MAGGIE: Myslim, ze pokud nesouhlasis s wikipedii, bylo by vhodnejsi odkazat na lepsi zdroj. Napadeni wikipedie jako "ne 100% pravdive" je stejne, jako napadnout vyrok cikana s tim, ze "cikani nejsou 100% pravdomluvni" :o)
CIBL: ad2) odpoved je nejednoznacna, protoze spojujes chybne zadani se zvykovym pravidlem.
Jestlize povazujeme za zvyk, ze veta "zvysime neco o n%" rika ve skutecnosti (dle zvyklosti) "zvysime neco o n% z neceho", pak je odpoved zrejma, a tedy 0.0505.
Tento problem se vyresil zavedenim pojmu "procentni bod". Tedy, pokud by tm bylo "zvysime 5 procentnich bodu o jeden procentni bod", odpoved je 6 procentnich bodu.Toto (muj osobni nazor) zavedli ekonomove, protoze neumi pocitat s procenty (ma nekolikaleta osobni zkusenost :o) ).
Nicmene, v tomto prikladu sam pouzivs 5% jako cislo, nikoli jako cast celku. Z tohoto pohledu nechapu, co tim chces rici.
CIBL: Procenta jsou zpusob zapisu. Umely konstrukt pro snazsi zapis desetinnych cisel. Kde vznikl, netusim.
K tomu vyucovani. Ja se nedivim, ze v tom deti plavou, kdyz se jim to podava tak, ze se musi naucit tri vzorecky a pak je aplikovat. Jeden z nich je:
(zaklad/100)*"pocet procent"
Interpretuje se to tak, ze cislo musime vydelit stem, abychom ziskali 1% ze zakladu, a nasledne musime toto "jedno procento" nasobit poctem procent. To je metodologie, proti ktere vystupuji.
Jak na zaklade takoveho aparatu odvodit (napriklad) slozitejsi ulohy?
Priklad:
mejme narust o 10% a nasledne o 15% a nasledne o 12% z puvodniho zakladu 250. Jaky je celkovy narust?
reseni dle zakladky:
((250+(250/100)*10)+((250+(250/100)*10)/100)*15)+(((250+(250/100)*10)+((250+(250/100)*10)/100)*15)/100)*12 = WTF ???
A reseni bez nesmyslneho uceni nazpamet s vysvetlenim, ze % je setina?
250*1.1*1.15*1.12 = 354.2
Tot ma vytka toho, jak se uci procenta a k tvrzeni, ze "procento musi mit vzdy zaklad", misto aby se k tomu stavelo jako k jinemu vyjadreni racionalnich cisel.