• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LEGBASurrealismus & dAdA: proti všemu rozumu. : texty, kresby a malby, kolaze, filmy ...


    Surrealismus (výslovnost syrealismus)
    je evropský umělecký směr, který usiluje o osvobození mysli, zdůrazňuje podvědomí. Slova „umělecký směr“ nejsou plně vystihující, neboť surrealismus znamená nejen umělecký směr, ale i životní styl.
    První impulsy surrealismus dostal od André Bretona, jeho prudký rozvoj umožnil Salvador Dalí.
    Surrealismus je stále aktivní směr, ačkoli se od původních myšlenek značně vzdálil.
    MANIFEST SURREALISMU © André Breton, 1924

    Spratelene:
    [ Dekadence, anarchie, skepse - Gellner, Dyk, Toman, Šrámek, S.K. Neumann, Hlaváček, Karásek (a další) ale i vytv. umeni. ]
    [ nejen] Alejandro Jodorowsky . surrealismus a psychedelie ve filmu. ]
    [ koláže - fotomontáže - montuju, montuješ, montujeme ;] ]
    Last.fm : group : Surreal
    rozbalit záhlaví
    BONDA
    BONDA --- ---
    KOTENCE: A kdybys teď začala naopak věřit, že to možné není, změnilo by se pro tebe něco? Změnil by se nějak tvůj život nebo nějak významně (citelně) tvůj životní pocit/ vnitřní život/ zacílení…?
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    BONDA: Myslim, ze ano. Ziju v mantinelech, ktery mi jsou vstepovany od narozeni celej zivot, a nedokazu je prekrocit, ale verim, ze to je mozny.
    BONDA
    BONDA --- ---
    KOTENCE: A myslíš, že tvoje rozhodnutí je všemocné? Mohla by ses rozhodnout, že teď zastavíš vesmír, a uskutečnit to?
    KOTENCE
    KOTENCE --- ---
    BONDA: a neni to tak, ze tim svym predpokladem urcuju skutecnost? Mohla bych se rozhodnout, ze po treti se nespalim a uskutecnit to? Ja myslim, ze ano.
    BONDA
    BONDA --- ---
    Je pěkné žít v tom úplně otevřeném stavu "všechno je možné". Jen jsou tu dvě ošemetné věci: 1. (Hlavně ve vztahu k ostatním) - stav "všechno je možné" má pro mě nebezpečnou souvislost (průnik?) s alibismem. 2. (Hlavně ve vztahu k sobě) - ano, je možné, že když si potřetí sednu na kamna, už mě to bolet nebude, přestože v prvních dvou případech mě to bolelo. Ale možná bude lepší předpokládat, že mě to bude bolet znova a zamyslet se nad tím, co je teplota a co je kůže a jaké se tu jeví souvislosti... a proto ať žije věda.
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Cítíme jak možnost rozhodování, tak i nemožnost rozhodování. Oba tyhle prožitky k nám patří.

    "Otázka, jak je to objektivně, nemá smysl." Kolem toho jsme kroužili v předchozí fázi. Když bych měla napsat dvoje stanovisko, obecně: pro mě nemá smysl snažit se přijít na vztah toho, co se nám jeví, a co tzv. je. Souhlasím, že "svět" si můžeme pomyslně uzávorkovat a vnímat ho jako "to, co se mi jeví". Na druhou stranu má myslím velký smysl (z praktických důvodů) věnovat se tomu, co se jeví ostatním a také přicházet na to, co se nám jeví společně (tomu se pak často v praxi říká "objektivně", to bývá celý význam toho slova). A taky přicházet na to, jak vnímat tak, abychom naplňovali svoje potřeby, jak to jen jde.

    MOUSEK: To je dobrá a neotřelá myšlenka, jen si říkám, že absolutně se zříct vlivu na události znamená jediné - nepřežít.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Možnost rozhodování cítíme. Vždy něco prožíváme tak, že to (spolu)určujeme my. Někam "za" tohle prožívání nikdy nepronikneme, otázka, jak je to "objektivně" nemá smysl. K tomu prožívání patří neurčitá, nijak pevně neomezená možnost.

    Nahlížet na dění a konání z hlediska absolutní svobody není jediná možnost, netvrdím ani, že je to možnost vždy nejlepší, ale je podle mě zajímavá a lze se k takovému nahlížení dopracovávat uvědomováním si těch rysů zkušenosti, který jsme jmenoval. Imho.
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Pokud nemůžeme vědět, že existuje něco, co nemůžeme (ok), pak se to dá i obrátit a říct třeba, že nemůžeme říct, že existuje možnost naplnění touhy nebo vůbec nějaká možnost rozhodování. Je-li výrok "proti rozumu", pořád v něm můžu nacházet a často nacházím svou vnitřní zkušenost, což se mi zrovna v tomhle případě neděje.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: No já především myslím, že nic takového, co by bylo nutné v tom smyslu, jak to říkáš, neexistuje. Resp. rozhodně nemůže o ničem vědět, že je to v tomto smyslu nutné, což už je v zásadě totéž, jako že nic takového (pro nás) neexistuje a nemůže existovat.

    Mít podíl znamená, žes to (spolu)určila (a nikdy nemůžeš vědět, žes to nemohla určit tak a tak). Jistě, běžně děláme věci, které "vlastně" dělat nechceme a naopak, byť asi platí, že na nějaké rovině dělat, to co dělám, dělat chci. Každopádně to dělám v nějakém smyslu svobodně.

    Ale pochopitelně vždy lze ukázat, že myšlenka absolutní svobody, jako ideálu i jako konstatování stavu, je v příkrém rozporu se zdravým rozumem. Ale - "Surrealismus & dAdA: proti všemu rozumu"... :)
    MOUSEK
    MOUSEK --- ---
    Krásna debata medzi vami ... ako tak čítam o tej slobode .. spomenul som si že som pred nedávnom videl https://vimeo.com/94506354 kde Robert hovorí o tom ako tretí krát číta Wittgensteinové denníky (http://www.martinus.sk/?uItem=27421) a kde sa o slobode píše to skutočne chce byť niekto slobodný tak sa musí zriecť vplyvu na udalosti. ... to len tak medzi rečou ;)
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Podle mě mít podíl je něco jiného než chtít. Stejně tak poznat nutnost a chtít tuto nutnost jsou dvě různé věci. To, co má příčinu, je nutné. Ale kdybych všechny souvislosti, spleť příčin a následků od počátku věků až poteď v nějakém osvícení nahlédla a bylo mi totálně jasné, že (a proč) jsem fakt nemohla a ani v budoucnu nemůžu sbalit osobu XY, i když jsem si to k smrti přála, a jakou to má souvislost s vynuceným sňatkem mojí prapředkyně z 15. století a se snídaní, co si XY dopřál 14. prosince... tak i kdybych to tak nakrásně teď viděla, neznamená to, že nebudu dál chtít, aby se to tehdy nebo v budoucnu stalo, a že nebudu litovat.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA:

    1) Ta myšlenka absolutní svobody v sobě samozřejmě má něco paradoxního. Jak jsem říkal, vždycky je tu něco, co prožíváme jako dějící se samo, ne jako dělané námi. Přesto jsme _v nějakém smyslu_ svobodní absolutně. V jakém? Zaprvé - neznáme a nemůžeme znát žádné pevné svých možností. Nemůžeš vědět, že jsi nemohla dosáhnout toho, co jsi chtěla. To, že jsi nevěděla jak, neboli že jsi to nedokázala (to se nám všem samozřejmě děje furt) přece neznamená, že jsi v silném slova smyslu nemohla. Zadruhé - jsme samozřejmě svobodní i v tom, co budeme chtít a jak budeme hodnotit (nejsme ani zde svobodní absolutně v tom smyslu, že bychom si dokázali vždy poručit, ale jsme svobodní absolutně v tom smyslu, že žádné pevné meze tato naše schopnost nemůže mít, nikdy je nemůžeme znát). Tvoje svoboda se ale netýká nikdy jen dosahování toho a toho, ale taky toho, zda to a to budeš dál chtít či se toho snažit dosáhnout.
    Jde prostě o to, že tu nejsou žádná pevně daná určitá omezení. (Ale to, že vždy bude něco, co Tě bude překvapovat a co nebudeš mít momentálně pod kontrolou, to snad nějaké omezení je, ovšem jaksi "nekonkrétní".) Na nějaké rovině jsi něco chtěla, nestalo se to, jak na to budeš reagovat není nijak předem určeno.

    2) "alias "V nějakém smyslu vše, co se neděje, se tak neděje proto, že to tak nechceme"."

    No, podle mě by se spíš mělo napsat: "alias "V nějakém smyslu vše, co se neděje, se tak neděje proto, že to tak chceme". Jistě máme přinejmenším podíl na tom, že se to nedělo právě takto. A na tom, že se to nedělo vůbec, protože celé dění se dělo právě takto, máme taky podíl, jehož meze nejde nijak stanovit.
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: "V nějakém smyslu vše, co se děje, se tak děje proto, že to tak chceme" alias "V nějakém smyslu vše, co se neděje, se tak neděje proto, že to tak nechceme".
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: No to se stává.. Ale teď nevím, jestli to má být s něčím v rozporu.
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Možná jsem „mohla“, ale nevěděla jak (takže jsem vlastně zároveň nemohla). Ne, že bych nechtěla.
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Inu, nikdy nevíš, žes _nemohla_ dosáhnout toho, aby se to stalo.
    Teď to není "nastalé". Tvojí svobodě jistě pomůže přijmou, že teď to není. Co bude dál, je zase otevřené, jak pokud jde o to, o co budeš usilovat, tak pokud jde o to, co se stane.
    (Za konkrétní příklad možno dosadit celkem cokoli. :) (Například jsem už chtěl mít dopsané jisté pojednání, snažil jsem se, a ono se to zatím nějak nestalo.. : ) ))

    (Pardon za chyby v minulym příspěvku, zejména mělo být "musíš před tím 'svobodně neuhnout'", nikoli "předtím".)
    BONDA
    BONDA --- ---
    CICHLASOMA: Mohl bys prosím napsat konkrétní příklad? Dá se to chápat různě. Příklad, kdy po něčem toužím a usiluju a ono se to nestane, a to proto, že jsem po tom netoužila (dovolila jsem si to obrátit, protože ne-události mě teď pálí víc).
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: No já nemyslím, že je to myšlenka přímo protikladná.
    Pokud jde o tu absolutní svobodu - je dobře rozlišit dva aspekty - zaprvé konstatování, že prostě žádné meze svých možností neznáme a nemůžeme znát, nevíme o ničem konkrétním, co by nás nepřekročitelně a definitivně limitovalo. Zadruhé - nějaká "realisace" té absolutní svobody stavěná jako ideál. Je podle mě určitě dobré ten fakt, že neznáme žádné meze svých možností přijmout, nezastírat si ho (možná to někdy nechceme slyšet..). A přijmout že vše, co se děje, se děje právě takto _mj._ proto, že jsme to přinejmenším dovolili.
    I uslyšet to, co jsi slyšet nechtěla, musíš ze své svobody, musíš předtím "svobodně neuhnout".
    Jak je to s "transcendencí" a v jakém smyslu "transcendencí" je jiná věc. Pokud se ale myslí překročení všeho určitého, tak k tomu patří jak překonání absolutní připoutanosti k čemukoli určitého, tak přijetí své ničím pevně neomezené svobody. (Jak ale už níže víckrát řečeno, nic, ani svoboda není možná bez toho, že je tu pro mě nějaká nevypočitatelnost, neřídím/nekonstruuju všechno. Ale můžu to, co přichází, svobodně přijímat za své a každopádně o ničem nemůžu vědět, že to nemůžu v budoucnu změnit. (Část té věci snad postihuje ta marxovská nebo jaká these, že "svoboda je poznaná nutnost" (nevím, jestli to někdo před Marxem řekl přímo těmito slovy, Spinoza, kterému se to někdy připisuje, pokud vím, ne). Ale nesmí se to chápat tak, že nutnost určuje, co bude. Nutné je jen to, že teď se mi jeví, co se mi jeví, a já nevím, jak se to v nadcházejícím budoucnu změní a jak to můžu spoluzměnit já.))
    BONDA
    BONDA --- ---
    Mělo by vyjít:

    Deníky Vítězslava Nezvala z let 1933–1935 a 1937 - Bruno Solařík (ed.) | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    https://www.kosmas.cz/knihy/215727/deniky-vitezslava-nezvala-z-let-1933-1935-a-1937/

    Surrealistický mlýn - Bruno Solařík | KOSMAS.cz - vaše internetové knihkupectví
    https://www.kosmas.cz/knihy/135108/surrealisticky-mlyn/

    CICHLASOMA: Mně se zase něčím líbí ta (asi protikladná) myšlenka, že transcendence dosáhneme, když uslyšíme, co jsme nechtěli slyšet…
    CICHLASOMA
    CICHLASOMA --- ---
    BONDA: Pardon, že jsem tak dlouho nereagoval. Tam jsme si prostě nerozuměli, já jsem už odsud [ CICHLASOMA @ Surrealismus & dAdA: proti všemu rozumu. : texty, kresby a malby, kolaze, filmy ... ] reagoval na něco jinýho, než jsi ve skutečnosti měla na mysli, a dostali jsme se do slepé uličky, pak se to těžko navazovalo.

    Absolutní svobodou myslím svobodu, která nemá žádné pevně dané, nepřekročitelné omezení. Neznáme meze (svých) možností a v nějakém smyslu vše, co se děje, se tak děje proto, že to tak chceme. Blížit se stavu, kdy to tak pociťujeme, že celou bytostí chceme přesně to, co se děje a ostatně to z vlastní svobody takto tvoříme, je docela dobré vytčení ideálu, podle mě.

    (Ale popravdě řečeno mnou momentálně primárně vládnou trochu jiné myšlenky, tak teď tu absolutní svobodu možná nedokážu vyložit s tím pravým zápalem.. :) )
    BONDA
    BONDA --- ---
    Z Rozhovorů s Bretonem:

    Ptáte se, z čeho pramenila naše záliba v těchto stavech. Je to velmi prosté. Nás na nich vášnivě zajímala možnost, již poskytovaly, uniknout omezením, jimiž je zatíženo bdělé myšlení. Jedno z těchto omezení, a sice to nejzávažnější, je podřízení se okamžitým smyslovým vjemům, které do značné míry činí z ducha hříčku vnějšího světa (chci říci, že za normálních podmínek vytváření představ se jen částečně dokážeme oprostit od toho, co máme před očima, co nám doléhá do uší atd.) a že z toho vznikají dojmy, které nezbytně musí pro svou parazitní povahu falšovat průběh ideace. Další a právě tak strohé omezení, které jsme pokládali za nezbytné setřást, je omezení, jímž kritický duch zatěžuje jazyk a obecně nejrůznější způsoby výrazu. (…) Tato pouta souvisela s logikou (velmi omezený racionalismus dbal na to, aby neprošlo nic, co nějak neoznámkoval), s morálkou (ve formě sexuálních a společenských tabu) a konečně i s vkusem, řízeným rafinovanými konvencemi „líbivosti“, které jsou snad nejhorší ze všech. Ten údajný kritický smysl jsme chtě nechtě zdědili jako všichni a konstatovali jsme, že v naší době má za úkol brzdit veškeré alespoň trochu závažnější intelektuální spekulace. Odmítali jsme jej pokládat za hlas „zdravého rozumu“, spíše jsme v něm spatřovali strašně otřelý „selský rozum“. Byli jsme zajedno v tom, že ten „kritický duch“, jemuž nás učili ve škole, je veřejný nepřítel č. 1.

    Cítili jsme, že svět, který se přežil a žene se do zkázy, dokáže ještě chvíli přežít, pokud posílí svá tabu a rozhojní svá omezení – a my jsme se jim chtěli radikálně vyhnout. To vše by však bývalo jen pasivní: ve skutečnosti my jsme byli posedlí touhou rozvracet.

    Především jsme měli spadeno na představy, jimž se přisuzovala posvátná cena, v první řadě to byla představa ƒ„rodiny“, „vlasti“, „náboženství“, nevylučovali jsme však ani „práci“, ba ani „čest“ v nejběžnějším smyslu toho slova. Zdálo se nám, že ty vlajky zakrývají špinavé zboží: měli jsme ještě v živé paměti lidské oběti, jež tito bohové vyžadovali a dosud vyžadují.
    ***

    Je tam víc zajímavých míst, třeba když odpovídá, co je pro něj štěstí.
    V prvním odstavci mě na první pohled zaujala ta distance od rozptylujících smyslů; chápu to, ale mám tendenci hledat autenticitu i v introspektivním soustředění se na to "co mám zrovna před očima, doléhá mi do uší". (Podobně to asi mám i se zvnitřnělou morálkou, beru ji jako součást sebe a nemám potřebu se od ní distancovat – viz provokativní poslední odstavec, který ve mně mimochodem vzbudil touhu jít se podívat na ten nový film o O. Hepnarové a dívat se na něj z téhle strany.)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam