• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    AGOG
    AGOG --- ---
    ZCR: Já nechci odlévat do forem, budu to překovávat. Ale už si písku vyrábím.

    Jeden člověk by chtěl udělat raznici s lístkem velkým 1,2mm. Asi to nedopadne, ale co byste doporučili za zvětšení lupy pro takovouhle práci? A stolní, nebo čelovku?
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: něco se mi plete, že měď se odlívá hodně blbě, zkus se po tom radši podívat; dobrou alternativou by měl být bronz (do určitého obsahu cínu stále víceméně měděně zabarvený); hlavně u mosazi pozor na páry zinku a horečků slévačů obecně.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Neví někdo o malé výhni s el. dmychadlem ve které bych mohl tavit měď? Tak do 6000Kč, podle stavu.
    RATEK
    RATEK --- ---
    ELLANOR: Předpokládejme, že se jedná o obecný kov s blíže nespecifikovanou povrchovou úpravou - nějaká obyčejná bižuterie. O černém nánosu jak o něm hovoříš lze soudit, že se s velikou pravděpodobností může jednat o korozní produkty stříbra - sulfidy, které zpravidla mají černou barvu (pokud se tedy jedná o povrchovou úpravu galvanickým stříbřením - bylo by dobré to vědět). V tomto případě bych zvolil chemické čištění povrchu a to klidně komerčně dostupnými přípravky. Použít můžeš v klidu Aurex (za pár kaček ho seženeš snad v každé drogerii, který kromě thiomočoviny vhodné k chemickému odstranění korozních produktů stříbra obsahuje ještě kyselinu citrónovou, nějaký ten detergent a nevím co ještě..) Použít také můžeš slabý roztok kyseliny sírové (z pravidla tak 5% a ponor stačí na minutku, také se dá sehnat nějaká ta sejrovka akumulátorová - 40% v drogerii myslím). Dále se dá použít Chelaton III, ale to už si asi moc vymejšlím :) Rozhodě zkus ten Aurex, aplikuje se buď ponořením, nebo natíráním kartáčkem, klidně na zuby, nebo vatou a je to asi nejlepší alternativa na to domácí čištění nejen těch obecných kovů ;) Snad ti to pomůže...

    http://www.pksolvent.cz/bezplist/aurex%20na%20cist.%20barevnych%20kovu%20200ml-0072590015.pdf
    AGOG
    AGOG --- ---
    Už jsme o taušírování níže mluvili. Poradíte? Lůžko na 0,3mm drátek mám udělat jak? Bude stačit V drážka, anebo bych měl taky podkosit stěny? V tomhle rozměru ale nevím nevím.


    ELLANOR: Nevím co je to za nános, ale pokud je to složitější tvar tak podle mě jedině chemicky, anebo ultrazvukem.
    ELLANOR
    ELLANOR --- ---
    Prosim, nemate tip, jak v domacich podminkach odstranit cerny nanos na kovu ? Mam torzo starych nausnic a nejspis to neni zadny vzacny kov. Presto je mi lito to vyhodit. Jedinou domaci metodu, co znam, je pasta na zuby a kartacek, ale to myslim funguje spis na zlato a stribro, ne ?
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    ZCR: jasný beru zpět samozřejmě že to jde použít taky na pošné obrazce, spíš mi šlo o to zdůraznit rozdíl technik zdobení. Je fakt že stejně se dají aplikovat obě dvě. Spíš je to o tom že u plátování nemusíš zasahovat tak hluboko do materiálu jako u taušírování (řádově pár desetin milimetru a to možná ještě přéháním) a proto se to dá tak krásně aplikovat na zbroje, nebo sem takhle viděl i vykládaný renesanční sedlo, ale to už je trochu jinej level.....
    ZCR
    ZCR --- ---
    SFUMATO: nesouhlasil bych s tím, že taušírování lze užít jen u linek - podobně lze odsekat i plochu, podseknout hrany a zatepat plochu, viz třeba
    inlaytutorial
    http://www.jimkelso.com/inlaytutorial.htm/inlaytutorial1.htm
    RODRIGO_
    RODRIGO_ --- ---
    Tak to je potom jiná :D
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Skvělé byl jsem pochopen. A ano je to tsuba. Autor je Ford Hallam. Díky, takže se musím poohlédnout po drážkovaném rydle.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    RODRIGO_:
    Jen pro pořádek, bavíte se tu od dvou různých technikách. To co tu představuje Rodrigo je technika taušírování neboli vykládání povrchu předmětu libovolným kovovým drátkem a prakticky se dá použit na širokou škálu materiálů různých tvrdostí (zdobený povrchem může být prakticky jakýkoliv materiál ve kterém jsme schopni vyrýt drážku). Bohužel lze touto technikou vytvářet pouze obrazce z linek. To co tu prezentuje AGOG na obrázku (nejsem si jistý ale předpokládám že zdobeným předmětem na obrázku je tsuba) je technika, která je historicky označována jako technika plátování (může se použít i overlay ale když už existuje český význam proč ho znásilňovat). Její výhodou je jednak možnost zatepávání tenkých drátků, tak ale i celistvých ploch pomocí tenkých plíšků. Narozdíl od taušírování není materiál zatepán do předem připravené drážky ale na plochu předrytého rastru (nejlepší je použití dražkového rydla, ale zkušenější to dělali i nořovým). Důležitou podmínkou taky je aby byl podkladový materiál tvrdší než materiál, který na něj budeme aplikovat( ideálně se takhle zdobí železné povrchy mědí zlatem nebo stříbrem - typickým příkladem jsou třeba středověké arabské helmice nebo štíty). Z vlastní zkušenosti můžu říct, že je to technika hodně náročná na zručnost a hlavně na perfektní přípravu materiálu (hloubka rastru, síla materiálu,....) a sám sem spoustu materíálu zkurvil, ale to jsou zkušenosti :)
    AGOG
    AGOG --- ---
    RODRIGO_: Díky, tohle je dobrý. Ale to je inlay.
    To co je na tom obrázky tsuby není zatepávání do "sklípku", ale skutečně pouze do povrchu. Nevím, možná to, že je to 0,2mm a zlato tak se to do těch mikrorýh zatepe. On to pak ještě poupravil. Ale skutečně je to jen na povrchu. No, ale já zkusím tedy udělat lůžko. To bude mazec v tomhle rozměru.
    RODRIGO_
    RODRIGO_ --- ---
    Tohle jsem dělal na škole hodně, trochu jsem i upravil metodu jak se to dělá.
    Narýhovat rozhodně nestačí, budeš potřebovat rýhu tvaru V, do které pak vyreješ nebo vysekáš,tak jsem to dělal já takový jiný rýhy, jako tady na obrázku.



    Bežný postup je takový, že ty skípky (říkejme těm rýhám třeba sklípky) vyreješ nožovým rydlem, největší problém je, že často strhneš hranu protější strany bokem rydla a je tov pr.
    Já jsem si vyrobil takový miniaturní sekáček viz ten obrázek, musí to být fakt tenoučký, možná jsem to s tou špičatostí přehnal, špička na konci na posledním minimetru cca 40°, pak se to pomaličku rozšiřuje. Nástroj byl vskutku docela miniaturní.
    Potom do té V rýhy můžeš opatrně nasekat těsně vedle sebe ty sklípky. Pořád je největší nebezpečí to, že si strhneš protější hranu a nebo to sekneš moc a vysekneš si tam oblouček. Nesmíš porušit hranu. Sekáním (ono to neni vlastně ani sekání, spíš tvarování) se ti musí kousek nadzvednout okolí hrany, takže se ti uvolní místo pro drátek, ten musí jít vložit tak, aby nad povrch čouhala tak 1/3 drátku, klidně i více, ale ne pod polovinu. Malým temovákem? (už si ty názvy atd. moc nepamatuju), s rovnou hladkou ploškou opatrně zatepáváš, drátek by se měl roztéct do těch sklípků a zároveń se srovná povrch hrany, potom zabrousíš a je to. Tady zase nebezpečí, že bouchneš moc a dostaneš se pod úroveň povrchu...

    doufám, že ti to nějak pomůže, respektive že z toho člověk něco pochopí :D

    AGOG
    AGOG --- ---
    tadyten drátek je 0,2mm já mám 0,35
    AGOG
    AGOG --- ---
    RODRIGO_: Taušírování? Možná, raději obrázek.

    Mám stříbrný drátek a ocel. Nevím jestli by stačilo narýhování povrchu, anebo by bylo lepší udělat drážku a drátek zatepat do ní.
    RODRIGO_
    RODRIGO_ --- ---
    AGOG: Skus to nějak přiblížit. Něco jako taušírování?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Umí někdo z vás overlay? Zatepávání kovů na povrchu?
    AGOG
    AGOG --- ---
    Nemáte tip na kvalitní čelní lupu?
    Něco mezi http://www.bausch.com/en_US/consumer/visioncare/product/magnifiers/magna_visor.aspx
    A těmi za 300Kč :-)
    KENJIRO
    KENJIRO --- ---
    ZCR: Bingo...mnohočetné díky :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam