• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    MEDVED007: hele, já chodila a mlela, taky protože mé děti prostě do 3 let nemluvili VŮBEC. Jediný hlas v domácnosti (kde není TV a nepouští se ani rádio) byl ten můj.
    Mlčet, děti nemluví ani po 3r.
    Pak se ptali, tak nějak normálně, a já nechápala matky, co proti tomu něco maj!

    A pak jsem potkala sestřenku mých mláďat, která prostě začne větu s "a proč" - a pak se zamyslí, co dál dodá - prostě je to parazitující slovo! něco jako u nás "že", nebo u vás "vole" :-), nebo anglické "so..." - a trošku jsem pochopila.
    EDERA
    EDERA --- ---
    MEDVED007: No, fakt. Blondýna se prostě neptá, resp. ptá se jinak. Pro ni jsou důležité pocity, ne nějaké exaktní poznatky. Nehoní se za informacemi a je jí úplně šumák, že nezná přesný význam nějakého slova. Jako SARGO - pořád si na to nemůžu zvyknout a přepnout do jiného módu.

    LBW: Žiješ v bludu, pokud si myslíš, že dítě, co se neptá, nemluví. Blondýna mluví FURT. A když nemluví, tak zpívá. Poslední měsíc nejčastěji Kaťušu.
    SARGO
    SARGO --- ---
    MEDVED007: Třeba ještě začne? Nebo mluvím víc, než si myslím, a stačí mu to? Nebo má dojem, že slyšel dost, když slyší, co všechno vysvětluju bráchovi? Ono těžko říct, člověk nemá moc referenční vzorek k běžnému provozu a každý dojem o míře je nutně velmi subjektivní :-D
    Jooo, tu křížovku jsem viděla, skvěle vymyšleno :-D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    EDERA:
    SARGO: fakt jsou děti, které se neptají ???? ty jo, tak to já mám doma dva ptavé exempláře....proto taky sama od sebe nic nesděluju, už tak jim toho řeknu asi tak 3x tolik než bych chtěla :-) vlastně jo, občas jim něco řeknu....když to zaujme mě, tak se podělím....třeba včera mě zaujala křížovka vydaná den před volbou amerického prezidenta, kde v jednom řádku bylo...zítra se americkým prezidentem stane....a ať tam člověk dal to nebo ono jméno, tak to vycházelo....udělali to tak, že se synonyma lišila dycky o to jedno písmeno....geniální ! :-)))
    SARGO
    SARGO --- ---
    EDERA: Co neptá, dokonce mu ani nevadí, když něčemu nerozumí! Na to si pořád nemůžu zvyknout. Staršímu jsem musela extra vymýšlet pohádky, aby tam pobíral všechny detaily, jinak byl běsný. Když jsme mu kolem třetího roku poprvé pustili televizi - Krtek a zelená hvězda, vidím to jako dnes, a asi až nadosmrti - byl tak uchvácen, že jsem asi 50x dokola musela vysvětlovat každý detail (což bylo těžké, protože výchozí situace je dost nevědecká). Dalších 150 opakování zvládl sám. :-D S mrňousem na to musím myslet, aby se vůbec dostal za obzor nejběžnějších věcí. Místo patřičného vděku na mě vlídně hledí s mírným despektem. :-))
    Žralok je dobrý. Mně ta pomazánka zatím zůstala, musel to ve školce být vážně silný zážitek. :-D Ale když jsem hodná, pořád ještě jsem Pán času. :-)
    EDERA
    EDERA --- ---
    SARGO: Jo, naše dvojka je taky chudák. Vyčerpaná z roků vysvětlování jejímu bratrovi jsem už nějak neměla to správné nadšení a navíc ona se neptá. Chápeš to? Dokáže projít kolem spadaného listí a neptá se, kde se tam vzalo, proč opadává ze stromů zrovna na podzim, proč jenom z listnatých, jak to ten strom pozná, že je podzim... Prostě NIC. Jenže pak jí chyběj základní informace. Když mi to došlo, začala zas věci kolem komentovat stylem, který medvěd zavrhuje. Holt občas není jiné cesty.

    A pokud jde o neobvyklé nadávky, tak mám dodnes v živé paměti, jak se kamarádovic prostřední dcera coby dvouapůlletá hrozně rozlobila na svého otce, vztek s ní úplně zmítal, jenže k tomu neměla ten pojmovej aparát. Tak chvíli bublala "Ty jsi takovej, takovej..." a pak z ní vypadlo "ŽRALOK!" Bylo vidět, jak se jí ulevilo. Jsem si akorát prohlížela její novou knížku, takže mi došlo, kde k tomu přišla - byl tam obrázek ošklivého zubatého naštvaného žraloka.:-)
    SARGO
    SARGO --- ---
    MEDVED007: To jo, někteří rodiče by potřebovali trochu protřepat.
    Ale co já vlastně vím, jak funguje normální dítě? To starší normální není a to mladší by bylo, kdyby ovšem nemělo tohoto konkrétního staršího bráchu. :-D Ale vcelku myslím, že běžný model dítěte skousne ve zdraví skoro cokoli, pokud ho - s dovolením si ukradnu obrat tuším od Matějíčka? - nemlátíte pánví do hlavy a nezavíráte do skříně. Případné úlety pak srovnají do latě spolužáci :-)
    Se zájmem již pár let pozoruji souseda, jak se ze svého syna (teď 7) pokouší vychovat vrcholového fotbalistu. Jako fyzičku má kluk fantastickou, oni snad nedělají nic jiného. Ale pořád je takový smutný a chcíplý, že to moc dobrou reklamu nedělá. Stěhovat se nechystají my ani oni, tak uvidíme 8-)

    SANTAL: Dobře zařízeno :-)
    ...ale co teprve až nějaké bude mít dva tatínky a žádnou maminku... :-))
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    SANTAL: no my jsme taky televizi léta neměli....ale znáš to, dítě je občas u babičky a už to frčí :-)))
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    MEDVED007: OK, my jsme ta rodina bez televize... opakovat musím já :-)
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    SARGO: Tak to je OK, syna jsem dala na církevní (ač jiného vyznání, ale to tam maj polovinu dětí).
    Takže maj 2 hodiny týdně náboženství a hodinu navíc cosi, označeno jako "služby boží" - což bude nějaké povídání s knězem.
    Syn spíše přišel s očima navrchhlavy s informací, že JEDNO dítě nevěří v Boha! :-) Taky oříšek na vysvětlování... nebo že jedno zase nemá tatínka...
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    SARGO: já nepochybuju o tom, že se do dítěte otiskne všechno, co se kolem něj děje....akorát je mi tak nějak proti srsti takové to věčné poučování dětí, které se často děje....není možné s ním mluvit normálně ? proč se musí furt dokola řešit, že to auto je ŽLUTÉ a a má 4 kola.....asi není moc dospělých, kteří neznají barvy a neumí počítat do pěti :-) mně osobně to tedy otravovalo krutě a nedělala jsem to vědomě a stejně holky uměly barvy v široké paletě brzy, ale kde, tak to nevím........za to vím, že starší se naučila čísla ze sportky, která bývala po večerníčku....letí míček a komentátor řekne 31, letí další a on praví 7....a dítko se tak rychle naučilo čísla do 49 nebo kolika to je :-)
    SARGO
    SARGO --- ---
    SANTAL: Projeví se to určitě, pořád posluchám, jak má ten náš (8) úžasný rozhled na svůj věk - však toho taky navysvětlujeme. Škoda, že se pak vždycky objeví ta následná ALE :-D Jen dvojka je chudák, tam už na to ten elán nemám, a obávám se, že se to taky projeví :-D
    Pomodlit se je pěkné, jen bude asi psina, až narazí ve škole na děti, co ani neví, co to je. Moc bych chtěla být u toho vysvětlování :-D
    Jsme teď na temné straně síly: "Jestli mě budeš bouchat, odnese tě čert a půjdeš do pekla!" - patrně následek Mikuláše nebo nějaké pohádky. :-)

    MEDVED007: Náhodou pokřikování neznámých slovíček je hrozná psina. Tuhle mi menší hrozně potřeboval něco vytknout, a bylo takové rozhorlené: "Ty jsi - jsi - jsi - POMAZÁNKA!" Ano, taková jsem hrozná matka. 8-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    SANTAL: když byla starší nemluvně, tak jsem na ní mluvila tak, že jsem komentovala politické dění a říkala věci, které bych říkala normálnímu dospělému člověku....zčásti proto, že jsem měla nulové zkušenosti s dětma a hlavně proto, že furt dokola mlít tohle je modrá lavička a tamto je zelené auto....tak to mě fakt nebavilo.....na druhou stranu, asi i v té "nevhodné" konverzaci si dcera uměla vybrat to správné, protože si živě pamatuju, že když jsme chodili na cvičení, když měla dva roky a občas to bylo prokládané nějakou "naučnou hrou" tak než se ostatní děti zmohly na to, aby sesumírovaly, že předmět na obrázku je auto, tak naše mladá už ječela červený kabriolet :-) čili zjevně jí slovní zásoba nechyběla.....vůbec na můj vkus mluvila brzy a moc.... zůstalo jí to :-))) a mluvila jsem na děti dycky spisovně včetně koncovek a nijak jsem nepozorovala, že by holky chodily ze školky se slovama, které jsou nevhodné....sem tam přišly, že slyšely to a to a co to znamená, ale aby na mě něco pokřikovaly, když neví co to je, tak to si vůbec nevzpomínám....suma sumárum bych to výchovné působení zas tak nepřeceňovala....děti si poradí, i když nejsem matka roku :-)
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    SARGO: Když byl syn nemluvně v kočárku, tak jsem dookola opakovala... cokoli viděl. Věci, barvy (tohle je žluté auto. škodovka. tohle je modré auto, mercedes...)
    Jako jo, trochu jsem si přišla jako cvok, ale co, jste s ním sami...
    a hle, jednoho dne dítě bez dalšího znalo barvy a věci a značky aut.

    Je mi tedy dost jedno, že tohle taky budu opakovat a opakovat - JEDNOU se to projeví. Tedy ono se to projevuje, občas. Starší syn má 7r. Někdy taky ne. Na druhou stranu, tohle ani běžný dospělý neumí dodržovat na 100% - tak co bych chtěla - jsem ráda, že se to projeví občas...

    Tady spíš tlačím na to, aby si uvědomili co je naše aktuální zlost (která je nutí křičet "jsi zlý a nemám tě rád") - a co je dlouhodobý vztah (mám tě rád a držíme spolu). A tohle funguje - i ten mladší ví, že ho miluju i když (a když) jsem na něj rozzlobená a křičím. A tak - protože se vedu jako chybující člověk - maj i oni vědět, že se maj rádi - i když občas maj jeden na druhého zlost. A tohle mi fakt funguje.
    Hodně pomohl křížek na krk, který mladšímu pomáhá zvládat záchvat vzteku (a že zdědil náš temperament) - prostě se dotkne kříže, zklidní se na běžnou úroveň zlosti a jde dál (a je na sebe oprávněně hrdý, že přemohl pokušení).
    Tedy, když starší se chová nevhodně, když se vztekne a řekne něco ošklivého, mládě na něj místo "jsi zlý" křičí "měl by ses pomodlit" - ovšem to beru jako výrazný posun k lepšímu (předtím třeba většího bratra ošklivě kousnul).
    A chodit řešit diskusi, zda by se kdo měl pomodlit mi přijde fakt lepší, než zjišťovat, kdo koho první/víc kousnul nebo uhodil...
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO: u nás hůř, v původní školce měl za nejlepší kamarádku holčičku s těžkou vývojovou dysfázií, takže dlouho trvalo než jsme ho odnaučili jejich dorozumívací skřeky, prskání, kousání a pod. Ona je jinak hrozně inteligentní, až nadprůměrně, jen s tím dorozumíváním zůstala na úrovni ročního děcka. Vzali ji normální školky, jsme zvědavá, jak to s ní bude dál.
    SARGO
    SARGO --- ---
    MARKYSHA: U nás díky obdivu k jedné holčičce proběhlo období špatně vyslovovaných slovenských slovíček :-D
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    MARKYSHA: To u nás proběhlo taky :-)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Mně se stala s Tondou opačná věc, jak začal chodit do školky, mluví spisovněji - místo bordel začal používat nepořádek, místo koncovky - ej, začal používat - ý.
    SARGO
    SARGO --- ---
    SANTAL: Tak to je jasný, že je to člověk učí, ale to nezaručuje, že najednou nepřiletí s něčím novým, co na mně vyzkouší, že jo. Považuji za smutné, že nejvíc zabralo: "A dovolil by sis tohle k paní učitelce?" :-D Musíš mít děti buď příšerně pod palcem, nebo ještě hodně malé, jestli ten vliv okolí nepozoruješ :-)

    Ale to jsem se chtěla zeptat - funguje ti rozdíl mezi "jsi hloupý" a "děláš hloupost"? Já se tak usilovně snažím to oddělovat, ale sluníčko mé nejmilejší zlotřilé to nerozlišuje vůbec, vysvětlujeme si to pořád dokola fakt jak u blbejch s odpuštěním. :-)
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    EVIANAIVE: normálně učím syny, že k mámě se chovají s úctou a takovéhle výrazy se směrem ke mě použít nesmí, tečka.
    Beru to jako součást výchovy, jednou taky pochopí, že k mámě se budou chovat jinak než k fungl nové tchýni, nebo že je rozdíl mezi kamarádem a šéfem...

    Pak v druhém sledu učím, že je možné říci "tos udělal hloupost" - ale ne, že "jsi hloupý".

    Svou výchovu beru jako dobrou, pokud jiné děti učí ty mé tyhle výrazy - a ne, že moje dítě je to, co je učí ostatní děti ve školce :-)
    KATIA
    KATIA --- ---
    ATTILAH: fakt se mi líbí ten finský pozitivní přístup "nic není problém". u nás je to fakt leckdy takový vyhořelý, semletý... ale snad se to už taky postupně lepší. škoda, že se to takhle zbytečně hodí na všechny školky, že tam jako děti trápí.

    a spát se u nás už nemusí, že jo (ad diskuse).
    ATTILAH
    ATTILAH --- ---
    Tak aspoň článek na osvěžení:
    Saša Uhlová: Deficit nebo potenciál, aneb není školka jako školka - Deník Referendum
    http://denikreferendum.cz/clanek/19346-deficit-nebo-potencial-aneb-neni-skolka-jako-skolka
    ATTILAH
    ATTILAH --- ---
    Na rozdíl od loňska chci letos být připravená na zápisy důkladně a v předstihu. Jaké máte zkušenosti se školkama na Brno-střed? Jde mi hlavně o info, které určitě ne, a které jsou naopak dobré - v jakýkoli směru.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam