• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BOBASH: já to taky myslel jako nadsázku, ale budiž :)
    Vím o několika dírách v okolí, které jsou hlubší než světlá výška mýho auta (cca jako má tesla 3), takže při neopatrné jízdě tam jde trefit podvozek vozovkou. Většina je už spravená naštěstí, ale pár jich tu ještě je. Nneí problém se jim vyhnout, akorát ve tmě nejsou dobře vidět.

    Vím o cestě v okolí (silnice se tomu říkat nedá, ačkoliv je to tak značené a donedávna tudy vedla objízdná trasa i pro busy), kde jdou potkat auta, jak čekaj na odtah, protože proražený pneu nebo nějak jinak poškozený auto. Naštěstí uzavírka je už pryč, takže tou cestou už zase téměř nikdo nejezdí. A prý to jednou spraví.

    A pak je tu třeba cesta k některým střelnicím, o které jsem si už podvozek odřel a to tam jezdím krokem. Ale uznávám, že tam je to značené jako polnačka / účelová komunikace, tak je to asi nefér srovnání :)

    tl;dr kombinace zimy, zanedbané údržby, další zimy a hlavně silný nákladní dopravy je schopná udělat díry, že tam zapadne "i tank".

    Pak si ještě vzpomínám na doby, kdy jsem bydlel na Žižkově v Praze a věděl jsem, kde můžu parkovat a kde ne, protože přes obrubník neotevřu dveře - ne že by ten obrubník byl tak obří, ale prostě parkovací pruh se pomalu ale jistě propadá :)

    Jasně, ani jedno není důvod si pořídit na běžné řízení offroad, ale tvrdím, že s obyčejným autem na některých silnicích v ČR pořád hrozí, že podvozkem trefíš silnici.
    Naštěstí jich ubývá, aspoň tedy v okolí.
    ABS
    ABS --- ---
    BOBASH: duty jsou ok. Ale některé železniční přejezdy určitě ne. Napadá mě například v Mnichovicích u Prahy, stačí se podívat jak je tam oškrábaný asfalt z obou stran. Je to celkem výjimka ale stačí jet trochu rychleji nebo zapomenout že je auto plně lidí co má nosič s koly a ten zvuk není moc příjemný.
    + Obrubníky často nemají normovanou výšku.
    + Stále se jednou za pár let najde špatně uklizený sníh na horách, který zmrzne s kolejemi po autech. Já takto nechal výfuk v Jizerských horách kdysi.

    Nelíbí se mi SUV, z hlediska jízdních vlastností je to blbost, ale vždy hledám auto s o 2cm vyšší světlou výškou než má Octavia.
    Ideál pro mne je zvýšené combi jako bylo Subaru outback nebo Audi allroad, které mění výšku. Tyto jsou však dražší spíše.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: To byla nadsázka, ale vezmu tvůj komentář pro zábavu vážně :)

    Neviděl jsem českou silnici, kde by byl potřeba zvýšený podvozek, a už vůbec ne offroadový jako u Rivianu. Cokoliv od výšky běžnýho auta vejš je úplně v pohodě, a naprostá většina sporťáků taky. Problémy začínají někde u snížených verzí Porsche 911 nebo tak něčeho.

    Co český silnice vyžadujou je MĚKČÍ podvozek, což se světlou výškou může, ale nemusí mít souvislost. A někdy to má souvislost přesně opačnou, jakkoliv to může znít paradoxně.

    Důvod:

    Takový díry, abys něco fakt trefil podvozkem, ani u nás nejsou, i s relativně placatejma autama se dá jezdit i po dost rozbitý okresce bez rizika kontaktu s vozovkou.

    Díry jsou problém spíš ve smyslu toho, že to na nich v lepším případě "drncá", v horším případě odskakuje a v nejhorším poškodí disk nebo zavěšení.

    Co na rozbitý okresce nejvíc vadí, jsou nesmyslně velký disky a s tím související nízkoprofilový gumy. Vnější průměr kola je pro danej typ auta vždycky stejnej, větší průměr disku tedy znamená nižší gumu. Nižší guma hůř tlumí rázy od děr, takže to drncá a v horším případě dostane kopanec skrz gumu i disk nebo zavěšení.

    Sekundárně vadí tvrdé odpružení a tlumení. Pak to opět víc drncá, dává větší kopance kastli i zavěšení a tak.

    Proč může být vyšší auto horší než nižší auto:

    Pokud má mít vyšší auto (přesněji auto s vyšším těžištěm, u elektrik s baterkou v podlaze to není takový rozdíl) srovnatelné jízdní vlastnosti jako nižší auto, je potřeba k potlačení náklonů karoserie použít tvrdší odpružení a tlumení. To znamená horší vlastnosti na rozbitý okresce.

    V praxi:

    SUV, který má velkou světlou výšku, musí být pro zachování srovnatelných jízdních vlastností tvrdší. Zvlášť to platí pro "sportovní SUV". Řekněme třeba X5 M. Je to těžký, má to vysoko těžiště, aby se to nekývalo jako paroloď, musí to být strašně tvrdý.

    Česká okreska s tím bude utrpení.

    Na druhé straně budeš mít třeba základní Porsche 911 na nejmenších možných kolech. Máš sice malou světlou výšku, ale pořád dost velkou na to, aby nehrozil kontakt karoserie s vozovkou.

    Ale máš taky lehký auto s nízkým těžištěm, takže pro udržení stability karoserie stačí relativně měkčí podvozek, a menší kola taky spoustu rázů pohltí.

    Výsledek:

    Obří a vysoký SUV bude na rozbitý okresce drncat, otřásat se a občas si někde zničí disk. Lehký placatý sporťák proletí tu samou okresku ostrým tempem a nebudeš cítit nepohodlí.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ked sa nedotiahne vsetko na aute do konca, tak je to pain, uff nechcel by som :)

    Owning A Lucid Has Been Super Disappointing
    https://www.youtube.com/watch?v=1WiQAOmESH0
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    W_NOICE78: Kolovratnik je mozna pro, ale kandidatem je tak max ve svy hlave :) dopravu dostane podle vseho ten slovak bednarik
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak google ma trackuje uz aj na nyxu asi, clovek sa tu spyta na tu vybavu co odobrali a toto mu vyskoci na youtube v recommended

    I Compared Tesla's Cheapest Cars (It's not Close)
    https://www.youtube.com/watch?v=CT_52qcq2MQ
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BOBASH: zrovna na českách silnicích se zvýšený podvozek docela hodi ....
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Tak potom ale moc nechápu, proč rozebíráš smysluplnost něčeho, co je určený pro někoho úplně jinýho.

    To je asi jako kdybych začal filosofovat nad tím, že zvýšenej podvozek Rivianu je k ničemu, protože já jezdím jen po silnici.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    co to znamena odobrali vybavu? ze jak dali do Y naspat packu na blinkre, tak v standard zasa neni?

    BOBASH: ano jazdim na chill, zvysok posadky nema pre taku jazdu pochopenie a sam jazdim malokedy
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    V Norsku ta standart verze výjde v přepočtu na naše cca 715000,-
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    DIM_: treba za absenci displaye vzadu u TM3 bych si klidne priplatil. Deti to milujou, ja to nenavidim. Perou se kdo se bude divat, furt tam neco stelujou, muziku si neposlechnu snad uz nikdy. Peklo. Zlatej telefon nebo iPad na ty delsi cesty. Zamek displaye ani nezminuju. To skoro vyvolava vystupovani za jizdy :))
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DIM_: Je oholená, ale míň než Y.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    JANOS: Tady v Česku máme tak akorát švýcarské ceny. 😉
    DIM_
    DIM_ --- ---
    PEPAZZ: Tahle Standard 3 je stejne oholena jako ta Standard Y? Jak tu nekdo (BOBASH?) psal "zlevnili 100 a odebrali vybavu za 250":)

    I kdyz tady je sleva 200, vidim.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Rychlá jízda po okresce může bejt i kilo, když je ta okreska klikatá. Je spíš o "sportovnost" jízdy, tedy maximalizaci tempa na daný silnici vzhledem k tomu, co to auto umí. Tedy to, čemu se lidově říká "brzda-plyn" a tomu odpovídající průjezdy zatáčkama relativně blízko hranicím gripu.

    Pokud ti to musím vysvětlovat, patrně nebudeš cílová skupina Porsche nebo jiných sportovních aut.

    Pro člověka, který jede v poklidu a plynule, je tahle funkce zbytečná, stejně jako je pro něj zbytečný si kupovat Porsche.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Bjorn ma pekny video jak Huawai stavi 720kw chargery v Thajsku. zachvíli budeme zavidět celé Asii :)

    Huawei 720 kW chargers will revolutionize the charging network in Thailand
    https://www.youtube.com/watch?v=X_lSfxBX_B4
    JANOS
    JANOS --- ---
    Tady ve Svycarsku davaji ted 0% leasing na Premium modely. Standard ma 1.99%
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    PEPAZZ: To netuším, zkus napsat do Tesly, ale pravděpodobně to bude jen akce pro tu Standard verzi. Příplatek 475 Kč měsíčně navíc na 60 měsíců je dobrá cena.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    W_NOICE78: tušíš jak je to s tim RPSN? na long range RWD uz je totiž zase 5,69% RPSN
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    W_NOICE78: s tim rpsn to už je zajimavé

    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    TM3 standart za 925k s DPH, 765k bez DPH s financovaním 1.99% RPSN
    https://www.tesla.com/cs_CZ/model3/design
    KURE
    KURE --- ---
    DZODZO: 90 samozrejme ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam