• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    prevzato z jineho klubu:

    LOSANYA
    LOSANYA --- ---
    prosím, prosím, neznáte nějaké www stránky, kde by byly vypočítané příklady z komplexníxh čísel, a z kombinací, variací a pravděpodobnosti ?
    SCHEEZE
    SCHEEZE --- ---
    MAGGIE: omluva. Ano Praha. Zkouset me ale budou v Ostrave :-)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    SCHEEZE: a kdyz nepises kde, tak je to urcite Praha, co? ;)
    SCHEEZE
    SCHEEZE --- ---
    shanim nekoho kdo by me doucil Linearni zobrazeni, matice, baze, charakteristicka cisla matice a podobne. Linearni algebra. Mam na to cca. mesic. Byl by nekdo ochoten? A za jakych podminek? Kdyztak posta, diky.
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    vysel sage-4.0 http://en.wikipedia.org/wiki/SAGE_(computer_algebra_system) :o)
    jako ucebni pomucka vypada cim dal lepe!
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    presunula jsem seznam doucujicich do zahlavi
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    PHOBOS99: to jsem pochopila a na to navazala, ze je tragedie, ze to v pohode vystuduji na VS
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    PHOBOS99: Já vim, proto píšu něco o zkušenostech do nás z PedF, jak se snaží něco udělat s tím, aby nějakou páru měli...
    PHOBOS99
    PHOBOS99 --- ---
    ALDEMIK: MAGGIE spis mela na mysli, ze na prvnim stupni uci matematiku lidi, kteri o ni nemaji ani paru
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    MAGGIE: Jo, to problém fakt je. Já jsem z toho byla dost špatná, a to asi u všech předmětů - sama jsem přišla z gymplu a první ročník pro mě byl z vědomostních předmětů dost šok. Vzala jsem to tak, že je to jako "srovnávací ročník" a že je to holt potřeba, domluvila jsem se s vyučujícíma a na věci, které znám a umím, jsem tam prostě nechodila - nikdo mi žádné problémy nedělal. My jsme měli v prváku na úvod do matematiky Zapotilovou, kterou si tenkrát všichni hrozně chválili, bavilo je to a měli pocit, že to má smysl (většina). Teď už tam není, nevím přesně proč.

    S matematikou je to hrozně těžký, protože většina těch holek ji předem vzdává jako něco, co nemá žádný smysl (a tak ani nemá smysl ho tam hledat) a na co stejně nemají. Zvrátit tenhle postoj je hrozně těžký. Ale teprve když se to podaří, může se ten člověk dál nějak rozvíjet a pracovat na sobě, napravovat si matematické zmatky a sebevědomí... Jasně, že to pak vede k tomu, že se dělá matematika na úrovni prvního stupně (což mi osobně vůbec nevadí), ale na druhou stranu komplexně. A pokud se toho dobře využije, tím, jak reflektujeme svůj poznávací proces a ucime se z vlastních chyb a někdy hodně hloupých omylů, dokážeme pak podobné věci rozpoznat u dětí... ale to je vize, v realitě to tak někdy je a někdy není, samozřejmě.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    LUKEH: Ono k te abstrakci: průměrné a slabší děti na prvním stupni fakt nějakého zobecnění bez manipulace (typu když dělám krychlové stavby, tak si to postavim, převrátim, vyzkoušim si to, jak to funguje, dramatizace úloh na dětech) nejsou moc schopné a z vývojového hlediska to tak prostě je. Některé nadané nebo zkušené děti ji nepotřebují, protože mají buď dostatečný názor/náhled nebo mají zkušenosti, ze kterých získaly nějaké částečné představy, jak to funguje (izolované modely), pomocí kterých můžou tu věc řešit. Ale pro většinu dětí je to naprostý základ, protože je tak pro ně matematika způsobem pohledu na reálný svět a ne něčím abstraktním a od života odtrženým. Nejde o to "muset si nakreslit takový a takový obrázek", ale mít možnost propojovat své myšlení se smyslovým vnímáním a vytvářet tak z jednotlivých náhledů komplexnější matematické představy (generické modely). Ale to je asi jasný...
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    teda, to zni dobre - podle me je matematika na prvnim stupni stejne asi nejdulezitejsi pro cely dalsi vyvoj - kdyz to uci clovek, ktery nevi rozdil mezi ctvrtinou a tretinou, jak to pak maji pochopit deti.. mluvim z vlastni praxe - ucila jsem leta na stredni pedagogicke skole, kde matematicke mysleni neni zrovna silnou strankou tamnich studentu a pritom hodne z nich pak jde studovat prvni stupen ZS, pricemz, a to je na tom hodne smutny, to spousta z nich v pohode dodela a jde pak degenerovat se svymi matematickymi paskvily ty male prvnacky..
    LUKEH
    LUKEH --- ---
    ty knizky maji hroznou obalku,ale jinak to zni dost zajimave a asi si to i koupim a prectu!
    Nejsem ucitel,ale tyhle veci me zajimaji.Nevim jestli bych takovouhle vyuku matematiky chtel nebo ne.Na jednu stranu to zni zabavne a zajimave,na druhou sem mel vzdycky rad abstrakci bez pouziti modelu krychle nebo cisel na zemi a pochodovani po nich,treba me strasne stvalo kdyz sem mel neco malovat/rysovat.Ale zase treba ten problem s pocitanim do deseti a "potom nejak dal" by to resit mohlo doclea pekne.kazdopadne zajimavy info
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Jinak píšu, resp. budu psát :-) diplomku na sítě krychle a podobné věci s dětma.
    1) Zatím jsme objevovali různé sítě krychle, a to tak, že každé děťátko mělo krychli (prostě dřevěnou kostku) a 6 papírových čtverečků ve velikosti stěny a kousky izolepy, měli nejprve krychli "oblíct". Pak jsme vždycky povolili některé izolepy-švy, abychom zjistili, jak "šaty krychle" vypadají. Objevili jsme tak 9 sítí z 11, děti byly naprosto nadšené, doma pak našel někdo i zbylé 2 sítě.
    2) Pak jsme si hráli t hranami a vrcholy. Děti si vystřihly nějakou svoji oblíbenou síť (máme je ve třídě vystavené) a aniž by ji skládaly, označily na ní vždy každou hranu stejnou barvou (švy - ty sešité, i zipy - ty rozpojené tím, že se síť rozložila). Pak jsme dělali totéž s vrcholy. Zjistili jsme tím, že je vždy zipů a švů stejný počet, že hrany jsou ze dvou půlek a rohy (vrcholy) ze "tří čtvrtin", což byla pro děti totální záhada, protože pravý úhel jako čtvrtinu plochy samozřejmě ze zkušenosti znají a teď hrozně řešili, jaktože to tak v prostoru není a kam se jim ta čtvrtina poděla. Pak jsme z té pomalované krychle udělali hrací kostku (čísla naproti dají součet 7), aby k něčemu byla. Děti dostaly za úkol zjistit, jestli je spravedlivá nebo jestli něco padá víc - aspoň si procvičí statistiku.
    3) Pak jsme dělali domečky v množství, které jsem nechala tak nějak na nich - prostě si vzali síť krychle a malovali to jako svůj vysněný zevnitř pokoj a zvenku dům. Takže museli dost přemýšlet, kde je nahoře a kde dole...
    Plánuju některýma pak provlíknout nit tak, aby se při zatažení krychle složila, to jsem odkoukala od Jitky Michnové a je to úžasné, skvělé a efektní, děti to milujou a v představivosti jim to pomáhá. Mám tak udělané některé sítě na ukázku, tak je můžu nafotit... pokreslené ale nejsou.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Jsem studující a částečně učící učitelka 1. stupně. Studuju v Praze PedF UK na dennim studiu. Tam se dělá koncepce matematiky podle Milana Hejného (takový hrozně hodný starý pán, matematik, učitel 1. stupně, má spoustu zkušeností ze Slovenska, Ameriky a Čech). Tahle koncepce je použitá v učebnicích od Frause http://ucebnice.fraus.cz/matematika/ , jsou zatím jen do třetí třídy.

    Vyznačuje se to tím, že úlohy jsou rozmanité jak spektrem matematických prostředí, tak sémantickou formulací a formou (nevím, jak se to přesně jmenuje, ale jako že je tam velký podíl např. úloh s antisignálem, podporují budování rozmanitých modelů a podobně). Je tam také obrovský důraz na manipulaci, která je pro děti zvláště mladšího školního věku hrozně důležitá. Začátek počítání se například učí krokováním, kdy opravdu fyzicky chodí po číselné ose dopředu a dozadu a je to všechno naprosto jasné, představitelné, ověřitelné a dětem pochopitelné. A nevytváří se tím problém přechodu přes desítku, který považuju za spíš umělý a vytvořený tím, že se počítá jenom do deseti a pak v "novém světě" až dál.

    Je tam poměrně malý podíl pamětného učení, což je podmíněné tím, že i běžné početní úlohy typu 1+1= jsou udělané tak, aby podporovaly hlubší porozumění a např. i propojení aritmetiky a geometrie (částečně to má také matematický ústav, ale ty mi přijdou hrozně nepřehledné, jinak jsem to nikde v učebnicích ve větším množství neviděla). U věcí typu násobilka to se ve škole, kde takhle učím já, dělá tak, že si děti udělají tabulku násobilky, kterou používají jako pomůcku. Když mají pocit, že si nějaký násobek už pamatují, tak ho v té tabulce začerní, jako že ho nepotřebují vidět. Takže se děti předhánějí v tom, kdo bude mít víc začerněných políček a nemusí se trávit čas memorováním. Nevšimla jsem si, že by to bylo pomalejší než normálně, navíc děti si to tak zapamatovávají, přímo když to používají.

    Moje zkušenosti s touto matematikou jsou takové, že je to velmi náročné pro učitele z toho důvodu, že musí moderovat diskusi mezi žáky (často jsou tam schválně úlohy, které jde řešit různě, a záleží jenom na dohodě - a proto tam jsou). To se člověk nenaučí hned, trvá mu, než přijde na to, jak zapojovat co nejvíce dětí. Někdy se mi to daří, někdy ne. Samozřejmě celá hodina neprobíhá diskusí, ale důležitá součást to je. Souvisí to s celkovou rolí učitele - je to pojaté jako tvůrčí dílna a proces, učitel tam není jako ten, kdo dětem sděluje, jak to je.
    Co je ale hodně důležité - je to matematika, která děti ohromně baví, vychází z jejich života a přitom mají úlohy obrovskou matematickou hloubku. Nemám také problém s různě rychlými a schopnými dětmi, je tam dost "výzvových" úloh.

    Taková nevýhoda téhle koncepce je ta, že protože se dítě neučí tolik pamětně a různoroději, už na začátku se pozná, v šem je slabé a v čem silnější. V běžné první a druhé třídě se to nepozná, protože zapamatovat si sčítání a odčítání do dvaceti není problém (oproti x písmenkům a slabikám v češtině). Takže pak chodí nespokojené maminky, že přece jejich dítě potřebuje dobře sčítat a ne tomu rozumět.
    Další slabinou je podle mě příprava učitelů. Katedra se to snažíé udělat tak, že si zažijeme ten proces a pak nám nabídnou různá prostředí a úlohy, co jde s dětma dělat, do toho jsou samozřejmě teoretické přednášky, které jsou zásadně v pondělí v 7:15, takže fakt pro nadšence. Já bych třeba potřebovala něco jako mapu dovedností, co do prvostupňové matiky spadají, a jak spolu souvisí, na jakých matematických představách jsou založené a jak je budovat. Na konci učebnic něco takového je, ale pro mě ne v dostatečné míře... Mám pocit, že takovouhle mapu má v hlavě ale jenom Hejný, jinak nikdo :-) holt to z něj bude potřeba nějak vymlátit.

    Jinak si plánuju od září založit svůj malý matematický kroužek, tak pak můžu referovat :-)
    JENDAVB
    JENDAVB --- ---
    WENCA: matlab dobrej sam jsem pri studiu uzival pro objasneni a kontrolu muzu doporucit
    1KA
    1KA --- ---
    Ahoj, shanim doucovani ke zkousce z matematiky prvniho rocniku VS ekonomickeho smeru. Od cervna - Liberec. Podrobnosti v poste.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    rozsirim asi nastenku o lidi, kteri doucuji matiku (prosim, napiste jakou uroven, nebo jestli to je jedno - ja treba VS matiku nerada doucuju, protoze jsem uz hodne z toho vseho zapomnela, a musim se tedy pred kazdym doucovanim sama znovu ucit), s infem kde
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam