Na Pir foru jsem psal k tomu DSŘ:
Systém pro stavebníky:
https://portal.stavebnisprava.gov.cz/ je naprosto v pořádku a bylo přes něj přijato skoro 3000 záměrů.
Pak je systém pro úředníky (ISSŘ). Tam je situace složitější. Setkává se tam několik věcí:
- Stavební řízení je specifické tím, že je opravdu mnoho zúčastněných subjektů. Když zavádíte registr vozidel, tak máte jednu skupinu úředníků a řidiče. Tady máte: ústřední orgány, obce, dotčené orgány (opět obce, památkáři, hasiči, enviromentální stanovisko, ...). Těch subjektů je mnoho. Nejsou pod jednou střechou. Nemají jednoho šéfa. Proto také třeba mohli ignorovat školení. Obdobně problematický projekt jsou eDoklady. Jinak tu nic tak široce rozkročeného není.
- Naběhl nový stavební zákon. Mnoho úředníků je zmatena procesně nezávisle na informačním systému. Zákon byl schválen jednomyslně sněmovnou 24. března 2023. Školení na nový stavební zákon jsou již mnoho měsíců.
- Na školení k informačnímu systému před spuštěním dorazilo jen cca 2000 úředníků z 6000. Před 1. 7. byla též testovací verze systému, kam měli úředníci přístup. Opět nebylo to nějak intenzivně využito.
- Systém je nový o generace jiná filosofie/UX než jejich předchozí systém
- Stavební úřady jsou zavaleny papírovými žádostmi, které obdrželi před 1.7.
- Je tu prokazatelně silná placená kampaň proti změně. Mimojiné se tím ruší monopolní postavení jednoho dodavatele.
A v tomto kontextu se samozřejmě objevily drobné chyby a nepochopení. Zatím jsem viděl jen jednu opravdovou problematickou chybu. Ta byla vyřešena cca za 2 dny, včéra odešla veškerá vypořádání všem úřadům, kterých se to dotklo. Většina zbylých problémů je, že není pochopeno jak má být něco uděláno v systému, anebo nejasnosti okolo nového zákona. To se samozřejmě dít nemá. V úterý bylo velké školení v Jihlavě, dnes je v Praze. Oboje sleduji a téměř každý dotaz je zodpovězen: "To uděláte tak a tak", nebo "ano, tohle není přehledné, upravíme". Samozřejmě ideál je, že systém je tak intuitivní, že to všichni pochopí a nic se nemusí upravovat.