• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LEGBASurrealismus & dAdA: proti všemu rozumu. : texty, kresby a malby, kolaze, filmy ...


    Surrealismus (výslovnost syrealismus)
    je evropský umělecký směr, který usiluje o osvobození mysli, zdůrazňuje podvědomí. Slova „umělecký směr“ nejsou plně vystihující, neboť surrealismus znamená nejen umělecký směr, ale i životní styl.
    První impulsy surrealismus dostal od André Bretona, jeho prudký rozvoj umožnil Salvador Dalí.
    Surrealismus je stále aktivní směr, ačkoli se od původních myšlenek značně vzdálil.
    MANIFEST SURREALISMU © André Breton, 1924

    Spratelene:
    [ Dekadence, anarchie, skepse - Gellner, Dyk, Toman, Šrámek, S.K. Neumann, Hlaváček, Karásek (a další) ale i vytv. umeni. ]
    [ nejen] Alejandro Jodorowsky . surrealismus a psychedelie ve filmu. ]
    [ koláže - fotomontáže - montuju, montuješ, montujeme ;] ]
    Last.fm : group : Surreal
    rozbalit záhlaví
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Mně přijde, že kdybychom ten "vstup" a míru našeho zpracovávání tohoto vstupu chápali tak, že je tu něco, co je nějak samo o sobě a my to můžeme naším přijímáním vlastně jen víc nebo míň zkreslovat (a cílem je zkreslovat to co nejmíň), vedlo by mě to spíš k beznaději - něco takto jsoucího tak a tak mimo naši recepci, by bylo podle mě prostě nedosažitelné a hotovo. Je jasné, že můžeme v určitých situací eliminovat _určité způsoby_ toho zpracovávání a to může být v některých situacích dobré, přinášet štěstí, svobodu atd. Ale to, že i v takových chvílích formujeme smysl zcela zas na jiných rovinách, mi přijde spíš radostná koncepce. Cíl zbavit se de facto svého vnímání je podle mě spíš depresivní. Cíl vnímat tak, aby přinášelo svobodu je radostnější.
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Aha, no tak jsem ráda, že jsem se s tím Donem Juanem strefila. Na fenomenologii jsem si vzpomněla někdy při Tvé první odpovědi, ale pak jsem si na ni myslela spíš jako na systém, který by představu reality jako efektu imaginace nepřijal, protože (jsem laik) má k realitě jakoby agnostický přístup - můžeme mluvit jen o tom, co se nám jeví, ale ne o realitě. Takhle mi kdysi fenomenologii vysvětlili a takhle mi přišla trefná a okouzlující. Ale myslím, že už chápu.
    Ty rozdíly při při práci se vstupem bych úplně nepomíjela, a jeden důvod je ten, že právě v jejich rozlišování tuším nějakou naději. Je to stejná naděje, která mě přitahuje k surrealismu.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Díky za odkazy, časem si to snad najdu a přečtu..

    Ten citát z Castanedy je skvělý, tam je to podle mě řečeno jednoduše, a přitom úplně přesně.
    (Castaneda to podle všeho neměl od žádných šamanů, interakci s kterými si vyfabuloval, ale víceméně z fenomenologie (o které přiznávám, že mě zásadně ovlivnila), nedávno jsme o tom tu na nyxu mluvili v jednom z klubů věnovaných filosofii, někde tady [ CICHLASOMA @ KLASICKÁ FILOSOFIE (od starověku po současnost)=náměty,otázky,debaty= ] to kdyžtak začíná).)

    Raný surrealismus byl místy podobně radikální (u Bretona, Dalího, Artauda... (Ostatně Artaud Castanedu taky patrně dost ovlivnil.))
    Otázka je, jestli je dnes "surrealismus" tam, kde tak radikální není, hoden toho jména.
    (Ale samozřejmě surrealisté nebyli v té době jediní, kdo z víry v "realitu" vystřízlivěl. Viz takového Ladislava Klímu, třeba postava jménem Odjinud v Lidské tragikomedii o tom nejen rozkládá, ale "realita", jejíž ilusornost prohlédl, ho "poslouchá"... (To byl panečku surrealista, tenhle Odjinud!))
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Jestli tomu teda rozumím, tak Ty chápeš citát asi takhle: Všechno, co se nám jeví, je výsledek našeho "výkonu" či "způsobu tvoření podob bytí", a v tomhle výkonu je vždy a bez výjimky nějaký podíl imaginace.

    Jo, s tímhle souhlasím, plus říkám, že je otázka, jak široce se tam chápe "imaginace" - není vyloučet, že se tam tak zkratkovitě vlastně pojmenovává každý formování smyslu, kterému nejsou předem dány žádné známé mantinely.

    S tím bych asi souhlasila a líbí se mi to, ale potřebovala bych si jemněji ujasnit formy těch různých "jevení" a taky možnosti v míře imaginace vůči ostatním mým principům utváření smyslu (v tom se asi shodneme, pokud jsem pochopila), ale i vzhledem ke vstupům (snad bych mohla říct k "principu reality"?). Když přijímám nemilou zprávu, když se držím nějakého dogmatu, když mám mysl plnou tělesného nebo emocionálního prožitku, když sním, když počítám... ano, vždycky mám pocit, že se mi jaksi nějaká data objevují k přečtení na plátně mozku a opravdu těžko můžu říct, že promítnutý "obraz" je přesná kopie nějaké "reality" zachycená v neuronové :) síti. Ale míra mojí práce se vstupním vjemem, se kterým ta "data k přečtení" souvisí, je různá.

    Jasně, ta otázka "vstupu" je důležitá, ale jaksi velmi těžká, resp. v některých ohledech "neřešitelná". Nikdy totiž nemůžeme říct, _co_ nebo _jaký_ ten vstup je nebo co ho působí - vždycky to už uchopíme nějak zformované, zformované nějakým naším utvářením, které v téhle podobě není nutné. Můžeme mluvit o jakémsi neuchopitelném (resp. samozřejmě uchopitelném, ale vždy jen jedním z možných, ne-nutných způsobů) "tlaku 'vnějšku'" nebo tak něco, ale i to už jsou nějaké naše kategorie a nikdy nevíme, zda bychom nemohli naše chápání změnit tak, že bychom tyhle neměli a měli nějaké úplně jiné. Třeba Lacan (kterého ale znám povrchně, tak se omlouvám znalcům za případné nepřesnosti) rozlišuje "reálno" a "realitu", a to tak, že "realita" říká tomu, co je nějak uchopené, už zformované naším s jazykem svázaným chápáním, "narvané" do určitých našich přihrádek, kdežto "reálno" je něco, co právě těm kategoriím uniká, jakýsi "zbytek", něco nemyslitelného, co na našem rozkategorisovaném světě může jen jaksi "zvenčí" (což už je ale taky naše kategorie) činit něco jako násilí, nutit nás případně k nějaké změně reality. Jdeme-li na tuhle nejhlubší rovinu, je vlastně míra mojí práce se "vstupem" v jistém smyslu vždy stejná - vždy absolutní. Jasně, můžu se třeba otevřít nějaké zkušenosti a neinterpretovat ji třeba v určitých předem naučených psychologických kategoriích a jakoby na nějaké rovině snížím míru své práce se vstupem, ale na "hlubší rovině" je i ta zkušenost sama zase zformovaná nějakým přístupem a formováním, které třeba dělám toho času nevědomě.
    BONDA
    BONDA --- ---
    ODJINUD: Mně to takhle formulované přijde relativně ok. Stačí si představit, že mám zrovna z nějakého důvodu změněné vědomí, a pak mi můžou oblázkem mávat před nosem, ale já "ho neudělám" (a místo toho udělám třeba bílého netopýra, který se mi snaží trefit do nosu a vlepit mi na něj pusu). Není to nijak přesně formulované, ale "dalo by se to tak nějak (v románu) říct".
    ODJINUD
    ODJINUD --- ---
    BONDA: tak to už je těžkej kalibr :-D
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Jinak ten citát o cestě přibližování je z Teigova článku Milý příteli Iljo Erenburgu (1933 nebo 1934) a ten první o derivátu iracionálna a efektu imaginace je formulace ze sekundární literatury sumarizující teoretické diskuze surrealistů ještě ve 20. letech (Permanentni avantgarda od A. Tippnerové).

    Tvoje vysvětlování mi vybavilo ještě citát z Castanedy (Učení dona Juana). Zdá se mi, že míří podobným směrem (?). Zajímá mě na tom, že dělání významu je z velké části nevědomé, zčásti jazykové (jazykový obraz světa) a že jeho převádění do vědomí, alespoň nakolik je možné, přináší určitou úlevu a určité osvobození. Ty bys to ale řekl určitě přesněji.

    Zase ukázal na kámen.
    „Ten kámen je kamenem, protože víš, jak se to dělá podle všech věcí, které znáš. Tomu říkám dělání. Člověk, který poznal, například ví, že kámen je kamenem jenom proto, že ho dělá, takže když tedy nechce, aby byl kámen kamenem, musí jenom nedělat. Chápeš, co mám na mysli?“
    Vůbec jsem mu nerozuměl. Smál se a znovu se mi to pokusil vysvětlit.
    „Svět je světem, protože umíš dělání, které ho dělá. Kdybys ho neuměl dělat, svět by byl jiný.“
    Zkoumavě si mě prohlížel. Přestal jsem psát. Chtěl jsem jenom poslouchat. Don Juan dál vysvětloval, že bez určitého „dělání“ by v našem okolí nebylo nic známého.
    Natáhl se a palcem a ukazováčkem levé ruky zvedl kamínek a podržel mi ho před očima.
    „Tohle je oblázek jen proto, že umíš dělání, kterého je třeba k vytvoření oblázku.“

    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Jestli tomu teda rozumím, tak Ty chápeš citát asi takhle: Všechno, co se nám jeví, je výsledek našeho "výkonu" či "způsobu tvoření podob bytí", a v tomhle výkonu je vždy a bez výjimky nějaký podíl imaginace.

    S tím bych asi souhlasila a líbí se mi to, ale potřebovala bych si jemněji ujasnit formy těch různých "jevení" a taky možnosti v míře imaginace vůči ostatním mým principům utváření smyslu (v tom se asi shodneme, pokud jsem pochopila), ale i vzhledem ke vstupům (snad bych mohla říct k "principu reality"?). Když přijímám nemilou zprávu, když se držím nějakého dogmatu, když mám mysl plnou tělesného nebo emocionálního prožitku, když sním, když počítám... ano, vždycky mám pocit, že se mi jaksi nějaká data objevují k přečtení na plátně mozku a opravdu těžko můžu říct, že promítnutý "obraz" je přesná kopie nějaké "reality" zachycená v neuronové :) síti. Ale míra mojí práce se vstupním vjemem, se kterým ta "data k přečtení" souvisí, je různá.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Jo a ještě k tomuhle:

    "Nadrealisté, nespokojeni s tím, co jest, přibližují se cestou, která jest, k tomu, o čem se dosud tvrdilo, že není: svět snu, svět básně a lásky jako reálný svět."

    Nevím, jestli je to od stejného autora jako původní citát, a ať už ano, nebo ne, slova to můžou být používána v jiném významu než v něm - to je přece normální, že se podle kontextu, ať už po předchozím upozornění, nebo bez něj, domnívá-li se autor, že to bude jasné, používají různě.

    Nevím jistě, co se tu přesně myslí tím "svět snu, svět básně a lásky jako reálný svět". Má to být něco, o čem se tvrdilo, že to není. Nikdo ale nepopíral, že existují sny a básně a jejich světy. Myslí se tu, že (některé) ty světy mohou být prostě uskutečněny, nějak "přeneseny do reality"? Nebo "jen" to, že prostě má být zrušen podstatný rozdíl mezi realitou a snem? To spíš...
    Jak už jsem naznačoval, nějak to potom pojmově artikulovat, tu novou situaci, kdy nevidíme podstatný rozdíl mezi snem a skutečností, lze na vícero způsobů, často jsme tlačeni k paradoxním formulacím. I u tohoto druhého citátu by mě každopádně zajímal zdroj.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Měli jsme tu slova "jevení se" a "efekt".

    Popravdě řečeno, to "efekt", které se vyskytuje v původním citátu, taky není úplně jednoznačné, žejo.. Ale chápu to tak, že je prostě produktem, dílem imaginace.

    Ale moje úvaha je imho pořád platná: je-li realita efekt imaginace, ale jevení není efekt imaginace, pak jevení není realita.

    Ano, s tím já souhlasím. To, co je obsahem jevení, jeho konkrétní podoba dílem (přinjemenším mj.) imaginace (či jiné mojí tvorby) je, to, že se vůbec něco jeví, nikoli. Myslím, že něco takového by pravděpodobně uznal i autor původního citátu. Jinak by musel říct, že imaginace, to že mohu a musím imaginovat, je efektem imaginace.
    (Jak řečeno, často se to bere tak, že realita prostě existuje a krom toho se nám ještě jeví, díky čemuž o ní víme. Halucinace je pak jevení, v němž se jeví něco, co v tomto smyslu "reálné" není.)

    A ty píšeš, že prostě jevení "je", dokonce "prostě je". Jak to myslíš? (Chápu, že nechceš pátrat po tom, čeho je jevení efektem - co ho utvořilo.)

    No, nepsal jsem, že "je" a "prostě je", ale "je tu" a "prostě je tu". Chtěl jsem se vyhnout tomu samotnému "je", které může sugerovat právě nějakou "objektivní existenci", nějakou mimo prožívání. (Ale asi to nebylo srozumitelné, pardon.)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Nejdřív k tomuhle:

    "Jak (a proč) by realita mohla znamenat to, co píšeš - jak by mohlo do reality něco "nespadat"?"

    No, já si nejsem jist, co autor v téhle větě v původním kontextu "realitou" přesně myslel. (Znáš autora, případně dílo, z něhož to pochází? Jestli jo a jestli to dohledám(-e), rád se budu bavit o tom textu jako celku.)
    Ale je přece úplně běžné, že se odlišují na jedné straně "realita" (na nás a našich míněních v nějakém smyslu "nezávislá") a na druhé všechny možné sny, halucinace, představy, "subjektivní dojmy", "subjektivní výklady" apod. Když chce někdo v posledku odmítnout takové rozlišení a říct něco v tom smyslu, že jsou to oboje jen oblasti v nějakém jednom poli a to jejich roztržení je svévolný konstrukt, může říct, že žádná taková "realita" neexistuje, resp. to, co tu máme za "realitu" je taky "jen" něco vysněného jako to tzv. "nereálné" (tak jsem tu větu původně pochopil). Nebo taky může říct, že i sny, halucinace atd. jsou přece "realita" (ale už v jiném smyslu slova).
    Je běžné, že tímtéž slovem se někdy označuje jen nějaká oblast a někdy úplně všechno, co lze vůbec pojmenovat - to platí o všech slovech jako "bytí", "smysl", "jevení", "skutečnost", "realita" (Descartes dokonce, jak řečeno, říká všemu, co bezprostředně prožívám, "myšlení")... (Ostatně, "realitas" je od "res", mohlo by se to "doslova" přeložit "věcnost" a věci představují jen jeden typ toho, o čem můžeme mluvit, co nám dává smysl.)

    Prostě nevím, proč by se "realitou" nemohla myslet tzv. "objektivní realita", to, co je tak a tak zcela nezávisle na tom, co si o tom kdo myslí nebo jak to vnímá (tj. jak se to někomu jeví) - často se to tak používá. A chci-li říct, že to celé je jen konstrukt a výmysl, který lze ze svého myšlení vymést, můžu říct něco jako tu větu.

    (K 1. příspěvku později.)
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: A k druhé části: nejde mi (v tomhle případě) souhlasit s výrokem proto, že souhlasím s jeho intencí, kterou si k němu domyslím. Jak (a proč) by realita mohla znamenat to, co píšeš - jak by mohlo do reality něco "nespadat"? Tohle mi není jasné. Ještě se nad tím zamyslím.
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Dobře, nemusí se používat slovo "mysl" ani "mimo mě", to se mi zdá jako dobrý návrh. Měli jsme tu slova "jevení se" a "efekt". Ale moje úvaha je imho pořád platná: je-li realita efekt imaginace, ale jevení není efekt imaginace, pak jevení není realita. A ty píšeš, že prostě jevení "je", dokonce "prostě je". Jak to myslíš? (Chápu, že nechceš pátrat po tom, čeho je jevení efektem - co ho utvořilo.)

    Já jsem si zrovna z dřevních, počátečních dob surrealismu vypsala tohle: "Nadrealisté, nespokojeni s tím, co jest, přibližují se cestou, která jest, k tomu, o čem se dosud tvrdilo, že není: svět snu, svět básně a lásky jako reálný svět."
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    No právě. Pochopila jsem: svou "mysl" jsem si nevymyslel. Z toho ale pro mě vyplývá, že je i něco mimo ni. Nebo ne? A to by bylo právě to, co by se vymykalo zobecňujícím tvrzením "realita je efekt imaginace".

    Tady odpovím ve dvou "stupních":

    1) Je potřeba si ujasnit, čemu přesně chceme teď říkat "mimo mě". To, že svou mysl jsem si nevymyslel, podle mě neznamená, že je něco mimo mou mysl. Pokud je moje mysl mimo mě, jsem i já mimo sebe? (Sebe, resp. své utváření smyslu jsem nevytvořil. Moje utváření je tu (v jakém smyslu tu musím k tomu být "já", je taky třeba upřesnit - nemusím tu být jako člověk s tělem atd., to už taky je produkt (přinejmenším mj.) toho mého utváření smyslu). Lze z toho, že moje utváření je tu, usuzovat na něco dalšího, co utvořilo tohle moje utváření? Podle mě ne. Ono prostě je tu a hotovo. (Kouzlo! :) )
    2) Ono i s tou "myslí" je třeba zacházet opatrně. Já jsem ji předtím pro jednoduchost převzal z Tvého příspěvku, ale raději bych mluvil prostě o jevení a mém utváření toho, co se jeví. Protože co je "mysl"? Prostě se mi něco jeví, o něčem vím, něco mi vyvstává a já do toho zasahuju. Můžu říct, že se to děje "v mé mysli", ale co tím získám? Pokud to budu myslet jen jako jiné vyjádření toho, že se mi něco jeví a já do toho zasahuju, a nebudu tím myslet zároveň, že je něco "mimo" toto jevení, tak budiž. Ale pokud tím budu myslet, že tu existuje krom toho jevení ještě nějaká ("moje") mysl (existovala by snad, i kdyby se mi nic nejevilo?), nějaká "věc", která snad předchází tomu, že o něčem vím, tak to už by podle mě byl unáhlený závěr nejasného smyslu.

    Kdyby to, co jsem "nevymyslel", tedy "neimaginuji", nebyla realita (nebylo reálné) a zároveň by platilo, že jsem si svou mysl nevymyslel, pak by má mysl nebyla reálná.

    No já právě nevím, v jakém smyslu je "moje mysl" "reálná". Já vím, že se mi něco jeví a že to, že se něco jeví, není můj vynález. O "realitě" toho jevení a mého zasahování do něj nevím nic víc, než že ho prostě prožívám, pro mě je tu. Kdybych z toho vyřadil tu mnohoznačnou "mysl", mohl bych tu otázku, o níž tu jde, formulovat tak, jestli je imaginace, imaginování produktem (téže) imaginace.
    (Možná by se mělo říct, že mysl či jevení a utváření smyslu právě nejsou reálné, ale surreálné!)

    Plus, jak píšeš, práce mysli zřejmě není jen imaginace. Ty ostatní způsoby utváření smyslu by se z toho také vymykaly.

    Hm, popravdě řečeno, já bych sám za sebe tu původní větu, kterou jsi citovala, přímo takhle neřekl. Spíš to vidím tak, že naprosto správná je její "intence". :) Pár poznámek k té větě:
    1) Museli bychom si ujasnit, co se tam myslí "realitou" - podle mě do toho nespadá to imaginování. "Hádám", že "realita" tam znamená něco prostě daného a existujícího nezávisle na jakékoli interpretaci, "objektivně". Pokud ta věta chce říct, že to je v posledku nesmyslný koncept, který je jen produktem mého tvoření a vymýšlení, tak naprostou souhlasím.
    2) Ano, přijde mi umělé a vlastně zbytečně "totalisující", "unifikující" pojímat všechno moje utváření smyslu jako "imaginaci" - nevnucuje mi tu někdo zas nějakou (quasi-)"realitu", skoro "objektivní", pokud mi říká, že je nějak "dáno", že vlastně prožívám jen imaginaci a žádné jiné formy vztahu ke smyslu, utváření smyslu, ty že jsou nějak "odvozené", případně taky produktem zrovna "imaginace"? (Ale co přesně je "imaginace" a jak se pozná od jiných způsobů utváření smyslu?)
    3) (Abychom nebyli úplně OT:) Myslím, že klasický surrealismus byl jedním z proudů, které vzaly či zkoušely brát útokem (nebo prostě odmítat) právě "realitu" jako něco pevně daného, uzavírajícího smysl do pevných mezí něčeho, co prostě je, je dáno a naše "subjektivní" účast na vystupování smyslu se toho netýká. Surrealismus od té doby pochopitelně v mnoha svých projevech místy "krotl", zapadal do vyjetých kolejí, propadal konvencím a dogmatům, ale stejně tak pochopitelně jak mezi těmi, kdož se k surrealismu hlásí, tak mezi těmi, kdo už nikoli, má pokračovatele, kteří se snaží uchovat si jeho nekompromisní radikalismus, nepřijímat žádná umělá omezení a objevovat nové oblasti smyslu a způsoby pohybu v nich, nejen "pěstovat surrealistickou estetiku" (a "surrealistické pocity").
    (Viz k tomu i třeba citát Petra Krále tady: [ CICHLASOMA @ TO JSOU BÁSNĚ!!! ] )
    Myslím, že když budeme odmítnutí „objektivní“ reality domýšlet dál, třeba za formulace klasického surrealismu, bude to svým způsobem v surrealistické intenci. :)
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: No právě. Pochopila jsem: svou "mysl" jsem si nevymyslel. Z toho ale pro mě vyplývá, že je i něco mimo ni. Nebo ne? A to by bylo právě to, co by se vymykalo zobecňujícím tvrzením "realita je efekt imaginace".

    Kdyby to, co jsem "nevymyslel", tedy "neimaginuji", nebyla realita (nebylo reálné) a zároveň by platilo, že jsem si svou mysl nevymyslel, pak by má mysl nebyla reálná.

    Plus, jak píšeš, práce mysli zřejmě není jen imaginace. Ty ostatní způsoby utváření smyslu by se z toho také vymykaly.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: "Ale prostě to, že v téhle situaci, že musíme usměrňovat jevící se dění, náš výtvor není, nebo jestli, tak v úplně jiném smyslu." - To mi přijde trochu jako Myslím, tedy jsem, proměněné do: Myslím, tedy je něco mimo mou mysl/ nezávisle na ní. Možná jsem to špatně pochopila.

    1) Asi je jasný, že mi tam vypadlo slovo - "Ale prostě to, že JSME v téhle situaci, že musíme usměrňovat jevící se dění, náš výtvor není, nebo jestli, tak v úplně jiném smyslu." - Zkrátka jsme si nevybrali to, že musíme vybírat, nestvořili to, že musíme tvořit, nebo pokud ano, tak jsme to stvořili v jiném smyslu, než v tom, v jakém teď musíme tvořit. :) Ale to, co se nám jeví, mohou klidně být jen naše myšlenky, sny apod., nemusí to být nic "mimo mou mysl", jen je to prostě něco, co tu pro mě je a já to můžu nejrůznějšími způsoby měnit (v lucidním snu si třeba schválně vysním něco jiného, v "bdění" třeba se podívám pozorněji, nebo se na to podívám prismatem jiného filosofického pojetí bytí, případně to prostě rukou rozbiju atd. - a i to lišení snu a skutečnosti je způsob interpretace, který snad je možno změnit). Nešlo mi prostě o nic, co by bylo "mimo moji mysl" nebo "nezávisle na ní" - že je něco takto "mimo mou mysl" je vždy jen moje myšlenka, mé pojetí, má interpretace - šlo mi o to, že něco je vždy "mimo dosah mé (aktuální) _vůle_, moci". "Ve své mysli", v oblasti toho, co se mi jeví, se vždycky moje vůle střetává s jinými silami, s nějakým odporem těch jevů - to nesouvisí s tím, jestli ty jevy si nevědomě vysnívám a třeba za chvíli už i budu vědět, že je to sen, nebo jak to s nimi je (ostatně to, že se ukazují jako skutečnost nebo jako sen nebo jinak, je taky jev). Prostě vždycky vládnu jen omezeně, i pokud je to vláda nad sebou samým, nad svou vlastní "myslí", resp. jejím obsahem. Nebo jinak - svou "mysl" jsem si nevymyslel.
    2) To Descartovo "myslím, tedy jsem" je tomu docela blízké. (Ono u něj ostatně to "tedy" znamená téměř "neboli" - jde o to, že nahlédnu, že i pokud se ve všem mýlím, ba nějaký "zlý démon" mi dává do mysli chybné myšlenky a zařizuje, aby se mi jevily jako pravdivé, tak nicméně to, že se v takovém případě mýlím, či jsem klamán, tj. něco si myslím, něco se mi jeví, je fakt. O tom, že si něco myslím, ať už je to pravdivé, nebo ne, nemůžu pochybovat. Pochybuji třeba, zda to, co si msylím, je pravda, ale nemůžu zároveň pochybovat, že pochybuju. (Tak alespoň Descartes.) (To "myšlení" u něj znamená jakýkoli děj v mysli - i vnímání, chtějí, apod.))


    Já jsem tou otázkou spíš směřovala k těm "jiným podobám utváření toho, co se jeví". Tedy - je realita efekt imaginace, nebo je MJ. efekt imaginace?

    1) Teď nevím, jestli si rozumíme - "jinými podobami utváření toho, co se jeví" myslím jiné formy toho, jak _já_ utvářím to, co se jeví. Nevím, jestli je šťastné říkat všem formám mého utváření smyslu "imaginace". Můžeme "imaginaci" používat v nějakém takto širokém smyslu, když se na tom pro teď dohodneme. Ale víš co - ani snu neříkáme běžně "imaginace"; prosté myšlení taky mění skutečnost - můžu např. pojmout ideu, že "všechno teče" a neměnnost a pevná identita jsou jen povrchové iluse, a když se začnu na vše dívat takto, taky se mi všechno jevící se změní a taky jsem tím prostě nějak zformoval "smysl bytí", ale není to "imaginace", je to prostě myšlení. Stejně tak to, že existuje něco zcela nezávisle na mě, je taky vlastně idea, myšlenka. Můžu začít myslet jinak a tím se prostě promění smysl jevícího se.
    2) (Jestli "je realita efekt imaginace, nebo je MJ. efekt imaginace", resp. v jakém smyslu lze říct, že je to JEN efekt imaginace, je těžká otázka, snad k tomu ještě napíšu později.)

    A pak jde o to, čím se obsadí slovo "realita". Kdyby se tím myslelo právě "to, co je mimo mou mysl", pak by efektem imaginace nebyla?

    No, kdyby se tím myslelo to mimo mysl, tak by to právě byl efekt mé interpretace, mého specifického způsobu myšlení. Ale kdyby se tím myslelo to, že vůbec se mi něco ("v mé mysli") jeví (ne konkrétní podoba a význam toho, co se jeví), tak tam už teda nevím nevím.. :) )

    (Neděkuj pořád, prosím Tě, cítím se trapně. Ale nevím, jestli tu nejsme OT, jak řečeno; jsou tu různé kluby věnované filosofii..)
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: "Ale prostě to, že v téhle situaci, že musíme usměrňovat jevící se dění, náš výtvor není, nebo jestli, tak v úplně jiném smyslu." - To mi přijde trochu jako Myslím, tedy jsem, proměněné do: Myslím, tedy je něco mimo mou mysl/ nezávisle na ní. Možná jsem to špatně pochopila.

    Já jsem tou otázkou spíš směřovala k těm "jiným podobám utváření toho, co se jeví". Tedy - je realita efekt imaginace, nebo je MJ. efekt imaginace?

    A pak jde o to, čím se obsadí slovo "realita". Kdyby se tím myslelo právě "to, co je mimo mou mysl", pak by efektem imaginace nebyla?

    Mysl mi teď zrovna nic schopně neusměrňuje, ale Tvé usměrňování mě velmi těší a ještě se jím potěším později v bdělejším stavu, pak třeba pochopím víc. Díky!
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: "Je pak potřeba rozlišovat imaginace a ne-imaginaci (a co by to bylo?)?"

    Tož jednak teda, jak řečeno, by šlo rozlišovat vedle imaginace jiné podoby utváření toho, co se jeví. Ale o to Ti asi nešlo. A teda zadruhé - pokud jde o to, co není jen náš výkon, resp. produkt - já myslim, že ono v každym dění, který se nám jeví, ať je to "jen" naše hnutí mysli, nebo zároveň i pohyb něčeho ve světě, je přimíšeno i cosi, co nám nepodléhá. Neustále se vyrovnávám s odporem "jiného", pohybujem se v prostorech a mezi silami, které se zdají nebýt naším "výmyslem". Něco jde snáze a něco tíže, jak neustále _shledáváme_. Ta hranice, co vystupuje jako náš výkon a co ne, co jen jako okolnost či prostředí našich výkonů, je posuvná, ale furt je tu nějaký "zbytek", který nemáme pod kontrolou, _ocitáme_ se pořád znova v nějaký situaci a zkoušíme, co s ní dál, bytí pořád nějak vyvstává a my ho můžeme - a musíme, ať chceme, nebo ne - jen usměrňovat a formovat, ale to, že musím, není, nakolik mám zkušenost :), můj nápad. Nejde ukázat na konkrétní rys bytí a říct "ten prostě není mým výtvorem" - možná se tak teď jeví, ale to se může změnit. Ale prostě to, že v téhle situaci, že musíme usměrňovat jevící se dění, náš výtvor není, nebo jestli, tak v úplně jiném smyslu. (Kdyby šlo o to, co tryská "ve skutečnosti" z hlubin nějakého našeho nitra, aniž bychom to momentálně mohli ovládat, a co přichází "zvnějšku", myslím, že ta hranice je taky volně posuvná, stejně jako lze s tím rozlišením vůbec přestat operovat.)

    No.. Tak asi tak nějak.. (Myslim, že jsme asi už OT.. Ale můžem se s případnym pokračováním někam přesunout..)
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: "Myslíš si, že každé hnutí mysli, i to nejmechaničtější či nejutilitárněji motivované, má v sobě podíl imaginace? A teda že každá realita je efekt imaginace?"

    No, nevím, jestli je ve všech případech šťastné mluvit o "imaginaci", resp. "obraznosti" - jsou hnutí mysli, která nemají přímý vztah k obrazům. Ale myslím, že každé hnutí mysli, i to "nejutilitárněji motivované", je tvůrčí, resp. je součástí mého tvoření či spolutvoření tváří bytí - zaprvé v tom smyslu, že prostě nebylo předem absolutně určeno, co udělám či nač pomyslím, já jsem musel dát nastat těmto neopakovatelným (mini)událostem, zadruhé každé nepatrné a zdánlivě "bezvýznamné" hnutí mysli předpokládá nějaký širší rámec či rámce, v nichž teprv dávají smysl a jejichž ustavení či dočasné přijetí byl taky můj tvůrčí akt, resp. tvůrčí akty, a to už vůbec ne bezvýznamné. Ano, každou konkrétní podobu bytí, každý smysl, jsem si v každém ohledu (spolu)vytvořil. Nejde ukázat na žádný konkrétní rys bytí a říct, že ten není výsledkem mojí interpretace (samozřejmě mnohé interpretace, způsoby tvoření podob bytí jsem "mechanicky" přebral od jiných, neuvědomoval jsem si, že mám svobodu zkoušet to jinak atd., ale můžu se té svobody dodatečně chopit a zkoušet všechny ty interpretační rámce (včetně třeba toho, že existuje nějaký svět mimo "nezávisle na mě") odkládat a dávat vyvstat jiným). (Speciální postavení mají některé tak obecné rysy bytí jako třeba, že se jeví nějaké dění, že já spoluurčuji jeho odvíjení apod., u kterých se mi nedaří si jakkoli představit, že bych si vůbec mohl být něčeho vědom, kdyby nebyly přítomny, takže se můžu provisorně domnívat, že ty možná patří k jevení, resp. k bytí vždy, ale i zde se musím "nechat překvapovat", zda to to, co bude za mé asistence přicházet, bude potvrzovat.)

    "Je pak potřeba rozlišovat imaginace a ne-imaginaci (a co by to bylo?)?"

    Hm, k tomuhle ještě trochu napíšu později, teď jsem si nějak vysnil přílišnou ospalost.. :)
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Velmi kouzelně! Děkuju.

    Myslíš si, že každé hnutí mysli, i to nejmechaničtější či nejutilitárněji motivované, má v sobě podíl imaginace? A teda že každá realita je efekt imaginace? Je pak potřeba rozlišovat imaginace a ne-imaginaci (a co by to bylo?)?

    Nemusíš odpovídat, a už vůbec ne nijak nějak rychle... jen zaznamenávám, o čem se mi díky Tvému psaní zachtělo přemýšlet.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Pardon, pořád mám něco jinýho na práci...

    Tak zatím velmi stručně:

    "realita je efekt imaginace" - Přesněji: přístupné jsou mi (nám) "jen" jevy, nikdy se mi nemůže ukázat něco, co se mi nebude ukazovat. :) V rámci toho, co se mi jeví, se mi může v nějaké chvíli něco jevit jako nějak existující i mimo toto "jevení se mně", ale to je také "jen" jev. My můžeme samozřejmě to, jak a co se nám jeví, pozměňovat, ovlivňovat, ať už cíleně, nebo tak, že si až zpětně uvědomíme, že to, že se nám ukazovalo to a to tak a tak, bylo dáno tím a tím naším přístupem či úhlem pohledu. Nikdy nevíme předem, jak dalece se nám podaří pouhým způsobem pohledu či nějakou "změnou smýšlení" změnit to, jak se nám bytí ukazuje. Neznáme a nemůžeme znát žádné meze našich možností v tomto směru. (Jisté (?) je, že nikdy nebudeme moci rozlišovat mezi "správnými" a nesprávnými" jevy _tak_, že bychom je porovnávali s "realitou", jak je sama o sobě, mimo jevení se nám.) Stejně tak obecněji neznáme a nemůžeme znát meze možností ohledně toho, co prostě může přijít, ukázat se nám, resp. meze, v jakých se jistě bude držet to, co přijde. Budoucnost je budoucností "od toho", abychom na ni museli čekat, neznali ji předem. V žádném ohledu. Předpokládat, že existuje něco "nezávisle na nás" a rozlišovat realitu a, řekněme, halucinaci, je jeden z možných způsobů pohledu, je to aplikace jedněch z možných kategorií, potažmo je to jedna z možných tváří bytí. Bytí se může ukazovat i jinak a to, jak se ukazovat bude, závisí v předem nenzámé míře na tom, jak budeme my usměrňovat náš způsob pohlížení a myšlení. Dívat se na "realitu" jako na něco, co je "mimo nás" a v tom či onom ohledu není výsledkem naší interpretace, imaginace a vůbec všeliké tvorby, je jistě mimo jiné výsledkem naší tvorby a může se nám podařit od tohoto prismatu pohlížení na bytí oprostit, jak ostatně naznačují leckeré zkušenosti ze sfér, jež běžně označujeme jako "sny", "halucinace", "opojení" apod. - což jsou (potažmo jejich diference vůči "realitě") také ne-nutné kategorie, s jejichž záměrným rozrušováním je možno experimentovat a každopádně je iluse namlouvat si, že jsou to kategorie definitivní a jistě "objektivně správné".

    "rozum [je] derivát iracionálna" - Co je "rozum"? Většinou se tak říká prostě jednomu nějak kodifikovanému zacházení s pozorností, kterému nás naučili ve škole či jinde a který naše společnost momentálně "oblibuje". Celá sféra "zacházení s pozorností", usměrňování toho, co se mi jeví, je nekonečně bohatá, mnohotvárná, nevyčerpatelná, stejně jako oblast toho, co se nám může ukazovat; lze pořád objevovat nové sféry jevů a nové způsoby pohybu ducha mezi oblastmi a záležitostmi mu přístupnými. No a protože lidi si rádi namlouvají, že bytí, resp. smysl nejsou bezbřehé, že lze najít "ten správný" způsob zacházení s pozorností a ty správné oblasti jevení, být tak (zdánlivě) zajištěn před nejistotou a věčnou nehotovostí a pokud možno získat nějakou moc, kodifikují jeden způsob zacházení s pozorností jako "ten správný", to, že je to "ten správný" všelijak komicky rádoby "dokazují" a více či méně refinovaně vnucují všem.

    Závěrem podotýkám, že se dle mého skromného náhledu není třeba obávat, že jasný náhled zbaví bytí kouzelnosti, je tomu dokonce naopak - bytí je z principu "to nejkouzenější" a čím jasněji zříme, tím je to tato jeho nesrovnatelná kouzelnost zřejmější. (Polykám poznámku o tom, že kdo si myslí, že "kouzelnost" je jen v "pocitech" a že myšlení (neztotožňovat s "rozumem" ve výše uvedeném smyslu!) a náhled ji jen oslabují, ten se dost možná bojí, že by příliš intensivní zření kouzelnosti bytí neunesl. :-P )
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam