• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISKontaktní rodičovství - attachment parenting
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    INUSHKA: pro mne spatny cas dne, ale budu moc rada kdyz pak napises co a jak. jinak na nyxu je klub o domacim vzdelavani, kde je to asi vic on topic , mozna nekdo pude
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    za sebe mohu rici oto : na zakladce dejepis takova nuda, ze dodnes nevim rok kdy upalili Husa, na stredni dejepisar co cloveka nadchnul (mela jsem u nej za 1), matikarka na zakladce postrach vsech - ja bych na ni nenechala dopustit a diky za ni, protoze na stredni matikarka silena kravka a ja ji vubec nemusela vnimat a jeste jsem doucovala vetsinu tridy, ktera ale vubec nepochopila co ta kravka vlastne uci, no a pak je tu cestina (snad kazdej pozna, ze muj pravopis je k placi), na zakladce me ta ucitelka snad nenavidela, na stredni jsem mela profesorku, diky ktere jsem udelala maturitu za 2 (ano, kvuli gramatice, jinak by byla za 1, ja miluju knizky ... vstupni diktat v prvaku mel 53 chyb, maturitni sloh jen 3!!!)
    takze pristup ucitelu je dost dulezity, ale zas jde i o predmet, treba v nemcine jsem mela asi 5 ruznych ucitelu a neumim dodnes ani prvni lekci (taky jsem na jazyky uplnej debil)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Další věc je, že u těch školních autorit člověk občas zjistí, že ten, co navenek (při předávání dítěte v družině) působil jako děsná megera, je při dlouhodobějším kontaktu fajn člověk. Naší družinářky se celý zbytek školy bál a nás litovali, že ji máme, protože to byla stará babka, co štěkala po chodbách. Ale když jsme zalezli k ní na oddělení a ona si udělala svůj hrnek kafe, tak byla úžasná a chodili jsme k ní rádi.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Když si vzpomenu na ten gympl, tedy na dobu, kdy s člověkem třískala puberta a motivace ke studiu (či demotivace) byly všelijaké, tak nejraději jsme jako třída měli (a nejvíc respektovali) češtináře a dějepisářku. Češtinář byl starý pán již důchodového věku, který praktikoval něco, co by se dalo nazvat respektujícím přístupem. Snažil se v nás vzbudit aktivní zájem o jazyk a literaturu a velice se mu to dařilo. V hodinách se diskutovalo, přemýšlelo se nad tím, proč se co jak píše (a jak to během vývoje řeči vzniklo), a řekla bych, že z naší třídy nevylezl nikdo, kdo by v dospělosti nezvládal shodu podmětu s přísudkem a ještě si myslel, že to nevadí. Dějepisářka byla metr devadesát vysoká Valkýra s hromovým hlasem a přístupem autoritativním. Ale když tím hromovým hlasem vyprávěla o historických událostech, tak jsme seděli tiše jako pěny a poslouchali, protože to uměla podat. A taky jsme si z toho dost zapamatovali.
    Takže mně z toho vyplývá, že u kantora je důležité, aby žil pro svůj obor a uměl nakazit mládež svým nadšením. Jestli na to půjde respektujícně či autoritativně, to je podružné, pokud na to nepůjde blbě.
    MALKE
    MALKE --- ---
    YMLADRIS: Těžko. Otec je cholerický autoritář a moje matka je dokonalá bytost, jíž nesahám po paty, což mne ještě dnes uvádí do hlubokého smutku. Do pětadvaceti jsem byla chodící mindrák, akorát jsem... hm, u nás v rodině se tomu říká "zaburalá" - pokud nechci, nic se mnou nehne. Ve výchově to fakt nebude:o))

    Jasně, já neříkám, že osobnost učitele nemá žádný vliv (aneb ukažte mi někoho, kdo by si po přednášce M. C. Putny nemyslel, že číst řecké klasiky je fakt supr). Má. Ale nepřeceňovala bych to a už vůbec bych to neomezovala na tuhle jedinou "vlastnost"... Osobně si myslím, že úplně největší roli hraje prostě povaha, výchova je jemné dotvarování. (Na druhou stranu, kdybych to měla s něčím srovnat - zásadní: asi jako když sochař dělá sochu - ta hrubá hmota je gros, ale výraz, podstata, umění, to je v těch pěti procentech jemných tvarů povrchu...)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    MALKE: rozumim tomu co pises, nemela jsem cas to vymyslet nejak korektneji,
    ale trochu jsem si potvrdila ze "problem s nepritelem" neni jen muj osobni zasek ale obecnejsi vec.
    Nerozumim tomu jak Sargo mini to ze spolecny nepritel pusobi neuveritelne pozitivne

    Je mozny, ze ty jsi na osobnost ucitele zvlast malo citliva, pac (cojavim) jsi si byla svou hodnotou tak jista v kramflecich (neautoritarska vychova), ze ses mohla nad deptani dejepisarek povznest. Mohlo to tak byt?
    Neco jak ten Tadeasek kteremu nevadi ze druzinarka neni mila osoba, zatimco jeho matka by k ni nechodila.
    MALKE
    MALKE --- ---
    YMLADRIS: Chybí ti tam možnost "nemělo to vliv". Za mého mládí byli autoritativní všichni, maximum byla hra v hodině, ale že by se někdo zatěžoval dumáním, jak jednat s dětma s respektem, ne z pozice autority, která je obdařena věděním, to se teda fakt nezatěžoval. Dějepisářka, která byla autoritativní, ale mluvila zajímavě, mě přitáhla k dějepisu. Od češtiny mě neodradila autoritativní a hloupá učitelka na střední. K matematice mě nepřitáhla autoritativní, ale vlídná a chytrá matematikářka. A tak dál. Co mě zaujalo, to jsem si nastudovala bez ohledu na osobu učitele. Co mě nezaujalo, tam mohl učitel předvádět tance a zpěvy, nepohnul se mnou.

    Jednoduše: Opravdu to jde takhle jednoduše popsat, jednoduše "delegovat vinu" na autoritu? Je to opravdu jediný/určující faktor? Tahle anketa ti hodí výsledek, který chceš slyšet, ale je správný?
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Mám to stejně a dokonce se stejným předmětem :-D Měli jsme krávu zeměpisářku která zamrzla v předrevoluční době a dva roky po sobě nás drtila na ruských řekách a hospodářských mapách Společenství nezávislých států. Od třetího roku opakování téhož nás zachránila výměna kantora, který se strašně divil, jakto že máme tak obrovské mezery v látce. Známky udělovala náhodně nebo podle sympatií a zkoušela stále dokola tři lidi ze začátku abecedy, protože se jí zdálo, že mají málo známek. Nikdy nedošla v seznamu dál, aby zjistila, že ostatní jich mají asi tak o deset míň. Zeměpis mi znechutila a hlavně ve mě vyvolala dojem, že je to úplně zbytečná pavěda. Teprve v hluboké dospělosti jsem zjistila, co všechno vlastně pod tenhle obor patří, s čím vším se to prolíná a k čemu je to užitečné.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    YMLADRIS: Já bych odpověděla "jenom dočasně", taková možnost tam není. Měli jsme na gymplu krávu na zeměpis a nenáviděli jsme ten předmět všichni, ale přesto dneska vím celkem slušně, kde se co na planetě rozkládá, protože to je prostě užitečné vědět. Neučila jsem se to doma, abych to učitelce nandala, prostě školní odpor časem pominul a když pohled na mapu přestal fungovat jako emetikum, vědomosti došly tam, kam patřily už dávno.
    SARGO
    SARGO --- ---
    YMLADRIS: Role učitele je... no pro mě byla brutálně zásadní, já měla známky zásadně podle toho, jak jsme si sedli :-D Díky všem bohům, že je tohle jedna z mála oblastí, kde je aspoň to dítě normální a potatilo se :-D :-D (Ale od čtení by mě neodradilo nic ;-))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---

    Mam zkusenost se spatnym kantorem, ktery mne totalne odradil od urcite discipliny

    29 hlasy od 28 respondentů

      YMLADRIS
      YMLADRIS --- ---
      SARGO: ano rozhoduje se dle sebe, ne dle matky, za mne super!

      ad spolecny nepritel neuveritelne pozitivni -- tomu nerozumim, jako ze deti tak miluji cteni ze ani krava ucitelka je neodradi a ctou si doma po vecerech aby ji prevezly, nebo jak to myslis?

      mne role ucitele pripada uplne brutalne zasadni, udelam anketu :)
      SARGO
      SARGO --- ---
      YMLADRIS: Jen mě tak napadlo... : "Mami, já vím, že se ti paní družinářka nelíbí" - takže mamince se nelíbí, on s ní zjevně problém nemá. Splněný rodičovský quest vidím v tom, že je schopen postavit se rozumnou formou proti matce a pořešit její nelibost. Občas mám dojem, že víc stresu působí postoje rodičů vůči autoritám, které kolem sebe dítě má, než samotné autority :-) Vidím to ostatně i u nás, synátor vychází bezvadně s lidmi, ze kterých já rostu, a pak jsem nadšená, že chodí například na kroužek k někomu úžasnému, kdo ho ale ve finále nijak nezaujme.

      Též bych si dovolila poznamenat, že stres automaticky neznamená vyloučení z tlupy, že efekt společného nepřítele působí neuvěřitelně pozitivně a že z dětí, které si mohly hodně vybírat a byly drženy dál od stresu, znám až příliš mnoho zoufalců, než abych byla ochotná uvalit na dítě tak velké břímě odpovědnosti ;-)
      LYDI
      LYDI --- ---
      KOTENCE: zdroje ruznorode by treba trochu pomohli v dej. a zemepisu (:
      KOTENCE
      KOTENCE --- ---
      TAPINA: jo, ale dobra ucitelka pomuze detem s dukazem, a ty pak nemusi verit, protoze na to prisli a vedi. Ale to je zase ten problem skolstvi... a pak jsou tu ty dejepisy a zemepisy, kde tvrzeni nejde overit v hodine.
      LYDI
      LYDI --- ---
      TAPINA: je fakt ze se pohybuju spis v krucich lidech s maturitou reknem a moc nemyslim na lidi co maji tak 8 roku skoly za sebou treba. ale zas mam svoje obavy z jakych duvodu tak dopadli. ze by se ucili moc rychle kriticke myslet? a kriticke myslet prece neznamena bez poptaviny pribirat ten proti-nazor ... no nic (:
      YMLADRIS
      YMLADRIS --- ---
      TAPINA: sestilete dite me zname: Mami, ja vim ze se ti pani druzinarka nelibi, ale ja k ni chci chodit na tu keramiku protoze mne to zajima. Das mi 900? -- Tadeasi, dobre jak myslis ty. 900 ted nemam, muzes si neco prispet z kapesneho? Jo muzu dat tak dve stovky. Dobre.

      Takhle bych rada dopadla. Ze decko ma z detstvi tak pevnou vazbu (sebeduveru a duveru v svet, rekneme), ze pak zvlada i kravy a muze se od nich ucit, kdyz chce. Coz vznika (minimalne dle nazoru te me zname) tim, ze onen Tadeas nikdy v zivote nemusel poslouchat nejakou autoritu, se kterou by se citil blbe; vzdy se s nim projednavalo zda nekde chce nebo nechce byt atd.

      --

      racionale za tim kontaktnim principem (attachment theory) je fakt, ze decka (resp. obecne kazdej) jakmile je v urcite mire stresu, tak se odpoji prefrontalni kura (vyvojove mlady mozek, abstraktni uceni atd, schopnost rozvijet nove, uceni...) a jedna limbicky mozek (emoce, preziti, ...). Decka jsou strasne zranitelna a bezmocna a citliva na to vyvrzeni z tlupy (odpirani lasky od rodicu, spoluzaku, ucitelu...). Dospely si (nektery) je schopen rict sef je debil ale co mam z nej hlavne kdyz chodi vyplata, ale male decko ne. A kdyz vali setrvacne programy limbickeho mozku, nejde se ucit. Je to jako ucit se na zkousku kdyz se mi chce curat, mam hlad, bojim se o tatu ve spitale a obecne se bojim ze mne od te zkousky vyhodi a vyhodi ze skoly a bude pruser atd. Jiste si kazdy pamatuje jak se v takovem rozpolozeni uci - no a decko kdyz se zacina psat diktat a ono vi, ze tata ho zase serve za petku a zakaze mu jit ven, tak fyziologicky nema jinou sanci nez to zase posrat.
      TAPINA
      TAPINA --- ---
      LYDI: Ale i vybudovat něco vlastního si může jen člověk, který něco umí. Mě děsí, jak často narážím na internetu na zoufalé výkřiky typu "Hledám práci! Jakoukoliv! Administrativní, třeba." Nikde "umím to a to, nabízím to a to". Lidi, kteří prostě nepovažovali za nezbytné se nějak kvalifikovat, se teď diví, že ve výběrovém řízení, kde se zaměstnanec může vybírat losem, protože práci může dělat kdokoliv, padne los vždycky na někoho jiného.

      A jestli chcete extrémní odstrašující příklad lidí, kterým se rozvinulo kritické myšlení dříve, než nekriticky přijali současné vědou ověřené poznání o fungování světa, tak doporučuju na Facebooku skupinu "Užíváme CDS", nebo jak se to přesně jmenuje. Ale jen pro silné povahy.
      Celá generace lidí, která se plácá po prsou, jak si nenechali konvenčním školstvím vymýt mozky, je ochotna věřit, že rakovina je způsobena parazity, které moderní medicína neumí odhalit, ale odhalí je šarlatánova zázračná mašinka a vyléčí to ředěná bazénová chemie. Jakmile člověk na začátku některé základní informace prostě nepřijme jako fakt, s tím, že ti lidé, kteří na to kdysi přišli, nebyli blbí, a po nich to ještě několik dalších, taky ne blbých, ověřilo a prokázalo, tak se mu dají nakecat velmi nebezpečné bludy, a celé kritické myšlení je v ...


      S druhou částí souhlasím, když chci, aby někdo něco dělal/nedělal, měla bych mu vysvětlit, proč to chci. Ale u dětí lze tohle použít až od věku, kdy budou schopni si tak dlouhou větu vůbec vyslechnout do konce ;o) To zatím můj syn (2,5 roku) prostě není.
      LYDI
      LYDI --- ---
      TAPINA: neni to tak jednoduche jak pises. neni to dobre (ala skolni) vzdelavani = vyberes si praci. treba kdyz clovek je vede k tomu, ze at do praci tomu co ho bavi a at se neboji moc, tak treba si bude vybudovat neco vlastniho (coz v nasem svete dnes podle me neni vubec vyjimka, spis naopak. kdo dnes maka pod stejnem sefem 10 let...?)
      tak prijmat v nizsem veku nemusi vubec neznam, ze nekdy to clovek hodnoti. muze ale nemusi byt. proto bych i nejmensi dite "ucila" nejen ze sou zdroje, ale ze je dulezite odkud sou atd (tim myslim treba i takove veci jako- ne "nehodi se jidlo po pokoji" ale "ja nechci abys hazela, protoze se to jidlo pak musi vyhodit a nechci zbytecne uklizet". tim podle me dite hned ma moznost i ten zdroj hodnotit ...
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam