• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Americani ukradli jmeno jim tak oni ho kradou Francouzum :D #kecy
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    NIGHTHUNTER: díky za obecný kecy, který každej zná :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: Nevim kolik je ceho, nicmene - ja bych auto bez minimalistickeho designu uz nechtel, dva dalsi lidi se kterymi jsem se o tom bavil taktez. Jeden z nich si prave kvuli tomu koupil TMYLR misto Enyaq. V interieru nema co vrzat, otru to hadrikem, vsechno nastaveni mam na "auto", protoze me nenapada duvod co bych kde proc menil (ani pred tim v ICE, ani ted v TMYP).

    Jedine co bych vytknul Tesle je snaha o yoke misto volantu, pri krizovem krouceni volantem ten yoke muzes minout rukama. Ale kdo to nechce si v cfg vybere volant. Pripadne, kdo to koupi s yoke ojete a chce volant, tomu to za par penez vymeni v servisu. Chybi mi pouze bird's eye view a dalsich 500 HP. Tech dalsich 500 HP v Tesle poresit umi, staci koupit X Plaid misto moji TMYP - bohuzel moje vina, ze na to nemam, mel jsem se lepe ucit 😊

    Co naopak cenim je nejmene pro moje zada nejpohodlnejsi sedacky v T co jsem kdy kde sedel a super audio. Na sedacky maji vlastni tym (leckdo jiny si to zada v Adient atp vcetne navrhu, nehlede na kecy v promo materialech), genezi toho tymu nevim. Na audio si v Tesle "odvedli" tym z Bang & Olufsen, ktery predtim delal audia do aut 😊
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Skoro žádný auto není pro rodinu s kočárem. Co koukám na některý vozy bez ohledu na druh pohonu, tak i když odhlédnu od většinou malýho kufru, tak celá řada rádoby rodinných SUV/crossoverů má spodní rantl zavazadelníku absurdně debilně vysoko. Pro někoho, kdo kufr nepoužívá, je to asi fuk, ale mě časem sere každý decimetr výšky navíc, do který musím zvedat břemeno. A to nemluvím o případu, kdy by s kočárem musela v nějaký výjimečný situaci manipulovat sama manželka.

    No a pak jsou takový ty nutný věci typu šoupací dveře u druhý řady sedadel, to nevím zda Tesla u něčeho nabízí...

    Ech sorry, to vůbec neber jako něco proti Tesle, jen mě trošku sere vymírající segment MPV jako celek.

    #pátek #kecy
    RSZ
    RSZ --- ---
    KUTAS: skvělý, kecy o hoření emobilů poslouchám od známých neustále, jdu se to naučit nazpaměť
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    BOBASH:
    1) A jak se Tesly prodávaly a jakou měli marži oproti těm levnějším? :) Ukaž mi jiného výrobce, který měl na EV modelech Automotive gross margin 28,5 % za rok 2022. A i tak ve všech testech měla Tesla lepší kwh/km než ostatní (nemluvě o špatných výsledcích VW v zimě).

    2) E-tron GT od 4 012 900,- Kč, takže ho můžeme rovnou vyhodit jako cenovou konkurenci, protože proti tomu je třeba postavit normální Model S (pořád je rychlejší než ten levnější EtronGT) a ten je od 2 877 900 Kč.

    Taycan by proti tomu šel postavit, začíná na 2 410 000 Kč, ALE to je takovej základ, kterej má proti dané Tesle ve všem horší parametry (už jenom wltp 431 km vs 634 km). Nemá v ceně ani výhřívané sedačky. Navíc si v Tesle už můžeš zahrát hry na steamu :))

    3) Kvalitu kvantitou nenahradíš. Nemluvě o tom, že si tim VW zadělává na složitější výrobu a výrobní linky a tedy dražší výrobu na model. Jestli zrovna tohle VW ve svojí situaci potřebuje a myslíš si, že je to ideální přístup, tak ...

    4) Tesla stále prodává dost a pořád má nejvyšší marže v řádu desítek procent. Nicméně i tak je nejprodávanější auto za minulej rok je Toyota Corolla, pak je Toyota RAV4, Ford F a pak Tesla Model Y. Skoro by se dalo říct, že je normálním lidem je to víceméně buřt. Skoro jako by masa dávala přednost jiným vlastnostem než to, že si můžou jedno a té samé auto pořídit s trochu jiným tvarem.

    5) Tesla Cybertruck neprosrala a Cybertruck pořád lidi zajímá. Právě proto, že je naprosto jinej než všechno ostatní.
    Tesla u levnýho auta nezaspala a pracuje na něm, nedávno (investor day video viz níže) ukazovali jak čeho chtějí dosáhnout a načem pracují.
    Jedna z věcí, která ukazuje na vývoj levného modelu je powetrain bez rare earth metals, kterej bude stát 1000 usd. Další je přechod na 1000V a 48V (místo 12V). A další optimalizace výroby. Díky takovým věcem budou opravdu schopný udělat opravdu dostupné A KVALITNÍ auto ve velkých počtech.

    Dokonce už se pracuje na modernizaci M3 (google Project Highland).

    6) A kecy o tom, že 13 let starý auto ... Mini se dělalo 41 let. Beetle 65 let ... Nemluvě o tom, že u Tesly bych za vlajkovou loď brzo pokládal spíš Cybertruck :)

    Na, tady si kdyžtak dej nějaký info o tom, na čem pracujou https://www.youtube.com/watch?v=Hl1zEzVUV7w

    Teslu bych mohl prudit za spoustu věcí, ale rozhodně ne za ty věci, co jsi napsal. To už to nadávání na FSD a na to, že je Musk kokot, dává větší smysl.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Já jsem měl za to, že už jste si na tyhle FSD a Tesla kecy založili jinou diskuzi abyste to tady nezasírali, ale asi se tak nestalo, co?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Ona většina těch teoretiků nikdy nezkusila někam jet s autem, co má dojezd 200 km. Což pokud je to UDÁVANEJ dojezd 200 km může taky znamenat 150 km.

    Minulej víkend jsem jel na výlet do Lince s Volvem C40 Recharge, který má udávanejch 450 km. Výlet se protáhnul o dvě hodiny, protože do Lince (asi 260 km od Prahy) jsem dojel s ani ne 10% baterie a musel jsem hledat nabíječku, který vesměs nefungovaly nebo nešly zaplatit, takže jsem si pak musel zajet 40 km mimo trasu na Ionity, kam jsem dojel s 3% baterky, a před Prahou jsem nabíjel ještě jednou.

    Nebo třeba kolečko Praha - Hradec Králové - Pardubice, který se s ID.3 nedalo ujet bez zastávky na nabíjení... a mohl bych pokračovat.

    První EV jsem měl půjčený na test před 12 lety, od tý doby jsem jezdil většinou toho, co se u nás prodává, a kecy o tom, že dojezd 200 km stačí, vedou lidi, kteří buďto EV nikdy nepoužívali, nebo ho používali jako doplněk jinýho auta, nebo mají nějakej úplně extrémní přístup k používání auta.
    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH: Já teda viděl informaci, že dojezd bude teprve upřesněn, stejně jako cena a jelikož to pořád označují jako predprodukcni verzi, tak je otázka, co na tomhle eventu vlastně odhalovali, asi jenom to lakování. 5 míst je na tenhle formát úplný nesmysl i když si odmyslím ty marketingové kecy o bulli. Smysl bude mít to hodnotit až se to bude skutečně vyrábět a až to bude mít dlouhou verzi, takže možná i ještě pár let, pak to možná bude mít smysl toho hipsterskyho Sharanu pro bohatý, jak o tom pořád básníš, ale to z tohohle představení vyvěštit fakt nejde.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: Auto pro pětičlenou rodinu na lyže na týden je ID.4 nebo Enyaq.

    Tohle je trochu větší, trochu praktičtější a trochu stylovější alternativa téhož, která stojí o kousek víc (jestli to bude stát 1,5 - 2M, tak je to jen mírně nad cenou ID.4).

    Ad marketing – jedna věc je lhát (jako Tesla o FSD), druhá věc je mít prostě jen marketingový kecy. Marketingový kecy jsou třeba "pokračování ikony".

    A z New Beetlů právě VW odstrašující příklad nemá, protože se prodávaly skvěle a skvěle se na nich vydělávalo. Účel retro stylovek je prodat to auto za víc peněz.

    Pokud si někdo myslí, že někdo udělá retro stylovku jako dostupný auto pro masy, tak je úplně mimo.
    CAL
    CAL --- ---
    BOBASH: Naházel jsi tam hodně různých argumentů, ale nevím, kam přesně mají směřovat a občas mám i dojem, že jdou trochu proti sobě. Předpokládám, že při tvém rozčilování nad marketingem Tesly nechceš říct, že marketing může říkat cokoli nezávisle na realitě. Ani jsem moc nepochopil to s tou funkcí a vzhledem, buzz teď nemá ani funkci ani vzhled busíku, tam žádný tradeoff není. Taky asi nechceš říct, že trh elektromobillů je už v tak rozvinutém stavu, že se můžou začít dělat retrostylovky, když tu pořád nemáme auto, do kterýho se sbalí pětičlená rodina na lyže na týden (ušetřete mě poznámek o rakvích). Jako jo, můžeš to prezentovat jako elektrického Sharana, ale pak jsou ty kecy o "pokračování ikony" a ta cena úplně mimo. Lidi nejsou zas tak blbí, aby je umělá marketingová kampaň donutila si koupit jinak oplechovaný auto za 2x tolik, když je na trhu za stejnou cenu konkurence, která ty marketingové pohádky plní. V tom by měl mít VW odstrašující zkušenost právě z prvních new beetle.
    GOR
    GOR --- ---
    CUKI: Takze misto vypoctu a cisel opet kecy, ze?
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    BOBASH: jj, kecy :-) Ja to tema tak nejak okrajove sleduju, jsem od prirody zvedavej a zvidavej clovek - a nakonec u nas tech elektroaut uz asi procento jezdi a obcas jsou i nekde videt jak se plouzej po dalnici - ale proste pokazdy kdyz nekam kouknu, tak na me vyskoci nejaka zprava popisujici presne to co nechci. Je to pro moje potreby nevyzrala a neduveryhodna technologie, user unfriendly, s rozpacitym designem a nefunkcni infrastrukturou, s neznamym vyvojem starnuti, trvanlivosti atd, momentalne vhodna jenom pro nekoho koho bavi nad tim onanovat a kazdej den neco resit a pripadat si u toho jako strasnej prukopnik.

    Mozna jednoho dne zjistim, ze to uz splnuje moje naroky na to jak ma fungovani auta vypadat - ale vzhledem k tomu ze na me ani ruzny elektricky gizma, displejiky a touchscreeny nedelaj zadnej dojem (resp. spis z nich bliju a tise doufam ze tahle moda nalestenejch hoven do ty doby nez ta technologie bude opravdu pouzitelna nejak prejde a potichu zmizi jako disco) tak toho budou muset docilit tvrdejma funkcnima datama a ne nejakym priteplalym fialovym interierem z vegansky kuze. Osobne sacuju ze tohle nebude behem pristich deseti let splneny ani u nas ve Svycarsku, natozpak nekde kde lidi maj k dispozici min penez, ale uvidime, treba se mylim a za rok budu mit pocit ze nejaky to lunaparkovy auticko taky potrebuju :-)

    Kazdopadne, to srovnani s prechodem z analogovy na digitalni fotografii uz jsem tu kdysi udelal - tam to bylo to samy. Dokud nebyli vyrobci schopny poskytnout mi za normalni cenu funkcni a kvalitativni ekvivalent stredoformatovy kamery na film, tak me to nezajimalo a vasnivy diskuse fanboyu resicich sumeni snimacu o rozliseni pul mega jsem sledoval asi tak se stejnym zaujetim jako tu vasi tady :-) Jednoho dne ale najednou presne tyhle podminky byly splneny a ja jsem si to sel druhej den koupit, asi tak, no ;-)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: motivacni kecy :) placaj se navzajem po zadech, aby vytlacili maximum free PRka. Sice win-win pro oba, ale nejvic vzdycky tezi vzdycky ten, co ma naskok
    CUKI
    CUKI --- ---
    KEB: To jsou kecy v kleci!
    Taková běžná dodávka může mít skoro 10m2 plochy pro soláry. Pak jsme na úplně jiných číslech. A udělám tak klidně 20-25kWh za den.
    Krom toho že se baterie pak nabíjí přímo, což rapidně sníží ztráty, tak to taky omezí problémy s tím, že ti někde daleko od civilizace dojde šťáva.
    Jako pro lidi bydlící ve městech ve střední Evropě to třeba smysl takový nedává. Ale třeba já parkuju 99% času na slunci. Kdybych bydlel ve městě tak zase nepotřebuju auto :-D
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    HERR_FLICK: Sorry, to jsou strasny kecy. Jak dlouho je na trhu Taycan?

    Fakt chces Tesle vycitat, ze mela problemy na okruhu, na ktery vubec neni stavena, v dobe, kdy jeste zadny pouzitelny EV neexistovalo? Tak jako tak je proste ted rychlejsi nez Taycan sestimsmiř.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    BOBASH: hele to je slovní balast který se z toho snaží udělat bramboracku. Mbux používám víc jak rok. Není to o tom sednout si, je to o tom, tě to je shit sw. "Učí se hlas majitele" jako sorry ale to nemyslíš vážně, tady nejsi na tiskovce kde se tyhle pr kecy žerou.

    Podle mě tu úplně přesně reprezentujes postoj tradičních automobilek. "Máme technologie i super sw, tak co si pořád stezujete". Oni nechápou jak sto let za opicema jsou. A pokud VW okamžitě něco neudělá s konektivitou svých aut, bude mít v Číně ohromný problém, už teď pochybuji že těch cílových 80-100k do konce roku dají. A až Čína dorazí do Evropy, tak bude teprve veselo, když se ukáže jak technologicky nerelevantni EU automobilky jsou.

    Ad id.3
    There is no Park Assist on any ID3 model. Whether it's something they could enable with the current hardware, who knows.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tak přines argument a ne blábol.

    Zatím jsi napsal jen bezobsažné kecy jako že "věci se mění". Ale nenapsal jsi nic, co by vyvracelo, co píšu já.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CRAZY_IVAN: Ok, tak půl hodiny jízdy.

    Ale aby to auto mohlo jezdit skutečně samo, tak by se takováhle věc musela stát maximálně tak jednou za rok, ne za jedno projetí města.

    A problém s FSD mám dost velkej. Sice ano, musíš mít ruce na volantu, ale kvůli debilnímu marketingu Tesly to spousta lidí očividně bere tak, že "to jsou kecy pro NHTSA" a věřej tomu.

    Ad situace, ze kterejch bych se posral já – jednou málem trefil obrubník, asi dvakrát vjel do protisměru, dvakrát málem trefil jiný auto, asi třikrát kvůli němu jiný auto muselo brzdit aby ho nenabouralo (kdy Tesla neměla přednost), asi třikrát se vypnul, nesčetněkrát musel týpek šlápnout na plyn aby se to auto rozjelo.

    A pořád to bylo v přehledným městě za ideálního počasí.

    Tohle není ani náznakem blízko funkčnímu systému, naopak po tomhle videu ještě víc věřím Krafcikovi, že současný FSD nikdy nebude autonomní a je to jen asistent.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Nemohl, protože ti to žádná automobilka neřekne. Ale že vyjde levnějc o kousek větší dotykáč než dotykáč plus tlačítka je tak nějak jasný. Plus je tu ten drobný fakt, že čím levnější auto, tím větší pravděpodobnost, že bude mít čistě dotykáč. Jsou samozřejmě odchylky (Tesla, u který mám furt podezření na ten cost-cutting, protože Tesly jsou lacině udělaný celý, Porsche, který má ale dotykáčů víc a teoreticky by to nemuselo vadit), ale obecně dražší značky mají nějaký způsob, jak ovládat infotainment bez nutnosti chmatat na displej (iDrive, MMI, COMAND, nevím jak se to jmenuje u Lexusu), kdežto levnější ho většinou nemají.

    A neodpověděl jsi mi na otázku, na základě jaký osobní zkušenosti jsi získal svoje přesvědčení?

    Můj názor je víceméně všeobecně zastávanej mezi motoristickýma novinářema, který k němu, stejně jako já, dospěli tím, že jejich práce zahrnuje otestovat všechno, co je na trhu. Ty tomu řekneš "osobní dojem", ale můj osobní dojem z UI v osobních autech už je relevantní statistika, protože se tím (částečně) živím a můj testovací vzorek jsou stovky aut. Navíc stovky aut, kterýma nejedu tak, že mi je někdo půjčil abych někam dojel, ale mám je půjčený kvůli tomu, abych je vyzkoušel a napsal, jak fungujou, takže se nad jejich fungováním musím zamyslet.

    To, co jsi napsal ty, jsou teoretický kecy. To, co jsem napsal já, je praktickej pohled člověka, kterej se tímhle zabývá, a jehož názor se shoduje se všeobecným konsenzem jiných lidí, kteří dělají totéž.

    Jestli nechápeš, proč je blbě dotykáč a proč je o něco lepší mít aspoň něco fyzicky, dej vědět, vezmu tě na projížďku v něčem, co má tohle udělaný blbě a v něčem, co má tohle udělaný dobře a můžeš si to zkusit.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam