• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    RATTKIN: A jak to vjelo do protisměru nebo začlo couvat na kruháči je taky kvůli americké verzi? :)
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    HANZS: cybertruck nemá navigační data a všechny značky považuje za stopku. Nepoužitelné.
    naopak v12 jezdí normálně jako lidský řidič.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    PEPAZZ: ano je to odemčená v12. je to super
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    NIKDAS: Tesla jediná umí zároveň 3x16A a 1x32A
    staré Kony s 1f nabíječkou umí 1x32A, měl jsem ji.
    ABS
    ABS --- ---
    LAUNCHER: já bych nikomu nic nezakazoval v žádném případě jak naznačuješ. Pouze je to vyšší riziko.
    Že jde moderní auto na dálku vypnout nikdo nepochybuje.
    Čínská vláda má motivaci k získání možnosti na dálku omezit ekonomiky konkurentů. V případě invaze na Taiwan či podobné eskalace by se to hodilo. Za mě ta motivace je obrovská a tedy minimálně snahy tam jsou již občas vidět.

    Za US je to bohužel podobné, viděli jsme to na Starlinku v Ukrajině. I kdyby to nebylo nikdy použito sama hrozba umožňuje US si vyjednat více na úkor ostatních. Že Windows a cloudy jsou problém o tom není řeč. Jsou EU armády, které raději jedou na Linux. Cloudy US pak dost velkých firem rozvažuje na co používat a na co ne, hlavně velké banky zatím.

    Ono stačí aby se Trump špatně vyspal a zakázal aktualizace mimo území spřátelených zemi, které si dám vybere. To riziko tam prostě je. Já ho vnímám obecně vyšší než ostatní, možná/určitě čtu moc zprávy, ale živím se tím.

    Ten Starlink ukázal, to není spiklenecká teorie ale praxe mezinárodních vztahů. Podobný případ jsou těžaři v Rusku, kteří provozují západní systémy 3 roky bez update.
    ROGERD
    ROGERD --- ---
    W_NOICE78: Válku s USA by to nejspíš neznamenalo. Ale tohle bych raději řešil jinde.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Čína sice Taiwan chce, ale zatím si netroufá. Bojí se, že by to nezvládla. Navíc by to nejspíš znamenalo válku s USA a takovou ekonomickou krizi, jakou svět ještě nezažil.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MISO: Moc hezké to ofic příslušenství. Doufám, že se tím ostatní inspirují.

    The top 5 car accessories worth buying for Xiaomi SU7
    https://youtu.be/BDTr_Lgt9gk?si=v9BRJwc6ylw-yj6h
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    ABS: Co Volvo, MG, Lotus? Tzn EU/UK brands, ale CN vlastník a tech? To si podle Tvých metrik euro zákazník kupovat smí, nebo nesmí?

    A CN zákazník si je koupit může, protože CN vlastník, nebo nemůže, protože potenciální euro spyware?

    Nebo tyhle "Euro/CN" firmy musí zemřít, protože ani pro jedny nejsou dost nacionální?

    Přijde mi tohle chování dost složité v globálním světě, ale chci si to v klidu poslechnout...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ABS: A tyto auta z EU a JPN jedou na cloudech hádej které země?
    ABS
    ABS --- ---
    MISO: Ano je to tak, je obravske riziko si koupit auto z Ciny (bez ohledu na znacku, ani Tesla ci BMW dovezena nejsou a nebudou zcela bezpecna), a bohuzel dle vyvoje v posledni dobe i US asi :(

    Nastesti zbyva solidni vyber EU, JP a SK
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MISO: To píšeš jen abys mě vystrašil, rád bych si ještě nějaký HW z TSMC koupil. // Proč nemůže být 5 minut na světě klid a mír 🙄
    MISO
    MISO --- ---
    LAUNCHER: follow-up https://www.youtube.com/watch?v=sdSusCDZcDg

    Vyzera to super, akurat je skoda, ze v den, kedy Cina napadne Taiwan, to prestane fungovat :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Líbí se mi to moc.

    Driving Xiaomi's Electric Car: Are we Cooked?
    https://youtu.be/Mb6H7trzMfI?si=57WixHUdW7YFofmF
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: Pokud máš díru tak hlubokou, že tam zapadne TM3 po podvozek, tak tam zničíš kolo i na tom Rivianu.

    Jinak já za posledních 20 let ježdění poměrně dost jako čuně trefil kusem auta silnici párkrát – jednou s Chevroletem Blazer na přejezdu u nás nad vesnicí, protože jsem tam vletěl jako hovado, spoléhaje na offroadový podvozek.

    Pak asi čtyřikrát s Opelem Astra v roce 2014, kterej měl úplně debilní přední spoiler.

    To je asi všechno, za tu dobu jsem jezdil odhadem tisícem aut (to není nadsázka) a s velkou částí z nich "testovacím" způsobem.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BOBASH: já to taky myslel jako nadsázku, ale budiž :)
    Vím o několika dírách v okolí, které jsou hlubší než světlá výška mýho auta (cca jako má tesla 3), takže při neopatrné jízdě tam jde trefit podvozek vozovkou. Většina je už spravená naštěstí, ale pár jich tu ještě je. Nneí problém se jim vyhnout, akorát ve tmě nejsou dobře vidět.

    Vím o cestě v okolí (silnice se tomu říkat nedá, ačkoliv je to tak značené a donedávna tudy vedla objízdná trasa i pro busy), kde jdou potkat auta, jak čekaj na odtah, protože proražený pneu nebo nějak jinak poškozený auto. Naštěstí uzavírka je už pryč, takže tou cestou už zase téměř nikdo nejezdí. A prý to jednou spraví.

    A pak je tu třeba cesta k některým střelnicím, o které jsem si už podvozek odřel a to tam jezdím krokem. Ale uznávám, že tam je to značené jako polnačka / účelová komunikace, tak je to asi nefér srovnání :)

    tl;dr kombinace zimy, zanedbané údržby, další zimy a hlavně silný nákladní dopravy je schopná udělat díry, že tam zapadne "i tank".

    Pak si ještě vzpomínám na doby, kdy jsem bydlel na Žižkově v Praze a věděl jsem, kde můžu parkovat a kde ne, protože přes obrubník neotevřu dveře - ne že by ten obrubník byl tak obří, ale prostě parkovací pruh se pomalu ale jistě propadá :)

    Jasně, ani jedno není důvod si pořídit na běžné řízení offroad, ale tvrdím, že s obyčejným autem na některých silnicích v ČR pořád hrozí, že podvozkem trefíš silnici.
    Naštěstí jich ubývá, aspoň tedy v okolí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ABS: Já mluvil o tom, že nepotřebuješ vyšší podvozek kvůli rozbitým silnicím. Což je pravda.

    Přejezd jsem neviděl takový, aby odpovídající rychlostí nešel přejet i s fakt hodně nízkým autem.

    Obrubníky a sníh samozřejmě ano, ale to není následek rozbitých silnic, obrubníky jsou všude a sníh taky, pokud tam sněží.

    Jinak samozřejmě ano, věci jako allroad, Scout, Outback a podobně jsou ideální řešení, ale nepotřebuješ je kvůli tomu, že jsou díry v silnicích.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ABS: poslední větou jsi to trefil.
    Prostě měchy jsou měchy, jízda po městě jak v bavlnce, na dálnici se to samo sníží, když přepneš na sport, tak to ztuhne a do terenu si to zvedneš.
    Jako bonus se mi při vystupování auto přizvedne a při nastupování sníží, takže jsem si vysloužil pochvalu od naší 90leté babi, že mám jediné auto, u kterého nemá problém ani s nástupem, ani výstupem.

    Za mě dobře utracené peníze.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: duty jsou ok. Ale některé železniční přejezdy určitě ne. Napadá mě například v Mnichovicích u Prahy, stačí se podívat jak je tam oškrábaný asfalt z obou stran. Je to celkem výjimka ale stačí jet trochu rychleji nebo zapomenout že je auto plně lidí co má nosič s koly a ten zvuk není moc příjemný.
    + Obrubníky často nemají normovanou výšku.
    + Stále se jednou za pár let najde špatně uklizený sníh na horách, který zmrzne s kolejemi po autech. Já takto nechal výfuk v Jizerských horách kdysi.

    Nelíbí se mi SUV, z hlediska jízdních vlastností je to blbost, ale vždy hledám auto s o 2cm vyšší světlou výškou než má Octavia.
    Ideál pro mne je zvýšené combi jako bylo Subaru outback nebo Audi allroad, které mění výšku. Tyto jsou však dražší spíše.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: To byla nadsázka, ale vezmu tvůj komentář pro zábavu vážně :)

    Neviděl jsem českou silnici, kde by byl potřeba zvýšený podvozek, a už vůbec ne offroadový jako u Rivianu. Cokoliv od výšky běžnýho auta vejš je úplně v pohodě, a naprostá většina sporťáků taky. Problémy začínají někde u snížených verzí Porsche 911 nebo tak něčeho.

    Co český silnice vyžadujou je MĚKČÍ podvozek, což se světlou výškou může, ale nemusí mít souvislost. A někdy to má souvislost přesně opačnou, jakkoliv to může znít paradoxně.

    Důvod:

    Takový díry, abys něco fakt trefil podvozkem, ani u nás nejsou, i s relativně placatejma autama se dá jezdit i po dost rozbitý okresce bez rizika kontaktu s vozovkou.

    Díry jsou problém spíš ve smyslu toho, že to na nich v lepším případě "drncá", v horším případě odskakuje a v nejhorším poškodí disk nebo zavěšení.

    Co na rozbitý okresce nejvíc vadí, jsou nesmyslně velký disky a s tím související nízkoprofilový gumy. Vnější průměr kola je pro danej typ auta vždycky stejnej, větší průměr disku tedy znamená nižší gumu. Nižší guma hůř tlumí rázy od děr, takže to drncá a v horším případě dostane kopanec skrz gumu i disk nebo zavěšení.

    Sekundárně vadí tvrdé odpružení a tlumení. Pak to opět víc drncá, dává větší kopance kastli i zavěšení a tak.

    Proč může být vyšší auto horší než nižší auto:

    Pokud má mít vyšší auto (přesněji auto s vyšším těžištěm, u elektrik s baterkou v podlaze to není takový rozdíl) srovnatelné jízdní vlastnosti jako nižší auto, je potřeba k potlačení náklonů karoserie použít tvrdší odpružení a tlumení. To znamená horší vlastnosti na rozbitý okresce.

    V praxi:

    SUV, který má velkou světlou výšku, musí být pro zachování srovnatelných jízdních vlastností tvrdší. Zvlášť to platí pro "sportovní SUV". Řekněme třeba X5 M. Je to těžký, má to vysoko těžiště, aby se to nekývalo jako paroloď, musí to být strašně tvrdý.

    Česká okreska s tím bude utrpení.

    Na druhé straně budeš mít třeba základní Porsche 911 na nejmenších možných kolech. Máš sice malou světlou výšku, ale pořád dost velkou na to, aby nehrozil kontakt karoserie s vozovkou.

    Ale máš taky lehký auto s nízkým těžištěm, takže pro udržení stability karoserie stačí relativně měkčí podvozek, a menší kola taky spoustu rázů pohltí.

    Výsledek:

    Obří a vysoký SUV bude na rozbitý okresce drncat, otřásat se a občas si někde zničí disk. Lehký placatý sporťák proletí tu samou okresku ostrým tempem a nebudeš cítit nepohodlí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam