• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    HUNNYNegativní vliv seriálů a telenovel na lidské vědomí
    Který seriál vám přijde nejstupidnější? U kterého jste se tloukly dohlavy a nevěřícně kroutili hlavou? Který seriál by se měl zakázat, že ohrožuje lidskou přirozenost? .....
    rozbalit záhlaví
    BAMBULA
    BAMBULA --- ---
    THOMASMORTA: neochota lidí bavit se je určitě podporována. je to vynikající možnost předkládat lidem myšlenky, názory a úhly pohledu, které, pasivně přijímány, nepodléhají u diváků takové "kontrole" a "zkoumání" jako když si lidé informace zjišťují sami. až se z toho může stát ono nekritické přijímání stylu:"co je ve zprávách, to je pravda". samozřejmě k propagandě a podsouvání myšlenek jsou seriály využívány už dlouho, vzpomeňme třeba slavných 30 případů majora zemana:))
    docela by mne zajímal názor ostatních na profilování herců dle jejich rolí v očích diváků. v příspěvcích níže byla debata o Jordánovi. nevím proč lidem příšlo zvláštní že byl na X-Massu, že tam dokonce údajně pomáhal, že to není blbec. herci přeci jen dělají svoji práci. asi nikoho nepřekvapí, že zedníka, který nám dělal příčku v koupelně, potkáme v hospodě, na ulici, v obchoďáku...tak proč je tak překvapivé potkat herce? a proč je překvapivější, že se v normálním životě nechová jako postava, kterou hraje? vždyť pro něj je to stejně jen práce a mohl mít X důvodů, které neznáme, aby jí vzal (finanční nouze, není lepší nabídka, prostě ho ukecali, rozhodl se pro stabilní angažmá byť mu umělecky nemusí zrovna vyhovovat,...). je herectví opravdu tak odlišné od ostatních profesí?
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    BAMBULA:
    THOMASMORTA: to je sice pravda ale je tu zmíněná jen jedna část publika. Dále to sledují lidé zřejmě proto aby se ztoho ponaučili ve vlastním životě a tady právě začíná ten negativní vliv. Uvidí u syna např. marihuanu a řeknou jak to asi řešily v ulici? aha...aha tak to vyřeším podle nich a už ten přístup je ovlivněn scénaristy. neřikám že vždycky špatně ale někdy je to tak idylická metoda, která je v real. životě nepoužitelná.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    BAMBULA: Vesměs souhlasím, ale upřesním několik věci - psát scénáře pro VKV a spol. je docela lukrativní záležitost, šetření spočívá v tom, že raději najmou talentovaného studenta, který jim udělá tu samou či lepčí práci za třetinovou cenu toho, o co by si řekl profesionální scénárista. Zatím jsem vesměs všichni lektoři tvůrčího psaní, co znám, potvrdili, že dlouhodobě psát tyto seriály (nebo psát pro lifestylové časopisy (ať už pro ženy nebo pro horních deset tisíc)) kazí styl. Rozumějte, že se jedná o určitý model myšlení, ve kterém když autor uvízne, tak se z něj těžko vymaňuje.
    S neochotou lidí si zábavu vytvářet souhlasím, ale osobně si myslím, že je také trochu podporována viz THOMASMORTA
    BAMBULA
    BAMBULA --- ---
    obecně si myslím, že není problém v seriálěch. lidé často nevyhledávají zábavu ale nechávají se bavit, například televizí, a berou to jako formu relaxace. brutality typu VKV vznikají dle mne proto, protože jsou dějově nenáročné (dá se chrlit jeden díl za druhým bez nutnosti zaměstnant bandu kvalitních scénáristů), výroba je levná a bezpečná (stále stejné kulisy, dlouhodobé kontrakty s herci, jednoduchá přizpůsobitelnost k momentální politické či kulturní situaci a i náladám a požadavkům diváků), dobře se do nich prodává reklama protože jejich sledovanost je víceméně stabilní, původní scénáře nevyžadují problematické získávání autorských práv, atp.
    negativní vliv lze asi posoudit jen velice těžko, protože kdyby lidé nekoukali na seriály, tak by buďto prováděli/sledovali něco hodnotnějšího, nebo by čučeli do stěny. v pravdě i kvalitní seriály jsou do značné míry ztráta času, odmítání aktivně něco prožít, hledání prožitků, které skutečný život nenabízí.
    takže základní věcí je neochota lidí si zábavu vytvářet a že si vystačí s tím málem co poskytují seriály. co je příčinou této pohodlnosti je nalézt již značně složitější.
    SHARENZEEE
    SHARENZEEE --- ---
    HUNNY: Dallas:-))) Vždycky když jsem byla u babičky tak jsme na to koukaly:-D
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    HUNNY: no tak Dallas je seriálová klasika, dalo by se snad i říct že odstartoval americký soapky z prostředí bohatejch. o jeho sledování se navíc dělalo celkem dost průzkumů (Watching Dallas od Ien Angové patří ke klasikám) - najdete na Google Books
    Mě osobně teda přijdou zábavnější seriály z dělnického prostředí (tzn. soapky v britskym stylu), protože maj sice problémy stejný, ale je to tak nějak blíž realitě. ale jak jsem již zmiňovala, já poslední dobou TV nesleduju...
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    HUNNY: No jasně, jako malé škvrně jsem dokonce sledoval první sérii:-) Což jenom utvrzuje mé přesvědčení, že scenáristicky jsou podobné seriály velice dobře promyšleny.
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    Pamatuje tu někdo na největší bombu všech dob DALAS s Džejárem?
    SHARENZEEE
    SHARENZEEE --- ---
    WE_RU: Souhlas....trošku se mi zdá, že z VKV chtěj udělat něco jako Tak jde čas (jak měl tisíc dílů)...jinak nejvíc vymaštěný jsou ty venezuelský telenovely jako! jediný seríál který sleduju jsou Zoufalé manželky...
    HUNNY
    HUNNY --- ---
    mě hlavně přijde že to snad všechno napsal jeden člověk. Všechno je to o tom samym a dokola. max jiný ksichty bo jména.... stupidnější je už jen fotoromán v bravu. ale je pravda že at si lidi cucej na co chtej. Ale zároven to vypovídá trochu o lidskym intelektu a to mi přijde nejsmutnější.
    WE_RU
    WE_RU --- ---
    když vezmeme český.. největší debilita jsou VKV, to stačí vidět ukázky a odradí to člověka hned. Jediný, co snesu je Ulice. Jaký názor na ní máte vy?
    MAJDALENKA
    MAJDALENKA --- ---
    a podle čeho usuzujete, že mají zrovna seriály tak negativní vliv? nějakou literaturou nebo výzkumem to můžete dokázat? v mediálních studiích se v souvisloti s TV (jako takovou, nikoliv jejími konkrétními obsahy) hovoří o Dumbing down (ohlupování). Ale většinou se hovoří spíš o tv infotainmentu a zprávách, díky jejichž sledování lidé chápou méně, než kdyby si to přečetli (ale zároveň si myslí, že tomu rozumí víc).
    jinak ideologie apod. se samozřejmě dají do seriálů nacpat, dělo se to v minulosti a dneska tam taky najdete občas dost znepokojivé věci - ale většinou ne v soap operách (a nikdy jsem si toho nevšimla v českých seriálech, ale nemám tv takže jsem jich moc neviděla) ale třeba v americkejch CSI apod. tam se totiž dozvíte, že pokud odmítáte odpovědět na vtíravé otázky policajtů, tak jste na 99% vinný; lidi co si nepustěj partu fízlů do domu bez povolení mají evidentně co skrývat; pokud trváte na přítomnosti právníka u výslechu tak to vás můžou rovnou zavřít...navíc nabádá lidi k šmírování druhých a sousedů a vyvolává v nich dojem, že je kriminality a vrahů mnohem víc, než jich vůbec je (o tom posledním píše McChesney v knize Problémy žurnalistiky).
    TIMA
    TIMA --- ---
    THOMASMORTA: Jo, to je přesně ono. Ať se na to lidi klidně koukaj, jakkoli mi to přijde smutný, je to jejich věc. Ale trochu mě nasere, když celý týden v primetimu nemůžu naladit nic jinýho než český seriály a dobrý věci pak běžej v půl jedenáctý.
    Beru to tak, že je to prostě byznys jako každý jiný - kde je poptávka, je holt i nabídka (přisadím si číslem: na Ordinaci PRAVIDELNĚ kouká 2.5 milionů lidí, což z ní činí snad nejsledovanější pořad vůbec).
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    ECLECTICA: Nevím jak ostatní, ale mě se občas stane, že si chci pustit televizi a na něco se koukat. V létě se mi stalo, že jsem byl na týden v místě, kde nebyl internet a příjem televizních kanálů byl velmi omezený. Kolem poledne nezáleželo na kanálu, prostě dávali buď zprávy, nebo krimiseriál. A po něm další krimiseriál. A v primetimu byla kriminála Las Vegas nebo jak se jmenujou ty superdrahé variace... To si pak v dané situaci nevybereš:-)

    Spíš si myslím, že problém je v tom, že u těch nejprobíranějších kousků opravdu po jednom díle shlédnutém ze zvědavosti znáš všechno důležité - a vždycky se ti stane, že pustíš televizi zrovna tam, kde vysílají padesátý devátý díl VKV a po pěti minutách, kdy ze zvědavosti mapuješ, co se změnilo, zjistíš, že vše je při starém.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    A proč se na to koukáte, když se vám to nelíbí? Nepovažujete to za plýtání časem?
    DOUPLE
    DOUPLE --- ---
    COWBOY: ta "urputnost" je oblibena ceska disciplina - vymezovani se vuci vetsine
    MINET
    MINET --- ---
    BLEELXR: Jo,jo.Rozhodne!Sympaták je to .)
    Na X-massu v ty backstage mi,ale pořádne vytrhnul dech...Neveřila jsem svym očim.Dokonce jsem "mladýho Jordána" načapala i na jine akci,ale to byla soukroma oslava narozenin...
    BLEELXR
    BLEELXR --- ---
    SKAFF: hele tebe nenaucili ani pocitat na zakladce ? :)) myslim ze to vidis prilis cerne a nekdy mi prijde ze ses hrozne negativni kevsemu

    jako tyhle serialy mi taky prijdou uplne knicemu a radim je kcinosti "ztrata casu",ale veci jako zakazat vysilani? prominte ,ale to je prece k smichu.mohli bysme treba zrusit internet ,protoze spousta lidi donej tupe cumi a zaden vyplodi x naprosto nesmyslnejch pruzpevku.takovou cinost nelze vykladat jinak "nez ztrata casu"
    a co se tyce vlivu na mladou generaci otom dost pochybuju kdyz vidim jakej vliv meli na tu moji komanci a to se dost snazili .

    MINET: loni na x-massu pomahal jeste snejakejma kamosema byl sem prekvapen ,je to docela vpohode kluk
    COWBOY
    COWBOY --- ---
    Můžete trošku podrobněji, konkrétněji popsat ten negativní vliv seriálů. A nejlépe je pak porovnat s vybranými díly, která mají opačný, čili pozitivní vliv.
    Já umím pochopit, že se vám ty seriály nelíbí. Akorát nechápu, proč vám vadí, že jiným se to líbí. To byste za chvíli mohli vyrukovat s tím, že koukat se na fotbal má negativní dopad na diváky a proto zakážeme fotbal jako vymejvárnu mozků. Fakt nevím, z čeho je ve vás ta urputnost a rád bych na to přišel.
    MINET
    MINET --- ---
    Ja bych to do jednoho pytle určite nehazela :)

    Osobne bych rozhodne zakazala Velmi krehke vztahy,Ordinaci v ruzove zahrade a Comeback-to je vyplach,že nechapu jak to vubec mužou pustit veřejnosti a už vubec nechápu herce a herečky,ktery podepisou smlouvu na tak stupidni role.

    Napriklad Tomáš Matonoha (*13. března).V roce 1994 se stal členem brněnského HaDivadla, kde hraje dodnes. Televizní diváci ho znají ze seriálů Ulice, Rodinná pouta, Strážce duší; objevil se i v televizní komedii Muž, kterého chtějí. Kromě toho, že byl obsazen do mnoha nezávislých i komerčně úspěšných snímků (Mistři, Divoké včely, Hrubeš a Mareš jsou kamarádi do deště, Gympl, Bestiář…), se uplatňuje také jako moderátor. Role konferenciéra se zhostil během předávání výročních cen za televizní tvorbu Elsa či v klání o nejkrásnější ženu republiky Miss ČR.
    Některé jeho televizní projekty jsou spojeny s nezávislou scénou, především alternativní zábavný pořad Komediograf. Ten vyšel z úspěšného divadelního představení, které Matonoha s kolegou Pavlem Liškou uvedli v HaDivadle a na dalších brněnských i pražských scénách. Zapojil se také do dalšího originálního hereckého projektu Na stojáka – komických vystoupení typu stand-up.

    Pro me byl T. Matonoha bezvadnej chlap až do te doby co jsem ho videla řádit v Camebacku.Co to tam předvadí je podle me strašný...


    Ale co mi přijde docela dobry je novej serial "VYPRÁVĚJ" ktery vysila ČT1:
    Šedesátá léta... Srpen 68... V Československu ve volbách vyhrávají komunisté na 98,4%…
    O čem je Vyprávěj:
    Druhá polovina 20. století v rodině Dvořákových. Retro seriál Vyprávěj je pohled do naší nedávné historie prostřednictvím osudů rodiny Dvořákových. Díky vzpomínkám vypravěče Honzy se před diváky odvíjí sága rodiny v průběhu roků, rozplétá se poutavá mozaika lidských osudů a vztahů tří generací.
    Právě od roku 1964 se začíná rozvíjet děj retro seriálu Vyprávěj. Student Karel Dvořák (Roman Vojtek) chce postoupit do druhého ročníku na pražské technice. Chybí mu poslední zkouška u mladého asistenta France. Eva Martináková (Andrea Kerestešová) ze Slovenska nastupuje do prváku na stejné škole. Vše je pro ni nové...
    Hlavní akcent ve vyprávění je kladen na příběh rodiny, na všední problémy jednotlivých členů, ne na politiku či „velkou“ historii. Jako když listujete rodinným fotoalbem. Není záměrem analyzovat nebo nějak hodnotit historické události, jde spíše o to, jak zachytit co nejvěrněji dobu a pocity účastníků v konkrétních situacích.
    Do osudu hrdinů zpravidla zasáhne nějaká konkrétní soudobá historická událost, kterou si my diváci obvykle pamatujeme, a dílem se připomene. Například Srpen 68, období normalizace, ale i první metro, fronty na televize, tatramatky do každé rodiny, výjezdní doložky, olympiáda v Moskvě, Sametová revoluce, či povodně, kupónová privatizace atd...

    http://www.ceskatelevize.cz/program/vypravej/o-serialu/
    FIONOR
    FIONOR --- ---
    THOMASMORTA: naprostý souhlas, scénárista soapky musí v poměrně krátkém čase napsat smysluplný scénář a dodržet základní pravidla dramatu. Co na tom, že děj je plytký a zhusta předvídatelný?
    Valná většina filmových scénáristů, nebo autorů televizních minisérií by v tak krátkém čase podobnou práci těžko zvládala.
    To ale nic nemění na tom, že je to jen tupá zábava, která nijak nenutí diváka přemýšlet - jen konzumovat.
    THOMASMORTA
    THOMASMORTA --- ---
    Osobně mám pocit, že soap opery jsou opravdu součástí komplexního vymývání mozku. Rozhodně bych je neodbýval prohlášením, že jde o sračky... Podle mě je totiž ten problém v tom, že z hlediska řemesla jsou geniální (prosím, přečíst vysvětlení dále).

    Pokud označíme za kýč jakékoliv umění, které se snaží působit na nižší pudy, a tedy nás těmi nejprimitivnějšími způsoby dojmout, pak můžeme soap opery v klidu označit za kýč. Navíc takto definovaný kýč je velmi oblíbeným služebníkem propagandy všeho druhu. Na druhou stranu, aby někdo byl schopen sestavit kýč záměrně a účelně, tak musí perfektně zvládat mechanismy daného umění. Proto tvrdím, že jsou z jistého hlediska geniální.
    Dovolím si rozvinout trochu orwellovskou teorii: Soap opery jsou určeny pro lidi, kteří osm až dvanáct hodin denně tajtrlíkují v práci za 50 Kč/h hrubého, proto aby se vůbec uživili, tak nemají čas na vlastní život. Jenže vzniká přetlak emocí, které jim pomáhají ventilovat právě seriály typu VKV nebo reality show typu Česko hledá Superstar, případně VyVolení (na kterých mimochodem bylo vidět, jak si lidé vybírali stále vyhraněnější individua, aby z toho vyždímali více emocí /a bulváru/). (Mimochodem, všimli jste si, že pořad "Česko Slovenská Superstar" má v názvu pravopisnou chybu (minimálně v češtině)?) Na stejném principu funguje bulvár - má lidi zabavit co nejprimitivnějším způsobem, aby vybil emoce a ovce mohli zase spokojeně otročit.

    Na druhou stranu - všimli jste si, že některé moderní americké seriály fungují na naprosto stejných principech jako telenovela, jenom jsou zahaleny do hávu atraktivnějšího pro střední třídu? Mluvím o seriálech typu LOST či Battlestar Gallactica (shodou okolností stejný scenárista).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam