Nejasnosti a zvláštnosti sochy
Svätopluk drží v ruke vztýčený veľký meč, na ľavej ruke má štít a na kolenách chrániče. Na štíte a chráničoch je slovenský dvojkríž. Ktovie, možno je to znak Bélu III. z 12. storočia, alebo že by to bol erb Matice slovenskej z roku 1863? Šermiarskemu majstrovi Petrovi Kozovi, ktorý sa v historickej výzbroji a historickom výstroji naozaj vyzná, sa to nepozdáva. Voči zobrazeniu Svätopluka má vážne výhrady. „Osobne by som od umelca očakával, že ak nerozumie tomu, čo zobrazuje z vecného hľadiska, vyhne sa konkrétnostiam a urobí abstraktný obraz skutočnosti," hovorí. „Ak však zobrazuje odev, zbrane a postroj, mal by si prizvať odborníka."
Dominanta sochy, meč je podľa Kozu nepekný. Okrem toho, táto zbraň nebola typicky slovanská. Slovania podľa neho vyrábali skvelé sekery a oštepy, ale meče sa dovážali z Franskej ríše a od severanov. „Vtedajšia technológia výroby ocele totiž potrebovala využívať bahennú železnú rudu, v ktorej je hornina zvetraná a ktorá sa u nás nevyskytuje. Naša ruda je kamenná a obsahuje vyššie percento síry a fosforu, ktoré spôsobujú lámavosť za tepla a za studena. Preto existoval ríšsky zákaz vývozu mečov Slovanom, vďaka ktorému sa meče dostávali k nám buď ako pašovaný tovar, alebo ako korisť. Domáce meče boli ťažkopádne, pretože museli vyvážiť zraniteľnosť materiálu hmotou. Tvar bol ponáškou na franské meče a meč sochy sa, žiaľ, ani na jednu z foriem neponáša," vysvetľuje historik.
Konský postroj na soche je podľa Kozu nefunkčný. Štít mohol byť kruhový, ale problémom je potom znak dvojkríža. „Slovenský znak z 19. storočia na štíte z 9. storočia je viac ako problémový," hovorí. „Ak sa znak navyše vyskytuje aj na nákolenniciach, ktoré sú samy osebe produktom vývoja zbrojí oveľa mladšieho dáta a nikdy nemali tvar ako na soche, je to na zamyslenie. Najhoršie je však, že nákolennice vôbec vidieť. Vtedajší ľudia totiž dôsledne zachovávali hierarchiu. Kráľ alebo knieža boli dôstojné osoby a táto dôstojnosť bola symbolizovaná dĺžkou šatu. V tomto prípade určite pod kolená."
Veľký problém je aj koruna (aj keď Svätopluk v skutočnosti kráľom nebol, ale povedzme). „Ak opomenieme pravdepodobnosť iného tvaru koruny, čo je vec estetiky a umeleckej licencie, chýba minimálne jeden atribút. Každý kráľ je predovšetkým kniežaťom a ako taký má mať pod korunou kniežaciu čiapočku."
prebrate zo sme.sk