• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLORLokální alternativní, etické a demokratické ekonomiky
    IKYTKA
    IKYTKA --- ---
    Doporučuji článek v Respektu 22/2010 Jak utéct dluhům, který vypráví příběh úspěšného hospodaření jednoho malého městěčka v Německu. Na to navazuje příběh o zkrachovalé české vísce Rokytnice nad Jizerou a její poučení z nešetrného financování rozvoje obce.
    JAGA
    JAGA --- ---
    XCHAOS: Ten spravedlivý zisk, to jsou např. právě ty zmiňované sociální podniky. U velkých firem to nějak nefunguje - například tady v Dejvicích jsme rádi chodili do Delvity, ale pak ji v ČR plošně zrušili, neboť svým majitelům přinášela prý zisk pouhých 10% a oni jsou ochotni mít svůj kapitál pouze v podnicích, kde jim to přinese 25% ročně. No není to šílenost? Myslím, že komunity se musí o svou nezávislost snažit hlavně samy - tlakem a kreativním úsilím zezdola. Jenže zatím se to děje jen tu a tam, většina lidí zřejmě nemá pocit, že by to byla naléhavá věc. Já sama pracuju jako editorka v PR agentuře, takže svou prací vlastně přímo napomáhám přesvědčovat lidi, aby víc nakupovali nejrůznější věci - můžu přitom v praxi pozorovat tzv. greenwashing, kdy výrobci plastových oken, mercedesů i myček na nádobí usilovně přesvědčují spotřebitele, že jejich výrobky jsou šíleně ekologické a že musí okamžitě zahodit ty staré, které mají, a v zájmu ekologie si koupit jejich nejnovější výkřik... a já jim to píšu. Odtud má frustrace. Je ale strašně těžké vzdát se pohodlného života bez materiálních starostí.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAGA: já sám jsem velice městský člověk... vypadnout z města na týden, na dva, na měsíc... to ano... ale trvale bych asi na venkově nevydržel (i když nevím).

    osobně jsem ale liberál, a nevěřím, že zisk = plundrování. věřím, že může existovat cosi jako "spravedlivý zisk" - i bez represe, bez drancování, bez otevřeného lhaní či dezinformování, apod. ale uznávám, že tohle je věc toho, jak je ten pojem vůbec chápán v té které kultuře (třeba šáríja pokud vím uznávám zisk z obchodu, ale neuznává úrok z půjčky- reba, apod.)

    podle mě nejde o to rozdělovat jadernou energii nějak "spravedlivě" a "neziskově" - nevěřím centrálnímu plánování čehokoliv - ale spíš jde o to dát (klidně třeba i prodat - myslím dát ve smyslu "nezakazovat" + "vysvětlit, naučit" + "učinit reálně dostupným") jednotlivcům i komunitám nástroje napomáhající jejich vlastní nezávislosti. to může sahat od nějakých primitivních ekologických postupů (ale pozor - není primitivita jako primitivita) až po hi-tech.
    JAGA
    JAGA --- ---
    XCHAOS: Jo, to je pravda, taky mám k jaderné energii intuitivní odpor mj. proto, že znamená posilování a utvrzování pozic a neblahých praktik ČEZů a jim podobných.
    Jak čtu toho Holmgrena dál, tak jsem pochopila, že on zas nemá takovou tu (až naivistickou a idylickou) představu soběstačných vísek s primitivními eko technologiemi, z čehož jsem ho zpočátku podezírala. On optimisticky doufá, že lidé budou mít dost rozumu a sami sebe "uregulují" tak, aby se přestal projevovat ten (všude kolem nás) působící mechanismus pozitivní zpětné vazby - tzn. roztáčení kol konzumu, plundrování zdrojů, honby za ziskem atd. atd. - a že budou schopní uvědomovat si systémově důsledky svého konání. Otázkou je, pod jak velkými tlaky lidé budou muset být, aby se tohle podařilo. Sama mám problém začít aspoň trochu důsledně u sebe!
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAGA: tohle je moje oblíbené téma, celkem.

    lidi budou mít tendenci tvrdit, že k jakékoliv změně životního stylu jsou nuceni "násilím", i když to není pravda.

    jinak FV panely a jadernou energii bych neházel do jednoho pytle. propaganda proti FV panelům je obrovská, protože otevírá potenciál k velké decentralizaci a k omezení moci a kontroly nad populací a vůbec k omezení pocitu, že bez "velkých dodavatelů" a "těch nahoře" by to nešlo.
    JAGA
    JAGA --- ---
    VSOUKOLOHLOR: O těch sociálních podnicích tuším píše Naďa Johanisová v té knize, co se jmenuje "Ve škvírách ekonomiky" nebo tak nějak - přesnou definici taky nevím, ale jsou to komunitní projekty, které jsou sice výdělečné, ale berou přitom ohled také na jiná kritéria - na to, aby lidé byli spokojení se svou prací a bavila je, aby se udržovaly či křísily místní tradice, šetřily přírodní zdroje, chránila příroda apod.
    Ještě něco - začala jsem číst toho Holmgrena, tu tlustou knihu o permakultuře, a vrtá mi hlavou jeho předpoklad, že po ropném zlomu a šoku z globálního oteplování se vyvine lidská společnost spoléhající na drobnou komunitní ekonomiku a soběstačnost komunit. Úplně se mi to nezdá, protože podle mě bude lidstvo mít tendenci spoléhat na jadernou energetiku propojenou s vodíkovou dopravou, také např. fotovoltaické panely nebo okna pro pasivní domy se myslím nedají dobře vyrábět v chaloupce na koleně - takže to úplně tak jako Holmgren nevidím. Chci říct, že těžko nastane konstelace, kdy konzistentně vymře ta technokratičtější část lidstva a přežije ta, která se uchýlila do chaloupek a k soběstačnosti. Spíš si to ty technicky vyspělejší státy zařídí tak, aby na všechno opět více doplatily ty méně vyspělé společnosti, vždyť to známe. - Ale já jsem zvyklá psát sci-fi, tak mám možná jiné uvažování. Co vy všichni tady na to???
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    B_ART: Klidně šťourej, když je to opodstatněné, není to vůbec na škodu, naopak. Jen podotýkám, že jsem zde pouze zkopíroval pozvánku bez toho, aniž bych ji předem nějak hodnotil.

    Co je sociální podnik netuším, možná to bude kalk z angličtiny, social business či něco na ten způsob.

    K druhé otázce. Domnívám se, aniž bych tu chtěl organizátorům dělat tiskového mluvčího, že tím autor namísto "mají" mínil spíše "by měly", v optimálním případě, že je zjevné, že se to ne vždy daří atp., ovšem hlavním důvodem oné potřeby bude asi velmi těžká prokazatelnost toho, co jsou společensky měřitelné užitky, jinými slovy, že je velké množství škarohlídů, kverulantů, kteří z principu lají každému veřejnému výdaji coby malé domů těch, kdo o něm mluví, kdo se o něj zasazují. Čili můžeme se smát tomu, jak jsou dané teze formulovány, nepsal je podle všeho někdo, kdo vládl excelentně přiléhavými vyjadřovacími schopnostmi, to však neznamená, že ta konference musí být hnedle cirkus. Možné to je, ale raději bych soudil až na základě proběhnuvšího, než na základě zvacího letáku.
    B_ART
    B_ART --- ---
    VSOUKOLOHLOR: ty jo, omlouvám se, že šťourám, ale co je to "sociální podnik"?
    a "Veřejné výdaje mají přinášet společensky měřitelné užitky – lze to demonstrovat na případových studiích a příkladech dobré praxe." - jak se dá "mají přinášet" "demonstrovat na případových studiích"? normativ nemůžeš "demonstrovat", ne? asi chápu, co se tim má vyjádřit, ale jestli bude celá konference tak vtipná, jako tahle formulace, tak bych skoro do cirkusu zajel.. :P
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem
    Fakulta sociálně ekonomická
    Katedra financí a účetnictví

    pořádá mezinárodní konferenci na téma

    „Financování sociálního podniku a měření sociální a veřejné přidané hodnoty“

    ve dnech 14. – 15. října 2010, v Ústí nad Labem

    Teze:
    Veřejné výdaje mají přinášet společensky měřitelné užitky – lze to demonstrovat na případových studiích a příkladech dobré praxe.

    Témata a zaměření konference:

    Problematika podstaty a multizdrojového financování sociálních podniků s akcentem na zdroje vlastní, z filantropie a zdroje veřejné; rozhodovací mechanismy, legislativní rámec;

    dopady veřejných podpor a ko-financování rozvoje sociální ekonomiky do rozvoje ekonomiky a sociálního kapitálu na lokální a regionální úrovni, přírůstky sociální a veřejné přidané hodnoty;

    možnosti a metody měření efektů veřejného financování (viz výše) ve vztahu k otázkám důvěryhodnosti vlád a jimi podpořených subjektů, sociální audit;
    podmínky a meze veřejného financování rozvoje sociální ekonomiky, použití relevantních metod identifikace a měření sociální a veřejné přidané hodnoty v zahraničí a v ČR;

    teorie a praxe rozvoje sociální ekonomiky, role sociálního podniku, role sociálního kapitálu, role občanské společnosti.

    Pořadatel:
    Katedra financí a účetnictví FSE UJEP (Ing. Magdalena Hunčová, Ph.D.,e-mail: Magdalena.Huncova@ujep.cz, tel.: +420 475 284 704)

    http://fse1.ujep.cz/data/KFU_pozvanka_SE_2010.pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: tak na základě účasti na farmářských trzích v Praze 6 můžu dodat i něco jako report... dali jsme si tam kus pštrosa, a nebylo to špatný :-)
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Hana Michopulu - Tradiční trh: návod k přípravě
    http://www.energybulletin.cz/?q=clanek/tradicni-trh-navod-k-priprave


    Stanislav Kutáček - Aplikace teorie externalit na vybraný segment odvětví dopravy (disertační práce) - http://is.muni.cz/th/11271/esf_d/

    Stanislav Kutáček - http://www.udrzitelnost.cz/soubor2.php?s=lokalni-multiplikator-lm3.pdf - "Lokální multiplikátor, vyvinutý před několika lety v londýnské New Economics Foundation (NEF), pomáhá popsat míru lokalizace místní ekonomiky (obce, regionu), tedy nakolik se peníze uvnitř takto definované ekonomiky „otáčejí“ a kolik jich utíká nenávratně pryč."

    Více studií zde: http://www.udrzitelnost.cz/?id=32-studie-a-postupy
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    "Herman Daly (nar. 1938), americký ekologicky orientovaný ekonom a profesor na University of Maryland, někdejší ekonom Světové banky, autor myšlenky neekonomického růstu, se ve svém článku z listopadu 2008 zaměřil na prapůvodní příčinu finanční krize, která poté, co tvrdě zasáhla finanční sektor a zadlužené americké domácnosti, začíná nyní doléhat na jednotlivé americké a evropské státy. V čem spočívá dle Dalyho ústřední problém globální ekonomiky?

    Krize, která zasáhla globální ekonomiku, není krizí likvidity. Ta by totiž předpokládala, že ekonomika se dostala do potíží kvůli podnikům, které již nemohly dostat úvěr a půjčku, aby zafinancovaly své investice. Krize je ve skutečnosti důsledkem nadměrného růstu finančních prostředků vzhledem k růstu reálného bohatství, což je v zásadě pravý opak příliš nízké likvidity.

    Daly se dále odvolává na knihu nositele Nobelovy ceny za chemii Fredericka Soddyho nazvanou v originále Wealth, Virtual Wealth and Debt: The Solution of the Economic Paradox. Tato kniha vydaná v roce 1926 předznamenala krach trhu v roce 1929 a Soddy v ní upozornil na elementární rozdíl mezi reálným (budovy, stroje, ropa, prasata) a fiktivním bohatstvím (peníze, dluhy)." - dokončení na http://www.energybulletin.cz/?q=clanek/krize
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Richard Douthwaite - Ecology of Money - s předmluvou Bernarda Lietaera.

    Celá kniha dostupná zde:

    http://www.feasta.org/documents/moneyecology/contents.htm
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Jiří Jeřábek - Etické finančnictví a možnosti jeho uplatnění v ČR (diplomovoá práce) http://is.muni.cz/th/65478/fss_m/?lang=en;id=165509 K tomu rozhovor: http://www.literarky.cz/index_o.php?p=clanek&id=3225&rok=2007&cislo=7

    Petra Němcová - Elektrická družstva v proměnách družstevních principů: analýza naplňování principu udržitelného rozvoje komunit http://is.muni.cz/th/178689/fss_b/

    Naďa Johanisová - Karl Polanyi: Seberegulující trh je nebezpečná utopie http://www.sedmagenerace.cz/index.php?art=clanek&id=313

    Naďa Johanisová - Život v puklinách - http://www.sedmagenerace.cz/index.php?art=clanek&id=198
    VSOUKOLOHLOR
    VSOUKOLOHLOR --- ---
    Staci Mitchell - Local economies close the distance between us - http://www.energybulletin.net/node/52520
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://changeobserver.designobserver.com/entry.html?entry=9877
    They had outsourced their outsourcing to yet another Chinese company. They didn't even do their own outsourcing :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VSOUKOLOHLOR: tedy... v podstatě antropocentrismus vyplývá z toho, že jedinými bytostmi, se kterými běžně racionálně komunikujeme pomocí jazyka, jsou další lidé.

    existují ovšem vyjímky: na jedné straně, někteří vědci naučili opice komunikovat jakousi znakovou řečí, a ve 21. století se z toho může stát širší trend. na druhé straně - sofistikovanost informačních systémů povede k bodu, kdy lidé přestanou být schopni rozlišit komunikaci se strojem od komunikace s člověkem (už dnes je řada rozdílů v takové vytvářena spíše uměle a záměrně... kvůli pohodlí lidí)

    takže mi nepřijde, že by nešlo utéci od antropocentrismu.. dokonce ještě během našich životů.. ale neívm, jestli to je to, co chcete řešit v tomhle klubu jako hlavní téma.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PIZI: ten člověk mě poslední dobou celkem zajímá.. tím spíše, že o něm píšeš i ty.
    PIZI
    PIZI --- ---
    O lokalnich menach a o tom jak vznikly tlaky na jejich eliminaci a ustanoveni globalnich men pise i Douglas Rushkoff v knize Life Inc. Je velmi ctiva a netyka se jen penez, ale i dalsich veci se kterymi dnesni renesance lokalnich men souvisi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam