AKA_THE_A: no problem je ze masina nemuze vedet jestli nahodou ten sverak obrabet skutecne nechces. Kdyz delas tvarove veci, tedy nehranate ktere se nedaji do sveraku snadno upnout, tak se dela to ze namontujes mekke celisti a strojem si do nich udelas upinaci tvar podle upinaneho obrobku.
Jinak neco takoveho musi resit uz CAM, dnesni (placene) CAMy umi simulaci pokrocilejsi nez jen simulaci obrobku ale hlidaji i kolize, odhaduji zatizeni vretene. Jen musis cely stroj namodelovat, nejlepe se vsim vsudy, a CAM pak nezadouci kolize hlida, u nasstroju to je treba typ a tvar upinace, vylozeni nastroje atd. Stroj sam tohle vedet vsechno nemuze, nevi co a kde obrabet chces nebo ne. U 5 oseho obrabeni je to v podstate nutnost, muzes mit v kolibce nejaky vysoky dil a otocenim s nim muzes nabourat do krytovani coz ti nemusi hned dojit ze by mohla nastat kolize i takhle.
nejaky machine vision moc nepripada v uvahu, kdyz se obrabi litaj trisky a hlavne emulze, takze na obrobek nebo sverak videt neni. Jedna japonska firma tohle zkousela pres analyzu zvuku, ktera v CZ podminka moc fungovat nebude protoze na dilnach co mam zkusenost vyrvava dost hlasite radio (nebo jine stroje nebo zamestnanci)
Na strroji byva hlidani vykonu vretene a pohonu aby stroj zastavil jeste nez samotne servo spadne do chyby na pretizeni. Problem jsou rezne sily, tezko urcit co je jeste odpor v rezu a co uz kolize no a kdyz teda zjistis ze to je nezadouci kolize tak diky setrvacnosti hmot hned zastavit nemuzes a stroj stejne jeste neco ujede a zacne neco drtit. Dalsi problem je omezeni G kodu, prenasi se prez nej pomerne malo informaci. 1 kW do 10mm frezy je prd zatizeni, 4mm frezu uz ukroutis, takze aby to hlidani fungovalo i jinde nez jen u prekroceni vykonoveho limitu pohonu, musis nejak tu informaci do stroje dostat, mozna ze nektere RS maji nejaky vlastni kod pro nastaveni toho vykonu nebo umi to definovat v tabulce nastroju ale zase tak moc vsechny ridici systemy sveta neznam. Zase kdyz vrtas skrz, tak to jestli nahodou nevrtas do sveraku nebo do stroje uz nemas uplne moznost jak zjistit, to musi resit napred o uroven vyse v CAMu.
U pohonu os na akceleraci spotrebujes toho vykonu dost, takze zjistit jestli jeste akcelerujes hmotu nebo uz neco drtis neni uplne jednoduche. Sam to teprve implementuju s trochou inteligence, tedy rozdeleni povoleneho zatizeni pro rychloposuvy a pracovni posuvy, u rychloposuvu by mel jit vykon jen do akcelerace hmot, tedy je mozne ho zmerit a pak hlidat jestli behem rychloposuvu nedojde k nejake odchylce a pak treba zastavit. Mimo kolize se muze treba pridirat vedeni nebo srouby, takze zaznamenatelny narust potrebneho vykonu stroj muze zastavit. Problem zacne tam kde jezdi obrobek, protoze se ti pak s jeho ruznou hmotnosti muze menit i ten potrebny vykon.
no a pak je problem v rychlosti detekce nejakeho nezadouciho stavu a rychlosti reakce na nej. Pri rychlostech pohybu modernich stroju vzdycky k nejakemu poskozeni dojde. Vyrobci stroju to resi pomoci deformacnich clenu, kdyz se naboura vreteno tak aby nebylo kompletne nasrot tak to odserou prave tyhle cleny ktere se daji snadno vymenit a jsou levnejsi nez loziska. neni to ale vsespasne reseni a cenu nasledne opravy to jen snizi nez ze by ji to eliminovalo uplne.
A pak, vice se resi bezpecnost stroju pro lidi nez pro stroje samotne. Tady je zase problem ten, ze na bezpecnem stroji se neda moc pracovat, takze prvni co obsluha udela hned jak stroj prijde je to, ze odstrani hlidani zavreneho krytu. Jinak bezpecnost pro lidi vcelku pokrocila, hlavne teda v robotizovanych provozech, kde pri priblizeni cloveka ke stroji do urcite zony stroj zpomali pohyby na pro nej bezpecnou rychlost, v dalsi zone zastavi, no ale zdaleka ne vsude tohle je.
pak je tu jeste jedno hledisko, technolog a obsluha CNC stroju jsou kvalifikovana povolani, takze by meli vedet co delaji, precejen to neni rychlovarna konvice aby obsluhu vzladnul bezpecne i laik. To ze tomu tak neni a to ze firmy najimaji ke strojum a do vyroby i lidi kteri o tom jeste nic nevi a zkusenosti maji nulove je jev pozorovatelny cim dal tim casteji hlavne z toho duvodu ze ti lidi nejsou a kdyz uz, jo tak je firma nechce nalezite financne ohodnotit. No a kdyz pak novacek naboura vreteno, tak se vedeni pokousi vozit po zamestnaci, ktery i kdyz to je jeho chyba, tak za to vpodstate nemuze, muze za to ten kdo ho ke stroji postavil.