Jsem studující a částečně učící učitelka 1. stupně. Studuju v Praze PedF UK na dennim studiu. Tam se dělá koncepce matematiky podle Milana Hejného (takový hrozně hodný starý pán, matematik, učitel 1. stupně, má spoustu zkušeností ze Slovenska, Ameriky a Čech). Tahle koncepce je použitá v učebnicích od Frause
http://ucebnice.fraus.cz/matematika/ , jsou zatím jen do třetí třídy.
Vyznačuje se to tím, že úlohy jsou rozmanité jak spektrem matematických prostředí, tak sémantickou formulací a formou (nevím, jak se to přesně jmenuje, ale jako že je tam velký podíl např. úloh s antisignálem, podporují budování rozmanitých modelů a podobně). Je tam také obrovský důraz na manipulaci, která je pro děti zvláště mladšího školního věku hrozně důležitá. Začátek počítání se například učí krokováním, kdy opravdu fyzicky chodí po číselné ose dopředu a dozadu a je to všechno naprosto jasné, představitelné, ověřitelné a dětem pochopitelné. A nevytváří se tím problém přechodu přes desítku, který považuju za spíš umělý a vytvořený tím, že se počítá jenom do deseti a pak v "novém světě" až dál.
Je tam poměrně malý podíl pamětného učení, což je podmíněné tím, že i běžné početní úlohy typu 1+1= jsou udělané tak, aby podporovaly hlubší porozumění a např. i propojení aritmetiky a geometrie (částečně to má také matematický ústav, ale ty mi přijdou hrozně nepřehledné, jinak jsem to nikde v učebnicích ve větším množství neviděla). U věcí typu násobilka to se ve škole, kde takhle učím já, dělá tak, že si děti udělají tabulku násobilky, kterou používají jako pomůcku. Když mají pocit, že si nějaký násobek už pamatují, tak ho v té tabulce začerní, jako že ho nepotřebují vidět. Takže se děti předhánějí v tom, kdo bude mít víc začerněných políček a nemusí se trávit čas memorováním. Nevšimla jsem si, že by to bylo pomalejší než normálně, navíc děti si to tak zapamatovávají, přímo když to používají.