MEDVIDEK: Starší zajištěný muž a mladá žena je instancí tradiční rodiny. Nedavno jsem četl poednání o sexualitě ve starém Řecku, kde se rozebírala pederastie, hetéry i manželství. (Bohužel si pamatuju jen obsah, nikoli kde jsem to četl, nebo kdo to napsal.)
Synopse: efébofilie měla společenskou funkci, kdy nepříbuzný patron se staral o výchovu mladíka. Koitus nebyl anální, ale většinou se prováděl "mezi stehna". Po objevení se vousů u mladíka bylo považováno za nepatřičné aby dále setrvával ve vztahu. Patron byl dobře zaopatřený muž, nicméně myslím i u něj byla věková hranice (35), nad kterou se měl věnovat spíš rodině, než efébům. Setrval-li i poté v homosexuálním vztahu byl považován za divného, ačkoli sousloví řecká láska je synomymem k (mužské) homosexualitě.
Fukce manželky se omezovala na rození dětí, romantická láska, tak jak ji chápe moderní společnost, se neprovozovala vůbec. Pro ukojení potřeb rozkoše se využívalo služeb kurtizán (pro fyzické spojení pro rozkoš) a hetér (pro spojení duchovní i fyzické). Mezi manželi byl velký věkový rozdíl, ženy se vdávaly kolem dvanácti let, muži se ženili ve věku třicet až třicet pět let, poté, co prošli výchovou jako efébové, několil let bojovali v armádě a nakonec se stali patronem nějakého eféba. Ženy* umíraly ve věku kolem čtyřiceti let, muži žili déle.**
Snad to trochu s tématem souvisí.
_________________________
* Manželky, hetéry žily déle, o kurtizánách se tam pokud si vzpomínám v souvislosti s očekávaným věkem dožití nic nepsalo.
** Nikoli v průměru. Přežít vojenskou službu nebylo samozřejmé, ale kdo to dokázal, pak žil déle.