• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    CERTICA
    CERTICA --- ---
    tu na nyxu id: CHRONOS
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    CERTICA: Chronos nick zde nebo někdo někde na netu? Omlouvám se, dlouho jsem tu nebyla a pozapomněla jsem. Děkuji za pomoc
    CERTICA
    CERTICA --- ---
    DAJUSE: najlepsie je naucit sa na zaciatok pracovat s voskom - skus mozno Chronos. Vo firme Ti potom uz vytvoria formy z modelu, aj odleju.
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    STQ: Děkuji za reakci a pomoc. K pánovi jezdím, teď tedy mám pauzu kvůli trhům. To jsou ty mé základy tvrdého pájení. Ale chtěla bych se věnovat spíše odlévání. Tvorba z vosku, výroba formy, vytavení vozku z formy, odlití a dál...
    STQ
    STQ --- ---
    DAJUSE
    DAJUSE --- ---
    Mám velkou prosbu na šikulu, co se zabývá tvrdým pájením a odléváním. Dlouho si pohrávám s myšlenkou a obohacuji dílnu s další a další nástoje a materiál k těmto technikám. Po posledních letech své vinuté perly a spíkané sklo komponuji do šperků s cínem (měkké pájení). Ráda bych povíšila. Něco z pájení ozkoušené mám, v hlavě načteno dost teorie, ale praxe chybí a do tajů práce s voskem, výrobou formy a odlévání jsem neprokoukla... Nebo jen okrajově. Kbydy se tu našel kutil, co toto ovládá a měl by čas mě učit, byla bych více jak šťastná. Samozřejmě ne zadarmo.
    Třeba se tu někdo najde. Žádné vhodné kurzy jsem na netu nenašla :-(
    ZCR
    ZCR --- ---
    KUATO: no, já myslím, že zas tak do minulosti chodit nemusíme
    KUATO
    KUATO --- ---
    ZCR: pridavala se treba potas, nebo kostni popel jako tavidlo, pomahala tavbe za nizsich teplot a navazovala na sebe bordel. ale asi by to chtelo prohlidnout stredoveke spisy, ktere to resily (Agricola - 12 knih o hornictvi a hutnictvi, Ercker - Kniha o prubirstvi, urco budou i dalsi).
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: hm, s konkrétními věcmi neporadím... ale obecně se teda různé slitiny i při poměrně malých změnách složení začnou chovat dost jinak - vezmi si třeba klasické bronzy - CuSn8 se dá normálně ohýbat, tepat atd, ale CuSn20 je křehký... o takových těch různých zrcadlovinách s vysokým obsahem cínu ani nemluvě.
    Na plynu to bude citlivé určitě, ale to uhlí je opravdu klasika. Neházel se do taveniny pro vyčištění taky vosk? Ale to možná jen do olova, nevím.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Pak mám problém, že i 0.5% olova například způsobuje že se to pak nedá kovat a válcovat ikdyž to tam hodím před litím. Nevím jesti by pomohlo nějaký íčko kvůli přístupu vzduchu. Měď dělá bordel i opačně, když přidám malé množství do stříbra. Tavím propanbutanem a do kelímku dávám po staru dřevěné uhlí. Bylo mi řečeno i sklo, ale to je ssebou nese komplikace.
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: (i když teda situace může být trochu složitější, záleží na poměrech... při tuhnutí pak třeba nemusí tuhnout všechno najednou, ale nějaká de facto sloučenina jakoby vykrystalizuje z toho roztoku dřív a pak to celé zatuhne v tom zbytku - ale i to jsou většinou dost mikroskopické záležitosti. Poznat se to dá z takových těch hrozných fázových diagramů, ale nebudu předstírat, že si to ještě nějak extra pamatuju, a pro ten popisovaný případ to nemá smysl řešit)
    ZCR
    ZCR --- ---
    AGOG: no ono je to dost normální rozpouštění, nebo jako kdybys míchal dvě mísitelné kapaliny, difuzí (proto se dává vždycky kov s nižší teplotou tání do roztaveného kovu s vyšší teplotou tání).
    Ale zamícháním nic nezkazíš.
    AGOG
    AGOG --- ---
    Metalurgický dotaz. Když tavím měď v kelímku, už je roztavená a přidám malé množství, zrnko olova nebo cínu. Jakým způsobem se tak malé množství rozmíchá? Když tavím měď se zlatem, nebo stříbrem tak to vypadá při patinování, že dojde k rovnoměrnému provázání i bez nějakého míchání. Jak to funguje? Anebo je lepší to ještě zamíchat?
    STQ
    STQ --- ---
    ZCR: no tak tam muzes dat prinejhorsim 18 :) 21 se pouziva v indii, thajsku a vsude tam kolem.
    POOWL: jj, retizek by ze 22 dlouho nevydrzel, ale zbytek myslim nebude problem, bezne s touhle ryzosti pracuju a diamanty do ni fasuju, je to krasnej material.
    POOWL
    POOWL --- ---
    STQ: to by slo, ale lepsi s touhle ryzosti pracovat na necem co se tepe nebo na ražbu-tam se ten material zhutni takze neni tak mekej. Ten retizek by se mohl natahnout pri prvnim silnejsim zachyceni tak jsem pro to pouzit spis tu 18ku
    ZCR
    ZCR --- ---
    MUI: já už si ten puncovní zákon moc nepamatuju, ale řekl bych, že pokud to má mít puncovní značku (což mít má, jinak je to "načerno"), tak to musí mít jednu ze zákonných ryzostí. 21kt myslím žádné zákonné ryzosti neodpovídá.
    STQ
    STQ --- ---
    POOWL: tak 22ct ne? z toho se dela vcelku bezne (a za me je teda daleko hezci nez 18 nebo 14).
    POOWL
    POOWL --- ---
    MUI: neumele pripajeny? co tim myslis?
    POOWL
    POOWL --- ---
    21k zlato bude problem. Bezne se vyrabi 14 nebo 18ct. Chapu dobre ze diamanty naji mit kvalitu vs?
    WAMP_ELF
    WAMP_ELF --- ---
    MUI: kefalin...
    POOWL
    POOWL --- ---
    MUI: ano vyrabim
    CERTICA
    CERTICA --- ---
    MUI: ahoj :) je to velmi siroky pojem. Skus trosku viac vyspecifikovat Tvoju predstavu :)
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    KUBOW: Hoj, zkus tu představu trochu specifikovat nebo mi pošli PM a můžeme se případně nějak domluvit pokud to bude v mých silách.
    KUBOW
    KUBOW --- ---
    ahoj, dokážete mi poradit, kdo by mi mohl udělat prsteny dle návrhu? chtěl bych jednoduchý tvar s velikým detailem na povrchu.
    PREMIUBOY666
    PREMIUBOY666 --- ---
    POOWL:
    JVCNC:
    jasny..chapu;) diky za odpovedi...odlejvani, vzhledem k mym moznostem neni asi uplne idealni...sam se na odlejvani necitim a spis sem to chtel delat nejak jednoduse, nejlepe sam, coz se mi zdalo nejlepsi to razit tim kladivem....uvidime..dystak poslu vysledny vyrobek ;).
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    PREMIUBOY666: odlejvani - nejekonomictejsi z kratkodobeho i dlouhodobeho hlediska, je s tim vice srani, laser, drazsi na kazdy kus ale malo srani s tim, raznice, velka pocatecni investice kterou pak ale rozpustis do vice kusu (zalezi do kolika) a pak to z dlouhodobeho hlediska nakonec zase tak draho nevyjde, takhle mala raznice by nemusela byt nejak astronomicky draha, zalezi na slozitosti a detailu, pak to bude i pomerne malo srani, to bouchnes i jen doma kladivem a hotovo. tedy doporucuju napred nejaky plan co se tyce objemu a cetnosti vyroby, poptat ceny laseru a vyroby raznice a pak se rozhodnout. Vyrobu raznice poptej u vice firem, byvaji velke rozdily v cene (podle vybavenosti, lokality, vytizenosti atd. hledej spis mensi firmy, maji nizsi rezie a tim muzou mit i nizsi cenu. Za poptavku vetsinou nic nedas, neznalost byva drazsi.
    POOWL
    POOWL --- ---
    PREMIUBOY666: raznice je strasne draha zalezitost spis bych to odleval
    PREMIUBOY666
    PREMIUBOY666 --- ---
    hoj,
    prosím o radu. chtel bych zacit produkovat male privesky ze stribra Ag 925.
    jakoby male psi znamky s vlastnim motivem (jeden vzor/design).je to kulaty a prumer je 9mm, coz je dost maly.
    design uz mam vicemene hotovy a prave zjistuji, ze bude mozna problem v detailech.
    ma otazka se toci okolo techniky zpracovani...
    - bude lepsi si to nekde nechat vygravirovat? laser? ci cnc?, nebo si nechat zhotovit razidlo a delat si to nasledne sam?
    vim, ze to ma jeste spoustu dalsich aspektu, ale budu rad za jakoukoliv radu, nebo nasmerovani, jakou cestou se vydat. sem na zacatku a sem opravdu lajk ;)
    diiikyy!!!
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: jojo u všeho co se vypařuje a vaří a je uzavřeno je problém s tím, že plyny nadzvedávají přiložený materiál. Takže snad jen minimalizovat tu oxidaci. Co jsem četl tak pro fůzi je nejlepší foukací hořák. PB hořáky produkují příliš mnoho vzduchu. Ještě mě napadlo to hnát třeba přes dřevěné uhlí? To se používalo při tavení mědi atd. pro minimalizaci oxidace.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: Tak jako podobných tavidel se používalo třeba na granulaci velkomoravských gombíků. V podstatě e pracovalo s relativně čistým stříbrem nebo mědí a byla používaná tavidla....mám dojem jestli to nebylo na bázi chloridu mědnýho nebo něčeho podobnýho. Jenže u granulace nešlo o natavení plochy, ale jakýchsi styčných krčků, takže tavidlo mělo případně kam odtéct a nemuselo dělat nelechu pozděi, což bych se v případě plechu bál. Mám ale takový dojem, že u toho keumba nedochází k natavění spíš jako k difuznímů spojení bez tavby. Další věc a to máš pravdu je amalgamace, která celkem spolehlivě funguje na stříbrný i měděný slitiny, ale e tady právě nebezpěčnost výparů rtuti ti "zapékání"
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam