• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    MAGGIE: nevim uplne, co je "pricka"... ale tak od oka:
    zvol si vrchol, stvor osu uhlu (nazveme ho alfa) jehoz je ten vrchol vrcholem a ved kolmici na tu osu ve vzdalenosti v=sqrt(S/(5*tan(alfa/2))) od toho vrcholu (S je obsah trojuhelniku ABC)
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    budu vdecna za natuknuti k vyreseni prikladu I-b - predem moc diky

    http://www.pglbc.cz/files/chemie/matika/okruhy/02_eukleidovy_vety_%20a_%20veta_pythagorova.pdf
    BETULE
    BETULE --- ---
    uz to guglim a zejtra jdu koupit i tabulky. jinak diky, kdyztak se na vas obratim.
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    BETULE: pak bych paroafrazoval ATOMOUSEK na "mame zde google"...
    Pokud mas vazne problem jen s nekterymi pravidly, tak se nestyd zeptat tady, nebo jinych relevantnich klubech (nebo mi klidne napis do posty, prinejhorsim Te odbudu odkazem)...
    BETULE
    BETULE --- ---
    ATOMOUSEK: no jo nemám ty tabulky.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    BETULE: Nedostatky ze stredni skoly tezko dozenes za tri hodiny. Na tvem miste bych spis hledal nekoho, kdo by to s tebou prosel a rekl ti, co bys mela prostudovat. U stredoskolske matematiky lze tezko mluvit o pravidlech, ale spise o navycich a vybudovane predstavivosti.
    Pokud je totiz ten problem v "nekterych pravdilech", mame zde tabulky.
    BETULE
    BETULE --- ---
    ahoj, sháním někoho na jednorázové doučování, cca tři hodiny, praha. látka v příloze, hlavně potřebuji projít integrály, absolutní extrémy f dvou proměnných, limity a hopitalovo pravidlo.
    z matematiky 1 nebyl problém doučit se sama, ale občas narážím na problém, protože mám mezery ve SŠ matice a některá pravidla neznám. ideálně by šlo o tuto st, čt nebo pondělí 29., ozvěte se do pošty.

    pozmat2.pdf (28705 B)
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    OTAVA: ukaz sylabus :)
    OTAVA
    OTAVA --- ---
    Dovolim si ozvat i sem - potreboval bych nekoho kdo by se mnou prosel statistiku na urovni VS, staci asi jenom zaklady., financi odmena jista :)

    (zkousku delam 29. takze to trosku hori :)
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    Jeste je taky otazka, jestli ma nejaky realny smysl si tyhlety hodnoty pamatovat :)

    Jinac, kdyz uz jsme u tech kruznic, co rikate na tohle?
    No, really, pi is wrong: The Tau Manifesto by Michael Hartl | Tau Day, 2010
    http://tauday.com/

    Pozitri je tau day! :)
    SHONA
    SHONA --- ---
    jasně. to chápu, že to pro tebe není novinka. jen jsem chtěla říct, že tabulku vůbec neřeším, protože je pro děcka prakticky nezapamatovatelná. ale to odmocňování..jako že to jde vlastně postupně je super. a jen to aplikuju přímo na jednotkovou kružnici
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ja vim, ze existuje jednotkova kruznice, to je prece uplny zaklad, ale ta tabulka mi prisla zajimava, nikdy pred tim jsem ji nevidela
    SHONA
    SHONA --- ---
    MAGGIE: viz : http://www.aristoteles.cz/matematika/funkce/goniometricke/jednotkova-kruznice-sinus-cosinus.php

    a čitatele pod odmocninou, že jdou od 1,2,....jsou dobré
    SHONA
    SHONA --- ---
    MAGGIE: já je to taky učím z jednotkové kružnice. Nejdříve se naučí rozdělení na třetiny, čtvrtiny, šestiny -- odvození převodu stupňů na radiány a pak si do ní nakreslíme hodnoty sin a cos, zároveň s narýsováním křivky. Takto je to naučit je určitě lepší než tabulka. zapamatují si vlastně jen pár číel (pí/6,4,3,2) a k nim hodnoty (sin na ose y a cos na ose x) pak lze lehce odvodit hodnoty fcí ve všech kvadrantech. S tabulkou jsem nikdy neměla úspěch. Na písemkách vidím, jak si namalují malou kružnici a odvozují. až toto umí, jdeme teprve na tg, cotg...odvození hodnot z rovnice sin/cos=tg . můžou si to spočítat, nebo si zapamatují graf fcí (což stejně musí :)
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    MAGGIE: Já se jim snažím do hlaviček namlátit, jak si to odvodí z jednotkové kružnice, rovnostraného trojúhelniku (a=1) rozděleného na půl výškou a čtverce (a=1) rozděleného napůl diagonálou. Když nevím, nakreslím tři malé obrazky a nemůžu to zvrtat.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    moji studenti dost casto bojuji se zapamatovanim si hodnot fci sin, cos, tg, cotg pro zakladni vel. uhlu a tadyto jsem vcera nahodou nasla - prijde mi to super!

    Tabulka hodnot funkcí sinus, cosinus, tangens a cotangens, hodnoty goniometrických funkcí
    http://www.aristoteles.cz/matematika/funkce/goniometricke/tabulka-hodnot-funkci-sinus-cosinus.php
    CERMINEK
    CERMINEK --- ---
    Ahoj. Hledám, někoho fakt spolehlivého, kdo mi pomůže s přípravou na zkoušku z matematiky. Podotýkám, že jsem dutej, ale zaplatím Váš čas, protože to docela hoří. Mám mnoho materiálů atp. ale neumím se matiku učit :/

    Připojuji sylabus, ze kterého zkouška bude:

    1. Obyčejné diferenciální rovnice - základní pojmy.
    2. Řešení základních typů obyčejných diferenciálních rovnic prvního řádu.
    3. Aplikace diferenciálních rovnic při řešení geometrických a fyzikálních úloh.
    4. Lineární diferenciální rovnice n-tého řádu.
    5. Funkce více proměnných - základní pojmy.
    6. Limita a spojitost funkcí více proměnných.
    7. Parciální derivace, totální diferenciál, derivování složených funkcí, derivace ve směru.
    8. Taylorův rozvoj, implicitní funkce.
    9. Lokální, vázané a absolutní extrémy funkcí více proměnných.
    10. Číselné řady - základní pojmy.
    11. Kritéria konvergence řad.
    12. Numerické řešení diferenciálních rovnic.
    13. Přibližné řešení nelineárních rovnic, numerická kvadratura, paralelní zpracování numerických úloh, implementace a paralelní implementace algoritmů.

    Bližší info přes kontakty, nebo poštu.
    RADICETA
    RADICETA --- ---
    Wiki není 100% správně je podobné jako "a vy zase zavíráte černochy". Hele, nechcete ta procenta pustit? Tazatel, který to odstartoval už dávno prchnul a pochybuji, že se kdy vrátí.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    ATOMOUSEK: OK, nechce se mi to ale ted hledat - ostatne na wikipedii jsou obcas dobry hlody, ale taky samozrejme i spravna infa - obecne ale wikipedii doporucuju jen jako odrazovy mustek k dalsimu badani (ostatne jako vetsinu internetovych stranek)
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    ATOMOUSEK: otazka neni "jaky je celkovy narust", k tomu bych se slozite pomoci vzorecku ze zakladky dostaval, ale jaka je konecna hodnota.
    Omlouvam se za nepresnost.
    ATOMOUSEK
    ATOMOUSEK --- ---
    MAGGIE: Myslim, ze pokud nesouhlasis s wikipedii, bylo by vhodnejsi odkazat na lepsi zdroj. Napadeni wikipedie jako "ne 100% pravdive" je stejne, jako napadnout vyrok cikana s tim, ze "cikani nejsou 100% pravdomluvni" :o)

    CIBL: ad2) odpoved je nejednoznacna, protoze spojujes chybne zadani se zvykovym pravidlem.
    Jestlize povazujeme za zvyk, ze veta "zvysime neco o n%" rika ve skutecnosti (dle zvyklosti) "zvysime neco o n% z neceho", pak je odpoved zrejma, a tedy 0.0505.

    Tento problem se vyresil zavedenim pojmu "procentni bod". Tedy, pokud by tm bylo "zvysime 5 procentnich bodu o jeden procentni bod", odpoved je 6 procentnich bodu.Toto (muj osobni nazor) zavedli ekonomove, protoze neumi pocitat s procenty (ma nekolikaleta osobni zkusenost :o) ).

    Nicmene, v tomto prikladu sam pouzivs 5% jako cislo, nikoli jako cast celku. Z tohoto pohledu nechapu, co tim chces rici.

    CIBL: Procenta jsou zpusob zapisu. Umely konstrukt pro snazsi zapis desetinnych cisel. Kde vznikl, netusim.

    K tomu vyucovani. Ja se nedivim, ze v tom deti plavou, kdyz se jim to podava tak, ze se musi naucit tri vzorecky a pak je aplikovat. Jeden z nich je:
    (zaklad/100)*"pocet procent"
    Interpretuje se to tak, ze cislo musime vydelit stem, abychom ziskali 1% ze zakladu, a nasledne musime toto "jedno procento" nasobit poctem procent. To je metodologie, proti ktere vystupuji.

    Jak na zaklade takoveho aparatu odvodit (napriklad) slozitejsi ulohy?
    Priklad:
    mejme narust o 10% a nasledne o 15% a nasledne o 12% z puvodniho zakladu 250. Jaky je celkovy narust?

    reseni dle zakladky:
    ((250+(250/100)*10)+((250+(250/100)*10)/100)*15)+(((250+(250/100)*10)+((250+(250/100)*10)/100)*15)/100)*12 = WTF ???

    A reseni bez nesmyslneho uceni nazpamet s vysvetlenim, ze % je setina?
    250*1.1*1.15*1.12 = 354.2

    Tot ma vytka toho, jak se uci procenta a k tvrzeni, ze "procento musi mit vzdy zaklad", misto aby se k tomu stavelo jako k jinemu vyjadreni racionalnich cisel.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam