• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JVCNC: ta část kde je spirála nemusí bejt 2mm silná, stačí jen aby to drželo pohromadě a vůbec se to dalo vyrobit, díky elektrický izolaci to může bejt krmený i z 230V...(někde jsem viděl projektík vyhřívaný "stavební plošiny" pro Mendela na 230V, tak proč ne i trysku?)

    Jinak jsem i uvažoval i o DIY trysce z pálený hlíny, kde by se dalo využít jejího smršťování při schnutí...čím (kým?) vyrábíš tu trysku? Nejsem strojař, takže nemám ponětí co lze od běžně dostupnýho soustruhu žádat...

    S těma působícíma sílama - s tak miniaturní tryskou budeš chtít taky nějakou rychlost, jinak u toho zešedivíš než to něco vytiskne, takže extra tuhost se počítá...
    Zároveň když už to bastlit takhle, tak aby to šlo využít i na jiný věci, třeba frézování plošňáků či jejich vrtání...

    K povrchový úpravě - alespoň bude důvod, aby to bylo natřený :D

    A k Arduinu - nemyslel jsem v něm, ale pro PC, jinak plně uznávám, že jako interpolátor je v dnešní době výkonem docela mimo...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    aka_the_a kdepak arduino je tam kuli hw interpolaci a to znam mnohem lepsi veci, jestli se nepletu tak ten fw do arduina pro 3d tiskarny neumi ani rampovani, tech fw jsou 3 prdele a dat to dohromady tak aby to neco delalo je na dlouho, soudim teda jen podle toho co jsem po ruznych forech cetl.

    ono staci jen kdyz se to nebude kroutit samo pod sebou, vice tuhosti netreba, kulickova pouzdra jsou samozrejme lepsi, ale vzhledem ze to taha jen samo sebe a neni potreba prekonavat jine sily nez potrebne k prekonani treni ve vedeni tak bych rekl ze na tomhle se zrovna da usetrit, no ono to cenove zas az tak moc jinak nevyjde tak je asi lepsi kulickace, zase ty kluzna pouzdra, pokud ma clovek soustruh, si muze udelat sam a vzjde ho to podstatne levnejs.

    spis nez keramickou trysku by bylo lepsi mit keramickou cast mezi horkym a studenym koncem protoze celkem dobre tepelne izoluje a z toho duvodu mi neprijde jako dobrej napad motat odporovej drat na neco co moc teplo nevede. s extruderem asi zacnu prave tryskou, jestli se povede tak by mela mit 0.2mm vnitrni prumer.

    samozrejme nic, je levnejsi nez hlinik, ale chce to nejakou povrchovku, aby to nerezlo, v hliniku se daj pouzit konstrukcni profily ktere jak jsi zminil jsou sice drazsi, ale zase tolik toho clovek nepotebuje a usetri spousty prace prave s vrtanim der, prakticky to clovek uz jen sesroubuje.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JVCNC: Seeeduino (Arduino) Mega je tam kvůli softwaru, ne hardwaru ;-)
    S tou tuhostí - je lepší to masivně předimenzovat než aby se to kroutilo, kuličkový vedení dlouho vydrží a jde zlehka (ty malý) - motor nepotřebuje takovou sílu k překonávání odporu...
    navíc je pak možnost tam dát i něco jinýho aniž by se to muselo celý předělat...

    Ohledně extruderu je (teoreticky) možnost nechat si na zákázku vyrobit trysku ze sintrovaný keramiky, ale aby se to vyplatilo tak by jich muselo bejt celkem hodně...odporovej drát se pak může namotat přímo na trysku, nemusí to bejt takovej šílenej bastl z kaptonu a minerální izolace...

    Jinak co je špatnýho na ocelovym jeklu? Hliník je zbytečně drahej, veškerý obrábění spočívá ve vrtání děr...a ta 1/2 pižlání pilkou mě nezabije :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    ocelove jekly jsou zbytecnost, jedinou vyhodu maji v cenne, ale zase se hur obrabi (ono teda toho obrobeni neni tolik potreba) ale uplne staci prakticky cokoliv, u 3d tiskarny neni potreba zadna tuhost. tb6560 je dobr volba, za malo penez nejaka muzika na tohle staci bohate, tiskarny jsou dobou volbou, levneji to uz nejde, pouzdra se daji udelat i kluzna z bronzu, snad ani nemusi byt kulickova. svarovani bych se vzhnul to se zkrouti takovym zpusobem ze to bude vhodne tak akorat do srotu, lepsi sroubovana konstrukce

    ja resim v podstate uz jen ten extruder ktery chci delat ponekud jinak, ty tradicni konstrukce mi prijdou takove, no delane tak aby to bylo co nejlevnejsi a nejjednoduzsi, coz je samozrejme pochopitelne, nicmene i v domacich podminakch to jde resit mnohem mnohem lip, jenze pak zase nebude stacit arduino ktere pro tohle taky neni uplne nejvhodnejsi
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    JVCNC: nejsou peníze ;-)
    můj osobní plán je rám z ocelovejch jeklů (ještě nevim jestli svařovanej nebo sešroubovanej), vodící tyče z velkej jehličkovej tiskáren a kuličkový vedení z Číny...
    elektronika by měla bejt Seeeduino Mega a drivery s TB6560 vlastní konstrukce...
    motorky buď NEMA17 nebo 23, záleží který půjdou sehnat levněji...
    extruder bych nejspíš viděl jako koupenou sadu...

    obecně inspirace timhle: http://bothacker.com/ , akorát místo toho konstrukčního systému (u nás v Banánový republice za ~350/m) ocelový jekly a plexisklo jedině na kryt...

    p.s. jesli někdo ví, kde sehnat vodící tyče zo rozumnou cenu (ne 400,-/metr), tak sem s nima :D
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    podarilo se uz nekomu pohnout s 3d tiskarnou? taky neco chystam
    MICA
    MICA --- ---
    A nesmějte se prosím mému prasáckému výkresu, nejsem strojař :D
    MICA
    MICA --- ---
    Nevíte o někom kdo by byl schopný mi na soutruhu vytočit z mosazi jednoduchou rotační součást o průměru 8mm a z plastu
    (nebo nějakého málo elektricky odivého materiálu) vyfrézovat takovouhle součástku?

    HYENA
    HYENA --- ---
    AKA_THE_A: Účinnost tady řešíme od začátku...
    Tyhle věci se hojně používaj v laserovejch porjektorech, abys dostal bílou mísením 3 barev. Pro gravírování to je prostě nepoužitelný, takže OT ;)
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    HYENA: o účinosti řeč nebyla :D

    Do určitýho úhlu se takhle bude chovat i obyčejný sklo, záleží hodně na materiálu (indexu lomu) a čim je pokrytej...

    p.s. to polopropustný zrcadlo v optickejch mechnikách vypadá jako krychle, jsou to ale dva klíny, který jsou k sobě slepený...
    HYENA
    HYENA --- ---
    AKA_THE_A: Ano, tam jsou ale mají mizernou účinost.
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    HYENA: záleží jak je udělaný... doporučuju podívat se na(do) DVD mechaniku, jsou tam hned 2...
    BYDK
    BYDK --- ---
    Taky si rikam. Vetsinou objevuju uz objeveny. Ale tohle jeste nikdo neobjevil, tak na to neprijdu. :D Ale byl to napad.
    HYENA
    HYENA --- ---
    AKA_THE_A: To je trochu jinak, polopropustný zrcadlo laseru pracuje obráceně... odráží 98% světla zpět a 2% pustí ven, on by to potřeboval opačně. Kdyby něco podobnýho (a dostatečně účinnýho) existovalo, už by to bylo všude ;)
    BYDK
    BYDK --- ---
    AKA_THE_A: Polopropustne zrcadlo. :) Presne. Chtel jsem ten paprsek odrazet zpet do materialu. Vlastne to zrcadlo by bylo na nem polozene. Ale byl to jen napad.
    Kazdopadne se podivam na ten kapacitni rezac. :) O tom jsem jeste neslysel. Diky, diky
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    BYDK: řiká se mu polopropustné zrcadlo :D
    upozorňuju ale, že do laser diody se energie vracet nesmí, zničilo by ji to... tyhle zrcadla se používaj u YAG nebo třeba CO2, ale jsou "naladěný" na určitý vlnový délky...

    Jinak zapoměl jsem dodat, existuje i stavebnice CO2 laseru, (jsem ale línej to znova googlit...) kit obsahoval všecho potřebný sklo, včetně ZnS optiky, i ta cena byla celkem rozumná...

    Zároveň na "takovéto domácí CNC pižlání" bych doporučil podívat se na kapacitní řezač (capacitive cutting), to je samo-domo velmi schůdný a ochotně to řeže (i sváří) cokoliv kovovýho.
    BYDK
    BYDK --- ---
    No, myslim, ze muj vyvoj je u konce. Jelikoz jsem zjistil, ze hodne hodne zalezi na materialu, ktery chci palit. Hlinik vetsinu paprsku odrazi, coz je problem. A ani takova parabola, kde mam nekolik diod, ktere jsou serizene tak, ze jejich ohniska jsou v jednom miste beztak nepomuze. Potreboval bych vazne velky vykon.
    Jen tak teoreticky. Existuje material, ktery je z jedne strany pruchozi a pokud jde z druhe strany, tak se paprsek odrazi? Hodilo by se takove sklicko a diky tomu bych vetsinu energie byl schopen vracet. Tim padem bych pak byl schopen zvysit ucinnost.
    HYENA
    HYENA --- ---
    BYDK: Parabolu s centrální čočkou... tomu nerozumim.
    Ale pro informaci... lasery se nedají slučovat. Rozhodně je vždy jednodušší sehnat/postavit jeden silnější laser než si lámat hlavu se slučovacíma krystalama (který stejně nakonec sežerou/odrazej dost velikej výkon).
    BYDK
    BYDK --- ---
    HYENA: Dik za informaci. Kouknu na nejakej graf odrazu a ucinnosti v zavilosti na delce vlny. Pokud o nem vis, sem s nim. :) Vim, ze se da gravirovat, ale mam dost CD romek a koupim i 1W a 2W diody. A chci udelat parabolu s centralni cockou. Tak uvidime, co z toho dostanu. :)
    HYENA
    HYENA --- ---
    BYDK: Hliník a dural odráží všechno co má přes 600nm s účiností přes 80%. Používají se CO2 lasery, ale s výkonama >50W a na plechy řádově 1-2mm tlustý. Diodama nic neuřízneš. Než z ní dostaneš takovej výkon tak se krásně usmaží, tahle DVDRW lasery se daj použít maximálně na gravírování barvy nebo plastů. Hacknutý ukazovátka fungujou, ale teplotou rapidně zkracujou životnost tý diody... prostě na to není připravená.

    To CO2 je asi nejschůdnější volba, dá se koupit na e-bay až do výkonu 100W, s tím už se dá dělat nějaká sranda :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam