• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LA_BETEQueer studies
    ELWARA
    ELWARA --- ---
    ECLECTICA: možná za to do jisté míry může i ten stále dost rozšířený machismus mnoha mužů (bohužel takových dost znám), kdy se prostě nedokážou vyrovnat s tím, že by nějaký muž měl potřebu ze sebe dělat ženskou, což chápou jako určitou degradaci...
    GEKKO
    GEKKO --- ---
    ECLECTICA: Mě jen napadá, že ta obecně vyšší tolerance žen se všobecně vztahuje na všechny LGBT menšiny, že to není jen čistě TV fenomén..
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Teď bych, s dovolením, ráda tak trochu stočila téma na transvestitismus.
    Vzhledem k mžnostem odívání a (ne)zdobení u žen je především doménou mužů. V povědomí mnoha lid je spojován s různými úchylkami a mnozí, především muži, se k němu staví negativně, kdežto ženy jsou vůči transvestitům do jisté míry tolerantní.
    Zajímalo by mě, čím je ten odlišný postaj daný: nabízí se spousta teorií...
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: ano, tak to je. & ja k tomu dodavam to, co uz jsem rekl jednou, ze velka cast toho (rigidity/rozvolnenosti) jde na vrub geografickym/klimatickym/ekonomickym podminkam.
    spolecnost neni nejak nastavena, jako by ji tak nekdo nastavil.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: ano, ty koncepty v žádné kultuře nechybí, nicméně neexistují jen variace konceptů samotných, ale také také jejich rigidity či rozvolněnosti.


    BIDAK: mně to připadá jako stejný extrém, jako věřit v pouhou biologickou determinaci.


    Mimochodem, našla jsem ten článek:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6923912.stm
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ECLECTICA: Aha, děkuji. Tak jsem si to myslel správně. V tom případě osobně nechápu jak někdo může zastávat tak snadno vyvratitelný názor.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: tak ono je potreba rozlisit, co jsou tzv. univerzalie, & co jsou malo vyznamne variace.

    & pak je tu dalsi dulezita vec : v ruznych kulturach jsou to lisici se predstavy muzstvi & zenstvi, ale vzdycky ty predstavy nejake jsou (velka cast z nich bude jen adaptaci na lokalni geograficke/klimaticke/ekonomicke podminky). tzv. bezgenderova spolecnost se jaksi nevyskytuje & zrejme ani nevyskytovala.
    & jediny umely pokus ji vytvorit - v izraelskych klibbutzech - tragikomicky selhal.

    LURA
    LURA --- ---
    ECLECTICA: Vidím to dost podobně...
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: jak už jsem psala, muži a ženy v různých kulturách mají různé představy o konceptu "mužství" a "ženství". Můj osobní pohled je, že lze vysledovat tendence, které jsou všem kulturám společné a dalo by se předpokládat, že maji biologický základ. Ona kulturní nástavba, která v rámci dané kultury spoluvytváří ony koncepty "mužství" a "ženství", jsou právě genderem.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: v cem konkretne se mylim s tim genderem?
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    BIDAK: tak potom ale odkud se bere tvrzeni, ze ten konflikt ma zdroj v obojim (biologie + prostredi)? kde jsou nejaka experimentalni data?


    & hlavne, jak to jde dohromady s tvrzenim, ze lide jsou socializovani podle sveho fyzickeho pohlavi?

    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    BIDAK: teorie genderu staví na premise, že koncepty mužství a ženství jsou čistě sociální konstrukty. Já toho názoru nejsem a protože si myslím, že ze špatných premis nelze odvozovat platné závěry, beru GS jako fenomén, kterým je záhodno se zabývat - stejně jako různými proudy feminismu - nicméně k němu zaujímám kritické stanovisko.
    (A k těm závěrům: zkusím dohledat článek jedné gender-feministky, která apeluje na zrušení SRS.)
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ECLECTICA: Omlouvám se za ignoranci, ale v dnešní postmoderní době máme každý právo být debilem :o)
    Na čem staví genderová studia?
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: centra pro pohlavní identitu (odlišná od center pro pohlavní orientaci) se zakládají někdy ve druhím trimestru, přičemž hormonální výkyvy ovlivní, zda se toto centrum vyvine tak, jak má, nebo tak, jak odpovídá opačnému pohlaví.

    S tím genderem se mýlíš: muži a ženy z různých kultur napříč dějinami se nechovají vždy stejně (ačkoli jisté biologicky podmíněné tendence vysledovat lze), přesto kdyby ses ptal po jejich pohlavní identitě/psychickém pohlaví, nezaváhají.

    Mimochodem, více než genderová studia je mi blízká humánní etologie - ta staví na (mj. evoluční) biologii, stovnávací primatologii apod.
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    LUBOB:
    bidak prisel s tim, ze se jedna o kombinaci obojiho, ale zatim nevysvetlil, jake impulsy/podnety z okoli vedou k tomu, ze clovek v tele jednoho pohlavi zacne citit, ze do toho tela nepatri.
    Já myslím Lubobe, že se to zatím prostě neví. A že prostě musíme věřit tomu, co nám takhle postižení (?) lidé říkají.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: tak ja s tim problem nemam. kdysi jsem sem daval onu studii z johns hopkins university, kde prokazali, ze genderova identita se neda vymazat ani kastraci hned po narozeni.

    ale pak je nutno i rict, ze koncepce genderu stoji na hlinenych nohach.
    spojenectvi gender-feministek s LGBT hnutim mi vzdycky pripadalo dost zvlastni (i kdyz i na to mam "teorii":-))

    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: no, to ale vubec neodpovida na mou otazku, odkud se bere ten konflikt, ten pocit uvezneni v jinem tele.
    ja jsem tu naznacil dva mozne puvodce, kulturni & biologicky. bidak prisel s tim, ze se jedna o kombinaci obojiho, ale zatim nevysvetlil, jake impulsy/podnety z okoli vedou k tomu, ze clovek v tele jednoho pohlavi zacne citit, ze do toho tela nepatri.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Mimochodem, za mnohé v otázce biologické determinace pohlavní identity skutečně mluví připad Davida reimera, ač z druhé strany.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: k genderové roli a pohlavní identitě: moje (jak říkám) "genderová nika" může mít místo kdekoli na škále mezi tím, co je kulturně považováno za "mužské" a "ženské", přesto mohu mít psychické nastavení zcela v souladu se svým pohlavím biologickým, necítím se ve svém těle nepatřičně a nepovažuju za nepříhodné, že mě mé okolí považuje za ženu. Translidé, bez ohledu na preference ohledně účesu a oblékání či zájmy, si připadají uvězněni v těle opačného biologického pohlaví, než jak chtějí být přijímáni a se svým tělem v souladu nejsou. ideálem (a translidé si sami uvědomují, že plně nedosažitelným), je uvést své tělo do stavu, které by co nejvíce připomínalo tělo opačného biologického pohlaví. Mnohá post-op ransžena není ženou o nic méně jen proto, že se líčí příležitostně a raději chodí v kalhotech než v sukních (zato před operací bývá přehnaná snaha vypadat "scht žensky" častá, ať už jde o uvolnění za leta nastřádané tenze nebo potřebu dosáhnout ženství všemi v tom okamžiku možnými prostředky).

    LUBOB
    LUBOB --- ---
    KAWALSKI: ja zadnou odpoved najit nemuzu, protoze to nejde. je to stejne jako chtit najit odpoved na otazku "jak ja vidim barvu, ktere ostatni rikaji cervena?"

    jak uz jsem tu nejednou naznacil, to "citim se jako ..." nedava moc smyslu.
    co znamena "citim se jako muz"? ze se citim stejne jako se citi ostatni lide, kterym se bezne rika muz? nebo ze se citim jako neco, co by ostatni nazvali muzem (tj., vhravam se do role, kterou mi jini prisuzuji)?
    takze tim, ze to budu brat podle sebe, se nedostanu naprosto nikam.

    & jak jsi to tedy myslel v tom minulem prispevku? ze chlapecek kouka po panenkach & chce saticky? protoze to jak si hrajeme, ci jak se oblekame, to by mel byt cirociry gender, tedy naucene chovani.

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam