• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    NATASHARELATED - spříznění na cestě
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    PARAZIT: ono je to nejspíš myšleno tak trochu jinak - nenávist i lásku můžeš cítit toliko k člověku, na kterém ti nějakým způsobem záleží, zajímá tě, máš k němu vztah, není ti lhostejný.. obě tak vycházejí ze stejného základu a svým způsobem tak nemohou být opozita.
    PARAZIT
    PARAZIT --- ---
    DAW: no nenávist fakt neni láska... to tak možná pro usámu, jinak to bys možná měl vysvětlit chlapcům z národního odporu
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    PARAZIT: .. a pochybností..
    DAW
    DAW --- ---
    PARAZIT: Tos mi pripomel: "laska je nenavist a nenavist je laska.." :-)
    PARAZIT
    PARAZIT --- ---
    EVA_: Fanatismus je víra zbavená lásky....
    EVA_
    EVA_ --- ---
    STEPNI_VLK: Chapu.:-) O to kritictejsi mi pripada, ze popisovany zpusob fungovani viry nachazime dnes a denne. Fundamentaliste rezou fundamentalisty za ucasti fundamentalisticky se prizivujicich patolizalu.:-)
    STEPNI_VLK
    STEPNI_VLK --- ---
    EVA_: on ten náboženský konflikt zase až tak nepochopitelný není, když se zamyslíš nad tím, jakým způsobem fungovaly systémy víry dříve, tj. v tradiční společnosti. tam měli funkci totálního výkladu světa a tak každá eventualita do nich musela být zanesena, aby se ten světonázor nerozpadl jako domeček z karet. a tak pokaždé, když se objevil nějaký jiný "konkurenční" systém (symbolický svět), musel být učiněn pokus o jeho zakomponování do stávajícího "vševysvětlujícího" systému, což se v některých případech dělo v pozitivním, v jiných zase v negativním duchu (ďábelskost). a jestliže bylo něco označeno jako špatné, bylo také potřeba to potírat, bez ohledu na to, že ve své podstatě se vlastně jednalo o systém založený na podobných, ne-li stejných základech..
    mezi výrazné typy pojmově složitejších aparátů k obhajobě stávajícího symbolického světa však pochopitelně nepatří toliko teologie, ale také mytologie a filozofie či o něco později věda. na rozdíl od mytologie se však ostatní tři typy pojmových aparátů staly majetkem elit odborníků, jejichž soubory vědění se podstatně a stále více vzdalovaly od běžného vědění společnosti jako celku.
    v zásadě jsou pak možné tři typy (ko)existence, resp. společenské organizovanosti jednotlivých skupin odborníků - monopol (častý v tradiční společnosti), ideologii (více soupeřících skupin, přičemž vítězí ta, jež se prováže s mocenskými zájmy) a pluralita (sdílené jádro symbolického světa; skupiny se sami sobě vzájemně přizpůsobují)..
    PARAZIT
    PARAZIT --- ---
    EVA_: No nejhorší je ta varianta, která vznikla pravděpodobně jako vedlejší produkt ery new age... a to velký ,,mixoismus"
    .. Prostě zmixování všech dostupných jevů v jeden velký nový systém, který má každý jinný, a proto je zajímavý, takže to pak asi více souvisí s nějakou touhou na sebe upozornit a vnitřní boj proti vykořeněnosti, než nějaká touha po poznání prostě je to často jen dobře zakrývaná moda...
    EVA_
    EVA_ --- ---
    DAW: Na tuhle stejnorodost už poukazoval Joseph Campbell. Jde dokonce tak daleko, že tvrdí "není jiného boha, než toho, kterého si stvořil člověk sám"...Z tohoto úhlu je totálně nepochopitelný jakýkoli náboženský konflikt, protože vlastně každá víra, která neubližuje druhým a nevnucuje se, je OK; vytvořili jsme si ji sami. Nicméně - cesty k tomuhle poznání jsou různé a mohou se pořádně zaklikatit, pokud člověk skáče z jedné na druhou a nemá se čeho chytit.:-) Tj., pokud se chvíli ztotožní s tou, či onou.
    DAW
    DAW --- ---
    SETEC: Presne. Ja si prave myslim, ze ta konfrontace s jinymi systemy je ta nejlepsi zkouska. Jak se rika, mezi slepymi je jednooky kralem. A pak jsou dve moznosti, budto se bat kohokoliv s obema ocima otevrenyma, zabarikadovat se ve svojem svete a ulpivat na dogmatech a tradicich, anebo se naopak otevrit a navazat dialog s temi, co maji otevrene zrovna to druhe oko nez ty..
    SETEC
    SETEC --- ---
    DAW: Ja mamtenhle postreh taky. Akorat je Pravdou ze ve virach jsou nektera pravidla jina. Asi jako v zakonech kazdeho statu. Nekde je smrt stale necim co je vseobecne prijimano spolecnosti jako spravne (tim myslim ve vztahu k trestani) a nekde je to neprijeatelne. A vubec prava lidi atd.
    Myslim ze rozvoj techniky a prave globalizace muze vyrazne pomoc k toleranci a k porozumeni a take k urcitemu sjednoceni ze nakonec bude teologie brana jako "zajmovy krouzek" nekdo ma rad sachy a nekdo rad fotografuje a presto si ty dva muzou sednout na pivo a prijemne pokecat o zenskych. :)
    DAW
    DAW --- ---
    PARAZIT: Me prave pripada, ze ty systemy jsou prakticky stejny. Ze proste kazdej duchovni system vychazi ze stejne podstaty. Ty jejich zdanlive odlisnosti jsou umele a byly vytvoreny vzdy na zaklade socialnich ci geografickych odlisnosti te ktere spolecnosti. Jsem presvedcen, ze clovek, ktery dosahne hlubokeho duchovniho poznani prostrednictvim jednoho konkretniho systemu, zaroven pochopi i podstatu vsech ostatnich. O tom samanismu konkretne vysla v cestine moc zajimava knizka od Mircei Eliadeho (vrele doporucuji precist cokoliv:), ve ktere srovnava etnograficke zaznamy samanskych ritualu, symbolu, tradic atd.. a ukazuje, ze vsichni samani na celem svete dosahuji temer identickeho sdeleni. Cili existuje jednotna archetypalni idea, ktera je matkou vsech pozemskych duchovnich systemu.
    PARAZIT
    PARAZIT --- ---
    No mě jen napadlo, jestli člověk je schope překonat ty bariéry odlišných symbolů a postupů. Snad jo, právě mě to napadlo, když jsem přemejšlel nad Castanedou, nebo už nad Plachtou... to je ten český umělec jak se odstěhoval do Jižní Ameriky a smažil tam ajahuasku, mě napadlo, jestli si člověk vůbec může takovýhle systémy zvnitřnit...
    DAW
    DAW --- ---
    PARAZIT: Myslim, ze kazdemu z nich muze kazdy clovek porozumet, ale spis by si mel vybrat jeden konkretni pro sebe a tou cestou se vydat. Pristupovat k nemu skrze archetypalni propojenost svoji bytosti se vsehomirem. A vsechny odlisne systemy chapat jako jine individualni projevy toho stejneho vsehomiru :-) Prave to, kdyz se tyto ruzne systemy mohou misit a nevznikaji pritom kolize, vypovida imho o skutecne mire duchovnosti, porozumeni jednotne podstate vseho.
    PARAZIT
    PARAZIT --- ---
    DAW: Hele a ty si čoeče třeba myslíš, když máš docela rád globalizaci, že je možné proniknout do všech duchovních systémů světa, že nám v tom nebrání žádné kulturn bariéry nebo rozdíly v myšlení, že je to možné smísit???
    PARAZIT
    PARAZIT --- ---
    DAW: No asi bych se měl mířit s tím, že ne všichni lidé jsou si podobní prostě...
    DAW
    DAW --- ---
    PARAZIT: Myslel jsem jako podobnejc..
    PARAZIT
    PARAZIT --- ---
    DAW: No já toho zas tolik nechápu:)...
    DAW
    DAW --- ---
    PARAZIT: Jasne. Stejne jako tebe. Stejne tak jako kazdyho. Myslis, ze by snad bylo lepsi, kdybych to chapal vic jako ty???
    PARAZIT
    PARAZIT --- ---
    DAW: Záchytné body- tradice, zvyky, zažitý způsob vnímání. Už jen syntaxe jazyka, kterým mluvíš tě předurčuje k tomu, abys některé věci jen steží chápal.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam