• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Akorát ten Číňan pak v Evropě skončí s autem, který má sice UX k vzteku a stojí jako evropský auto, ale zato se stejně velkou baterkou ujede o 20% míň.

    Takže reálně BYD Seal s 82 kWh baterkou konkuruje Mercedesu CLA s 58 kWh baterkou, kterej stojí asi o kilo víc.

    Pořád jsem nepřišel na to, proč to tak je, ale Číňanům všechno strašně žere. Ať už je to ICE, HEV nebo BEV, tak jim to žere, a není to jen o WLTP hodnotách, ale je to stejný v reálným světe.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ABS: Automobilový Apple není Tesla, ale Mercedes, vždycky to tak bylo.

    Teda ono je to možná spíš naopak, Apple je počítačový/mobilní Mercedes, byť mu trvalo dekády se jím stát.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    NIKDAS: ono me to jednou donuti si poridit nahradu. Jen doufam, ze driv, nez se soucasna kara rozsype a bude zadarmo draha :-)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    VLASTIS: Tohle je legendarni video. "German State of the Art"
    Je to dokonalá ukázka toho, jak evropský automotive zaspal. Mysleli si, že ID.3 je jejich "odpověď na Teslu". Musk se projel, slušně pochválil řízení, ale věděl, že technologicky jsou o generaci pozadu. A dnes za to VW platí miliardy Číňanům.

    Elon Musk fährt VW ID.3
    https://youtu.be/mPXZOydF4RE?si=N2yxKSVQmhOpT78u
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    U Iotiny jsem za x let nabíjel jen jednou, ale každý týden mi od nich chodí mail, že updatli general terms and conditions. Tento týden mi to napsali třeba třikrát.
    V mailu samozřejmě není žádný unsubscribe, nebo cokoliv, havně, že tam píšou, že nikde nesmím šířit obsah zprávy. :D
    Ti ví, jak si znechutit (byť potenciálního) zákazníka.
    VLASTIS
    VLASTIS --- ---
    W_NOICE78: Ale ta strategická katastrofa je důsledek toho, že na to leta srala..
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Jde hlavně o ten tok peněz
    Číňan zaplatí v EU za homologaci a senzory v podstatě drobné (často si je vyrábí sám).
    VW ale musel do XPengu nalít 700 milionů dolarů jen jako ‚vstupné‘, aby tu jejich technologii vůbec mohl používat.
    A to je ten finální hřebíček: V obou případech ty peníze končí v Číně.
    Buď nám prodávají svoje auta napřímo, nebo nám prodávají svoji technologii (za těžké prachy), abychom vůbec mohli vyrábět ta naše. Tím, že VW platí XPengu, vlastně Evropa svými penězi přímo dotuje vývoj čínské konkurence. To je ta strategická katastrofa.“
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Tomu příměru nerozumím, promiň.

    Auta v EU musí splňovat nákladný certifikace, obsahovat mrtě asistentů atd. atd. To všechno ty vozy nutně prodražuje.

    Můžeme vést debatu, zda je to potřeba, ale zdá se, že „my“ v Evropě to tak chceme a tak jsme si to schválili. A tak jen máme, co jsme chtěli.

    ***

    Pokud poukazuješ na to, že Západ udělal před lety zásadní strategickou chybu, když se začal s rudými vrahy v Číně vůbec bavit a v zájmu zisku tam dokonce přenášel výrobu a vzdal se exkluzivního know how, čímž si pod sebou podřízl větev, tak máš samozřejmě pravdu.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Nejsem žádnej expert, ale je to jako při stavbě domu. Číňan musí jen vymalovat fasádu, aby dostal razítko. Evropan zjistil, že mu spadl barák, a musí si pronajmout základy od souseda. Kdo je na tom podle tebe líp?
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Když Číňan upravuje auto pro Evropu, tak ladí podvozek nebo přidá tlačítka, aby se nám trefil do vkusu

    Jo, to máš pravdu, ale imho to není celá pravda.

    Erudovanější kolegové mě jistě doplní, ale co jsem pochopil, tak Číňan pro EU trh taky přidává celou řadu funkcí, který u nich nejsou povinný, ale u nás jo. Teď se mi to vážně nechce hledat, ale pokud se dobře pamatuju, tak třeba BEV Dacia Spring se od svýho „mateřskýho“ modelu (nějakej lacinej původně čínskej krám, osekanej na dřeň) liší krom jinýho právě i tímhle.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SPEEDY: Ne, Elon nejsem. Ale kdybych byl akcionář BYDu, tak teď brečím.

    Ty jásáš nad jejich růstem, ale trh jim právě smazal 900 miliard hodnoty. Ukazuje se, že prodávat miliony aut s minimální marží v cenové válce není ‚výhra‘, ale cesta do pekla. Ale hlavně že mají hezká čísla v Excelu, že? :D
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    W_NOICE78: To jsi ty, Elone? Kdo jiny by psal eseje o tom, ze pokles prodeje v absolutnich cislech na trhu, ktery dramaticky roste ve vsech segmentech, je vyhra? :-)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: S tím nesouhlasím.

    Když Číňan upravuje auto pro Evropu, tak ladí podvozek nebo přidá tlačítka, aby se nám trefil do vkusu. Ale technika (baterka, motor, softwarový základ) je jeho a funguje.

    Když VW zakládá divize v Číně a spojuje se s XPengem, nedělá to kvůli ‚vkusu‘. Dělá to proto, že jeho vlastní technika (platforma) je tam zastaralá a neprodejná. VW si tam musí kupovat ‚střeva‘ auta od čínské konkurence, aby vůbec přežil.

    To není ‚přizpůsobení se trhu‘, to je nákup technologie, kterou sami nezvládli vyvinout. A ekonomicky je to průšvih – místo aby měli jedno globální auto s velkou marží, musí platit Číňanům za licenci. To jim ty zisky sežere.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SPEEDY:Ta matematika s podílem sedí, ale ta interpretace je mimo.

    Zaprvé: Trh roste hlavně v segmentu levných aut (pod 30k GBP), kde Tesla nemá model, takže logicky procentuálně ztrácí. Být jako jedna samostatná značka na 9 % trhu je v automotive pořád dominantní pozice.

    Zadruhé: Je to přesně jako Apple vs. Android. Apple má taky menší tržní podíl než hromada značek Androidu dohromady (co chrlí desítky modelů), ale drží si marži a ekosystém. To, že Tesla nemá 50 % trhu navždy – když nastoupila levná Čína – není krach, ale normalizace trhu.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KASPAREK: Abychom mohli říct, že Tesla prohrála, musel bys srovnat čisté BEV. BYD má v těch číslech v UK započítané i hybridy (Seal U DM-i). Pokud očistíš čísla jen na čistou elektriku, Tesla pořád vede. Číňan ji v objemu přeskočil jen díky tomu, že si pomohl spalovacím motorem.
    A k tomu mínusu (-4,5 %): To není prohra, to je stabilizace na nasyceném trhu. Tesla drží obří podíl s v podstatě dvěma modely proti záplavě novinek. To, že BYD roste o stovky procent z nuly díky hybridům, je hezká statistika, ale v čistém elektru na Teslu zatím nemají.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    W_NOICE78: Podstatny je to, ze BEV se prodalo podstatne vic, ale Tesel min. Tesle podil na trhu BEV klesnul o 26% na pouhych 9% a s kazdym pribyvajicim mesicem se to horsi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KASPAREK: chcelo by to este nejake cisla z emerging markets, napr. india alebo juzna amerika, tam je tiez nejaky potencial, sice bohatych indov bude asi malo z celkovej populacie ale stale je ta populacia obrovska (ako cina)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Největší důkaz je, že tam koncern (VW/Audi) zakládá úplně oddělené divize jen pro Čínu. Je to defakto kapitulace, přiznali si, že s těmi evropskými auty tam nemají šanci, tak musí postavit úplně jiné modely, často na čínské technice, aby se vůbec chytli.

    Tento největší důkaz dokládá pouze to, co píše níže kolega Bobash, tj. že přístup Evropanů a Číňanů k autům je prostě jiný.

    A platí to i naopak: kdo by si tady dobrovolně kupoval čínský auto „tak jak je“, bez úpravy pro splnění nároků Evropanů? Skoro nikdo. A asi to neznamená, že Čína kapitulovala, že ne?

    Prostě nejsme stejní. Evropan není Amík, Evropan není Čínan. A obráceně.

    A je to tak v pořádku.
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    W_NOICE78: a neni to tak ze pokud ma ta Tesla zaporny cisla - Tesla 35.455 (-4,51%) - tak je uplne jedno s cim to srovnavas, ale znamena to ze tu hru co hrajou tak ji prohravaj? Kdyby byly na nule tzn prodavali porad stejne nebo jenom o par procent vic tam kde BYD roste o stovky procent, tak bych veril tomu ze svoji bublinu hrajou dobre, takhle nevim.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    SPEEDY: UK je specifický trh hlavně kvůli absenci cel, což nahrává Číně, ale ty statistiky je potřeba číst v kontextu a nemíchat jablka s hruškami.
    1. Hybridy vs. Elektro: Data SMMT ukazují celkové registrace značky. Tesla je 100% čisté elektro (BEV). BYD tam ale prodává i plug-in hybridy (např. Seal U DM-i), které jsou v těch číslech započítané. Takže srovnáváš čistá elektra s mixem se spalováky. Kdyby se to očistilo jen na BEV, vypadá to jinak.
    2. Efekt 'Golf' a faktor Musk: Ten pokles Tesly má i sociální důvod. Tesla se stala 'elektrickým VW Golfem' – je všude, ztratila auru exkluzivity. A v UK specificky hraje roli i politika – část lidí se prostě 'stydí' jezdit v autě od Muska kvůli jeho názorům. To nahrává neutrálním značkám.
    3. Apple vs. Android: Celkově je to přesně jako souboj Apple (iOS) vs. Android. Tesla jede strategii Applu – má omezené portfolio a obří efektivitu. BYD je jako Android – chrlí desítky modelů (včetně hybridů), aby pokryl každou skulinu na trhu.
    To, že 'Android' (BYD) prodá v součtu o něco víc kusů díky hybridům a nekonečné nabídce modelů, neznamená, že iPhone (Tesla) prohrává. Jen hrají jinou hru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam