• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VODRHACNC - teorie a rady pro domácí stavbu našich obráběcích strojů frézky, soustruhy, 3D tiskárny, vračky, pily, brusky etc.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    SALAM23: To zni zajimave, to rozhodne zkusim :)
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    GILHAD: zajdi do lokalniho sbernaku - rekni jim at ti daji 3 jehlickovy tiskarny Epson A3 a vetsi a mas vse co na lejzr potrebujes - remeny - remenice - kluzny pouzdra - kaleny tyce - a v kazdy je minimalne jeden krokac "vetsinou 2" Astrosyn Nema 17 - za flasku rumu mas vse co potrebujes :)
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    HARVIE: frezovani zavitu je fajn hlavne proto jak pises, nepotrebujes vreteno s kroutakem v nizkych otackach, kdyz neni synchronizace tak se pouzivaji kompenzacni hlavy na to urcene, ale to uz neni rigid taping. jen to ma zase jine pozadavky na stroj a to rychlobezne vreteno, coz neni problem ale problem uz je geometrie a vule ve sroubu/pruznost remene, aby kruh byl kruh, jinak ten zavit stoji zaprd. a pak ty nastroje nejsou uplne zadarmo ale do plastu by asi sel vybrousit z neceho zlomeneho, staci 1 brit, na pokusy staci a pripadne na PG zavity na pruchodky do plastu protoze ma docela hlubokej profil a 0,1mm ovalita by nemusela byt takovej problem by to slo asi i na zdejsich strojich. Treba datron dela nastroje ktere v jedne operaci si vyfrezuji diru a freznou zavit, tedy nepotrebujou mit hotovou diru. ten 1 nastroj na vice zavitu plati jen v urcitem rozmezi. Osobne mam radeji to frezovani nez rezani, rezani zavitu je dost citlive na spravne rezne podminky a i na material, ne do kazdeho to dobre jde, zatimco to frezovani jde i do pomerne mekkych materialu.
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    HARVIE: Otazka je
    - jakou konstrukci zvolit, aby byla dost fortelna, neprilis tezka a neprilis draha,
    - jestli je lepsi to pohanet to ozubenym remenem, nebo zavitem
    - a jak vykonne krokove motory potrebuju, aby to spolehlive utahly i s nejakou rozumnou rezervou.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    GILHAD: A jaka ze je otazka?

    BTW Docela me zaujala existence postupu "Threadmilling". Narozdil od "rigid taping" to vypada jako ze by to slo zvladnout i na neprilis tuhym hobby stroji bez synchronizovanyho vretena. Navic staci jeden nastroj na ruzny prumery zavitu. Dovedu si predstavit, ze na rezani zavitu do tvrdejch plastu a mozna i hliniku by pri tomhle postupu stacilo i to shapeoko/xcarve.

    Threadmilling: The Ultimate Guide! WW187
    https://www.youtube.com/watch?v=ggo24jmlpWA


    HSMWorks: Thread Milling Tutorial!
    https://www.youtube.com/watch?v=a43S2y7Ccy8


    Nejlevnejsi threadmill stoji neco kolem 20-30 usd. Dokonce sem na internetu videl nekolik lidi, ktery si vyrabeli levnej DIY threadmill urezanim nekterejch ostri zavitniku:

    Thread milling with a modified tap
    https://www.youtube.com/watch?v=-J_Xrkrs1Xc
    GILHAD
    GILHAD --- ---
    Kdyz se resi ty plosnaky a podobne - postavil jsem si laserovacku z cinskych dilu (a vic stavel a opravoval nez vypaloval, ale par desitek stitku popsat a vypalit zvladla) 2w laser, pojezdy asi 7x7 cm srouby, s tim, ze na krajich to drhlo a zabava to byla prima, ale ted bych radeji neco, co bude fungovat a netusim, jake chci parametry. Ridil jsem to Arduinem, rozumi G-kodu, ktery umim vytvaret. Dva krokove motorky, jeden laser s PWM modulaci. Kdyby slo tento styl rizeni zachovat (jen dat treba vykonnejsi drivery a vse od nich dal lepsi nez papirovou skladacku), byl bych docela rad.

    Chtel bych aby to zvladalo A4 (s drobnym presahem), propalit kladivkovy papir (to ty cinske 2w zvladnou pri spravnem zaostreni a rozumne rychlosti jizdy - jeden stitek se tremi radky pismen s dvojitym obrysem tak za 3 minuty) a presnost takovou, aby odchylka neprelezla tak 0.2 mm (podle nalady ma ten paprsek tak 0.1 - 0.2, tak aby se uzavrene obrazce uzavrely a vypadly) pote, co to tu A4 popise velkym pismem a nasledne nareze na stitky velikosti 30x40mm. Pripadne tistaky tim, ze bych je striknul lakem, ten propalil, med odleptal, lak odstranil.

    Zaroven bych to chtel mit doma stridave na stole a na skrini (kdyz nebudu vypalovat) a aby to nestalo majlant a hlavne jsem to dokazal opravovat (a upravovat) (cili radeji moduly, ci integrace, nez jedna velka zapecetena cerna skrinka, co komunikuje jen s jednou verzi SW na W98 a nikdo nevi jak a proc).

    (Cili doufam, ze to bude stat par tisic, ne mnoho desitek tisic a opravy budou realizovatelne naradim do urovne stojanove vrtacky v panelaku. Co se elektroniky tyce, tak uz jsem si doma vymyslel, navrhnul a fotocestou udelal plosnak s smd atmega328, ktery "samozrejme" fungoval na prvni pokus a po leta opakovane slouzi, a pospojovat par arduin ci posuvnych registru do site a obslouzit tak libovolny pocet vstupu pokladam za zajimavou vyzvu (konec koncu ted stavim tohle a uz do toho par tisic zahucelo taky a chci udelat PCB 16 bit verzi s mnoha vylepsenima), nikoli problem, finalni rizeni krokovych motorku bych ale radsi prez hotove moduly ci navrhy - proudove zdroje sam jeste navrhovat neumim.)

    Pomyslel jsem na nejake hlinikove profily, krokove motory, ale naprosto netusim, jake vykony potrebuju, jakou konstrukci zvolit a jestli remeny, nebo srouby. Pripadne co by stal upgrade na vykon, kdy to propali pivni tacek.
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: drzim palce at ti to zacne pekne makat,ja jsem fakt stastnej,ze mi to funguje a nemusim nic resit,ale pomalinku uz koukam po jiny konstrukci,chtel bych neco podeprenyho,tak mozna casem taky malinko otunim
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: jo. ta volba nebyla z tohodle hlediska moc stastna. nicmene podminka nakupu byla aby se do toho vesel longboard :-) ale ma to i vyhody, nemusis material narezat primocarkou, aby se tam vesel :-D nicmene vypada to, ze problem je hlavne v remenu, takze treba to pude vymenit. nebo tam dam misto remenu srouby :) ale na srouby by to chtelo zas vetsi motory, na vetsi motory by to chtelo vetsi drivery, na vetsi drivery vetsi zdroj, na to vsechno vetsi krabici. no je to vzdycky peklo neco menit, dyt to znas...
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE:jedinej plosnak zatim desticku na vyhybku asi ze 100 letyho pertynaxu,ale to se ani neda nazyvat plosnakem - to jo,tobe to lita fakt docela hodne,kdyz je to videt takhle okem na detailu - na ty plosnaky by asi byla lepsi nejaka mala masinka nez 1,5m2 bestie ;)
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: A zkousel si plosnaky? Ja zacil resit ty nepresnosti prave pri tom... Nejlepsi se mi zatim povedla 0.3 rejha pomoci 0.2mm 30 stupnovyho v-bitu. Mam teda objednany jeste 0.1mm 10 stupnu. Nicmene mam problemy s backlashem. Ty rejhy sou proste jinde nez by mely. Co se tyka SMD, tak je to nepouzitelny. Co se tyka THT, tak je to dost na hrane a zavisi to i na designu desky. Tady je treba videt jak ty naznaceny dirky nejsou uprostred padu:

    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    Tak plunge na hlinu mam 124mm/min a feed rate mam 240mm/min a hloubku 0,5mm
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    Jo ten kryt se uz delal na ty lidlovici - potreboval jsem otestovat co bude delat ten tistenej drzak pod zatezi,otacky odhaduju cca 10t ma to jen potenciometr 1-6 tak to nastavuju podle zvuku aby to nejak neskripalo nebo piskalo,kdyz mi odskakuji malinky spony je to ok,kdyz mi to dela jen jemnoucky piliny nebo prach tak uberu tocky a je to taky ok - plunge mam tusim 170 ale musel bych se kouknout do vcarve,mam tam preset a ten vubec nemenim,max to trochu doladim otackama na vretenu
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: to je na ty lidl freze jo? co tam mas za otacky a jak rychle si troufas plunge?
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: jj
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: hlinik 0.5mm je hloubka rezu?
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: tu odchylku cca + 0,1 mm mam na hotovym vyrobku,treba na dibondu a hline,na hlinik mam vychytany 0,5mm 250mm/min tusim 1britkou 3mm a uplne krasne mi to reze a nezda se ze by to pri tyhle rychlosti melo problem,rezal jsem si ted 4mm hlinikovy kryt pod motor na motorku a uplne v pohode a to je cca 40 x 25 cm rozmer a x der ,jinak drevo mi jde i pod 0,1mm - ale ani to nejak nehonim rychle,cca 2mm drazku pri 1000mm/min povetsinou 1mm jedno/dvoubritou
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: no jedna vec je odchylka na prazdno a druha vec je odchylka, kdyz zacnes rezat... koukal jsem, ze hliniku se uplne nebojis, takze to taky nemuzes uplne ignorovat. ja ho zatim zkousel jednou, ale ted se mi do nej moc nechce, potom co jsem videl tohle:

    eShapeoko GT2 belt extension under load
    https://www.youtube.com/watch?v=--_IKrnN76o


    ono i kdyz rezu plasty nebo drevo a dam si nakej rozumnej feedrate (1000-4000mm, podle materialu), tak se to pak projevi. Ted sem rezal nakou soucastku z pomerne mekkyho plastu, ale na povrchu byly takovy rejhy jak se to v nekterejch mistech zvohlo a kdyz sem ten samej tvar rezal opacnym smerem, tak to bylo cely sisaty... proto jsem to zacal resit...
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE:pretrhl jsem ho napinakem kdyz jsem se snazil dosponovat asi 1mm - jsem si rikal,to se natahne :D - takhle ji netrapim abych se pretahoval s motorama,jsem stastnej,ze to na to moje hobby obrabeni funguje a nemam s tim trapeni a ta odchylka cca 0,1mm co mam me vubec netrapi
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    SALAM23: strcis pod ten remen prsty? me prijde, ze to nejde napnout tak aby se to uprostred kus nezvedalo... ty uz si ho pretrh jo? :-D taky mozna mame kazdej trochu jinou predstavu o tom co znamena ze to drzi... ja se o to oprel tak, ze proklouzly motory... i kdyz mam je asi na 60% proudu ted...
    SALAM23
    SALAM23 --- ---
    HARVIE: ja to mam takhle,kdyz to vysponuju, tak se to fakt ani nehne,jen je oser to nastavit tak,abych mohl dotahnout napinak az k patce,to pak zoubek po zoubku musim posouvat remen nez mi to sedi a je napnuty,jinak tim napinakem,ho pretrhnu kdyz zaberu

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam