TORUVIEL: Jen k těm přirozeným důsledkům, konkrétně ve chvíli, kdy dítě ubližuje jiným dětem. Náš starší syn je chytré, citlivé a vnímavé dítě, se kterým se dá většinou na věcech domluvit, zejména, když mu člověk dá najevo, že nezlehčuje jeho pocity, respektuje ho a obecně bere vážně. Nicméně je to introvert, který o tom, co ho trápí, příliš není schopen mluvit. Když nastoupil do školky, chvilku řešil konflikty s ostatními dětmi kousnutím. Dalo mi velkou práci doma napravovat "výchovné snahy" učitelek v MŠ, které vyhrožovaly náhubkem apod., aniž by řešily, proč to celé dělá. Rozumím tomu, že v kolektivu 30 dětí není možné věnovat se každému tolik, kolik zrovna náš starší v případě potíží potřebuje, rozumím, že od toho je tu rodič, aby dítě pochopil, přijal jako fakt, že příčinou je něco, co neumí řešit jinak, a vysvětlil dítěti, že i když je příčina vážná, je třeba najít jiný způsob, jak to dát najevo, než hryznout. Ale je to fuška, zejména tehdy, kdy zjistit, co se děje, je samo o sobě citlivá a dlouhodobá detektivní práce.
Ani učitelky v MŠ ani rodiče pokousaného dítěte nevědí, že to se synem řeším, že funkční strategie je pochopit, nezlehčovat a pokusit se najít jiný, přijatelný způsob, jak dát najevo, že někde je problém. A popravdě je to ani nemusí zajímat, je zajímá, aby nekousal jiné/ jejich děti. Je pro mne srozumitelné, proč v takové situaci rodiče dítě, které ubližuje, okřikují, trestají, snaží se jakkoli přimět, aby to nedělalo. Je na každém, aby si srovnal, co má smysl a vede k řešení, nicméně nechat dítě zakusit přirozené důsledky agrese vůči jiným dětem, v téhle společnosti zrovna snadno možné není (a teď neřeším, jestli je to žádoucí).