• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    ALEFČeská pirátská strana - Pirátský přístav na Nyxu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Tak jsme v tom roce 2009 možná zas takoví idioti nebyli, že?
    Switzerland mandates software source code disclosure for public sector: A legal milestone
    https://gadgeteer.co.za/switzerland-mandates-software-source-code-disclosure-for-public-sector-a-legal-milestone/
    ZSIS
    ZSIS --- ---
    KEB: .."pokud myslíte".. , myslim, ze je chyba tady brat vyroky jednotlivcu jako domluvena stanoviska nejake strany, kor piratu.
    ja jsem to hnuti vzdy take chapal jinak.
    a moc cenim kdyz se nekdo nesnazi lizt lidem do prdeli klasickym medem kolem huby. na druhou stranu, je to tvrdy sport a je zajiste duvod proc lide ve vysoke politice maji zpravidla coache a hromadu recnickych treninku. bohuzel.
    KEB
    KEB --- ---
    KLIP: ok, dobře, pokud myslíte, že tohle je ta správná cesta, jděte po ní.

    Já si myslím, že tohle je cesta do prdele, teda mimo sněmovnu.
    KLIP
    KLIP --- ---
    KEB: Pirati bohuzel tim, jak vsude do medii cpalil jen Ivana, vytvorili v lidech predstavu, ze jsou vsichni jako Ivan. Jenze Pirati byli skupina lidi, kteri maji dost ruzne pohledy na veci a pres to spolu dokazali nejak spolupracovat za ucelem dosazeni nejakyho cile.

    Janka je jeden z mala clenu strany, kteri jsou celou dobu sveho pusobeni ve strane konzistentni a uprimni. Takovejch moc ve strane neni. Pokud mas problem s tim, co udelala, tak asi nevis, na jakejch idealech pirati stojej.
    To, ze lidi neprijimaji fakt, ze jsou ve strane lidi s ruznym svetonazorem neni jeji chyba. Naopak, kdyby nerekla jak to ma, tak by lhala.

    Za to si muzou pirati sami, protoze prilis resi dobre jmeno piratske strany - coz je primo v rozporu s tim, jak to zamyslel zakladatel prvni piratsky strany na svete.

    Misto toho, aby pirati menili politiku, tak se pirati prizpusobili a stali se jen systemem na pritahovani volicskych hlasu. A kdyz je nekdo v tyhle masine porad stejnej, tak najednou prijde nejakej KEB a rekne, ze jsi napachal skodu!
    KEB
    KEB --- ---
    HONCKA: no a pak někde vystoupí mluví o legalizaci atd.

    V pohodě, jestli nevidíš tu škodu, co tímhle napáchala, tak nevadí, ale pak se nedivte.

    Pokud tě má někdo brát vážně a jako autoritu v oboru, což ona asi je, tak tohle byl, velmi eufemisticky řečeno, hodně nepovedený začátek
    HONCKA
    HONCKA --- ---
    KEB: klidně se přihlásím
    a) Janka nic v politice dokazovat imho nechce, jak je moje paměť dlouhá, co vím, tak nekandidovala na žádnou veřejnou funkci, její úsilí jde čistě dovnitř strany
    b) bububu komunista, tohle už je celkem trapný
    KEB
    KEB --- ---
    KEDRIGERN: skvělé a teď je potřeba aby se Ivan narval všude kam to jen půjde a mluvil a ukazoval a popisoval a vysvětloval.

    Pokud to opravdu bude fungovat, tak z toho musíte udělat téma.

    A kdykoliv to půjde kopnout do dostalove

    KEB: 7 mínusů? Kdo se mnou nesouhlasí ať se přihlásí a řekne proč
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    HOBORG: Obecně na starost jmenované projekty má DIA. NAKIT je jen dodavatel, kterému DIA platí. NAKIT je komerční subjekt (byt vlastněný státem). Nikdo mu neříká jak má plnit své závazky. Rozhodl se je plnit tak, že draze outsourcuje jiné firmě, která to typicky dále outsourcuje. Pak je jeho přidaná hodnota velmi malá a režie velmi drahá. Nicméně NAKIT není vyštípán. Jak říkáš dodává spoustu věcí. Díky tomu, že jsme aktualizovali zákon o veřejných zakázkách (bez toho by to nešlo).

    DIA docela má expertízu na své úkoly. Ale DIA není a nemá být softwarehouse. Od NAKITu bych naopak očekával, že bude softwarehouse.

    My jsme za digi chtěli NAKIT převzít či rozdělit. Ale MV se hrozně bálo. Přitom je u NAKITu obdobný problém jako u České pošty... obojí pod MV!

    DIA řeší mnoho problémů, avšak nemusí to být na první pohled z venku patrné:
    1) Přináší jasné kontaktní místo. Například novináři teď jasně vědí, že mají ředitele DIA a mají se ho ptát. Rozhodně o dost lepší než neviditelný náměstek na MV či vladní zmocněnec bez kompetencí.
    2) DIA nese odpovědnost za centrální systémy. Občas jí dále outsourcuje. Ale v principu u ní končí věci typu: Nejdou ZR, nejde NIA apod.
    3) DIA je aktivní v legislativním procesu. Na vnitru to bylo dokonce obráceně. Policejní část vnitra velmi často egov část umlčela. Také si DIA spravuje své digi zákony.
    4) DIA má samostatnou rozpočtovou kapitolu. Ony peníze například na obnovu ZR byly, ale vnitro je prostě ukradlo pro jiné účely. Díky tomu je i financování mnohem přehlednější, lze ho meziročně srovnat apod.
    5) DIA jako separátní centrální úřad může být snadno svěřena kterémukoliv ministrovi. Což je přesně situace, která tu byla řešena. Například by v budoucnu klidně mohla mít společného ministra opět s MV, ale byla by to jiná pozice.
    6) DIA není svázana pravidly MV. Čili si třeba může zavést homeoffice či standardy udělování odměn dle svých potřeb a ne dle potřeba skoro policajtů.
    ...
    Více: https://www.profant.eu/2022/dia.html
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    KEDRIGERN: a ISSS (ex EGSB), a myslim ze i Design system pochazi od NAKITu.. jen aby tady 'sdilene komponenty od DIA' nebyly chapany jako neco co DIA fakt prinesla :)
    a identitou urednika se mysli co? je to napojeny jeste na JIP/KAAS nebo uz na CAAIS? jen ze ani jedno z toho taky nejsou moc 'komponenty DIA'
    SZR dejme tomu, ty DIA cely prevzala, ne? imho meli udelat to stejny s vetsi casti NAKITu a nechat jen nejakou malou firmu na servis ciste MV veci

    jestli to z tech tldr textu nebylo uplne jasny :) tak me jde jen o to ze podle me nebylo moudre z toho projektu zastreseni ceskyho egov NAKIT takhle malicherne vystipat, kdyz realne stejne provozuje velkou cast core services, a problemy ktery popisujes a realne existujou se s DIA nijak nevyresily, protoze dela totez akorat v trosku jiny roli
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    KEDRIGERN: ja s tebou souhlasim ze neco to ma na vladni urovni zastresovat, tak aby si to neplacal kazdej rezort sam, a to je taky asi hlavni pointa cely DIA. jen to do ty doby realne delal dost NAKIT, a doted ma nektery z tehle obecnejch sluzeb na starosti (cely PO i s mobilni aplikaci, edoklady, NIA). kdyz se konecne udela nejaka zastresovaci struktura, tak misto toho aby podle me logicky obsahla i NAKIT, tak se udela tahle organizacni zmrsenina, hlavne aby se Ivan nemusel zabejvat prasivym NAKITEM (zjednodusuju:))

    ano, je chyba ze NAKIT dela prakticky jen provoz, ale to je mimo jine dany tim ze za ty prachy si tam vyvojovej tym nepostavej. proc teda u vas v DIA nemate vyvoj?
    DIA to zastresuje, ale jinak taky moc nedela, jen je to dalsi vrstva toho neefektivniho rizeni penez ktery koncej nekde u dodavatele

    proste ty chyby ktery tady popisujes existujou, ja s tim souhlasim, ale jak si prisel na to ze DIA neni v tomhle jen vic toho stejnyho, nebo ze by to dokonce nejak resila, to mi porad neni jasny

    nakonec potreba 'spolehliveho partnera ktery prinasi expertizu' je po kritice toho ze se jen outsourcuje pro me uplne nepochopitelna
    dyt tu expertizu mate prinaset prave vy v DIA! dyt to byl ten deklarovanej cil, ne? to cely expertne zastresit
    ale nedelala to ani OHA a nedela to ani ted DIA, jen dalsi organ co sype penize dodavatelum a dela akorat prostrednika a provoz, a jedinej twist je ze je ted z principu zastresujici, a ze se z myho pohledu nesmyslne vymezuje proti NAKITu se kterym by mel hlavne spolupracovat
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    KEDRIGERN: K jedenácté hodině se do Informačního systému stavebního řízení od rána přihlásilo 3312 úředníků. Na portál stavebníka se přihlásilo 2106 uživatelů, kteří rozpracovali 547 žádostí a 36 úspěšně podali.

    To jsou myslím dobrá čísla. Vlastně mě dost překvapuje 36 úplných podání. Přecijen člověk nestaví každý den a stavební úřady říkaly, že jsou silně zazásobeny podáními z června.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    HOBORG: DSŘ je celé na MMR. Ale zodpovědně využívá sdílené komponenty od DIA - Identity (občana i úředníka), ZR, ISSS, REZA, Design systém. Je to několik systémů - spisovka (standardní krabicová), portál stavebníka, Informační systém stavební pro úředníky, Národní geoportal územního plánování...

    Nejvididtelnější stavební portály (stavebník i úředník) dodává https://inqool.cz/
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KEDRIGERN: Díky!
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    DOCKINEZ: Luděk Šteffel dělal DSŘ za éry Kláry Dostálové (ANO). Vedení ministerstva velmi úzce kooperovalo s ICT Unii na tomto projektu.

    Redl, Hlubuček a spol. byli obžalováni kvůli korupci a ovlivňování zakázek - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-kauzy-redl-hlubucek-a-spol-byli-obzalovani-kvuli-korupci-a-ovlivnovani-zakazek-254228
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    HOBORG: NAKIT prostě není efektivní. Vlado byl dlouho ředitelem a navíc zmocněncem a nezměnil to. Prostě udržoval stav.

    NAKIT těžko mohl něco zastřešovat, když je to státní podnik. Vždycky nad ním něco musí být.

    Proto vzniklad DIA, aby to zastřešila. S NAKITem jsme počítali, ale ten se bránil užší spolupráci. Také jeho výsledky jsou značně nepřesvědčívé. Proto dnes DIA spolupracuje i s dalšími státními podniky krom soukromých dodavatelů. Čili NAKIT ve snaze udržet se, kde mu je dobře přichází o největšího budoucího klienta. To jsou prostě špatná byznysová rozhodnutí jeho vedení. Vedení, které si tam vybralo MV.

    Jedním z problémů je, že NAKIT toho moc nedělá. Jen to dál outsourcuje. Čili dostane prima projekt. A pak brečí, že nemohou dělat docela malé změny, protože dodavatel něco. Prostě malé interní kapacity. Ceny mimo realitu... Pokud se člověk baví s reálnými koncovými dodavateli, tak v klidu...

    Kultura 90. let: zaprděný managment, outsourcování, všechno je problém, u všeho musí být právnici, ochcávání zákazníka. Naproti tomu my bychom potřebovali spolehlivého partnera, který přináší expertízu.
    PECA
    PECA --- ---
    HOBORG: No, já myslím, že start takového megaprojektu, prvního července, není vůbec špatný nápad. Tedy s ohledem na očekávatelný peek zátěže v první den provozu... :)
    Uznávám, že stavebko je jiný "sport", než přihlášky na střední, neřku-li "e-občanka". E-občanku asi speciálně měl potřebu vyzkoušet hned v 1. minutě po půlnoci každý "pokrokový" občan – byť mě to nešlo regnout ještě po víkendu (zase šlo o "prt"). A další faktor je jistě potřeba podat ještě "postaru" do konce června... :)

    Na druhou stranu jsem realista a vyhlížím "hejty" od "postižených" nesnesitelnou odezvou, výpadky či náhodnou výjimkou či nedoladěnou validační chybou. On se někdo najde.
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    tak me napada ze vlastne vubec nevim co to digitalizovany stavebko, DIA bude provoz? kdo to delal?
    nekdo nejaky info? jsem zvedavej :)
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    KEDRIGERN: tohle by me zajimalo, co si mam pod tim ze NAKIT pohrbil Dzurila podporovanim 'kultury 90. let' jako konkretne predstavit? :)

    ja docela souhlasim s tim ze to pohrbil Ivan
    misto toho postavit tu vladni zastresujici egov strukturu na tom ze mezirezortni veci uz NAKIT stejne delal, i kdyz pod MV (Portal Obcana, EGSB, NIA), napriklad tak jak se i resilo ze se NAKITu zmeni zrizovatel z MV na vladu, a spojit se SZR, tak k tomu uplacal DIA, vzal pod to SZR, ale hlavne aby se nemusel vubec zabejvat NAKITem. ze by ten vysledek byl teda nejak lepsi, efektivnejsi, to si teda zatim nemyslim.

    NAKITu se stejne nezbavil, MV a s tim spojenym nestastnym financovanim taky ne (vsichni vedi ze NIA nebo CMS2 potrebuje zainvestovat do infra, ale je to drahy a MV na to nechce dat penize // za posledeni pulrok se teda aspon neco do NIA dalo)
    no, muzou teda ukazovat prstem a rikat ze to neni chyba skvely DIA ale NAKITu, ale ze by z pohledu celkovyho rizeni digitalizace bylo k necemu dobry..
    DIA je ted pro NAKIT proste 'zakaznik' a jen se tim pridal dalsi clanek do retezu, na konci kteryho jsou porad stejny dodavatelsky firmy jako Autocont/Aricoma, protoze je to porad bohuzel tak ze ani DIA ani NAKIT nic nevyviji. a s tim za jaky platy a podminky se tam funguje, (DIA tabulky, NAKIT bez, ale s ne moc rozdilnejma vysledkama) tak ani nikdy nebude

    jako me napada dost veci co je s NAKITem spatne, ale co znamena v tomhle kontextu kultura 90. let me teda fakt fakt nenapada, a co z toho se vyresilo zrizenim DIA uz teda vubec ne
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Původní projekt připravovalo ministerstvo pod vládou ANO s konzultantem z Dozimetru. Též končí monopol současného dodavatele (je rozbit vendor lock-in)

    Poslouchal, nejsou slušnej a napíšou jména, díky.
    KEDRIGERN
    KEDRIGERN --- ---
    Digitalizace stavebního řízení. 🏗

    V pondělí 1. 7. nastanou po 35 letech velké změny ve stavebním právu. Pojďme si to projít.

    Pro stavebníka to nově bude extra jednoduché. Namísto desítek formulářů projde jedním interaktivním formulářem na webu kam se přihlásí Identitou občana. Přehledně uvidí, která připomínková místa se mají vyjádřit a také jak se vyjádřila.

    Úředník bude mít agendový systém též čistě webový. Aby se mu s ním dobře pracovalo, tak stavební úřady dostaly nové PC a kvalitní monitory. Některé děsí, že primárně jsou spisy digitální, ale nikdo nikomu nebrání složitý výkres vytisknout. V digitálu je též mnohem lepší auditní stopa. U menších staveb lze též žádost stále dodat papírově.

    Mění se též předpisy. Zkracují se mnohé lhůty. Proměňují se příslušné prováděcí vyhlášky. Vše je řádně zveřejněno v e-sbirce zákonů. Vyhlášky mají navíc přechodné období a stavebník si může vybrat zda chce postupovat dle nových či starých. Čili pokud se měnila nějaká technická norma (např. materiálová) a vy máte tak připravený projekt, tak to není problém.
    Poslední změnou je, že díky centrálnímu systému budeme mít přesná data. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) bude moci vyhodnotit proč někde stavební řízení trvají dlouho a problém aktivně řešit. Doteď byl stát slepý a věděl jen o odvoláních, která šla až na úroveň ministerstva.

    Dobré ne? Přesto v médiích slyšíme hodně kritiky. Plyne to ze dvou skutečností. MMR na projektu ušetřilo 1,2 miliardy Kč a ty někomu chybí. Původní projekt připravovalo ministerstvo pod vládou ANO s konzultantem z Dozimetru. Též končí monopol současného dodavatele (je rozbit vendor lock-in). Pochopitelně je tu též strach ze změny. Ale věřím, že na změnu si všichni rychle zvyknout. U stavebníků je opravdu iracionální. U úředníků je pochopitelný.

    Buďme otevřeni změnám, posuňme naši zemi dále!
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam