• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    OLIII: urcite to bylo hodne narocny na cas - taky ale zalezi, kolik hodin tydne meli.. a co se tyce "vyssi matiky", tak i ja jsem ji mela rada, a proto ji snazim obcas protlacit i mym studentum
    OLIII
    OLIII --- ---
    IJACZEK: A neni tenhle způsob výuky příliš náročný na čas? Není to potom na úkor "objemu" znalostí? (a ráda bych pominula otázku, jestli je lepší objem nebo to, že si na všechno žáci přijdou sami) Nebylo potom aktivních jenom pár jedinců a nekoukali ostatní na hodinky?

    A za sebe říkám, že mě na gymplu vždycky bavil jakýkoliv "závan vyšší matematiky", prostě cokoliv co bylo nad rámec středoškolskýho učiva.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ty jo, takhle bych chtela jednou ucit.. ale treba se k tomu i diky tomuto klubu dohrabu ;)
    IJACZEK
    IJACZEK --- ---
    MAGGIE: Na integrály a derivace sme měli už bejvalýho ředitele, kterej naposledy učil v roce 68, ten by nám ani neobjasnil, proč slunce vychází a zapadá ./

    Ale jinak ano, ale řikám, ona tu diskuzi směřovala, vždycky upozorňovala, proč je tadle úvaha špatně a že na to jdeme hloupě. Tak jsme na to šli jinak a nějak sme se k tomu prokousali, opravdu.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    takze jste si sami treba odvodili i co to je urcity a neurcity integral? kosinovou vetu? vzorec pro objem koule atd.? pokud ano, tak smekam
    IJACZEK
    IJACZEK --- ---
    My měli na gymplu matikářku, která nás ze začátku přísně srovnala do latě, ale jak šli měsíce a roky, tak byla stále přátelštější.

    Když sme začali probírat novou látku, tak nám nikdy nic nevysvětlovala, ale nechala nás spekulovat a směrovala diskuzi k cíli, kterej nám odhalila až na skoro na konci hodiny, jenže my už sme na většinu věcí k tématu přišli, takže jí v podstatě zbejvalo vysvětlit jen na co si máme dávat pozor a bylo.

    (Přišla, napsala na tabuli "x na druhou" a zeptala se:"Co to je? Co mi k tomu kdo řekne?")

    Fakt tý ženský za to vděčim! Mám středoškolskou matiku v malíku, samosebou sem to už pár let neviděl, takže z voleje se mi počítá špatně, ale stačí mi si to jen tak lehce připomenout a je to.

    Proto doporučuju vyzkoušet tento postup: "Nikdy nic nevysvětlovat, nechat žáky si na to přijít! Ukázat cíl umí každej trouba!"

    Prostě vděčim jí za to tak, že to píšu sem, protože mi ten postup výkladu přišel fakt geniální!
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    zkratka byla bych vdecna, kdyby se tu postupne ukazovaly ruzny didakticky tipy k jakekoliv probirane latce, prakticke aplikace v beznem zivote, matematicke hricky atd.

    pro zacatek bych mohla uvest napriklad matematicky poker - ucitel si udela karticky s cisly - kazda 4x, cisla od 1 do 13 - studenti si nakresli ctvercovou sit 5x5, ucitel pak losuje cisla a studenti si je libovolne vepisuji do ctvercove site, cilem je ziskat na konci co nejvice bodu - presnou bodovou stupnici mam ve skole, klidne pozdeji dodam, ale bodovaly se dvojice stejnych cisel vedle sebe, trojice cisel, ctverice cisel, postupka v celem radku ci sloupci ci na diagonalach (cisla mohou byt klidne prehazena, napr. 1 - 5 - 3 - 4 - 2)

    dalsim tipem mohou byt prochazky po krychli, kdy si studenti procvicuji prostorovou predstavivost - kazdy si predstavi krychli, vrcholy se oznaci ABCDEFGH, ucitel zvoli jeden z vrcholu, ze ktereho se "vyjde", a pak uz jen rika pokyny "jdete nahoru, jdete vlevo, jdete dopredu, jdete dozadu" atd. a na konci teto rady se zepta, v jakem vrcholu se nachazime

    dalsi vec na prostorovou predstavivost je obdoba predchoziho - ucitel se pta, z jakeho vrcholu na krychli muze clovek jit napr. vlevo, dolu a dopredu

    vyse zminene matematicke hratky jsou samozrejme aplikovatelne na jakekoliv teleso (vyjma valce, koule, kuzelu)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    MAGGIE: preju hodne stesti, vic takovych ;-)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    souhlasim - ja treba vsechny ty uzitecne aplikace do praxe taky moc neznam a je mi to moc lito, ale snazim se na tom neustale pracovat - mam kabinet dohromady se spoustou jinych predmetu, takze kdyz napriklad kolega zemepisar se jen letmo zmini o nejake matematicke aplikaci a jestli to uz v danem rocniku budou aspon trochu znat z matiky, tak zbystrim a snazim se aspon trochu tomu vsemu prijit na kloub

    proto jsem taky zalozila tento klub - didaktika na vejsce byla totalni tragedie - pres pulku samy plky, jak se ucilo od malem praveku po dnes, ale rady a inspirativni napady, kterak zaujmout studenty, tam nebyly nikdy - nastesti mam jako druhy obor vystudovanou anglictinu, kde se naopak az chorobne podrobne dba na metodiku, tak mam z ceho cerpat
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ja bych i zacal :)
    Ale spis od zadu...
    Jak vlastne funguje vzdelavani ucitelu matematiky? Podle mych zkusenosti na predvysokoskolske urovni uci matematiku lide, kteri ji nikdy v praxi nepouzivali (a minimalne do urovne druheho stupne je ucili ucit lide, kteri ji take nikdy nepouzivali - muj dojem)... takze ve finale jedini dobri ucetele matematiky, ktere jsem pred VS potkal, byli ucitele fyziky (jelikoz pro ne byla matematika celkem uzitecny nastroj)...
    Ja matematiku neucim, jen se ji pokousim aplikovat v oboru, ve kterem se talentovani matematici zas tak nehromadi (v medicine), a zatim zjistuji, ze, krome par hvezd, jsou obsolventi gymnazii matetematikou temer nedotceni...

    Jestli jste nekdo cetli "Snad ti nedelaji starosti cizi nazory" od Feynmana, tak kapitola o tom, jak vybiral ucebnice matematiky celkem shrnuje muj nazor na soucasne vycovani matematiky.
    EFESH
    EFESH --- ---
    takzee .. kdo to zacne? :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam