• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLORLokální alternativní, etické a demokratické ekonomiky
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
    Fakulta sociálně ekonomická
    Katedra financí a účetnictví

    pořádá mezinárodní konferenci na téma

    „Financování sociálního podniku a měření sociální a veřejné přidané hodnoty“

    ve dnech 14. – 15. října 2010, v Ústí nad Labem

    Teze:
    Veřejné výdaje mají přinášet společensky měřitelné užitky – lze to demonstrovat na případových studiích a příkladech dobré praxe.

    Témata a zaměření konference:

    Problematika podstaty a multizdrojového financování sociálních podniků s akcentem na zdroje vlastní, z filantropie a zdroje veřejné; rozhodovací mechanismy, legislativní rámec;

    dopady veřejných podpor a ko-financování rozvoje sociální ekonomiky do rozvoje ekonomiky a sociálního kapitálu na lokální a regionální úrovni, přírůstky sociální a veřejné přidané hodnoty;

    možnosti a metody měření efektů veřejného financování (viz výše) ve vztahu k otázkám důvěryhodnosti vlád a jimi podpořených subjektů, sociální audit;
    podmínky a meze veřejného financování rozvoje sociální ekonomiky, použití relevantních metod identifikace a měření sociální a veřejné přidané hodnoty v zahraničí a v ČR;

    teorie a praxe rozvoje sociální ekonomiky, role sociálního podniku, role sociálního kapitálu, role občanské společnosti.

    Pořadatel:
    Katedra financí a účetnictví FSE UJEP (Ing. Magdalena Hunčová, Ph.D.,e-mail: Magdalena.Huncova@ujep.cz, tel.: +420 475 284 704)

    http://fse1.ujep.cz/data/KFU_pozvanka_SE_2010.pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: tak na základě účasti na farmářských trzích v Praze 6 můžu dodat i něco jako report... dali jsme si tam kus pštrosa, a nebylo to špatný :-)
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Hana Michopulu - Tradiční trh: návod k přípravě
    http://www.energybulletin.cz/?q=clanek/tradicni-trh-navod-k-priprave


    Stanislav Kutáček - Aplikace teorie externalit na vybraný segment odvětví dopravy (disertační práce) - http://is.muni.cz/th/11271/esf_d/

    Stanislav Kutáček - http://www.udrzitelnost.cz/soubor2.php?s=lokalni-multiplikator-lm3.pdf - "Lokální multiplikátor, vyvinutý před několika lety v londýnské New Economics Foundation (NEF), pomáhá popsat míru lokalizace místní ekonomiky (obce, regionu), tedy nakolik se peníze uvnitř takto definované ekonomiky „otáčejí“ a kolik jich utíká nenávratně pryč."

    Více studií zde: http://www.udrzitelnost.cz/?id=32-studie-a-postupy
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    "Herman Daly (nar. 1938), americký ekologicky orientovaný ekonom a profesor na University of Maryland, někdejší ekonom Světové banky, autor myšlenky neekonomického růstu, se ve svém článku z listopadu 2008 zaměřil na prapůvodní příčinu finanční krize, která poté, co tvrdě zasáhla finanční sektor a zadlužené americké domácnosti, začíná nyní doléhat na jednotlivé americké a evropské státy. V čem spočívá dle Dalyho ústřední problém globální ekonomiky?

    Krize, která zasáhla globální ekonomiku, není krizí likvidity. Ta by totiž předpokládala, že ekonomika se dostala do potíží kvůli podnikům, které již nemohly dostat úvěr a půjčku, aby zafinancovaly své investice. Krize je ve skutečnosti důsledkem nadměrného růstu finančních prostředků vzhledem k růstu reálného bohatství, což je v zásadě pravý opak příliš nízké likvidity.

    Daly se dále odvolává na knihu nositele Nobelovy ceny za chemii Fredericka Soddyho nazvanou v originále Wealth, Virtual Wealth and Debt: The Solution of the Economic Paradox. Tato kniha vydaná v roce 1926 předznamenala krach trhu v roce 1929 a Soddy v ní upozornil na elementární rozdíl mezi reálným (budovy, stroje, ropa, prasata) a fiktivním bohatstvím (peníze, dluhy)." - dokončení na http://www.energybulletin.cz/?q=clanek/krize
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Richard Douthwaite - Ecology of Money - s předmluvou Bernarda Lietaera.

    Celá kniha dostupná zde:

    http://www.feasta.org/documents/moneyecology/contents.htm
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Jiří Jeřábek - Etické finančnictví a možnosti jeho uplatnění v ČR (diplomovoá práce) http://is.muni.cz/th/65478/fss_m/?lang=en;id=165509 K tomu rozhovor: http://www.literarky.cz/index_o.php?p=clanek&id=3225&rok=2007&cislo=7

    Petra Němcová - Elektrická družstva v proměnách družstevních principů: analýza naplňování principu udržitelného rozvoje komunit http://is.muni.cz/th/178689/fss_b/

    Naďa Johanisová - Karl Polanyi: Seberegulující trh je nebezpečná utopie http://www.sedmagenerace.cz/index.php?art=clanek&id=313

    Naďa Johanisová - Život v puklinách - http://www.sedmagenerace.cz/index.php?art=clanek&id=198
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Staci Mitchell - Local economies close the distance between us - http://www.energybulletin.net/node/52520
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://changeobserver.designobserver.com/entry.html?entry=9877
    They had outsourced their outsourcing to yet another Chinese company. They didn't even do their own outsourcing :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: tedy... v podstatě antropocentrismus vyplývá z toho, že jedinými bytostmi, se kterými běžně racionálně komunikujeme pomocí jazyka, jsou další lidé.

    existují ovšem vyjímky: na jedné straně, někteří vědci naučili opice komunikovat jakousi znakovou řečí, a ve 21. století se z toho může stát širší trend. na druhé straně - sofistikovanost informačních systémů povede k bodu, kdy lidé přestanou být schopni rozlišit komunikaci se strojem od komunikace s člověkem (už dnes je řada rozdílů v takové vytvářena spíše uměle a záměrně... kvůli pohodlí lidí)

    takže mi nepřijde, že by nešlo utéci od antropocentrismu.. dokonce ještě během našich životů.. ale neívm, jestli to je to, co chcete řešit v tomhle klubu jako hlavní téma.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PIZI: ten člověk mě poslední dobou celkem zajímá.. tím spíše, že o něm píšeš i ty.
    PIZI
    PIZI --- ---
    O lokalnich menach a o tom jak vznikly tlaky na jejich eliminaci a ustanoveni globalnich men pise i Douglas Rushkoff v knize Life Inc. Je velmi ctiva a netyka se jen penez, ale i dalsich veci se kterymi dnesni renesance lokalnich men souvisi.
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    A k penězům ještě - Bernard Lietaer - Budoucnost peněz

    http://www.paradigma.sk/redakcny_system/clanok.php?id=146
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    TRAVIX: Sorry, ale ta knížka se nedá číst. Je mě krajně žinantní, když mi někdo skrze své zjednodušené poučky neustále podsouvá, co si mám myslet, a to ta kniha činí hned z kraje. - A stran původu peněz ta kniha nejde dost do hloubky a do minulosti. - K témuž doporučuji knihu Jana Sokola Moc, peníze a právo. Ukázka:

    "Počátky řeckých peněz se zabýval německý historik a ekonom Bernhard Laum a došel k pozoruhodným výsledkům. Laum si předně všiml, že v Homérských bájích se jako "univerzální platidlo" vyskytuje právě býk: cenné věci se oceňují počtem býků, a to pouze v určitých násobcích: 1, 4, 9, 12 a 100. Toto oceňování bylo zřejmě tak běžné, že Homér mohl používat přídavná jména jako "dvanáctibýčný" a o dívce na vdávání říká, že byla TESSARABOlOS, za čtyři býky. Býk je přitom pro Řeky královské obětní zvíře a tytéž násobky se vyskytují i u obětí; pro oběť sta býků se užíval název HEKATOMBÉ, který převzaly i moderní jazyky. Z toho Laum odvodil odvážnou hypotézu, že mince původně nevznikly k obchodním potřebám, ale jako náhradní obětiny bohům. V okolí velkých svatyní v Řecku se skutečně vykopaly tisíce náhradních obětin, hliněných nebo kovových býčků, a na starých mincích se občas objevuje např. býčí hlava s obětními mašlemi nebo obilný klas. Na mincích se často objevují podoby nebo symboly božstev - například athénská sova - a víme také, že mincovny bývaly v chrámech, kde se také udržovaly jakési finanční rezervy obce, chrámové poklady. Římská bohyně Juno Moneta (doslova "napomínající") dala jméno mincím, které se v jejím chrámu razily, a z lat. moneta vzniklo francouzské slovo monnaie i anglické money (BBC, Money). Stejně jako při obětech se počítaly i ceny při soutěžích a homérská číselná řada připomíná řadu mincovních hodnot. Při veřejných obětech býků se jejich maso rozdělovalo jednak obřadníkům, jednak jako honoráře různým funkcionářůmobce; pro toto dělení se užívalo sloveso NEMEIN (dělit), z něhož vzniklo slovo NOMOS (zákon) a podle Lauma také NOMISMA (mince). I pozdější athénští pokladníci čili ministři financí, do jejichž kompetence spadaly i obětní hostiny, se nazývali K6LAKRÉTOI, doslova "sběrači kýt". Jako poplatek pro
    podsvětního převozníka Chárona vkládali Řekové zemřelým do úst drobný peníz OBOLOS, což Laum odvozuje od slova OBÉLOS, tj. špíz na pečení; ostatně i latinské as (mince o váze 12 uncí) může souviset se slovem assus, tj. pečený nebo pečeně. Latinské pecunia (peníze) je od pecus, dobytek; německé Vieh (dobytek) má společný kořen s anglickým jee (poplatek); indická rupie je od sanskrtského rupa, stádo dobytka (Gerloff 1947).
    Ať už Laumovu hypotézu přijmeme nebo ne, otevírá důležitou otázku: proč peníze "platí", proč se na ně spoléháme? Člověk, který za svou práci přijímá plat v penězích, místo aby vyžadoval stravu a ošacení, musí spoléhat na to, že si je za peníze koupí. Otázka platnosti patrně nevznikala u "materiálních" zlatých a stříbrných mincí, jenže ty byly k těmto prostým účelům příliš velké. Postupem času se i z jiných důvodů stále víc prosazovaly "fiduciární" peníze, které nemají žádnou materiální cenu, nýbrž platí jen díky vyraženým nebo tištěným zárukám. Ze to byly zpočátku záruky náboženské, je víc než pravděpodobné. Po božstvech a znacích se na mincích objevují hlavy panovníků, ve středověku postavy světců a i na současných bankovkách se setkáváme s velkými postavami národních dějin a kultury, které tam na první pohled nemají co dělat.112 Proč musí u kdejaké špinavosti s penězi asistovat chudák Bedřich Smetana, Božena Němcová nebo svatá Anežka? Heslo"In God we trust" na amerických dolarech už mnoho lidí pobouřilo, patří však do téže souvislosti: peníze potřebují důvěru a využívají tedy všeho, co ji může posílit. Už ražením mincí se otevřela otázka, která se táhla dějinami ekonomického myšlení až do poloviny 20. století: je hodnota mince dána jen obsahem kovu (a ražba je tedy jen potvrzením, asi jako dnešní punc), anebo je dána ražbou a zárukami mincovny - a na obsahu kovu tedy vlastně nezáleží? Ačkoli se názory různě střídaly, celkový vývoj - jak ještě uvidíme - vedl od "materiální" mince jako kovu až po příklon k "fiduciární" měně, založené pouze na zárukách,
    a úplné opuštění "zlatého" ekvivalentu měny v polovině 20. století."
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    ECLECTICA: Poukazy k biblickému antropocentrismu coby viníku západního konzumerismu vnímám jako liché. - Vedle bible bývá často pranýřován i Francis Bacon (Viz jeho "Příroda je děvka, kterou je nutno natáhnout na skřipec.") či René Descartes se svou konstrukcí subjekt-objektového modelu, s plánem vystavit veškeré vědy a s nimi neodlučnou filosofii more geometrico, po způsobu geometrickém. - Zavrhnout názor, že za všecken ten neduh a zmar západního člověka může Biblí vštípená a rozšířená člověka do středu veškerenstva stavící představa, je snadné. Stačí si uvědomit, že tento neduh se netýká jen lidí západní provenience, že je to transkulturní či transcivilizační fenomén. Lévi-Strauss si ve Smutných tropech pokládá otázku, v čem tkví výlučnost západní civilizace, a dospívá k poměrně prosté, ale velmi prozíravé odpovědi: v tom, že se jí podařilo objevit a nastolit univerzální principy spontaneity. Jinými slovy, byla to západní kultura-civilizace, které se podařilo rozšířit trendy, které se rozšířili takřka bez výlučně do všech dalších oblastí světa - navzdory všem jindy velmi silné hranice stavícím kulturním či náboženským tradicím (př. mnoho i těch nejchudších lidí nemá téměř nic, ale svůj mobilní telefon tam má téměř každý, samozřejmě, že je to zčásti proto, že si tím kompenzují nízkost svého postavení a že skrze dosažení na určité statusové symboly postupují alespoň navenek a pomyslně výš, ale to platí jen zčásti). - Vyjma tho, Bible samozřejmě nestaví do středu veškerenstva člověka, nýbrž Boha, člověk je jen nejdokonalejší bytostí, kterou ten stvořil, a tudíž člověku přísluší pečovat, starat se a dbát o veškeré další stvoření, čili úkol, který má na hony daleko od prachprostého plundrování, exploatace, devastování. O několikerém rozlišení antropocentrismu píše Kohák v Zelené svatozáři a mimo jiné tam dospívá k názoru, že domnívat, se že je možno se z antropocentrismu vymanit, je pošetilé.

    Zaujala mě tvá poznámka stran sociálního smýšlení coby totalitarismu. - Narážíš tím na něco konkrétního?
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    A ještě jedna věc: Také si myslíte, že spotřeba táhne ekonomiku a pokud všichni nebudeme utrácet, utrácet, utrácet a pokud možno si ještě brát úvěry, bude to náš konec?
    Nekonečný boj s pověrou „spotřeba táhne ekonomiku“: http://www.libinst.cz/komentare.php?id=588
    TRAVIX
    TRAVIX --- ---
    Pokud někoho zajímá "alternativní" pohled na otázku peněz, doporučuji přečíst tuhle knihu. Alespoň prvních pár kapitol o tom, co byly peníze v minulosti a co jsou dnes. http://www.libinst.cz/etexts/rothbard_penize.pdf

    Autor tam uvažuje o klíčové otázce (a pokud chcete uvažovat o nových, zdravějších typech ekonomiky, dříve nebo později se s ní musíte také vyrovnat): Co jsou to peníze? A co by peníze měly být?
    PIZI
    PIZI --- ---
    LURA: No prave, je nesmysl snazit se zastavit stado. Rozumne je, zustat stat bokem. Nikoliv bezet ze stadem a kricet bezime spatne. Nejprve se vyman ze stada a pak muzes kricet.

    Ale uznavam, ze nevim jak to eclectica ma.
    LURA
    LURA --- ---
    PIZI: To bych neřekla - nebo aspoň já v tom nic takového nevidím. Spíš jen zamyšlení nad tím, kam se naše civilizace ubírá. A že pokud běží stádo k propasti, je celkem jedno, jestli běží někdo na levé nebo na pravé straně stáda, protože nakonec běží všichni stejným směrem...
    PIZI
    PIZI --- ---
    ECLECTICA: Jestli z toho chces ven, pak prestan hledat reseni hromadne pro vsechny. Najdi reseni pro sebe. Bude-li se libit ostatnim, muze se stat resenim hromadnym. Z tveho vyctu ale mam dojem ze hledas reseni typu jake zakony prijmou, jaka narizeni statem vynutit apod.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam