoemisní zónu lze zřídit v nové čtvrti, před prodejem koncovým vlastníkům. Zřizovat ji ve stávající zástavbě a vydírat tím rezidenty k nákupu BEV, na které nemusí mít peníze, to je šílenství…

    Spíš by to dopadlo tak, že by buď řemeslníci v Praze žádné služby neposkytovali, nebo jen za mastný příplatek…

    Ad odpisy:
    No právě… EV odepíšeš za 2 roky, takže teoreticky by to mělo vlivem snah firem o optimalizaci tlačit cenu bazarových EV dolů…
    Což se (zatím?) neděje…
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    W_NOICE78: no, zrovna tomu parkovani zdarma u EV pomalu, ale jiste beztak zacina zvonit hrana.
    COMODOR_FALKON: tezis z toho, ze ceska mesta jsou "zbabela" a nezavadi nizkoemisni zony stejne, jako treba vedle v Nemecku. Ono by pak ta "vyhodnost" te vylitane Fabie rychle pominula, pokud bys s ni nikam nedojel :D
    COMODOR_FALKON: EV odepises za 24 mesicu (60% v prvnim roce, 40% v druhem). Viz § 30a zakona o dani z prijmu.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    W_NOICE78: Zatím nejsou… Ale níže navrhuješ omezení/zákaz vjezdu ICEV do měst, což je poměrně vysoký level šikany…

    Jinak nemám pocit, že by "účetní hodnota nového BEV" klesala rychleji, než hodnota nového spalováku stejné kategorie, naopak je jejich účetní hodnota mohem stabilnější v čase…
    …stále ještě rychlému morálnímu zastarávání a daňovým odpisům navzdory…
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    COMODOR_FALKON: O jaké šikaně mluvíš? Pokud vím, tak u nás žádné zákazy pro spalováky nejsou. Od roku 2035 bude platit pouze zákaz prodeje nových spalovacích aut, ale pro už vyrobené vozy se tento zákaz nevztahuje. Nikdo si neuvědomuje, že současní majitelé BEV jsou pořád early adopteři. Hodnota nového BEV klesá rychleji než hodnota nového spalováku. Osvobození od dálniční známky nebo parkování zdarma pak nehraje téměř žádnou roli.

    Nejvíc mě šikanují majitelé spalováků, kteří si je nelegálně upravují, odstraňují filtry pevných částic, nesplňují emisní limity a projdou díky STK mafii.

    Hlavně musí mít dojezd 1000 km, ale využijí ho jednou za rok při cestě do Chorvatska.

    Myslím, že to je ta skupina lidí, o které mluvíš, přitom si už dnes mohou za jeden roční plat pořídit ojeté BMW i3.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    W_NOICE78: Je pravdou, že elektrifikace je relativně nízká a chtělo by to nezvyšovat uměle náklady na pořízení a provoz EV.
    Zároveň ale, jak správně poznamenáváCERMI_FOX, šikana vlastníků ICEV, kteří na EV prostě nemají, vede k rozsáhlým negativním následkům.

    A k odhadu od BOBASH bych navíc doplnil, že to není "o půlku dražší auto" ale klidně "5-10x dražší auto", protože pracovní vůz bude třeba vylítaná Fobie HTP z bazaru, takže to zdražení by bylo spíš o 40-90%
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: Jaký procento z ceny řemeslníka je auto, kterým přijede? 10%? Takže když bude mít o půlku dražší auto, tak zdraží o 3%?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Homologované tažné pro BMW i3 5:20
    e-Salon 2025: Největší novinky elektromobility! Co mě opravdu překvapilo?
    https://www.youtube.com/watch?v=hbIB4vXpVuw
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Mě tam nejvíc zaujali Číňani. MHero tank bych bral hned ... ve všem lepší než Cybertruck ... akorát ta cena :(

    Jinak na muj vkus až moc hybridů a zastaralejch modelů od legacy automobilek. Pak mě ještě zaujal Ford tím, že neměli koule ponořit ten jejich Ranger s brodivostí 80cm do vody, ale trapně kolem něj postavili ohrádku.

    BTW díky navigaci v Tesle jsem měl parkování i vstup zdarma ... zavedla nás přímo do vjezdu pro zkušební jízdy :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    24 příjemných minut o bateriích, z pohledu české vědkyně.

    Bateriová vědkyně Zukalová: Čína je o světelný rok napřed a HE3DA není podvod | Vysoké napětí #81
    https://youtu.be/udZwlMirBi0?si=RH-CmPdvvvegUO8t
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    STETKINS: Ta nabídka je zatím salbá.

    Kdo se nedostal na e-salon a zajímá ho to, tak tady:
    Největší novinky e-SALONU 2025! Útok Číny a dostupné elektromobily | BACINA.TV
    https://youtu.be/PnmA6tSTW-M?si=AMaROe-VWGUguC6s
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    W_NOICE78:
    Mě taky zajímají dodávky a pracovní auta, ale ta PV5 teda není hezký auto.
    Dělá se něco jako caddy - prostě něco osobně pracovní?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Dávám si trasu zároveň do mobilu s Waze a zároveň do navigace v Tesle. Nejvíc bych si přál, ať je ta Waze přímo v autě / aby se nějak dohodli. Jen na telefonu mi navigace nestačí, potřebuji i aby to auto vědělo, kam se jede. Tím nic proti jiným use-cases, než mám já.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Byl se někdo podívat na e-Salonu?
    PRE rozdává speciální čipy, kde je akční tarif bez měsíčního poplatku – AC vychází na 7,60 Kč za kWh.

    Zajímala mě hlavně malá auta do města a elektrické multivany.
    BYD Dolphin Surf se mi moc líbil, jen jsem neseděl v základní verzi. Přijde mi ale, že má pro cestující vzadu víc místa na nohy než nový Renault 5. Ten je taky pěkný, ale už za jinou cenu.

    Nissan Micra vypadá dobře, zřejmě sdílí stejnou platformu s R5.

    Kia PV5 – trochu je poznat, za jakou cenu to prodávají. Design je hrozná krabice, ale myslím, že se bude prodávat líp než ID.Buzz.

    Pak se mi líbil BYD Seal Touring, škoda, že to není full EV.
    Nová Kia EV4 je uvnitř pěkná, jen má málo místa vzadu.
    Nový Ioniq 6 a Ioniq 9 👍🏻
    XPENG a Lynk & Co vypadají dobře.

    Volvo, VW, Ford ani Škoda mě moc nezaujaly.
    BYD měl ještě reálnou prezentaci 1MW nabíjení 👍🏻

    Z motorek se mi líbily endura Talarie.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    jakoze mapsy a waze najdu nejaku casovo este vyhodnejsiu trasu? lebo mne to na ukor tohoto obcas nachysta aj taku ja to volam ze scenic route... ze ma to povlaci po nejakych kotehulkach, kde to ani nepoznam :)))
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Planuje to blbe, porovnano mockrat s Google maps a Waze
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam