• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    CHIMERA: a jak zjišťujou, že jsi ho neposlala do školy? evidence obyvatel na adresu k matce poznamená i dítě, které zapsala do matriky, a pak si příslušný školský odbor ohlídá, že všechny děti v jeho obvodu nastoupily do školy anebo si vyřídily odklad - spádové školy vědí, koho mají mít, a nespádové hlásí spádovým, koho z jejich obvodu přijaly
    CHIMERA
    CHIMERA --- ---
    TORUVIEL: jako to ořezávání svobody mě sejří dost, ale přemýšlela jsem o tom, jak se to bude podchytávat. když se mi narodily děti, v porodnici jsem sice musela oznámit našeho pediatra, ale dál se nedělo nic. nikdo mu nic neposlal, pediatr nás sám nenavštívil, žádnou asistentku neposlal, nikdo se odnikud neozval.
    no a až nastane doba, kdy by mému děcku bylo 5 a nešlo by do školky, to by zjišťovali jak? vždyť už dávno nebydlíme na adrese, která platila v době porodu (nahlášená v porodnici). když nemusí být dítě ani registrované u lékaře (to byla moje aktivita), tak kdo a jak bude zjišťovat, zda moje dítě je či není ve školce? já si to fakt nějak nedovedu představit...

    /ps. jsme opačný případ než maminka s dětmi doma, nebyla jsem ani na mateřské, což není mainstreamové, zvednutých obočí plno, ale o to děcko jako takové se nezajímal nikdy nikdo.../
    KATIA
    KATIA --- ---
    MEDVED007: minimálně interakce ve skupině, respekt jiné autority, osamostatnění, stimulace novými podněty...
    ADD
    ADD --- ---
    MEDVED007: U nás ve školce se učí věci, které bych s dětmi doma rozhodně neprobírala, ale nejsem si jistá, že je to nutné. Jako přínosné vidím, že je tam dítě do značné míry odkázané samo na sebe a na svoji schopnost si vyžádat pomoc, že musí vyjít s jinými dětmi a s cizími dospělými, a právě to, že se dozví i to, co jeho rodiče nepovažují za důležité. Podle mě by na to stačila jakákoli školka nebo pravidelný kroužek. (Čímž nepopírám dříve napsané.)
    ADD
    ADD --- ---
    BEBERA: To mi jako blbost nepřijde, i když to tak vypadá: umím si představit situaci, kdy u zraněného zmatkuje dospělý a nemůže si vzpomenout, a pětileté dítě odtuší "Volej 112, tati. To přece ví každé dítě." ;-)
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    MEDVED007: mne z vyučovaných věci přišlo nejvtipnejsi,jak ty čtyřleté děti loni naučili,že první pomoc je stopadesatpet a policie stopadesatosm,ale učitelka nedošlo,že ty děti beztak neví,jak se to píše a nezvladly by to tedy vytocit.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    osobně si myslím, že pro běžné dítě (a nemyslím nějaké geniální, ale prostě normální dítě z normálního prostředí tj. takové to průměrné dítě) je stejně předškolní vzdělávání na nic......nevím, jak se to kde vede, ale co jsem viděla u svých dcer ve školce, tak to spočívalo v tom, že se děti učily věci, které normální pětileté dítě stejně umí.....
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ALDEMIK: A, ehm, i spousta lesních školek má nějaké zázemí, kde se děti s papírem a tužkou opravdu setkají. Jako jsou i projekty, kdy se v podstatě jen venčí v přírodě, ale co jsem měla možnost poznat v Asociaci lesních MŠ, většina opravdu funguje dost "normálně".
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    TAPINA: U nás v lesní školce jsou, podobně jako třeba ve školce na Červeném Vrchu, smíšené třídy, ale předškoláci mají po část času svoji oddělenou skupinku. Školku vede normální vystudovaná pedagožka. Její schopnost připravit děti do první třídy je výrazně vyšší než u státní školky v obci, alespoň dle tvrzení učitelek, co ty děti pak učí. Není každá lesní školka jen sbírání lístečků a házení kamínků do vody.
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    KATIA: Dala bych ti 20 plusu, ale to nejde....tak tam máš jeden.. :-)
    KATIA
    KATIA --- ---
    problém je ten, že to opatření může být pěkný pruda pro řadu rodičů, a těm, kterým má "pomoct" nepomůže, protože NIJAK neřeší důvody proč děti do školky nedávají. místo toho, aby někdo řešil důvody, proč se tak děje a pracoval s nima, tak prostě se udělá povinnost, která bude mít spíš víc negativních efektů než pozitivních.
    např. řada neziskovek dělá pro děti ve vyloučených lokalitách předškolní kluby, věnují se jim, rozvíjejí je v řadě aspektů, je to bezpečný prostor, kde se cítí vítání a přijímání a jdou tam s důvěrou, mohou tam být i s rodiči, což může být v některých semknutých komunitách klíčové, navíc se tím samozřejmě rozvíjejí i kompetence těch matek, což je taky devíza do budoucna dost zásadní... proč se raději nezajistí jim stabilní financování a možnost takovou nízkoprahovou službu nabízet, když je zjevné, že to v praxi funguje...?
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    EDERA: nebyl. Já do klasické české školky nechodila nikdy, nebylo místo.
    ADD
    ADD --- ---
    ADD: Přijde mi to, jako když učitelka ve školce potřebuje s některými dětmi procvičovat výslovnost a může říct "Pepíček, Maruška a Lojzíček huhlají, tak zůstanou tady, ostatní půjdou na zahradu," nebo "Anička, Franta a Zuzanka ode mne nic nepotřebují, tak mohou jít ven, a my ostatní si tu něco vyzkoušíme." Výsledek stejný, ale buď někoho zraním nebo ne.
    ADD
    ADD --- ---
    KAIRRA:
    EDERA: Tomu rozumím, ale jak jsem psala, chápu, že některé děti ten rok v kolektivu navíc potřebují a že tohle je asi nejsnazší způsob, jak jim ho zprostředkovat.
    Většiny populace se změna nijak nedotkne, ani si jí nevšimnou.
    Rodiče, kteří chtějí své děti učit doma, budou muset začít papírovat o rok dřív.
    Alespoň některé z dětí, které potřebují podporu z vnějšku, ji dostanou, aniž by jejich rodiče byli hnáni do opozice tvrzením, že jejich děti jsou zanedbané.
    Pokud je přímo v tom zákoně obsažen způsob, jak získat výjimku, a počítá se s ní, tak mi to nepřijde jako omezování mé svobody. radši vyplním pár formulářů navíc, než aby nějaká supertaktní sociální pracovnice někomu říkala, že se nestará o své děti (protože on se třeba stará, jen nechápe, proč je dobré jíst vidličkou a nožem).
    EDERA
    EDERA --- ---
    KAIRRA: Jo, přesně tak! Nikdy by mě ani nenapadlo rodit jinde než v porodnici, ale ve všech diskusích budu bojovat za právo svobodné volby rozhodnout se porodit doma.
    EDERA
    EDERA --- ---
    ADD: Mně to přijde irelevantí. Vadí mi ta povinnost. Já to takhle mám u všeho (např. i u očkování). Že se to musí, je pro mě jak rudý hadr na býka. Ale pak jdu a dobrovolně splním podstatně víc.:-) Magor, no.
    KAIRRA
    KAIRRA --- ---
    ADD: invalid argument. Něco jako Proč podporuješ domporody když sama rodíš. porodnici. Vyznávám nadřazenost resp. autonomii rodiny nad státem (ano, je to smutný boj a vlastně to tu není pravda, ale prostě..)
    ADD
    ADD --- ---
    A kdo z vás tedy neplánoval dát dítě na poslední rok do školky?
    LUCYA
    LUCYA --- ---
    úplně mě to nadzvedlo ze židle. uvidíme jaká bude praxe a snad se to vytříbí, než bude předškolák z mladšího. ale potěš koště teda.
    ADD
    ADD --- ---
    A v naší školce je hodinový kroužek "předškolák", v nejstarším oddělení jsou děti od čtyř do šesti let.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    EDERA: ja navíc cítím jistě roztrpceni nad tím, že zatímco letos není sily moci, která by moje dítě dostala do státní školky, kdybych je za rok chtěla poslat do háje, ještě budu platit pokutu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam