• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KATUSARomipen * cesta k romské duši *
    Toto nemá být diskuse typu "prostě řekněte, co si myslíte", ale pokud možno vážný dialog mezi těmi, kdo se romstvím SKUTEČNĚ CHTĚJÍ zabývat. Například i proto, abychom nacházeli opravdové možnosti, jak je možné s romy soužít, ve vzájemné úctě a souladu. Veškeré zbrklé slovní průjmy a slovní masturbace samozvaných mravokárců nechť hledají své uplatnění jinde. (viz. odkazy na nástěnce)

    Latcho Drom - část východní Slovensko
    Jarko Jovanovič Opre Roma
    slovník romštiny

    "Jestliže se chováme k lidem podle toho, jací jsou, škodíme jim. Jestliže se k nim chováme podle toho, jací by mohli být, pomáháme jim dosáhnout na jejich limity." J.W.Goethe




    Kdo by se chtěl podílet na tvorbě nástěnky, právech a povinnostech :) majitele diskuse atp., napište mi do pošty, budu jenom ráda.
    rozbalit záhlaví
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    DIVA: příliš generalizuješ a příliš se chceš hádat. Jestli potřebuješ vyhrát debatu na netu, tak prosím užij si ten pocit- jestli se chceš něco dozvědět o tom jak funguje osvojení romských dětí, tak si proklikej to, co jsem neochotná přepisovat, protože to není triviální sdělení na pár řádek a vždy je lepší přímý zdroj než moje interpertece.

    Howgh.
    DIVA
    DIVA --- ---
    ZUZKAOU: jenomže ty o martině mluvíš a současně se o ní odmítáš bavit, "poměrně jasné" mi to nepřijde

    jak víš že a jak je moje zkušenost filtrovaná? :) jak víš že mám nedostatek info? :) ty mě znáš? nebo máš ňáké nadpřirozené schopnosti? :)

    vědecká metodologie je tvoje dogma, sou ale i vědci co metodiku odmítají. já preferuju vlastní rozum - nemluvíme o problému co by mi byl nesrozumitelný. pokud odmítáš vstoupit do diskuze proto, že info čerpám jiným způsobem než ty, tak přeju veselou "diskuzi" s někým konformějším, kdo bude ochotnější ti kývat a hopskat podle tvojí píšťalky ;)

    "chování etnika v izolaci nemá nic společného s etnikem, pouze s izolací"

    fakt nevidíš v tezi žáden rozpor? :)

    (stejně tak: majoritní rodinou osvojené romské děti řeší pouze problémy osvojení, nikoli problémy kulturních rozdílů)

    zkušenost má oproti statistice zase jiné výhody, nevstupuje mezi tebe a studovaný objekt žádný moderátor, například. že se na statistickém vzorku o sto kusech jeví skutečnost jinak než na vzorku o tisíci kusech.. neměla by, ne výrazně. záleží spíš na rozmanitosti materiálu. můžu třeba říct že vím málo o romech v čechách a že romové v polsku sou docela jiná kapitola. nicméně v rámci toho k čemu podklady rozhodně mám (ať ti relevantní přídou nebo ne) se vyjadžovat směle můžu, a budu

    co si představuješ pod pojmem civilizované způsoby, možná je problém jenom v pojmosloví

    jejich naturel vyvozuju z pozorování, ano. z čeho jiného bych měla. z odborných publikací, aby to bylo v souladu s tvou doktrínou? díky, nechci :)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    DIVA: Vyjádřila jsem se poměrně jasně. Nebudu na net psát o Martině žádné soukromé informace, zejména když ty relevantní a ve značné míře píše ona sama.

    Kdyby je nepsala, tak je sem napíšu bez toho aby to bylo spojeno s konkrétním jménem. Kde vidíš problém? Že musíš kliknout a přemýšlet hlouběji než je tvoje zkušenost přefiltrovaná přes předsudky a nedostatek informací, které jsou dostupné řekněme vědeckou metodologií a nedostupné selským rozumem?

    Třeba to že chování v ghettech nemá nic společného s etnikem, ale se sociálními podmínkami? Třeba to že problémy dětí mimo biologickou rodinu plynou daleko více z poruch vazem, deprivace a problémům s idedntitnou, než z jakýmkoliv jiným faktorem?

    To jsou věci na které osobní zkušeností nepřijdeš, protože prostě nemáš šanci se na živo potkat s dostatečným vzorkem, aby tvoje závěry byly relevantní.

    A to že ty vidíš problematickou menšinu romů a vyvozuješ z toho nějaký naturel a že romskou identitou jsou necivilizované způsoby - tak to je na facku.
    DIVA
    DIVA --- ---
    ZUZKAOU: ježiš :D fackovat se nebudu ;) civilizované způsoby je souhrn forem chování, které je pro majoritu obvyklejší než pro romy. ty s tím nesouhlasíš? jistě, de o dost vágní pojem, a třeba pro mě ne jednoznačně kladný, ale popírat to coby rozdíl mezi kulturami.. ehm ;)

    v čem je odborná literatura hodnotnější než osobní zkušenosti? žiju v ostravě, bydlela sem v getu, i mimo to "bydlení" sem byla v osobním kontaktu s romy, vím o nich svoje. umím jezdit na bruslích obstojně a příručku sem v ruce jakživ nedržela. nepotřebuju manuál kde mám možnost získat info "živě"

    pokud o té věci diskutovat nechceš, nechápu proč o tom mluvíš :) odkazy a zdroje je jedna věc, diskuze věc další. takže se vyjádři jasně :)
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Tohle téma mě zajímá, protože chtě nechtě musím přiznat, že po jistých zkušenostech mám tak trochu předsudky. Na druhou stranu vím, že to vůči lidem, kteří jsou slušní, není fér, a těm patří moje omluva.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    DIVA: Za civilizované způsoby si vraž facku, ať se nemusím rozčilovoat můžu odpovědět...

    A za naturel začni trochu přemýšlet a podpoř to četbou alespoň trošku odborné literatury. Začala bych třeba tou publikací o romských dětech v pěstounských rodinách, co ségra napsala a co tu visí o pár příspěvků dole, kde najdeš velmi podrobné odpovědi na to, na co se ptáš.
    Kdyby ses namáhal kliknout, tak bys zjistil, že sestra vede projekt Naše romské dítě pod Sdružením náhradní rodinné péče, třeba.

    Jinak povídání o počátcích soužití má ségra tady http://nase.rodina.cz/scripts/journal/journal.asp?f_id=586

    Dětem bylo 4 a 3 a bohužel byly v kojeňáku o rok a půl déle než museli (probíráno v deníčkách na netu). Teď jim je 6 a 5, takže zatím mají úspěšně zvládnuté jen jedno krizové období - adaptaci. Nástup do školy a puberta je teprve čeká, ale problémy co se řeší jsou spojené s ústavní deprivací a faktem že byly odebrábráni z rodiny.

    jinak konkrétní věci, které nenajdeš u ségry na stránkách tu pochopitelně psát nebudu, právě proto že je to spojené s konkrétními jmény.
    DIVA
    DIVA --- ---
    ZUZKAOU: osvojovat si děti je odvaha, osvojovat si romské děti skoro šílenství :) ale proč ne, každého věc ;)

    jak výchovu pojali? snaží se dětem vštěpit civilizované způsoby žití? nebo je podporují v jejich naturelu. žijí děti v kontaktu s jinými romskými dětmi nebo jsou obklopeny majoritním "etnikem". jak staré byly když přišli k sestře do rodiny? a kolik jim dneska je?
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Patrně do záhlaví http://romani.uni-graz.at/rombase/

    KATUSA: pevně doufám, že to o tom hledání duše je hodně volná metafora. Prootže mi nějak uniká podloženost existence souboru typicných národních či etnicných rysů. Spíš než o podstatu se v drtivé většině jedná o soubor předsudků či stereotypů.

    Konec konců - jak chceš definovat romský národ v ČR - jako zbytky rodin, které tradičně žily na českém území a naprostá většina jich zahynula za druhé světové války? Nebo olašské romy? Slovenské romy, kteří byli nejprve stěhováni do pohraničí a pak i náslině stěhováni z osad fungující v preindustriálním duchu do paneláků let 60.? Nebo sinthy, o kterých neví nikdo nic, protože se po zkušenostech ze 40. let prostě s nikým nebaví?
    Nebo každého, kdo vykazuje nějakou typickou fyziognomii? Třeba Sagvan Tofi?

    http://ling.kfunigraz.ac.at/~rombase/cgi-bin/art.cgi?src=data/ethn/topics/names.cs.xml

    Když už tak by potom romové by byla etnická skupina jako slované. A mezi Rusem, Čechem a Srbem najdeš daleko větší rozdíly, než mezi jihočechem a rakušanem či bavorem.

    Když zůstanu u těch poztivních stereotypů o romech - každý je hudebně a pohybově nadaný a každý je daleko více sociálně vnímavější než běžný gadžo?

    Něco takového se dá při troše snahy vyčíst z níže pověšené knížky Martiny Vančákové. Shodnou okolností je to moje sestra (psycholoža + romista, s českým manželem mají osvojené 2 romčata), a než se vdala, tak chodila s romem.
    Řidič autobusu, pohybově nic moc - měl dost zničená záda, zpíval jedině z donucení, a neurotickej byl docela dost, protože byl malej, ušatej a nedodělal střední. Přitom jeho rodina žila typicky jako většina slovenských romů v ČR. Bydleli v pečlivě uklizené bytovce na malém městě, která ovšem trochu chátrala ve společných prostorách, otec pracoval, matka nejdřív byla doma s dětmi a posléze na (oprávněném) invalidním důchodě, děti se vyučili a pracovali a nebo byli doma s dětma. Do střetu se zákonem se dostali nějací bratranci žijící ve východních čechách, kde také byli prarodiče - tam už to víc naplňovalo vnímaní stereotypy - omlácený baráček na kraji vesnice, kde žilo výrazně víc lidí než v sousedních domech.
    DIVA
    DIVA --- ---
    KATUSA: a není to třeba jenom úhybný manévr jak nezodpovědět nadhozené otázky..? ;) jestli názor romů není jednotný, klidně se rozepiš

    (ad zobecňování, on ten "způsob soužití" jinak než obecně aplikovat nepude)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    KATUSA: Ideální by bylo najít někde elektronickou verzi Marešovy Sociologie chudoby.

    Články o Lewisově Kultuře chudoby
    http://antropologie.zcu.cz/clanek/kultura-chudoby

    Základní info v češtiě o sociálním vyloučení:
    http://www.ceskaghetta.cz/
    http://www.clovekvtisni.cz/index2.php?id=11
    KATUSA
    KATUSA --- ---
    napadlo mě dát sem odkaz na latcho drom, ten fim, protože mi přijde jako výborný průvodce krajinou romipen...
    KATUSA
    KATUSA --- ---
    DIVA: nehledáme duši roma, ale romskou duši, což jsem se pokusila vysvětlit v záhlaví, co tím myslím, čhaje more ;)))
    a přestože romskou duši můžeme číst v každém Romovi, jako z každého Čecha či Slováka je možné vyčíst tu českou či slovenskou (toho národa, co je pro něj typické v duševní rovině), tak si myslím, že to neznamená, že každý Rom bude mít stejnou představu o možnostech soužití... možná to zbytečně okecávám, prostě jsem nepochopila tvůj první příspěvek... zaváněl mi zobecňováním..
    DIVA
    DIVA --- ---
    KATUSA: a když už, tak ne more, ale čaje ;)
    DIVA
    DIVA --- ---
    KATUSA: toho jehož duši tady hledáme

    (a který že to teda je?)
    KATUSA
    KATUSA --- ---
    ZUZKAOU: dík!


    DIVA: A kterého roma myslíš? Toho, co bydlí vedle mojí ségry v baráku? Nebo toho, co mu o víkendu vypálili barák a upálili dítě? Nebo toho, co sebral rodinu a odstěhoval se s ní do zahraničí? Nebo toho, co mu po výplatě sociálních dávek prachy vzal rovnou exekutor? Nebo toho, jak hlásí zprávy v televizi? Nebo toho, co hraje na housle v cikánské kapele? Nebo snad nějakého "typického", ukázkového R-O-M-A? Žeby nějaký prototyp? Jestli chceš psát dál ,tak si to prosím trochu promysli, nic proti more...
    DIVA
    DIVA --- ---
    docela by mě zajímala představa roma o způsobu, jakým je možné s gadžema soužít, ve vzájemné úctě a souladu. jaká je jeho vize přijatelného kompromisu. co očekává, co nabízí
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    Publikace Romské dítě v adpoptivní rodině - koncentrovná problematika hledání identity ve většinové společnosti....

    http://pestounskapece.cz/aktuality/Prirucka_RD.pdf

    Případní dobrovolníci - zejména na hlídání děti vítáni.

    Projekt Naše romské dítě.
    http://rodina.cz/scripts/journal/journal.asp?f_id=6443
    ZAMOTEK
    ZAMOTEK --- ---
    to jsem zvědavej,co na to místní náckové a rasisti :)

    Upre Roma!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam