ZAHRADKAR: když si nakousl tu "ekonomiku"... nu ano, díku centralizované síti dálnic jsme se už stali logistickým centrem Evropy. Ale ty dálnice jsou využívané ke všemu možnému a zvýšení území, ze kterého je možná dojezdová vzdálenost za prací do Prahy sice prospívá růstu cen nemovitostí, ale zabíjí to Prahu jako takovou: ta se mění v parkoviště a máme tu kontinuální dopravní zácpu.
I když proti dostavění dálniční sítě Zelení myslím nic nenamítají - myslím si je zaměňuješ s různými aktivisty, kteří ale často zastupovaly ještě nějaké jiné zájmy, změna trasy mohla mít vliv na to, aby někdo třeba udal svůj pozemek, který prodat chtěl, apod. - tak glorifikace růstu automobilové dopravy není nic, kvůli čemu by si musel volit Piráty. Na to máš ODS, ANO, Motoristy a určitě nakonec i ti STAN, protože regiony dálnice v podstatě chtějí taky.
Obecně řešíme, že Evropa jako celek je závislá na dovozu fosilních paliv, u aut je to ropa. V první fázi otevření dálnice znamená úspory spotřeby, protože se furt nejezdí do kopců, neakceleruje, nebrzdí, jede se plynule (i když většinou úspora padne na vyšší rychlost jízdy a díky tomu pak lidi dojíždějí za prací v Praze odkudkoliv). V další fázi ale to, že je to nově nejefektivnější způsob dopravy, naindukuje další dopravu, dálnice přestává stačit a najednou přidáváš třetí a další pruh, což ale indukuje ještě další dopravu...
Prostě to, co tady předvádíš, je naivní agitka z 50tých let. Od té doby v Evropě všude přicházejí na to, že ten růst narazil na určité limity. Zelení samozřejmě zastřešily různé radikálnější názorové proudy, takže skutečně budou asi politicky preferovat řešení bez nekonečného přidávání pruhů na dálnice. Jenže politický mainstream jejich úhel pohledu z velký části přijal za svůj. Je to dílem dané tím, že dálnice v Západní Evropě jsou dávno dostavěné jako souvislá síť a další zahušťování si ti lidé, kterým by to vedlo přes dvorek, zatraceně rozmýšlejí. U nás dostavěné nejsou, ale problémy přináší i tak - např. kapacita okruhu kolem Prahy naprosto nestačí, jeho dostavění problém nevyřeší ale zase jen naindukuje další dopravu, apod.