• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANczANSO - český balon na hranici vesmíru
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TRANCEWARP: žádný mobil s foťákem tam nebude... projdi si co sem tu dával za fotky, je to pouze GSM modul

    kvalita by určitě neutrpěla tak, aby se to dalo srovnávat s mobilem...ehm
    vzal sem první kryt, co sem viděl (ne uplně nové dvd), trochu tričkem vyleštil a posuďte

    a

    je to mírně poznat, ale kdyby se použilo uplně nové a dokonale vyleštilo? na to, že pořizovací cena je 0 a hmotnost je taky 0


    "nejakym tim pohlcovacem vlhkosti" ... najdi kde, jak a za kolik :)

    tepelnej zdroj budou pravděpodobně regulátory napětí a xbee... ostatně až se to zavře do krabice, tak se to změří
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    TRANCEWARP: no tam "nahoře" je asi mínus padesát
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    kondenzace nastane když se nasycená pára ochladí, tak extra vlhkost se vysráží ven, takže se tomu nevyhneme tak ani tak
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    TRANCEWARP: To bude asi problematicky z hlediska vahy ne?
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    btw jak je na tom vakuovy sklo co se kondezace tyce, bysme tam mohli jednnu stenu ty krabice vymenit za mensi vakuovou tabulku skla...
    TRANCEWARP
    TRANCEWARP --- ---
    TOXICMAN: fotit pres obal od CD, to tam ani nemusime posilat fotak ;)
    staci to vyfotit tim mobilem, kvalita fotky by byla stejna...

    urcite by to nejakou krytku toho prostoru chtelo, kondenzovat nam to na tom skle bude kdyz uvnitr budeme mit nizsi teplotu nez venku ne? pokud teda spravne chapu, proc voda na skle kondenzuje...

    vnitrni kondenzaci bych resil nejakym tim pohlcovacem vlhkosti...

    a mozna by nebylo na zavadu pridat dovnitr nejakej tepelnej zdroj, co to vydrzi nekolik hodin zahrivat... napada me takovej ten ohrivaci chemickej pytlicek, ale ten vydrzi jen asii pul hodky... kdyz bude uvnitr teplo, tak i vsechno bude fungovat lip, nebude se nam tolik vybijet baterie v mobilu a melo by to zcela odstranit vnejsi kondenzaci...
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    AIRGURU: vycházel jsem z oficiální NOTAM ŘLP, a taky z toho, že jsme tu v noci měli ticho :-) poprvé.. ještě by to chtělo nějakou sopkou eliminovat fotbalový hřiště a bude se tu žít skvěle
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    THERIDANE: Jen bych si dovolil drobnou poznamku, o vyklizeni prostoru nelze soudit z webu typu flightradar apod. Je to tak proto, ze to jsou dobrovolnicke projekty, ktere data cerpaji od lidi, kteri maji doma takovou krabicku co se jmenuje SBS, a prijima letova data od nekterych letadel (rozhodne ne od vsech). Samozrejme dosah takoveho prijmu je jen par desitek km, pripadne i vic, ale to jen pro vysoke letove hladiny. Pokud teda na takove strance letadla nad nejakou casti evropy nejsou, tak tam bud opravdu nejsou, nebo proste v dane casti evropy zrovna neni dobrovolnik, co ma zapnutou tu krabicku a co by posilal data ven na takovouhle stranku. Coz je bezna situace v normalni den, kdy letadla litaji. Proste tam cela evropa pokryta neni, a ruzne casti ruzne vypadavaji.

    Nejhorsi na tom vsechno je, ze v souvislosti s islandskou sopkou samozrejme vsichni novinari objevili existenci takovychhle stranek, takze az se sopka uklidni, tak dva dny potom cekejte na idnesu nebo novinkach bombastickou zpravu ze je nahle uzavren cely letecky prostor na francii/nemeckem/cimkoli, a ze zjistujeme dalsi podrobnosti :)
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    TOXICMAN: piloti se pro pristani divali neopiskovanou sterbinou okna pod steracem :)
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    NECROMAN: z toho mrazí
    jinak taky
    Uzavření vzdušného prostoru není buzerace nebo přehnaná opatrnost
    http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/tenaruv-blog.php?itemid=9546
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    TOXICMAN: leda, že by ho tam bylo fakt hodně a balón by ztěžknul.. ale to by muselo být asi v řádu stovek gramů, aby se to nějak projevilo, ne?

    nicméněpoužívám občas doma "pseudo makro" = focení přes lupu. krom vad a zabervení toho skla lupy to na fotkách nemá žádný viditelný vliv, ostří to s tím úplně normálně, tak by čiré sklo (popř. plast) snad taky nemusel vadit. Odlesky by to chtělo asi vyzkoušet. Každopádně by to chtěl oasi vážně co "nejčistší" sklo bez barev a nějakých vad, jinak je to prostě poznat. Jako když se koukáš ze starejch autobusů z okna.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    THERIDANE: taky sem si říkal, jestli by to nemohlo způsobit poškození, ale při rychlosti 5m/s asi ne


    ONDRUCH: no to je otázka do diskuze vlastně...
    zboku krabice musí být díra, ale co těsnost kolem objektivu? ten se vysouvá pokud se nemýlím, taky mráz by šel přímo dovnitř
    napadlo mě zvenku přidat ochrané "sklo", například z předního krytu slim cd obalu, nicméně nevim, jak by to reagovalo při ostření, co odrazy světla a jestli nebude fotka ovlivněná
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    THERIDANE: citace uživatele "PETJU" z jiného auditka, odkud to má on, nevím.
    Uzavření vzdušného prostoru nad ČR je bezpečnostní opatření, chránící životy letových posádek a cestujících. Důvodem zákazu letů je mrak sopečného popela ze sopky Eyjafjallajökull na Islandu. Dostatečným varováním jsou příklady z historie.

    Nejznámější je případ letu číslo 009 společnosti British Airways z června 1982. Boeingu 747-236B (registrace G-BDXH), který nad Indický oceánem vlétl do mraku sopečného popela. Díky obrovskému štěstí a umění pilotů se podařilo letoun dostat v pořádku na zem a technici mohli zjistit, co se stalo. Kolik letadel se ze stejného důvodu zřítilo, aniž piloti nebo pozemní kontrola tušili proč – to už dnes nikdo nezjistí.

    O co jde? Sopečný popel netvoří měkké částice, ale jedná se přetavené krystalky hornin vymrštěné výbuchem do vzduchu a unášené větrem. S trochou nadsázky se to dá přirovnat k lopatě suchého jemného písku vyhozeného do vzduchu. Jen zastoupení různých prvků je pestřejší. Neomezuje se jen na křemičitany, ale obsahuje například hodně síry.

    Pokud letoun letící vysokou rychlostí (řádově stovky km/h) do takového mraku vlétne. Působí částice jako abrazivo a odírají povrch letounu. Opět pro představu - děje se přesně totéž jako při odstraňování starého nátěru pískováním, jen v tomto případě se pohybuje letoun a písek „stojí“. Ale na výsledku to nic nemění. Popel dokáže obrousit potah na holý kov a z transparentního skla pilotní kabiny udělat „mléčné sklo“.

    Nebezpečnější je, že částice jsou nasávané motorem. Projdou kompresorem, který samozřejmě také trpí zvýšeným opotřebením a dostanou se do spalovací komory. Tam je teplota kolem 2000o C. Sopečný popel se taví při teplotách 1400 – 1800o C. Vznikne mazlavá hmota podobná tavenině, ze které se fouká sklo a ta nejprve obalí lopatky turbíny, motor ztratí otáčky a tah.

    Vlivem nedostaku kyslíku (přebytku paliva ve směsi) začnou z motoru šlehat plameny. V důsledku nedokonalého spalování klesne teplota hoření ve spalovací komoře, hmota začne více tuhnout a nakonec motor „zalepí“. Přesně to se stalo nešťastnému Boeingu nad Jakartou. Během necelé půlminuty mu vysadily všechny 4 motory.

    Piloti British Airways měli štěstí, že byli ve výšce 11 000 metrů a Jumbo má bez motorů klouzavost 15 (z kilometru výšky uletí 15 km vzdálenosti). Během deseti minutového klesání se sklovitá hmota ochladila, popraskala a proud vzduchu ji „vymetl“ z motorů. Ve výšce kolem 4000 metrů se pilotům podařilo jeden motor nahodit a potom další. S vypětím sil, protože „vymleté“ motory měly menší tah a prakticky poslepu („mléčné sklo“ - piloti se dívali „neopískovanou“ štěrbinou, která zůstala pod stěračem) přistáli v Jakartě.

    Zákeřnost celého případu byla v tom, že meteo radar, který byl na palubě Jumba a který dokázal detekovat vodní částice v atmosféře (mraky), sopečný popel neviděl, protože byl tvořený suchým prachem. Jen díky obrovskému štěstí a pilotnímu umění se při pozdějším rozboru zjistilo, co bylo příčinou vysazení motorů. Od té doby se vulkanická činnost sleduje a výsledkem jsou podobná omezení letecké dopravy.
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    THERIDANE: přesně tak
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    taky by mě zajímalo, jakou má ten mrak vlastně hustotu, takhle daleko... mám pocit, že to bude jen pár zrn na m³, takže to nese riziko jen pro rychle letící stroje
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    THERIDANE: ten mrak je podle mě viditelnej jen na islandu a v "okolí", jinak jsou to podle mě spíš hodně rozptýlený malý částice.. obloha by prý měla být kalnější, než obvykle..
    když kouknu z okna, přijde mi, že je trochu taková.. "mléčnější" nicméně možná si to jen namlouvám, bydlím v Praze, takže tady je obloha taková zakalenější relativně často :)
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    ONDRUCH: no, jde to u nás vidět? ty mraky myslím

    EU prostor je úplně vyklizenej a ten mrak prej vypadá takhle, ale já vidím modrou oblohu a pěkný, bílý, plynule vykreslovaný volumetrický mráčky :))
    ONDRUCH
    ONDRUCH --- ---
    THERIDANE: minimálně by asi zasvinil čočku foťáku a snímky by byly asi dost na prd.. jestli tohle ovšem nejsou ty zjaímavé kouřové mraky :)
    THERIDANE
    THERIDANE --- ---
    TOXICMAN: jestli by nám ten šmirgl ale nerozmlátil balon :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam