• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Největší důkaz je, že tam koncern (VW/Audi) zakládá úplně oddělené divize jen pro Čínu. Je to defakto kapitulace, přiznali si, že s těmi evropskými auty tam nemají šanci, tak musí postavit úplně jiné modely, často na čínské technice, aby se vůbec chytli.

    Tento největší důkaz dokládá pouze to, co píše níže kolega Bobash, tj. že přístup Evropanů a Číňanů k autům je prostě jiný.

    A platí to i naopak: kdo by si tady dobrovolně kupoval čínský auto „tak jak je“, bez úpravy pro splnění nároků Evropanů? Skoro nikdo. A asi to neznamená, že Čína kapitulovala, že ne?

    Prostě nejsme stejní. Evropan není Amík, Evropan není Čínan. A obráceně.

    A je to tak v pořádku.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Ta sázka na 'prémii' je globálně past. Evropa se mění v chráněnou dílnu starého autoprůmyslu.
    Tady si ještě chvíli budeme hrát na to, že značka a lícování je víc než technologie, ale ty brutální propady Porsche v Číně ukazují, že tahle párty už skončila. Znáček na kapotě už tam dneska nikoho nedojme.
    Největší důkaz je, že tam koncern (VW/Audi) zakládá úplně oddělené divize jen pro Čínu. Je to defakto kapitulace, přiznali si, že s těmi evropskými auty tam nemají šanci, tak musí postavit úplně jiné modely, často na čínské technice, aby se vůbec chytli.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ABS: Soudit kvartál Tesly podle října je jako hodnotit fotbal v 10. minutě. Auta jsou na lodích, ne u zákazníků.
    A ta poznámka, že 'masovka z toho nebude', je vtipná. Model Y je oficiálně nejprodávanější auto na světě (překonal i Corollu). Takže rada 'jít cestou BMW' nedává smysl, to by pro Teslu znamenalo dobrovolně vyklidit trh a prodávat 5x míň aut.
    K těm směnám, tvrdit 's jistotou', že se musí jet na tři, je dost odvážné dogma staré školy. Pokud jim to početně vychází na dvě (třeba kvůli drahé noční práci v Německu), tak proč by jeli na tři?"
    ABS
    ABS --- ---
    W_NOICE78: marketing pro retail investory
    Za October EU -48%, US -24%, China -36% Q4 nebude moc hezké, byť v EU Nov-Dec již bude proti nižšímu základu z '24. V US se vyčerpá během pár měsíců dopad zrušení podpory, jsem osobně čekal větší než je v číslech. Nějaké zamyšlení nad strategii, marketingem a produktem by udělat měli. Já bych to změnil na cestu BMW/Merc kvalita za vyšší marži, ale na to je již asi pozdě. Masovka z toho asi nebude, tak zbývá nějaká třetí cesta, nezbývá než jim popřát hodně štěstí. Trochu bych tušil, chtěli automobilový Apple, ale to nelze, moc drahé pro zásah mainstreamu.
    Ostatní regiony asi rostou ale jsou malé.

    +Nikdy jsem automobilku neřídil, ale s jistotou lze říci má jet na 3 směny ne na 2.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Normálka. Zeptej se majitelů Octavií TDI, kolik jim to žere. Dozvíš se, že jim to jede za čtyři litry při dvou kilech na dálnici.

    Dělá to velká část majitelů aut, do kterých jsou nadšení.

    A přitom ty Tesly fakt nežerou, byť třeba Enyaq 85x už je s TMY srovnatelnej (pořád horší, ale srovnatelnej). CLA je asi první věc co jsem měl v ruce, kde mám fakt pocit (říkám pocit, protože jsem to netestoval na identický trati za identickýho počasí a tak je to jen pocit), že to žere o něco málo míň než TM3.

    Ale když část majitelů má potřebu to nadsazovat (podsazovat?), tak jim potom lidi přestávají věřit, nebo jsou zklamaní, že to není zas tak hustý jak si mysleli.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: Hele já taky jezdím 20 let starýma autama (byť teda primárně proto, že si furt půjčuju nový a těma svýma jezdím nejčastěji z pondělí na úterý, kdy se novinářský vrací a vyzvedávají).

    A ano, lidi, co točí nový auta, potřebujou lidi, co je potom kupujou ojetý, a naopak.

    To je mimochodem jediný "sdílení aut", který opravdu funguje. Bohatý lidi si kupujou nový auta, chudý lidi díky tomu maj levný ojetý auta a nemusej si kupovat Dacie Sandero :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CERMI_FOX: Tak v takovym případě nekoupíš už nikdy nic, protože špatný zprávy se šíří mnohem rychleji, než ty dobrý.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BOBASH: Fair point.

    Z toho co jsem zaznamenal u Teslistu mi nejvíc vadí nadsazování dojezdu. Týpek se háda, že mu údajně Y dojede XYZ km po dálnici dálniční rychlosti. Už Ti neřeknu přesné číslo co udával, ale takhle optimistická čísla neuvádí ani automobilka, nějaký úlet to byl, jestli 600, ale už nevím přesně.

    Nechápu proč to ti lidé dělají, je tam i riziko že nekoho pošlou do neštěstí a zbytečně.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BOBASH: ja znam strasne malo lidi, co jezdi novym autem. A teda 2 z nich ho maj uz dlouho, 20let mozna ne, ale 15 jo. Ale jasne, par lidi neni zadna statistika.
    Na druhou stranu i ti (typicky firmy), co auta toci co 5 let, potrebuji ten sekundarni trh, aby to meli kam odprodavat.


    Btw tenhle board z casti muze za to, ze porad jezdim ve starym spalovaku - cokoliv co neni nova generace tu prochazi velkym hejtem, takze me to odradi od koupe "rozumne draheho auta" (dle me subjektivni metriky , ofc) a do novyho nebo zanovniho se mi nechce investovat :-)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    To vypadá nadějně:
    November '25 update by Mate:

    "why am I as hypercar guru interested in robotaxi's?"

    "because I want to give you more space than a Rolls-Royce at a price below today's ride-hailing platforms..."

    "this should be the safest place"

    well well Mate, big promises!
    https://x.com/electricfelix/status/1994371460195037553/mediaviewer
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Teslu už nikdo nekupuje

    🚨🇩🇪 TESLA GIGA BERLIN RAMPS TO TWO SHIFTS AS MODEL Y DEMAND SURGES GLOBALLY

    Demand for the Model Y is on absolute fire🔥

    Plant manager André Thierig confirmed the German factory has been running two shifts since September to handle surging global orders.

    The facility now exports to over 30 markets, including Canada, where shipments increased after U.S. tariff disputes made European production more attractive.

    Thierig:

    "We deliver to well over 30 markets and definitely see a positive trend there."

    Meanwhile in Norway, Tesla just shattered the country's all-time annual vehicle sales record, a record Volkswagen held since 2016.

    The craziest part? FSD isn't even available there yet.

    Source: Teslarati /
    @Tesla

    https://x.com/MarioNawfal/status/1994277576223916423
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Tak Toyotě to obecně s elektrikou moc nejde. A furt sází na hybridy, který dělají víceméně stejný už asi 25 let.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Myslím ty Solid State baterky, co slibují 'už za dva roky' od roku 2014.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Eh? Jaká revoluce? Toyota právě žádnou revoluci nedělá, má byznys postavenej na tom, že dělá to, co funguje, dělá to dobře a dělá toho hodně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To se vzájemně nevylučuje. Za prvé je pořád lepší byznys těch 30%, co si kupujou kraviny. Za druhý, i ty skladovky u tradičních automobilek bývají často narvaný kravinama.

    Když jsme se bavili o tom CLA, tak tady máš skladovku (teda dokonce předváděčku, která bývá levnější) za 1,6:
    Mercedes-Benz CLA 250+ EQ | Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/mercedes-benz/cla/209213133

    Tady máš skladovku za dvě mega:
    Mercedes-Benz CLA EQ 350 4M AMG | NOVÉ ELEKTRO | Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/mercedes-benz/cla/208575974

    ELIJEN: Ani nemusíš chtít dát 3-5 mega, stačí, že chceš auto, který je v základu za 1,2M, naklikat na dvojku, protože ho chceš s kravinama. Což u prémiovek jde easy.

    A i Škodovka ti dokáže prodat o kousek větší zadní motor, malinko upravenej podvozek a designový změny za asi čtvrt míče, protože ti k tomu přidá znáčky RS.

    BMW nebo Mercedes umí to samý s jinýma písmenkama a cenovkou o řád jinde.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Toyota je taková jaderná fúze automobilismu. Revoluce je vždycky 'už za pět let' a ten odpočet se každý rok resetuje. :D
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Kdyby Tesla měla konfigurátor jak legacy automobilka, tak jezdim bazarovym spalovákem :D

    Ale je fakt, že člověk, co chce za auto dát 3-5 mega, si u Tesly nevybere, ale snad u všech legacy se takové auto dá naklikat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: byla by to pravda, kdyby většina prodejů nových aut nebyly skladovky. A přinejmenším u koncernu skladovky dělají 70 % (jestli si to pamatuju správně). A tohle je průměr, liší se to země od země.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Já naprosto chápu, proč spoustě lidí víc vyhovuje koupit si Teslu.

    Ale pro automobilky jsou mnohem lepší byznys ti lidi, co si v konfigurátoru Mercedesu (nebo třeba Škodovky) naklikají blbosti za 100, 200 nebo 500 tisíc, který nejspíš ve výrobních nákladech stojí desetinu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Všechny velký automobilky mají vedlejší byznysy mimo výroby aut. A emisní povolenky mají samozřejmě nějakej finanční efekt, stejně jako nahromaděná hotovost, ale ve srovnání s tržní valuací je to sranda.

    Tesla má tržní valuaci 1.5 bilionu dolarů, Toyota, která vyrobí asi šestkrát víc aut a má víc než třikrát větší obrat, má 260 miliard dolarů. Všechny další automobilky mají pod 100 miliard dolarů.

    Jakýkoliv argument "dalším byznysem" by obstál, kdyby tržní valuace Tesly byla od ostatních automobilek vzdálená o desítky procent, ne o řád až dva.

    Reálná tržní valuace Tesly nemá důvod být vyšší než u Toyoty, spíš by měla být někde kolem GM nebo VW.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Naprostá většina totálně zmatečná, chceš tohle? Musíš vyřadit tamto. Chceš toto? Tak to musíš změnit motorizaci.
    Chceš keyless? Je to v paketu za 120k...


    Naprosto všechny se sekaj i na top stroji, to fakt nevim jak se jim povedlo, mam herni PC se 4k hrama, ale konfigurator se seka jak kdybych to rozjižděl na prvnim iphone.


    Do toho handrkování o cenu jak v tureckym bazaaru...nasrat!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam