• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHARELATED - spříznění na cestě
    SHEEN
    SHEEN --- ---
    To by mě zajímalo, co se myslí pod pojmem "slabost".
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    JOGIN: Já mám taky na stole kalendář s citáty. Tento týden hlásí: Slabost je jediná chyba, kterou není možné napravit. (de Rochefoulauld)
    JOGIN
    JOGIN --- ---
    Člověk má mít po tom, co udělá, dobrý pocit.
    SHEEN
    SHEEN --- ---
    JOGIN: Jo, tak takovych poucek uz jsem slysela hodne. :-)
    SHEEN
    SHEEN --- ---
    NATASHA: Tak touhle dokonale zvracenou predstavou jsi me dostala. :-)))))))))) Jdu ten urad hledat. :-D
    JOGIN
    JOGIN --- ---
    SHEEN: Na to musí každý přijít sám.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    SHEEN: Možná existuje nějaký úřad, kde se vydávají pověřovací listiny - žeby konečně nějaká praktická kancelář na Živnostenském? :)
    SHEEN
    SHEEN --- ---
    JOGIN: Ty se ozveš málokdy, ale vzdycky to stoji za to. Diky. :-))) Ted, aby clovek zjistil, k cemu je jeste poveren a bude to. :-)
    MAIMONIDES
    MAIMONIDES --- ---
    JOGIN: A až vyrosteš, pověsí tě v Jeruzalémě.
    JOGIN
    JOGIN --- ---
    K čemukoliv jsi byl pověřen, dělej nejlíp, jak umíš. A to platí i o stínání hlav.
    MAIMONIDES
    MAIMONIDES --- ---
    NATASHA: S tím textem lze souhlasit poměrně snadno, ne? Ani by na tom nemělo nikoho nic překvapovat. Že bohatství, moc a peníze(a radost jako taková) nejsou samy o sobě špatné není v křesťanství nic nového. Eichmann a nebezpečí slepého následování a poslušnosti je klasické spojení a rovněž obvyklá záležitost. Stejně tak nulový význam hysterické askeze atd. Je to samozřejmě příjemné čtení, ale najít to jako fejeton v LN, myslel bych si, že to je na svém místě. Za užitečnější bych považoval, kdyby třebas připojil jak se tedy vyrovnávat s mocí, která není v pořádku, jaké argumenty brát v potaz, pokud někdo dělá práci, která není zhlediska (křesťanské) etiky vpořádku a podobná lehce příbuzná témata.
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    NATASHA: Pobil vic lidi nez kurdeje, na sklonku zivota o tom sepsal knihu, a dale viz GREATDRAKE. Dluzno vsak rici, ze u nej to nebyly kysele hrozny nebo z nouze ctnost. :-) Jedna z jeho univerzalne praktickych zasad znela: "V boji nesmis myslet na nic jineho, nez jak stit muze."
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    NATASHA: Je vzpominan a veleben...
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    NAVON_DU_SANDAU: A jak dopadl?
    NAVON_DU_SANDAU
    NAVON_DU_SANDAU --- ---
    NATASHA: Ovšem na druhé straně velký hrdlořez Mijamoto Musaši pravil:

    "Kromě zbraní nevyhledávej na tomto světě žádné nástroje."
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Pokud už člověk drží vědomí vyššího, v nižším ví, kam se vztahovat.
    SNOP
    SNOP --- ---
    Rozhodne ne furt.
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    ANATREID: Podstatný je každý jeden. Každý jeden, který tak dokáže opravdu žít.
    ANATREID
    ANATREID --- ---
    NATASHA: pěkné a je to a podle mého názoru to je i pravda, ale kolik lidí najde sílu a odvahu se k tomu takhle postavit? A odpovím si sám, já se snažím věřit, že takových lidí je mnoho :-)
    NATASHA
    NATASHA --- ---
    Našla jsem text, který mě zaujal natolik, že jsem ho přepsala - protože se domnívám, že je škoda, aby jej četlo jen několik málo čtenářů menšinového literárního časopisu:


    Rozkoš, bohatsví a moc

    Zdálo by se, že se všichni honí po rozkoši, bohatsví a moci a že když jsou úspěšní, užívají si jich. Nepochybně po nich všichni toužíme. Navzdory tomu, že vládnoucí ideologie by nás v tom podporovala, málokdo to přiznává. Zapíráme to snad i před sebou a kazíme si předem možné potěšení. Snaha získat je a mít z nich radost se označí například jako „hrubý materialismus.
    Překvapivě se ukazuje, žeje ve hře torzo křesťanské morálky. Ta proti nim kladla cudnost, chudobu a poslušnost. Co by se proti tomu dalo namítnout? Není snad dobré chránit svou intimitu? Není lepší nebýt přehnaně závislý na věcech? Neměli bychom poslouchat jedni druhé, brát vážně dohodnuté závazky a držet se rozumného řádu? Nezbude než tradiční hodnoty pochválit. Ale jak snadno zneužitelné jsou! Máme bohatou historickou zkušenost, k jakým koncům vede slepá poslušnost. Slušný obchodnický synek Adolf Eichmann jen plnil rozkazy. Kdo měl možnost nahlédnout do klerikálního zákulisí, ví, kolik zlomených charakterů a obludných perverzí mají na svědomí strážci údajné čistoty.
    Jeví se mi to tak, že je třeba chránit alternativy právě proti pervertované cudnosti, chudobě a poslušnosti. Není přece nutno hned každého, kdo si dopřává rozkoš z milování, z krás přírody, z pěkných věcí, z dobrého jídla a nápoje, vykreslovat jako zvrhlíka, žrouta a opilce. Musí každý, kdo je bohatý, být hned lakomec, vydřiduch, případně rovnou zloděj? Znám několik velmi bohatých lidí, kteří, věřte či nevěřte, přišli ke svým penězům poctivě a vědí, že jsou to spíše prostředky svěřené než uchvácené. Dokonce vím o lidech, kteří jsou mocní nebo o moc usilují a snaží se prosazovat nebo podporovat dobré věci. Stojí o hlasy voličů, ale nejsou to machiavellisté.
    Zdravá kritičnost je na místě. Uznávám, že moc musí být pod dohledem. Ale domnívám se, že naivní důvěřivost je asi tak stejně špatná jako automatické podezírání všech a za jakýcholi okolností z čehokoli. Rozkoš dává životu plnému starostí, práce a zápasů trochu štávy. Jen ten, kdo má podíl na moci, může prosazovat ve veřejném životě ušlechtilé politické hodnoty. Kdo moc nemá, může o nich pouze mluvit. Proč si tedy rozkoš, bohatsví a moc hnusit? Špatné je kvůli rozkoši někomu ubližovat, kvůli bohatství někoho okrádat, kvůli moci někoho zotročovat. Ale samy tyto tři hodnoty ukazují, že lidský život může mít vedle námahy a útrap také svůj půvab. Je jasné, že jsou hodnoty vznešenější, jako jsou dobro, pravda či krása. Každý má právo zvolit chudobu a skromnost jako životní program. Ale nějaký takový poustevník či mnich (ať už se tak nazývá, nebo ne), který se pro ně rozhodne, by to neměl činit proto, že zahořkl. To by připomínalo bajku o lišce a hroznech. Pravá askeze prosvětluje a upozorňuje lidi žijící v běžných poměrech světa, že je tu cosi, co svět překračuje. Jinak je to jen neuróza, ne-li hysterie.

    Ivan O. Štampach
    Zdroj: Tvar 04/06, str. 13

    -----

    To už není tak podstatné, ale přesto říkám, že s textem souhlasím tak úplně, až mě to samotnou překvapuje.
    Klaním se tak veřejně jeho autorovi. A doufám, že si těch pár minut na pozorné přečtení také najdete.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam