THURINGWETHIL: Ještě mě k tomu napadla jedna věc, kterou v poslední době pozoruju nejen v souvislosti s výchovou a péčí o děti. Je to neustálé hledání viníků a potřeba jakýkoli nelad/ nehodu/ neštěstí/ průšvih někomu přišít a náležitě ho za to potrestat. Přijde mi to velmi absurdní. Děje se to od úplných blbostí po zásadní celosvětová témata, například, když se učitelka ve školce omlouvá, že má dítě na ruce čáru od fixky, protože kreslili (no a? je to dítě, znám ho, vím, že když pracuje s barvama, je špinavé, není to chyba, je to proces, jak se to dítě učí zacházet se světem), nebo když se pořádá hon na "viníka" v případě smrti dítěte po domácím porodu, nebo jako teď u té závadné vody na Praze 6, zase se hledá, kdo je za to odpovědný a jak ho potrestat. Jenže všem neštěstím se nedá zabránit, spousta událostí, interpretovaných jako něco neblahého, je přirozená a třeba i zdravá (viz. to pomalované dítě), jiné jsou výsledkem souhry okolností (jako ta závadná voda v potrubí) nebo něčeho, čemu nerozumíme a nemůžeme to změnit. Občas jde o (více či méně) uvědoměle a dobrovolně podstupované riziko. Prostě vlastně "nothing matters". Podobně to mám i s tím, když se děti učí chovat přijatelně skrze zkušenost. Když se spolužák ve školce synovi posmíval (opakovaně a tak, že syn začal říkat, že nechce chodit do školky), snažila jsem se především synovi pomoct najít strategii, jak se s tím vyrovnat (nebrat si to, reagovat tak, aby to nebylo pro spolužáka zábavné dělat apod.), nešla jsem si v první řadě stěžovat do školky, ani rodičům toho kluka. A i když jsem to nakonec ve školce řekla, snažila jsem se to formulovat tak, aby bylo jasné, že z toho učitelky neviním, jen mi přišlo fér to s nima otevřeně probrat. Každopádně mi přijde, že tohle neumíme (brát nepříjemné zkušenosti jako něco, co se děje a má smysl), a neučíme to tudíž ani své děti.
A zase jsme u schopnosti přijmout odpovědnost za důsledky vlastních činů, která je spjatá s tím, že jednáme vědomě, umíme odhalovat vlastní motivace a jsme dost srovnaní sami se sebou, abychom nepotřebovali pořád někoho (sebe) obviňovat.