• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    Diskuze týkající se problematiky při stavbě domácího CNC a i jiných obráběcích strojů, nejsem žádnej profík, ale můžeme se zde společně podělit o těch pár poznatků co jsme nasbírali. Samozřejmostí bude prezentace našich výrobků a výsledných produktů.
    rozbalit záhlaví
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: AKA_THE_A: Zajímalo by mě 7075, ale to predpokladam nebude jednoduchy.
    TEAPACK: taky je otazka na jakym stroji mas toho cinana pridelanyho...
    JVCNC: u kraje jsem to upevneny mel. lepsi dotazeni ve sveraku asi nepomuze, pac sverak je stejne pridelanej k drevotriskovy desce :-D no musim rict, ze to delalo fakt hodne neprijemnej bordel a musel sem si zacpat usi.

    pri vyjezdu z oblouku se to chvilku zastavi, pac tam je prestavka na plunge o dalsi 0.1mm dolu. mozna by bylo misto jednotlivejch vrstev zajimavejsi pouzit spiralovou toolpathu... nevim...
    JVCNC: mam naky 0.8mm dvoubrity frezky ale zas nevim abych je nezlomil... jak je to s posuvama? predpokladam, ze to musim snizit proporcialne se snizenim prumeru frezy...
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    TEAPACK: pak je ale otázka jestli daná součástka může bejt z automaťáku :P
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: Ono taky bude záležet, jaký materiál s tím budeš dělat... obyčejná hlína se blbě obrábí i na dospělých CNC strojích, ale mám dobré zkušenosti s duralem (2017A) =)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: pak jeste zkusit 2mm misto 3mm nastroje. s 2mm 2 britym jezdim v hliniku v drazce 1mm do hloubky pri 24k rpm a posuvem 360mm/min s vretenem 150W ktere ma na hrideli i vetrak, takze vysledne bude mit taky tech 130W a zcela bez poklesu otacek. Kdyz je tupej tak mu otacky taky uz padaji ale nastroj vyhodim driv nez se otupi az tak ze by ho to 150W vreteno neutahlo.

    dalsi vec je to ze shapeoko na obrabeni kovu neni vhodne, jedine za cenu nesmyslne drastickeho snizeni zivotnosti nastroju a od toho nesmyslne ceny vyroby, to jsem psal uz driv ze shapeoko je na kovy nesmysl a cena takto opotrebenych nastroju by mohla rychle presahnout cenu stroje.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    JVCNC: sem puvodne mel dvojnasobnej posuv pri stejnejch otackach a prislo mi, ze to zadrhava... ten dreml je slabej a stroj malo tuhej, takze ani nevim jestli by melo smysl davat tam neco silnejsiho... tezko rict...
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: zkus otacky snizit na pulku a posuv 2x zvednout a dostanes se do vhodnejsi oblasti reznych podminek. pri 33k rpm je uz i rezna rychlost za hranou. tedy otacky 15k rpm a posuv 300mm/min, snad to dremmel jeste utahne.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    TEAPACK: JVCNC: 3000 nejsou otáčky, to je model dremelu. otáček je skutečně 33000.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: napred veci ktere jdou zlepsit hned,
    vylozeni nastroje a delka, vzdy pouzivat co nejkratsi nastroje s co nejmensim vylozenim. Vetsinou se to dela kuli zmenseni ohybu nastroje v rezu, tobe to zmensi paku co pusobi na ulozeni vretene.
    upinat co nejblize kraji a co nejvejs kde je stroj nejtuzsi, co nejmene uprostred kde ma nejmensi tuhost.
    Ten disk vypodlozit necim ze spoda, pak lehce dotahnout, doklepat k te podlozce a dotahnout, strasne ten disk drnci a to nechces.

    snizit otacky nebo pridat posuv, jednobritky taky drncej kdyz nejsou dostatecne zatizene. Predpokladam ze 3000rpm je preklep protoze co jsem nasel tak dremmel 3000 ma rozsah otacek 10000-33000 a posuv 0.005mm/ot je strasne malo, minimalne to chce 2x spis jak pise Teapack 4x tolik, tedy zvednout posuv pri tehle otackach na 660mm/min.

    ve videu je slyset v otackach ze stroj jede skokove, vzhledem k tomu ze se rychlost toho zvuku meni s tim jak se blizi konec oblouku, tzn meni se rychlost jedne osy tak to bude mozna zpusobeno hrubym rozlisenim, muze to byt zpusobeno ale i tuhosti, stroj se napina tak dlouho dokud sila v napnuti mechaniky neni vetsi nez rezna sila a pak teprve poskoci, spis to bude to prvni, protoze v tehle hloubce uberu jeste nejake meritelnejsi rezne sily jeste nevznikaji.

    obecne je dobre kdyz nastroj bere co nejdelsi casti britu, kdyz se pouziva napr jen 0.1mm, tak se opotrebi 10x driv nez kdyz bere 1mm. obecne se hloubka rezu v drazce udava jako 0.5xD nastroje, tedy v tomhle pripade by to bylo 1.5mm hloubka (kazdy nastroj a material to ma samozrejme trochu jinak,je to nejobecnejsi pravidlo co muze byt)

    dremlu padaj otacky protoze ten nastroj je uz tupej k zahozeni od pulky frezovani.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: Podle zvuku v některých chvílích to vypadalo, že dremlu padaj otáčky, takže hloubš bych asi nešel, ale možná bych zvýšil otáčky (6k) a bral tak dvě stovky na zub... =)
    Jinak já s 3mm stopkou beru v duralu 2 mm do hloubky při 10 k/min a posuvu 400 mm/min, ale mám vzduchem chlazenýho číňana.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    A tady je ta hlína.
    "Cutting" Aluminum FIRST try! on eShapeoko with Dremel 3000
    https://www.youtube.com/watch?v=35HfaL8XjZU


    Kdyžtak pls řekněte kde mám rezervy. Věřim, že na pohled i poslech musí bejt něco špatně. Setup byl následující:

    cutting old harddrive, aluminum, 3mm total
    3.175mm endmill 1-flute upspiral
    dremel 3000 max speed
    feed 150mm/min
    plunge 30mm/min
    depth of pass 0.1mm

    řikal jsem si jestli by nemělo smysl odebírat po větších krocích (0.2 - 0.3mm ?)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Tak dreml jsem nakonec přidělal do plastovýho bloku, kam jsem ručně vyvrtal díry. Závit tam není, ale je to mírně kónický a dreml se tam vlastně šroubuje páč je to těsnej měkkej plast :-D Dneska jsem vyřezal díry na inserty a udělal první úspěšný pokus s obráběním hliníku, youtube ještě zpracovává video...

    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Zkouseli ste nekdo nakej optimalizator g-kodu? koukam ted treba na tohle... co na to rikate?

    GitHub - runeSal/OPTI-G: Optimization program for G-code
    https://github.com/runeSal/OPTI-G
    GitHub - alsliahona/gcode-optimizer: A command-line tool that optimizes CNC Mill and Laser Engraver gcode generated from programs like MakerCAM - also optionally converts mill gcode to laser gcode
    https://github.com/alsliahona/gcode-optimizer
    SILENY_PES
    SILENY_PES --- ---
    Mozna budu trochu offtopic, ale nevite nekdo, kde koupit RS775 (obycejny 12V motor) nebo jeho ekvivalent, aby nestal 400Kc? Nebo si ho musim nechat dopravit z Ciny v kde jich musim vzit 10, ale zase jsou po 2$.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    Hmm, tak ja se na to eShapeoko teda rozhoduju mezi temahle dvema vecma:

    65MM DIA ER11 FOUR BEARING AIR-COOLED SPINDLE MOTOR 0.8KW AND INVERTER DRIVE VFD | eBay
    http://www.ebay.com/...W-AND-INVERTER-DRIVE-VFD-/182011774606?hash=item2a60bf468e:g:WiAAAOSwPhdU2Wkz

    + tichy
    + nema uhliky
    + standartni klestiny ER
    + nastavovani rychlosti pres PWM vystup arduina
    - potrebuje invertor
    - cinska kvalita (az na udajne japonsky nebo nemecky loziska z dovozu, hazivost udajne pod 0.005mm)
    - o 2 tacy drazsi

    KRESS FME 1050-1 - vysokootáčková frézka 1050W - CNCShop.cz
    http://www.cncshop.cz/kress-fme1050-1-vysokootackova-frezka-1050w

    - hlucny
    - uhliky
    - nestandartni klestiny (vsechny tyhle kress, makita, dewalt zrejme neberou zadny stadartizovany klestiny)
    - manualni nastavovani rychlosti
    + funguje bez invertoru
    + nemecka kvalita
    + o dva tacy levnejsi


    Zatim to vypada, ze pujdu do ty ciny...
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    TEAPACK: měl jsem na mysli ten plastovej výlisek...odlévání vstřikolisem je až překvapivě přesný i nepřesný, drobný detaily to drží dobře, větší rozměry už moc ne (smršťování/ohejbání/kroucení je ovlivňováno spoustou věcí, neni úplně easy to vyladit)
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    AKA_THE_A: no, hřídel co patří skrz ložisko se určitě nelisuje ;) leda "domeček" ložiska a o tom jsem mluvil už předtím =)
    AKA_THE_A
    AKA_THE_A --- ---
    TEAPACK: popravdě konsktruktér to asi musel vymyslet "co nejlevnější", takže tam má velmi bohatý vůle aby to vůbec po vylisování šlo sestavit :P
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    HARVIE: Já to pochopil tak, že se vibrace přenáší přes to ložisko do plastového obalu, který se vymačkává... Pokud hřídel nesedí do ložiska takovým způsobem, že se musí obalit ještě elektrikářskou páskou, tak by si pak konstruktér zasloužil zastřelit za úsvitu.

    HARVIE: Co jsem zatím měl v ruce DC vřetena (300W a 500W) tak to stálo zaprd, protože ani jedno nemělo enkodér, takže se to řídilo čistě odhadem pomocí PWMka, což je použitelné maximálně tak na odebírání desetinky na výšku a posuvy taky nic moc... (300W šlo udržet rukou do cca 75% pulzu)
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: zatim ne - ja jsem spis pres rc modely,uz me nebavilo pizlat balsu a preklizku v ruce,pcb tak maximalne vyhybku do repraku :)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: haha, sem videl za 500kc tohle 850W:

    Ruční horní frézka Toya 79347 plně funkční, pěkný stav - Praha 7, prodám
    https://dum.bazos.cz/inzerat/74008722/Rucni-horni-frezka-Toya-79347-plne-funkcni-pekny-stav.php

    ale nevim co to je zac... tezko rict jak to hazi a jestli se tam daj davat klasicky klestiny...

    kazdopadne to bude delat ramus, je to uhlikovy a nevim jestli to zvladne PCB... ty nemas plany na vyrobu pcb?
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    http://www.caucau.sk/vretena-a-menice/horna-freza-850w-1010 Tohle je presne ono,koukam ze za novy chteji 53€ tak to asi nebude zadna supr parada,ale treba to prekvapi
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam