FUNIAK: jestli "jarním servisem" myslíš výměnu oleje a brzdovky, to fakt zvládne každý i na ulici. Taky jsem se toho bál, ale nakonec mne "zábavná koupě" donutila začít se ve skútrech vrtat, tím mne zbavila bázně, a je to fakt snadné.
Olej:
1) koupíš: vaničku pod květináče, nový olej.
2) zahřeješ motor, vypneš.
3) ráčnou vyšroubuješ spodní šroub oleje, necháš spadnout do vaničky od květináče
4) přes noc (máš-li garáž) nebo během hodinky (jsi-li na ulici) necháš vytéct i zbytky oleje
5) vylovíš a očistíš zátku, zašroubuješ, doplníš nový olej
6) starý olej přeliješ z vaničky do uzavíratelné flašky, kterou pak hodíš do sběrného dvora. Finito.
Má-li tvůj skútr olejový filtr, měl bys vyměnit i ten, v tom případě si stáhni servisní manuál v PDF (z motorkari.cz) a najdi si konkrétní postup.
Brzdovka:
1) koupíš: novou brzdovku odpovídající třídy DOT, plastovou hadičku potravinářskou (jsou v řemeslných potřebách na metráž).
1) odšroubuješ víčka brzdovky na řídítkách
2) nasadíš na vypouštěcí šroub brzdových třmenů nástrčný klíč, a pod něj na ústí výpustného ventilku průhlednou hadičku, kterou vyvedeš do nějaké odpadní nádoby s víčkem
3) povolíš výpustný šroub - zmáčkneš brzdovou páčku (tím vytlačíš kus brzdovky ven) - utáhneš výpustný šroub - povolíš brzdovou páčku, GOTO 3. Takhle vypumpuješ starou brzdovku ven aniž by se to zavzdušnilo. Zároveň občas koukneš do nádobky brzdovky a jakmile hladina klesne poblíž odtokového otvoru, doleješ novou brzdovku. Opakuješ tak dlouho, dokud z plastové hadičky od výpustného ventilu nejde krásná čistá nová brzdovka.
4) odneseš starou brzdovku do sběrného dvora.
Fotky pro lepší představu viz zde:
https://www.motorkari.cz/motorka/?mid=114406&act=moto-denik-detail&ddid=70461
A určitě někdo nahrál i videonávod na internety.
Destičky jsou větší hardcore, ale to jen protože mívají brutálně zatuhlé šrouby teplem od brždění. A dá se samodomo i rozebrat a vyměnit i řemen variátoru a válečky, ale na to už je potřeba buď rázový utahovák, nebo přípravek na zablokování variátoru.