• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    Pro všechny co ví něco o těchto krasných a starých řemeslech a chtějí se zapojit nebo se jenom pokochat nádherou těchto předmětů.. Nápady, fotky vašich výtvorů, tipy a triky a všechny ostatní zkušenosti vítány. Předem díky za slušné chování .)
    rozbalit záhlaví
    AGOG
    AGOG --- ---
    LAMAL: Kde bych sehnal klenotnické pájky?
    Na víkend budu mít půjčený velký hořák tak zkusím další věci. Chtěl bych si pomoci také třeba vylitím části rytiny jiným kovem, protože vkládání zatím neumím.
    ZCR
    ZCR --- ---
    LAMAL: ohledně vhazování horkého předmětu do mořidla - asi záleží, u toho octa se solí to celkem nevadí (já obvykle vhodím mírně schladlý předmět do studeného mořidla, pak ho zahřeju k varu , nechám odstát a vyjmu; postupů bude spousta)...
    mosazné tvrdé pájky jsou taky kapilární, s tou difúzí máš pravdu, ale u obecných kovů je potřeba asi najít rozumný kompromis - oxidace je tak rychlá, že to dlouhé zahřívání před pájením nesnese (tavidlo se zahltí/vypálí a přestane fungovat). Já naopak nikdy nepracoval s těmi klenotnickými.
    LAMAL
    LAMAL --- ---
    ZCR: no do mořidla se ani horký předmět házet nemá, to je opravdu nezdravé. Nejprve se schladí ve vodě. Použít se dá kapalina do autobaterie. Nesmrdí to a je to bez námahy.
    No a prohřátí proxxonka opravdu často nezvládne, je na drobnou práci. Osobně používám hořák na propan-butan s regulací vzduchu.
    Jinak pokud má dojít k prostoupení molekul pájky s kovem, zahřátí je nutné, jinak spoj není dostatečně pevný a časem se zlomí (u namáhaných míst). Tak je to alespoň u "zlatnických" pájek, kde se pracuje s vlasovým spojem. S jinými zkušenost nemám. Používám je na stříbro, měď a mosaz. To že mají nižší bod tání je dané poměry kovů a přidaným zinkem.

    Řekla bych, že volba pájky závisí na účelu a to ostatní na zkušenostech...
    AGOG
    AGOG --- ---
    Díky, postupně to vyzkouším.
    ZCR
    ZCR --- ---
    LAMAL: dovolím si nesouhlasit ohledne té sírové, vím, že se často používá, ale pokud do ní člověk vhazuje horký předmět, rozstřikuje se drobný aerosol, který není úplně zdravý. Navíc kombinace ocet/sůl (plus případně trocha kamence) je dobře dostupná.
    Stříbrné pájky (myslí se klenotnické) jsou určitě dobrý nápad, sice jsem s nimi přímo nepracoval, nechci viditelné spoje, ale podle teplot tání jsou měkčí.
    A nakonec ještě jeden nesouhlas - ohledně toho vyhřátí celého předmětu - u drahých kovů to bez problémů "projde", ale u obecných může být při takovém postupu oxidace příliš rozsáhlá (z mosazi se hodně vypaluje zinek) a u slabšího hořáku se to vůbec nemusí podařit, přesto lze udělat kvalitní spoj - kdybych musel celé věci zahřívat do červeného žáru, neupájím ani tím proxxonem skoro nic, natož tužkovým mikrohořákem.
    LAMAL
    LAMAL --- ---
    na odstranění okují, tavidla a oxidů z barevných kovů doporučuji mořidlo z kyseliny sírové. Na stříbro (ale i mosaz a měď) se používá poměr 1:10 s vodou a pokud účinkuje pomalu, tak se může lehce zahřát ve vodné lázni. Jen se do něj nesmí dostat železo, to pak bude purpurové a vše obarví.
    Pájku bych osobně na drobné předměty doporučila stříbrnou. Sice má jinou barvu, ale dobře se s ní pracuje. Jako tavidlo se používá borax nebo fluoron a důležité je očistit nejen spoj, ale i pájku. Samozřejmě prohřátí všech částí předmětu rovnoměrně je základ. pokud se letuje ouško, je třeba nejprve prohřát důkladně přívěšek (až do ruda) a pak se teprve soustředit na spoj.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: na nikl bacha, leckdo na něj má alergii; pokud chceš festovní pokovení, tak rhodium. Chránit před oxidací je potřeba hlavně spoj, jinak se ti to spájet nepovede. Oxidace na zbytku předmětu se nevyhneš, část okují a zbytek tavidla odstraní ocet se solí, zbytek je potřeba odstranit ručně (na mosazi vzniká červenavý povlak oxidu měďného).
    S takovýmhle hořákem jedině malé kousky pájky - tyčka ti odvede teplo dřív než stačí roztát, a navíc udělá hroudu pájky. Slícovat pájený spoj, dát tavidlo, rovnoměrně zahřívat do roztavení tavidla nebo o kousek déle, pak těsně ke spoji přiložit malý kousek pájky - optimálně by se měla skoro hned roztavit a vyplnit spoj, vždycky teče tam, kde je "nejtepleji".
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Stříbro zkusím, asi je to jedno že bude jiná barva, tyhle věci na krk bych stejně nechal niklovat. Akorád ten předmět budu muset ochránit před oxidací.
    Tavidlo se roztaví zkoušel jsem kousky i tyčku. Udělá se kulička, ale nenaváže se na obě části.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: s tímhle typem hořáku jsem pájet nezkoušel, ale kroužky ze slabšího drátu a/nebo plechu by podle mě zvládnout mohl; pájka by mohla být i o něco měkkčí, ale minimálně u mosazi bude spoj více vidět (u mědi bude vidět určitě)... můžeš zkusit stavit (jenom velmi lehce) na kousku dřevěného uhlí tu pájkou s kouskem stříbrného drátku (z řetízku), aby to dalo tak 50 % Ag.
    Pájení malého kousku k většímu je těžší, doboručuju smotek ocelového drátu jako podklad.
    A jinak přidáváš tam kousky pájky, nebo celou tyčku? A roztaví se ti na pájeném předmětu tavidlo?
    AGOG
    AGOG --- ---
    A cínová pájka asi nebude dost pevná.
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: http://www.9000.cz/naradi/rothenberger-mikropajka-plynova-35120

    Mám 1,5mm 34% stříbra. Zkoušel jsem letovat měď, plíšky jdou, ale když dám malý kousek k většímu (2,5mm silný a řekněme 1x1 cm) tak ten větší asi hodně odvádí teplo. Napadá mě, buď tedy ještě jinou pájku, anebo koupit ještě větší hořák na prohřátí obou dílů. Účel by měl být na letování závěsných kroužků k vyrobeným přívěskům.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: co je to přesně za typ? zkus pájet různě silné kousky drátu... jinak to tvrdé pájení není žádná sranda, chce to cvik; u konkrétního pokusu zdaleka nemusí být chyba ve výkonu hořáku
    AGOG
    AGOG --- ---
    Hmhm tak ten tužkový hořák nestačí.
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Díky, to už jsem našel dříve, ale až teď si to přečetl. Děkuju, pár užitečných tipů jsem tam našel.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: něco viz
    u mě
    Základní limitace u mikrohořáku je, že toho moc nevyhřeje (vysoká dosažená teplota plamene neznamená automaticky vysoký výkon), hlavně plechy a masivnější kov těžko až vůbec; jinak základ je a) čistý povrch b) dokonalé slícování c) tavidlo
    AGOG
    AGOG --- ---
    Má někdo zkušenosti s letováním neželezných kovů? Koupil jsem si tužkový hořák a na zkoušku stříbrný drát 1,5mm s 34% Ag, který jsem zkoušel a půjde. Jaké mám ještě možnosti s takovým "hardware" pokud chci letovat zejména měď a mosaz? Jedná se o malé věci tak do 3 cm.
    MARVEL
    MARVEL --- ---
    SNICKERS: ..ozvi se mi tak za dva měsíce. To už budu mít spravenou frézku, se kterou je to otázka hodiny :-)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Koupil bych cizelérské kladívko.
    RODRIGO_
    RODRIGO_ --- ---
    SNICKERS: myslíš jako hrací kostku nebo jen čistou krychli? případně co s tím?
    SNICKERS
    SNICKERS --- ---
    Možná to píšu do špatné diskuze, kdyžtak mě smažte.
    Už nějakou dobu si představuju kostku nějakého kovu (ne zlatá), nebo ještěné žuly čí mramorů a v nějakých kapesních rozměrech, třeba strana o 2cm. Hodně lidí se mě ptalo jestli jsem to nepřehnal s Inceptionem, ale to jsem viděl jednou a nápad jsem měl daleko před tím.
    Za případné odpovědi děkují :o)
    AGOG
    AGOG --- ---
    Nezůstaly doma někomu nějaká rydla když toho třeba nechal? ;)
    DYDY
    DYDY --- ---
    Zacatek skoly se blizi :D hura do kovarny !! :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam