• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Jde hlavně o ten tok peněz
    Číňan zaplatí v EU za homologaci a senzory v podstatě drobné (často si je vyrábí sám).
    VW ale musel do XPengu nalít 700 milionů dolarů jen jako ‚vstupné‘, aby tu jejich technologii vůbec mohl používat.
    A to je ten finální hřebíček: V obou případech ty peníze končí v Číně.
    Buď nám prodávají svoje auta napřímo, nebo nám prodávají svoji technologii (za těžké prachy), abychom vůbec mohli vyrábět ta naše. Tím, že VW platí XPengu, vlastně Evropa svými penězi přímo dotuje vývoj čínské konkurence. To je ta strategická katastrofa.“
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Tomu příměru nerozumím, promiň.

    Auta v EU musí splňovat nákladný certifikace, obsahovat mrtě asistentů atd. atd. To všechno ty vozy nutně prodražuje.

    Můžeme vést debatu, zda je to potřeba, ale zdá se, že „my“ v Evropě to tak chceme a tak jsme si to schválili. A tak jen máme, co jsme chtěli.

    ***

    Pokud poukazuješ na to, že Západ udělal před lety zásadní strategickou chybu, když se začal s rudými vrahy v Číně vůbec bavit a v zájmu zisku tam dokonce přenášel výrobu a vzdal se exkluzivního know how, čímž si pod sebou podřízl větev, tak máš samozřejmě pravdu.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Nejsem žádnej expert, ale je to jako při stavbě domu. Číňan musí jen vymalovat fasádu, aby dostal razítko. Evropan zjistil, že mu spadl barák, a musí si pronajmout základy od souseda. Kdo je na tom podle tebe líp?
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Když Číňan upravuje auto pro Evropu, tak ladí podvozek nebo přidá tlačítka, aby se nám trefil do vkusu

    Jo, to máš pravdu, ale imho to není celá pravda.

    Erudovanější kolegové mě jistě doplní, ale co jsem pochopil, tak Číňan pro EU trh taky přidává celou řadu funkcí, který u nich nejsou povinný, ale u nás jo. Teď se mi to vážně nechce hledat, ale pokud se dobře pamatuju, tak třeba BEV Dacia Spring se od svýho „mateřskýho“ modelu (nějakej lacinej původně čínskej krám, osekanej na dřeň) liší krom jinýho právě i tímhle.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SPEEDY: Ne, Elon nejsem. Ale kdybych byl akcionář BYDu, tak teď brečím.

    Ty jásáš nad jejich růstem, ale trh jim právě smazal 900 miliard hodnoty. Ukazuje se, že prodávat miliony aut s minimální marží v cenové válce není ‚výhra‘, ale cesta do pekla. Ale hlavně že mají hezká čísla v Excelu, že? :D
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    W_NOICE78: To jsi ty, Elone? Kdo jiny by psal eseje o tom, ze pokles prodeje v absolutnich cislech na trhu, ktery dramaticky roste ve vsech segmentech, je vyhra? :-)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: S tím nesouhlasím.

    Když Číňan upravuje auto pro Evropu, tak ladí podvozek nebo přidá tlačítka, aby se nám trefil do vkusu. Ale technika (baterka, motor, softwarový základ) je jeho a funguje.

    Když VW zakládá divize v Číně a spojuje se s XPengem, nedělá to kvůli ‚vkusu‘. Dělá to proto, že jeho vlastní technika (platforma) je tam zastaralá a neprodejná. VW si tam musí kupovat ‚střeva‘ auta od čínské konkurence, aby vůbec přežil.

    To není ‚přizpůsobení se trhu‘, to je nákup technologie, kterou sami nezvládli vyvinout. A ekonomicky je to průšvih – místo aby měli jedno globální auto s velkou marží, musí platit Číňanům za licenci. To jim ty zisky sežere.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SPEEDY:Ta matematika s podílem sedí, ale ta interpretace je mimo.

    Zaprvé: Trh roste hlavně v segmentu levných aut (pod 30k GBP), kde Tesla nemá model, takže logicky procentuálně ztrácí. Být jako jedna samostatná značka na 9 % trhu je v automotive pořád dominantní pozice.

    Zadruhé: Je to přesně jako Apple vs. Android. Apple má taky menší tržní podíl než hromada značek Androidu dohromady (co chrlí desítky modelů), ale drží si marži a ekosystém. To, že Tesla nemá 50 % trhu navždy – když nastoupila levná Čína – není krach, ale normalizace trhu.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KASPAREK: Abychom mohli říct, že Tesla prohrála, musel bys srovnat čisté BEV. BYD má v těch číslech v UK započítané i hybridy (Seal U DM-i). Pokud očistíš čísla jen na čistou elektriku, Tesla pořád vede. Číňan ji v objemu přeskočil jen díky tomu, že si pomohl spalovacím motorem.
    A k tomu mínusu (-4,5 %): To není prohra, to je stabilizace na nasyceném trhu. Tesla drží obří podíl s v podstatě dvěma modely proti záplavě novinek. To, že BYD roste o stovky procent z nuly díky hybridům, je hezká statistika, ale v čistém elektru na Teslu zatím nemají.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    W_NOICE78: Podstatny je to, ze BEV se prodalo podstatne vic, ale Tesel min. Tesle podil na trhu BEV klesnul o 26% na pouhych 9% a s kazdym pribyvajicim mesicem se to horsi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KASPAREK: chcelo by to este nejake cisla z emerging markets, napr. india alebo juzna amerika, tam je tiez nejaky potencial, sice bohatych indov bude asi malo z celkovej populacie ale stale je ta populacia obrovska (ako cina)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Největší důkaz je, že tam koncern (VW/Audi) zakládá úplně oddělené divize jen pro Čínu. Je to defakto kapitulace, přiznali si, že s těmi evropskými auty tam nemají šanci, tak musí postavit úplně jiné modely, často na čínské technice, aby se vůbec chytli.

    Tento největší důkaz dokládá pouze to, co píše níže kolega Bobash, tj. že přístup Evropanů a Číňanů k autům je prostě jiný.

    A platí to i naopak: kdo by si tady dobrovolně kupoval čínský auto „tak jak je“, bez úpravy pro splnění nároků Evropanů? Skoro nikdo. A asi to neznamená, že Čína kapitulovala, že ne?

    Prostě nejsme stejní. Evropan není Amík, Evropan není Čínan. A obráceně.

    A je to tak v pořádku.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    W_NOICE78: a neni to tak ze pokud ma ta Tesla zaporny cisla - Tesla 35.455 (-4,51%) - tak je uplne jedno s cim to srovnavas, ale znamena to ze tu hru co hrajou tak ji prohravaj? Kdyby byly na nule tzn prodavali porad stejne nebo jenom o par procent vic tam kde BYD roste o stovky procent, tak bych veril tomu ze svoji bublinu hrajou dobre, takhle nevim.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SPEEDY: UK je specifický trh hlavně kvůli absenci cel, což nahrává Číně, ale ty statistiky je potřeba číst v kontextu a nemíchat jablka s hruškami.
    1. Hybridy vs. Elektro: Data SMMT ukazují celkové registrace značky. Tesla je 100% čisté elektro (BEV). BYD tam ale prodává i plug-in hybridy (např. Seal U DM-i), které jsou v těch číslech započítané. Takže srovnáváš čistá elektra s mixem se spalováky. Kdyby se to očistilo jen na BEV, vypadá to jinak.
    2. Efekt 'Golf' a faktor Musk: Ten pokles Tesly má i sociální důvod. Tesla se stala 'elektrickým VW Golfem' – je všude, ztratila auru exkluzivity. A v UK specificky hraje roli i politika – část lidí se prostě 'stydí' jezdit v autě od Muska kvůli jeho názorům. To nahrává neutrálním značkám.
    3. Apple vs. Android: Celkově je to přesně jako souboj Apple (iOS) vs. Android. Tesla jede strategii Applu – má omezené portfolio a obří efektivitu. BYD je jako Android – chrlí desítky modelů (včetně hybridů), aby pokryl každou skulinu na trhu.
    To, že 'Android' (BYD) prodá v součtu o něco víc kusů díky hybridům a nekonečné nabídce modelů, neznamená, že iPhone (Tesla) prohrává. Jen hrají jinou hru.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    W_NOICE78: UK za cely rok 2025: BEV 386.244 (+28,9%), Tesla 35.455 (-4,51%), BYD 39.103 (+547,4%).

    UK New Car Registration Data - Latest Figures & Statistics | SMMT
    https://www.smmt.co.uk/vehicle-data/car-registrations/
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Ta sázka na 'prémii' je globálně past. Evropa se mění v chráněnou dílnu starého autoprůmyslu.
    Tady si ještě chvíli budeme hrát na to, že značka a lícování je víc než technologie, ale ty brutální propady Porsche v Číně ukazují, že tahle párty už skončila. Znáček na kapotě už tam dneska nikoho nedojme.
    Největší důkaz je, že tam koncern (VW/Audi) zakládá úplně oddělené divize jen pro Čínu. Je to defakto kapitulace, přiznali si, že s těmi evropskými auty tam nemají šanci, tak musí postavit úplně jiné modely, často na čínské technice, aby se vůbec chytli.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ABS: Soudit kvartál Tesly podle října je jako hodnotit fotbal v 10. minutě. Auta jsou na lodích, ne u zákazníků.
    A ta poznámka, že 'masovka z toho nebude', je vtipná. Model Y je oficiálně nejprodávanější auto na světě (překonal i Corollu). Takže rada 'jít cestou BMW' nedává smysl, to by pro Teslu znamenalo dobrovolně vyklidit trh a prodávat 5x míň aut.
    K těm směnám, tvrdit 's jistotou', že se musí jet na tři, je dost odvážné dogma staré školy. Pokud jim to početně vychází na dvě (třeba kvůli drahé noční práci v Německu), tak proč by jeli na tři?"
    ABS
    ABS --- ---
    W_NOICE78: marketing pro retail investory
    Za October EU -48%, US -24%, China -36% Q4 nebude moc hezké, byť v EU Nov-Dec již bude proti nižšímu základu z '24. V US se vyčerpá během pár měsíců dopad zrušení podpory, jsem osobně čekal větší než je v číslech. Nějaké zamyšlení nad strategii, marketingem a produktem by udělat měli. Já bych to změnil na cestu BMW/Merc kvalita za vyšší marži, ale na to je již asi pozdě. Masovka z toho asi nebude, tak zbývá nějaká třetí cesta, nezbývá než jim popřát hodně štěstí. Trochu bych tušil, chtěli automobilový Apple, ale to nelze, moc drahé pro zásah mainstreamu.
    Ostatní regiony asi rostou ale jsou malé.

    +Nikdy jsem automobilku neřídil, ale s jistotou lze říci má jet na 3 směny ne na 2.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Normálka. Zeptej se majitelů Octavií TDI, kolik jim to žere. Dozvíš se, že jim to jede za čtyři litry při dvou kilech na dálnici.

    Dělá to velká část majitelů aut, do kterých jsou nadšení.

    A přitom ty Tesly fakt nežerou, byť třeba Enyaq 85x už je s TMY srovnatelnej (pořád horší, ale srovnatelnej). CLA je asi první věc co jsem měl v ruce, kde mám fakt pocit (říkám pocit, protože jsem to netestoval na identický trati za identickýho počasí a tak je to jen pocit), že to žere o něco málo míň než TM3.

    Ale když část majitelů má potřebu to nadsazovat (podsazovat?), tak jim potom lidi přestávají věřit, nebo jsou zklamaní, že to není zas tak hustý jak si mysleli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: Hele já taky jezdím 20 let starýma autama (byť teda primárně proto, že si furt půjčuju nový a těma svýma jezdím nejčastěji z pondělí na úterý, kdy se novinářský vrací a vyzvedávají).

    A ano, lidi, co točí nový auta, potřebujou lidi, co je potom kupujou ojetý, a naopak.

    To je mimochodem jediný "sdílení aut", který opravdu funguje. Bohatý lidi si kupujou nový auta, chudý lidi díky tomu maj levný ojetý auta a nemusej si kupovat Dacie Sandero :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CERMI_FOX: Tak v takovym případě nekoupíš už nikdy nic, protože špatný zprávy se šíří mnohem rychleji, než ty dobrý.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam