No takže dle mého nejlepšího vědomí a svědomí se to má takto. Zjednodušeně si můžete představit stereoskopické okno jako obyčejné okno. Pokud se díváte skrze okno tak to má definovaný rám a všechny věci, které skrze okno vidíte se nacházejí ZA TÍMTO RÁMEM. Stereoskopické dvojice se sesazují tak, že s pohledu pozorovatele najdu nejbližší bod v obraze (přesněji řečeno v obou obrazech, součást nějakého objektu) která protíná rám a v případě anaglyfu tyto body dám přes sebe. Tím umístíte tento bod, kde modrá i červená část leží na sobě, do roviny stereoskopického okna. Pokud obrazy složíte na jiný bod tak je to technicky špatně. Proč? Logické, jako přiklad si vezmu tento obrázek
http://martinz.fme.vutbr.cz/stereo/priklad_1upr.jpg
Použil jsem jen výřez a autora jsem se neoptal na to, jestli mohu obrázek použít tak snad se nenasere. Čarami jsou vyznačeny hrany plotu. Je vidět, že červená a modrá část jsou složeny někde v polovině prvního pole plotu. To není správně, protože od toho bodu směrem k pozorovateli je to před rovinou stereoskopického okna a od toho bodu dále je to za rovinou stereoskopického okna a teď přichází logicky problém jak něco co leží před rovinou okna je hranou okna oříznuto? To je přeci blbost. To je jak kdybych stál v místnosti a díval se z okna. Mezi mnou a oknem je ale ještě věšák. Já bych ale viděl jen jeho horní polovinu a věšák by byl od hrany okna k podlaze neviditelný. Popírá to logiku. Proč něco co je semnou v pokoji by mělo oříznout hrana okna která je až za objektem.
Tady je to zase složeno na hranu budovy. Správně by mělo byt na nejbližší bod, který protíná rámeček takže ten sloup v pravo.
http://img846.imageshack.us/img846/9997/zdi3d.jpg
Tady je, jak jsem složil svůj obrázek já. Jako nejbližší bod protínající rámeček jsem zvolil předek zídky a na to je to taky složeno, je vidět, že modrý i červený obraz se od tohoto místa rozbíhají. Tudíž bod, na který jsem to složil, jsem umístil do roviny okna a vše ostatní je za rovinou okna. (ten modrý stín na levé straně od vyznačených čar je hrana stínu kterou vrhala ta zídka.)
http://martinz.fme.vutbr.cz/stereo/priklad_2upr.jpg
Tady je zase v rovině stereoskopického okna první řemenice v obraze. Je vidět, že modrý a červený obraz se tam překrývají. Dále v obraze, jak se zvětšuje vzdálenost směrem od okna, narůstá rozdíl vzdálenosti mezi červeným a modrým obrazem (viz fialové čárky v obraze).
http://martinz.fme.vutbr.cz/stereo/priklad_3upr.jpg
Tady je to zase v troubě, nejbližší bod ke mně jako k pozorovateli, který protíná hranu rámečku, bych si zvolil ten vyznačený šutr. Ale autor to má složeno špatně, protože je vidět, že modrá a červená složka neleží přes sebe.
http://martinz.fme.vutbr.cz/stereo/priklad_4upr.jpg
Tohle je úplně peklo.
http://img521.imageshack.us/img521/8776/most13d.jpg
Ze stereoskopického hlediska zajímavá fotka, ale doprasená složením. Tohle už musí tahat za oči i slepého. Zaměřte se na sloupky nejblíže k Vám a urve vám to oči i koule.
Nejsem guru na stereo a v téhle oblasti se snažím tak poslední tři roky. Takže rozhodně i já mám mezery ve znalostech a nevím vše. Ale co vím o to se rád podělím a snad na tom co řeknu bude i něco pravdy. Doufám, že autoři vypůjčených fotografií k demonstraci se neurazí, že jsem jim do toho hrabal a čmrkal jsem jim do obrázků poznámky. Pokud ano tak mi pište do pošty a tento příspěvek zedituji a vaše díla z něj odstraním. Taky se chci omluvit za svůj psaný projev, na nohách jsem od šesti, takže sotva vidím na oči.